Pony overleden; waar afmelden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joukje_04

Pony overleden; waar afmelden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 11:17

Hallo bokkers,

Ik ben al aan het googlen geweest en heb het nummer gedraaid dat in het paspoort stond. Het betreffende telefoonnummer is niet in gebruik en ik vraag me af of de organisatie er nog wel is, aangezien google bijna geen hits geeft.

Het gaat om de organisatie NHS te Baarn.

Weet iemand iets van deze organisatie of eventueel waar ik het paspoort wel naartoe moet sturen/waar ik heen moet bellen om de pony af te melden?

Visitor

Re: Pony overleden; waar afmelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:03

Ik geloof dat de NHS de voorloper van de KNHS te Ermelo is. Sowieso moet de KNHS je verder kunnen helpen. Sterkte met het verlies van je pony.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:16

Ik meen ook het KNHS
Anders even bellen naar het PVE die moeten je verder kunnen helpen

sterkte

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:21

Hoef je niet eens te doen. Bijna niemand doet dat. Zelfs de slachthuizen niet.
Lekker paspoort zelf houden ter herinnering als je dit wil. :)

Niet te moeilijk gaan doen.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:24

Jolliegirl schreef:
Hoef je niet eens te doen. Bijna niemand doet dat. Zelfs de slachthuizen niet.
Lekker paspoort zelf houden ter herinnering als je dit wil. :)

Niet te moeilijk gaan doen.

Bij mij werd het paspoort wel ingehouden bij het slachthuis. Zonder kon ik niet eens laten slachten.

Maar in jouw geval zou ik het lekker zo laten en niks gaan afmelden.
Heb ik ook niet gedaan bij een paard dat bij mij thuis is overleden en opgehaald door de Rendac.

Sterkte met het verlies van je pony.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:26

Ik heb mijn pony ook nergens afgemeld. Paspoort heb ik zelf gehouden. Volgens mij was dat een paspoort uitgegeven door de KNHS.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:29

Sjarett schreef:
Bij mij werd het paspoort wel ingehouden bij het slachthuis. Zonder kon ik niet eens laten slachten.

En na het slachten kan je het paspoort ongeldig terugkrijgen :)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:33

Jolliegirl schreef:
Sjarett schreef:

En na het slachten kan je het paspoort ongeldig terugkrijgen :)

Klopt ik heb mijn paspoort ook ongeldig terug gekregen.. Mocht hem ook daar laten dat hun hem op sturen.
Denk dat inderdaad weinig mensen hem opsturen..
Mocht je het wel willen doen zou ik inderdaad even informeren bij de KNHS.

Heel veel sterkte met het verlies van je pony!

JessicaOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:18

Hoi Joukje, allereerst sterkte met het verlies van je pony.

Ik heb persoonlijk nog geen overleden paard gehad maar ik weet wel dat je dat paspoort gewoon zelf kunt houden. Geen haan die er naar kraait!

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:20

Ik heb mijn pony toen ook nooit afgemeld en gewoon het paspoort gehouden ;)

Sterkte!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:24

Ik vind het top van je dat je netjes je pony afmeldt! +:)+ Wordt vaak niet gedaan, maar is wel nodig om de paardenpopulatie in kaart te houden.
NHS is de voorloper van de KNHS. Tegenwoordig is er nog wel een NHS als paspoort-uitgevende instantie, maar dit is het Nederlandse Hackney Stamboek. Je moet dus of bij de KNHS zijn (meest voor de hand liggende) of bij het hackney-stamboek.
Verder kan het paspoort dus ongeldig verklaart worden, zodat je hem wel kan bewaren als aandenken aan je pony. Als je dit wil, geef dit dan ook direct aan.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:53

Het is niet mijn pony, een van de paarden die nu van mijn ouders is. Mijn oom heeft een paardenfokkerij en is vijf weken geleden gediagnosticeerd met kanker.
Topic: [LZP] En zo verandert je hele leven in één klap..

Ik regel vooral de advertenties voor de paarden die te koop staan/weg moeten en zo ook de afmelding.

Ik hoef het paspoort niet ter herinnering, wil het weggooien, maar vind eht wel zo netjes om af te melden. :)

Bedankt, ik ga even op de site van de KNHS speuren :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 00:18

Als de pony vóór 2001 gechipt is, is het vast de voorloper van de KNHS. Zie: http://www.nu.nl/sport/11176/nhs-wordt- ... -knhs.html . Als het daarna is gebeurd, is het vast het Hackney stamboek.

