Even een vraagje... Ik ben een leek op wedstrijd gebied maar nu wil ik op misschien toch wel de stoute schoenen aantrekken en wedstrijden gaan rijden. Mijn paardje heeft echter een duits paspoort, mag ik hiermee wedstrijden in Nederland rijden? Vorig jaar heb ik mijn paard uit Duitsland gehaald op de niet officiële weg, dus zonder keuringen ed. Mag niet, ik weet het, dus een Nederlands paspoort zit er niet in.
Dank je wel
Groetjes
_Sofie
Geplaatst: 04-04-13 19:44
Volgens mij mag het gewoon. Ik heb een tijdje een paard op proef gehad met een Italiaans paspoort. Ik heb toen navraag gedaan en dit paspoort was gewoon geldig en ik kon er ook wedstrijden meer rijden (echter niet gedaan, want paard werd afgekeurd)
OFDSTUK 6 - REGISTRATIE PAARD Artikel 28 - Wettelijke bepalingen 1. Aan wedstrijden mag alleen worden deelgenomen met paarden, die conform de Verordening Identificatie & Registratie van het Productschap Vee en Vlees (PVV) zijn geïdentificeerd en geregistreerd. 2. Een lid, dat deelneemt aan wedstrijden onder auspiciën van de KNHS met een paard met een buitenlands paardenpaspoort, dient er conform de hiertoe wettelijk vastgestelde bepalingen voor te zorgen, dat het paard conform een wettelijk goedgekeurde identificatiemethode is geregistreerd is en geïdentificeerd kan worden. 3. Een deelnemer is verantwoordelijk voor een juiste en volledige registratie van een door hem uit te brengen paard, zodra op zijn naam een startkaart voor dit paard wordt aangevraagd.
Als hij gechipt is en het chipnummer correct in het paspoort staat (gedrukt en niet geschreven) dan voldoet het aan artikel 28.1. Ik heb toen ik het secretariaat van een vereniging nog deed heel vaak startkaarten aangevraagd voor paarden met een Duits paspoort.
Als hij een chip, paspoort, schets en correcte entingen heeft mag het. Ik rij een Belgisch paard met een Belgisch paspoort en stamboekpapier en kom er ook nog mee van over de grens
Mijn vorige merrie had ook een Duits paspoort, Oldenburger, kon ik gewoon mee starten. Als hij gechipt is en het chipnummer correct in het paspoort staat dan mag het.
Die van ons heeft ook een Duits paspoort en een KNHS startkaart. Hij was niet gechipt, dus dat hebben we laten doen. Paspoort naar de KNHS opgestuurd, pony op onze naam laten zetten en startkaart aangevraagd. Klaar! Succes.
Mariska_87
Geplaatst: 05-04-13 10:40
Ik heb een hannoveraan, deze staat zelfs nog op de naam van de Duitse eigenaar.. ( overzetten in paspoort is in Hannover nogal een gedoe) Hier heb ik gewoon een startpas mee en start ik al 2 jaar..
Ze is ook niet gechipt maar haar dna is gesequensed..
Ik heb een Rheinlander gehad, die overigens wel in NL geboren is maar dus een Duits paspoort kreeg. Ik heb met het aanvragen van een startkaart destijds kopieën meegestuurd van het paspoort en de KNHS heeft nooit moeilijk gedaan. Kreeg de startkaart zonder problemen
Chica_x
Geplaatst: 06-04-13 15:38
Ja, je mag wedstrijden rijden met een Duits paspoort! Heb ik ook gedaan met mijn oldenburger