manegepaard laten opstaan bij het halen uit de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

manegepaard laten opstaan bij het halen uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:24

Hopelijk is dit het juiste forum, de vraag is niet zo heel belangrijk, maar ik was gewoon benieuwd naar het antwoord.

Ik rij een aantal dagen in de week bij een manege, niet echt op een vast paard maar veel verschilllende. Nou wou ik een van de paarden ophalen uit de weide, maar die lag lekker in het zonnetje te genieten, geheel ontspannen. Kan ik zo'n paard dat zo lekker ligt en het eigenlijk wel best heeft zo nog overtuigen om op te staan en mee te komen uit vrije wil?

Mijn oplossing was het opgeven en maar een ander paard uit te kiezen. Met dat andere paard ben ik vervolgens voor het eerst echt mooi in galop geweest. :)

gerlindie

Re: manegepaard laten opstaan bij het halen uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:27

tja, uit vrije wil, dan moet hij jou denk ik wel als leider beschouwen, maar dat gaat niet zo snel bij een manegepaard meestal.
maar in het wild moeten de paarden ook de leider volgen als die het zegt, dus het zou moeten kunnen

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:29

Ja hoor. Bij wil doe ik het ook wel. Als ik geen haast heb ga ik er even bij zitten, en dan staat hij ocer 5 minuten zelf op. Als ik wel meer haast heb, maak ik het halstertouw vast en trek er een keer zacht aan, dan staat hij zo op. Masr gelukkig heb ik dat laatste nog maar een keer hoeven doen. Ik vind het zelf sneu om ze op te moeten laten staan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:32

De meeste paarden staan makkelijk op. :j
Als het echt een luiaard is zal je wat overtuigender moeten overkomen.
Maar bij een paard wat echt helemaal niet op zou staan zou ik wel ongerust worden. (koliek)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:14

Oh nee geen koliek, ze lag gewoon heel rustig en ontspannen naast de voerbak en nam af en toe een hapje. Blijkbaar ben ik gewoon niet overtuigend genoeg. :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:22

Anoniem schreef:
Oh nee geen koliek, ze lag gewoon heel rustig en ontspannen naast de voerbak en nam af en toe een hapje. Blijkbaar ben ik gewoon niet overtuigend genoeg. :)

Hahaha je hebt je weer lekker in de maling laten nemen! :D
Zielig is het ook niet hoor, paarden liggen zowiezo nooit lang en ze kunnen prima staand slapen, dan neem je ze ook mee zonder er bij na te denken.
En zelf moeten we ook smorgens opstaan om naar ons werk te gaan.. :+

Maar achteraf was het maar goed dat deze zo lui was, heb je lekker gegaloppeerd! :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:25

De meeste paarden staan uit z ichzelf op als je rustig naast ze gaat staan en het leidtouw aan het halster klikt. Als deze wat meer overtuiging nodig heeft kun je er een kalm rukje aan geven. Geef hem wel wat tijd om op te staan, sommige paarden zijn knap stijf :-) . Als zelfs dat niet helpt, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk, dan kun je hem altijd nog een aanmoedigend tikje op zijn billen geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:27

Uit vrije wil, hmm. Daar trappen niet alle manegepaarden in :) Ik gebruik vaak een zweepje, omdat ik dan een beetje afstand kan houden. (Vaak is een beetje zwaaien genoeg, maar gewoon aan het halster pakken negeren ze soms graag.)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:13

Anoniem schreef:
Hopelijk is dit het juiste forum, de vraag is niet zo heel belangrijk, maar ik was gewoon benieuwd naar het antwoord.

Ik rij een aantal dagen in de week bij een manege, niet echt op een vast paard maar veel verschilllende. Nou wou ik een van de paarden ophalen uit de weide, maar die lag lekker in het zonnetje te genieten, geheel ontspannen. Kan ik zo'n paard dat zo lekker ligt en het eigenlijk wel best heeft zo nog overtuigen om op te staan en mee te komen uit vrije wil?

Mijn oplossing was het opgeven en maar een ander paard uit te kiezen. Met dat andere paard ben ik vervolgens voor het eerst echt mooi in galop geweest. :)

Ik moet zeggen dat ik het heel nobel van je vind dat je een ander paard hebt gekozen. Manegepaarden moeten vaak al zoveel en dan is het des te fijner dat er iemand is die zo'n beestje even wat extra rust gunt. Al is het maar 5 minuten (zul je net zien dat hij - vlak nadat je weg bent gegaan - is opgestaan), maar je hebt het toch maar gedaan! Wat al gezegd is: in het wild moeten paarden ook direct kunnen reageren, maar ik vind het toch tof dat je hem lekker even zijn gang hebt laten gaan. ;)

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:18

Waar Meesterschap toont zich in het kunnen laten vieren van het Meesterschap.
Dus als jij denkt "wat, dat beest ligt net zo lekker" wat is er dan tegen een ander paard uit te kiezen?

Maar misschien heb ik het bericht niet goed gelezen, dat zou zomaar kunnen?

MirandaFuego schreef:
De meeste paarden staan makkelijk op. :j
Als het echt een luiaard is zal je wat overtuigender moeten overkomen.
Maar bij een paard wat echt helemaal niet op zou staan zou ik wel ongerust worden. (koliek)

Luiaard?
Luipaard?
Lui paard?

ik volg het even niet meer... %)