JG, ik kon anderhalve week geleden echt het paspoort van mijn paard niet terug krijgen in Nijkerk, ook niet ongeldig gemaakt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 00:30

Jet schreef:
JG, ik kon anderhalve week geleden echt het paspoort van mijn paard niet terug krijgen in Nijkerk, ook niet ongeldig gemaakt.

Wat vreemd. Mijn merrie is vorige zomer naar Nijkerk gegaan en ik kreeg het paspoort terug met een ongeldig stempel erin. En ik had er niet eens om gevraagd om het terug te krijgen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 05:40

Misschien zijn de regels aangescherpt of worden ze nu beter nageleefd i.v.m. de fraude met het paardenvlees? Ik weet het niet hoor, maar dat zou natuurlijk kunnen.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 09:30

Jet schreef:
Als de pony vóór 2001 gechipt is, is het vast de voorloper van de KNHS. Zie: http://www.nu.nl/sport/11176/nhs-wordt- ... -knhs.html . Als het daarna is gebeurd, is het vast het Hackney stamboek.

Pony heeft het paspoort gekregen in 2001, staat er. Ik denk niet dat het het Hackney stamboek is, de pony was een haflinger x new forest :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:54

In 2001, dat was toen het chippen werd ingevoerd, heel veel zijn er door de hippische sportbond gechipd. Onze hackney's ook. :D
Er werd veel collectief gechipd en dan was de hippische sportbond het goedkoopst. Helaas kan ik nu niet bij de paspoorten, die liggen op stal bij de pony's, kan dus niet voor je kijken wat er bij ons in staat. Maar ik weet dat er NHS op de voorkant staat. :j

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:34

Je kunt het paspoort ook zelf ongeldig maken door met een watervaste stift een kruis door de 1e blz en chipnummer te zetten ik heb het ook niet terug gestuurd naar nps. Doe je dat wel krijg je nog adm kosten. Dus overbodig dacht ik zo :-)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:36

Jet schreef:

Ik weet wel hoe dat komt dat hij dat nu niet meer doet.
De controle daar is even iets aangescherpt. ;)

Eerder kon het gewoon. Deden ze het gewoon.
Gebeurt zoveel wat niet mag.
En momenteel word de slachter in Nijkerk ook nauwlettend in de gaten gehouden........

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:53

JG, dat dacht ik al ;) .

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:40

Heb de mijne na het overlijden van mijn shet ook gehouden.
De rendac zei bij het aanmelden dat het paspoort opgestuurd MOEST worden en anders konden er gevolgen komen.
Geen idee welke maar wou het paspoort houden als herinnering en heb ik dus ook gedaan.
Tot op heden nog niks van gehoord :=
Zou dat ook weleens willen weten, gaat om een shethengstje van het shetlanderstamboek ingeschreven.
Maar volgens mij valt het allemaal wel mee.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:06

het gaat waarschijnlijk wel verplicht worden om te doen in de toekomst, net zoals Neonlight zegt om het paardenbestand te kunnen peilen.

Op zich hoef je het paspoort niet eens op te sturen, je kunt ook gewoon een mail sturen naar het desbetreffende stamboek dat het dier overleden is en dus afgemeld kan worden.
Ook kun je dus wel het paspoort opsturen met de vermelding dat het dier overleden is en je het niet terug hoeft. Het wordt dan vernietigd door het stamboek.
Wijzelf als stamboek raden mensen wel aan om het af te melden en in ieder geval het paspoort naar het stamboek te sturen om het ongeldig te laten maken. Dit ook om eventuele fraude te kunnen voorkomen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:59

Dus als ik nu een mail stuur, dat het paard van huppeldepup is overleden, melden ze die af?

Lijkt me niet..

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:38

nee natuurlijk niet zo makkelijk. Je zult levensnummer en chipnummer van het dier moeten vermelden en dat heeft lijkt me niet zomaar iedereen van elkaar.....

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 12:50

Jolliegirl schreef:
Dus als ik nu een mail stuur, dat het paard van huppeldepup is overleden, melden ze die af?

Lijkt me niet..

Jawel hoor. Onze fries was vorig jaar overleden. Mijn moeder wilde het paspoort heel graag houden. Heb even gebeld of het ook kon zonder opsturen (dus niet opsturen en teruggestuurd krijgen) en dat was prima :).