Vliegendeken met hals maar manen vallen uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Vliegendeken met hals maar manen vallen uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 11:23

Vorige jaar heeft mijn fries een eczeem deken opgehad. zo'n bruine speciaal voor eczeem.
Hij is altijd wel een beetje kriebelig, maar geen eczeem. Maar ik dacht voordat hij het krijgt, doe ik alvast zn deken op. :j
Helaas is er vorig jaar een stuk van zijn manen uitgevallen. ;( Hij had het 100% niet geschuurd, het viel gewoon los! Je zag de manen ook los tussen de andere manen zitten........ -O-

Ik heb dus het idee dat zijn manen verstikt zijn... terwijl hij snachts wel gewoon zonder deken stond... :?

Iemand enig idee of dit zou kunnen komen door die deken? En wat eventueel een oplossing is, ander soort vliegendeken? met een hals die niet achter zijn oren dicht zit maar een losse hals? Ik wil niet dat het andere stuk van zijn manen dit jaar uitvalt... :n

Monika1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:25

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met winterdeken met losse hals. Ik volg even :)

Whild

Re: Vliegendeken met hals maar manen vallen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 23:08

Had je het in vlechten zitten? Ik heb wel eens gehoord dat mensen de manen onder halsdekens juist in vlechten laten om te voorkomen dat het schuurt. Hoezo dit met vlechten minder erg zou zijn weet ik zelf ook niet, maar wellicht is het een optie om hier naar te kijken?

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 12:31

Ik heb beide gehad. Los en in vlechten... Dus dat maakte geen verschil

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:39

Zo herkenbaar! Ik denk dat het ook ligt in hoe de manenkam ervoor staat. Wat ik doe is flink insmeren met babyolie van zwitsal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:14

mijn pony raakt ook zijn manen kwijt onder eczeemdeken en deels met all/weatherdeken. En ook niet door schuren.het enige wat hij schuurt is de maantop en bovenste stukje nek wat niet bedekt is. Het is inderdaad net alsof het gewoon uitvalt door de deken.
En dan de onderste helft van na de schoft tot 2/3 van de hals
ik probeer hem zodra het kan de deken af te doen, zeker in de winter liefs geen halsdeken meer en overweeg een ander soort eczeemdeken.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:29

Anders de manen maar helemaal afscheren...niet mooi maar mooier als dat netjes gebeurt dat die manen die zo lelijk geschuurd zijn :\ En zonder deken zal die ook gaan schuren door de eczeem...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:50

Ik heb voor mijn beide exceem paarden een rambo sweet itch hoody. Dit is het 2e jaar dat ze ze ophebben en nog geen afgeschuurde manen door de deken. :)

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:51

Mijne heeft ook een RSIH maar alle manen schuren eraf. ik ga er nu een elastisch stuk stof tussen zetten. jammer van dr dure deken maar het is helaas niet anders..

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:17

Wanneer heb je de deken opgedaan dan?

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:35

Ongeveer anderhalve week geleden. Maar nu heeft hij een andere deken op want anders hou ik geen manen meer over ben ik bang. Heb de elastische stof al in huis dus hoop dat het een beetje aan te passen is..

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:48

Wat smeer je in zijn manenkam?

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:50

Ik smeer helemaal niks in zijn manenkam omdat hij dat niet nodig heeft bij consequent deken gebruik. Vorig jaar een goedkope deken gebruikt en daar heb ik nooit last gehad van manenuitval.. Denk dus dat het echt door de pasvorm van de RSIH komt. Wel jammer want de rambo optimo (winterdeken) zit hem wel super!

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:54

Maar als je eenmaal te laat bent met deken opdoen, dan maakt het niet uit welke deken erop zit (behalve als hij te strak zit uiteraard). Is de manenkam verdikt?

Beagle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:54

MoniekV schreef:
Ik heb voor mijn beide exceem paarden een rambo sweet itch hoody. Dit is het 2e jaar dat ze ze ophebben en nog geen afgeschuurde manen door de deken. :)

Deze deken heb ik ook en inderdaad hier ook geen last van manenuitval.

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:57

Nee de manenkam is niet verdikt, verder ook nog geen symptomen van jeuk of iets dergelijks. Ik heb het idee dat de deken schuurt op het punt waar de overgang van de deken naar de hals zit, daar zit namelijk nogal een dik boord en de deken staat hier ook een beetje strak als hij graast. Ligt deze naad bij jullie wel netjes op de schoft of ook deels op de manen?