Reizen met busje + trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Reizen met busje + trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:14

Ik heb een vraagje. Mijn vriend en ik willen graag in de toekomst een volkswagen hippiebus kopen en opknappen :D en daarmee in de vakanties rondtrekken door Europa (en misschien wel verder). Nu zal het natuurlijk helemaal geweldig zijn als we 2 paarden mee kunnen nemen, en vandaar dus mijn vraag. Hoe goed is dit te doen voor paarden? Ze staan dan toch bijna elke dag of eens in de 2 á 3 dagen een paar uurtjes in de trailer, en dat een paar weken achter elkaar. Uiteraard gaan we dan zorgen dat we een goede trailer hebben om het de paarden zo comfortabel mogelijk te maken. Indien nodig gaan we met het opknappen het motorblok vervangen voor een zuinigere, dan kunnen we er eventueel ook rekening mee houden dat er een trailer achter komt.
En ja, dit zijn nog toekomstplannen! Maar ik wil graag weten of de mogelijkheid er is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:17

O het kan. Absoluut. Maar hoeveel plezier doe je je paarden ermee, om van hot naar her gesleept te worden en continue op vreemd terrein te zijn?
Ik heb er zelf 3 en van 2 weet ik zeker dat ze er doodmoe, onzker en onrustig van zouden wordn. Nummer 3 is veel op concours geweest en is veel gewend, maar leuk? Nee, ik denk niet dat ze het zo zou omschrijven...

Anoniem

Re: Reizen met busje + trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:22

Ik snap best dat dit een hele leuke droom is, maar denk dat 9 van de 10 paarden hier echt niet geschikt voor is. Ook paarden die rustig en makkelijk te laden zijn ervaren stress aan de trailer reis. Met een trektocht onder het zadel komt het paard ook elke keer op ander terein, moet het paard ook tegen kunnen.

Maar ik vraag mij eigenlijk af of het wel echt leuk is? Je zult je actieviteiten en overnachtingsplaatsen op de paarden moeten af stemmen. Gewoon random rond rijden lijkt mij geen optie?

Voor een weekje met goed reisbestendige paarden kan het heel leuk zijn (twee/drie dagen per stal en daar wat rond rijden) maar voor een paar weken zou ik de lol snel kwijt zijn en mijn paard ook. Ondanks dat we met regelmaat met de paarden op vakantie gaan.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:23

Tuurlijk kan het. Maar doe je de paarden daar een lol mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:24

Daar hebben jullie zeker een punt! Ikzelf heb geen ervaring met reizen met paarden, dus heb geen idee hoe het voor paarden is. Denk dat het best wel per paard verschilt en ook afhangt van hoe vaak ze reizen?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:27

Kunnen is een ding, maar ik zou het mijn paard niet willen aandoen. Constant de stress van trailer reizen, en dan ook nog de stress van een constante nieuwe omgeving, nee, lijkt me niet fijn voor een paard.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:28

ik denk dat het prima kan als je 2 of 3 goede adressen vantevoren hebt geregeld en niet te veel gaat rondtrekken met de paarden zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:30

eefj33 schreef:
Daar hebben jullie zeker een punt! Ikzelf heb geen ervaring met reizen met paarden, dus heb geen idee hoe het voor paarden is. Denk dat het best wel per paard verschilt en ook afhangt van hoe vaak ze reizen?

Absoluut. :j Ik heb mijn draver met enig regelmaat het hele land door gesleept en hij is echt super makkelijk op ander terrein. Hij geniet van die paar dagen op de veluwe en is helemaal in zijn sas als zijn vriendinnetje ook nog mee gaat. Hij is gewend om 3 uur op de trailer te staan, 40 km te rijden en weer 3 uur op de trailer terug. Of 3 uur op de trailer, 7 dagen elke dag een rit van 20 km met 1 dag rust en dan weer terug. Maar dan is hij ook wel op na een vakantie of een hele dag trailer rijden. En niet door de kilometers die hij zelf gelopen heeft maar door de uren dat hij op de trailer heeft gestaan en alle indrukken die hij op een vreemde stal heeft gemaakt. Ik zou hem niet mee nemen als hij er geen plezier aan beleeft, maar zelfs hij heeft na een weekje veluwe echt wel graag een weekje vrij in zijn eigen fijne stal.

