Ik heb zo'n 10 jaar geleden een shetlander veulentje alles geleerd. Vanaf de geboorte, het leren lopen aan het halster en het vastzetten heb ik haar geleerd door haar vanaf dag 1 eigenlijk al d.m.v. een touw om de buik van moeders daar aan vast te zetten en zo heeft ze het mee leren lopen geweldig geleerd. En vanaf het begin gewoon al poetsen etc. daardoor is het eigenlijk nooit eng geweest omdat ze nooit beter heeft geweten.
Nu heb ik sinds vrijdag een haflinger jaarling. Heeft 24/7 buiten gestaan bij moeders en is eigenlijk nooit wat mee gedaan. En ze moet nu dus alles leren. En er zijn vast mensen die zeggen, laat haar lekker nog paard zijn en zo, geloof me, ze kan zeker lekker paard zijn! Maar ik wil wel hebben dat ze gewoon kan vast staan zonder te gaan trekken, mee kan lopen zonder te stoppen en dat ze borstels niet als monsters ziet en ze bijv. ook netjes bekapt kan worden zonder dat dit een groot drama wordt. Zo was vandaag de bekapper er, maar we hebben besloten niks te doen, wil liever niet dat een trauma krijgt.
Mijn vraag hebben jullie tips voor mij om te beginnen? Ik heb wel al járen ervaring met paarden en dus ook met hele jonge paarden, alleen niet met een paard dat al een jaar oud is en nog niks kan, meteen toch even iets heel anders.
Ze is wel razend nieuwsgierig en durft best wel bij me in de buurt te komen, ook kan ik haar prima aaien. Maar mee lopen aan het halster, vastzetten, poetsen, hoefjes krabben etc. dat kan allemaal nog niet. Dat zijn toch wel de basis dingen die ik wilt dat ze leert.
tips zijn zeer welkom
Hij komt wel elke dag in handen vanwege bijvoeren...
Met enkele goede trainingen is dit alles geen probleem meer. succes .