Wat wij nog wel eens doen, vooral om dat er een ouder paard mee gaat, is met de trailer op vakantie en vanuit onze verblijf plaats met de trailer max. 20 minutjes rijden om naar het bos te gaan. Zo heb je elke keer een ander stuk bos en een andere omgeving en voor kom je dat je in sommige gevallen eerst een uur langs de weg moet stappen voor je echt in het bos bent.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:22

Wij gaan ook jaarlijks met de paarden een paar dagen weg. Zoeken dan een of twee leuke adresjes in Nederland. Gaan lekker rijden etc. Maar dit is nooit langer dan een week. En je merkt wel dat alle indrukken/reizen/rijden etc best wat energie van je paard vraagt en dat ze altijd blij zijn om weer thuis in de kudde te staan :) Dus zou zoiets echt niet voor weken gaan doen met je paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:40

ELpatcho schreef:
Wij gaan ook jaarlijks met de paarden een paar dagen weg. Zoeken dan een of twee leuke adresjes in Nederland. Gaan lekker rijden etc. Maar dit is nooit langer dan een week. En je merkt wel dat alle indrukken/reizen/rijden etc best wat energie van je paard vraagt en dat ze altijd blij zijn om weer thuis in de kudde te staan :) Dus zou zoiets echt niet voor weken gaan doen met je paard.

Dat is ook een kwestie van trainen. Ook onregelmaat is een regelmaat :)*

Maarre, TS, ik zal je even de droom moeten helpen, helaas: een T2, zelfs met een 2.0 injectie, kan en mag geen twee paarden aan de haak hebben.

De T3 met een 1,9 Turbo Diesel mag het wel (en kan het ook), maar of dat nog aansluit bij je droom is aan jou om te bepalen.
Ik zou ook in dat geval echter beginnen met goed rondkijken, de T3 TD was al geen alledaagse verschijning en dat wordt er in de toekomst niet beter op........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:45

Had eerlijk gezegd nog niet eens gekeken of er wel een trailer achter zo'n busje kon... Ging ervan uit dat hij dat wel redde. Sowieso heb ik over het hele trailer gebeuren wel mijn twijfels, vandaar dat ik me juist een beetje oriënteer :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:04

eefj33 schreef:
Had eerlijk gezegd nog niet eens gekeken of er wel een trailer achter zo'n busje kon... Ging ervan uit dat hij dat wel redde. Sowieso heb ik over het hele trailer gebeuren wel mijn twijfels, vandaar dat ik me juist een beetje oriënteer :j

Blijft over: hebben jullie de kennis/kunde om die bus aan de praat te houden, ook als je in the middle of nowhere staat?
Dergelijke oude auto's vereisen nu eenmaal meer aandacht dan moderne auto's. Dat geeft niks, maar zorg dat je de kennis vergaard die nodig om de auto aan de praat te houden, ook als er geen garage is.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:11

En je moet ook rekening houden met de papieren die je nodig hebt voor de paarden.
Je mag namelijk niet zomaar elk land binnen rijden zonder gezondheidsverklaring en evt andere papieren (per land verschillend).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:44

@ikke, ik ben zo'n handige harry, en als ik mij erin verdiep moet ik dat kunnen ja :j

@Quir, daar is het nog veel te vroeg voor := zo ver zijn we nog laaaaang niet.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:46

Nee, dat begrijp ik. Maar je moet er wel rekening mee houden, ook de kosten die er aan verbonden zitten, etc.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:41

ikke schreef:
ELpatcho schreef:

Dat is ook een kwestie van trainen. Ook onregelmaat is een regelmaat :)*

Klopt, de paarden van Anky en consorten zijn dat ook wel gewend. Maar niet echt paards meer, natuurlijk. ;)
Ik zou het m'n paarden niet willen aandoen.

Ethirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:53

Ik zou het je paarden niet aan doen. Van hot naar her gesleept worden, op pad met een oude bus. Het klinkt allemaal als een mooi plan, maar zoals hierboven al gemeld zitter er veel te veel haken en ogen aan.

Als jullie het echt leuk vinden, koop dan die bus en ga samen op pad, maar laat je paarden thuis.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:57

Zou het met mijn paard best aankunnen, die kun je probleemloos in de trailer zetten, eruit halen, op vreemd terrein zetten en weer inladen op naar het volgende terrein.
Heb zelf een paard dat op nieuw terrein (nieuwe box, nieuwe rijbak, nieuwe omgeving, nieuwe stad) heel rustig en nuchter is, kijkt eens 5 minuutjes rond en gaat slapen of eten.

Verschild echt per paard.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:12

xSlvna schreef:
Zou het met mijn paard best aankunnen, die kun je probleemloos in de trailer zetten, eruit halen, op vreemd terrein zetten en weer inladen op naar het volgende terrein.
Heb zelf een paard dat op nieuw terrein (nieuwe box, nieuwe rijbak, nieuwe omgeving, nieuwe stad) heel rustig en nuchter is, kijkt eens 5 minuutjes rond en gaat slapen of eten.

Jouw paard is geen kuddedier? ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:21

sflj schreef:
xSlvna schreef:

Nee, sommige paarden hebben maling aan hun "natuurlijke herkomst". Mijn vorige paard vond het wel aardig als er andere paarden waren, maar stond vervolgens nooit bij die andere paarden.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:32

Om eerlijk te zijn denk ik dat het een niet te realiseren droom is.
Het busje kan geen 2 paarden trekken met trailer, hij zal best vooruit komen maar kan dit geen duizende km vol houden.
Met wat voor doel neem je de paarden mee? Voor het gezelschap of om echt ritten te gaan maken?
Je moet je eigen dan ook echt afvragen of dit een succes gaat worden als je de omg enz niet kent.
Wat al meer opperde maak je daar je paarden ( en dus jezelf ) blij mee?

Ik denk dat het met een (betere ) wagen best te doen is alleen al met al is het dan wel je droomplaatje hoe je het bedacht had en moet je niet te veel concessies doen waardoor het eigenlijk niet echt meer is wat je bedoelde?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:27

sflj schreef:
xSlvna schreef:

Zolang die van mij aandacht of eten krijgt, icm met mogelijkheid tot rust (stille, ontspannen omgeving) voelt dat paard zich prima, iets wat ik zelf nooit gesnapt heb, maar toch is het zo.
Zet er een vreemd paard bij op de padock, poetsplek en ze zal eens kijken, weer wegdraaien en als het kan weglopen, of het andere paard moet al echt duidelijk interesse in haar tonen (erachteraan lopen, hinniken).
Kan haar ook zo dagen alleen op en wei zetten, als er een paard op de wei naast komt of gaat, kijkt ze 9/10 keer nieteens om, terwijl de rest er achteraan galoppeert, het ene paard is het andere paard gewoon niet.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:29

Ik dacht ook meteen aan de trekkracht van het busje, dat wordt moeilijk..

Bovendien denk ik dat het voor de paarden niet fijn is. Mijne gaat al 6 jaar heel regelmatig op concours mee, en nog steeds merk ik dat hij altijd licht onrustig is na een dat op verplaatsing. Hij is nochtans erg koel in het koppie, maar toch doet het hem iets. Dat is dan 's zomers 1x per week, mocht ik hem 7 dagen of zelfs langer elke dag op een andere plek neerzetten denk ik dat ie zo 50kg afvalt.
Ik zou het niet doen :) liever een weekendje weg, 4 dagen naar 1 plek en daar wat verschillende ritten maken, maar met dezelfde standplaats voor de paarden en niet elke dag in de trailer :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:39

En de paarden VOOR de bus O:)

Ik zit aan het zelfde te denken, alleen word het voor mij moeilijk omdat ik hengsten heb. Ik heb een vw lt 40 campertje (in vorig leven een vrachtwagentje) met genoeg trekkracht. Als je het echt wilt, kijk dan naar een andere bus/camper die wel een trailer mag trekken. Jij kent je paarden het best, dus je kan inschatten of je ze er een plezier mee doet. Mijn lijkt het erg mooi, lekker vrij :Y)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:54

Ik heb een Fiat Ducato camper die 2.500 kg. mag trekken, met genoeg kogeldruk. Ik ga wel met mijn eigen paard op pad ( of eigenlijk ging, ze is inmiddels overleden), maar ik ging altijd naar één plek en daar stond ze dan. Van daaruit ging ik dan rijden, dat ging meestal, let wel meestal, goed. Op sommige plekken ben ik meerdere keren geweest, de ene keer vond ze het prima op die plek, de andere keer was ze veel te druk... Wat het was, geen idee, maar ik moet met een volgend paard dus maar zien of het zo gaat. De meeste keren was mijn oude paard tevreden als ze ergens anders stond, af en toe dus duidelijk niet.
Maar de camper trok het in elk geval met gemak en ik trok niet met haar van plek naar plek. Ik zou het niet doen, ten eerste weet ik echt niet of zo'n oudje zoveel goed kan trekken, ik weet ook dat ze vaak onderhoud nodig hebben als jij het net niet verwacht en bovendien geloof ik niet dat je eender welk paard ook, ze een plezier doet met reizen van plek naar plek, ook al hebben ze jullie en elkaar als steun.