tips voor beleren van een jaarlinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

tips voor beleren van een jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 16:38

Voor dat iedereen gaat lopen 'steigeren', ik bedoel natuurlijk niet onder het zadel o.i.d. beleren! Ik bedoel het leren van aan het halster lopen, voetjes geven, poetsen, vaststaan etc.

Ik heb zo'n 10 jaar geleden een shetlander veulentje alles geleerd. Vanaf de geboorte, het leren lopen aan het halster en het vastzetten heb ik haar geleerd door haar vanaf dag 1 eigenlijk al d.m.v. een touw om de buik van moeders daar aan vast te zetten en zo heeft ze het mee leren lopen geweldig geleerd. En vanaf het begin gewoon al poetsen etc. daardoor is het eigenlijk nooit eng geweest omdat ze nooit beter heeft geweten.

Nu heb ik sinds vrijdag een haflinger jaarling. Heeft 24/7 buiten gestaan bij moeders en is eigenlijk nooit wat mee gedaan. En ze moet nu dus alles leren. En er zijn vast mensen die zeggen, laat haar lekker nog paard zijn en zo, geloof me, ze kan zeker lekker paard zijn! Maar ik wil wel hebben dat ze gewoon kan vast staan zonder te gaan trekken, mee kan lopen zonder te stoppen en dat ze borstels niet als monsters ziet en ze bijv. ook netjes bekapt kan worden zonder dat dit een groot drama wordt. Zo was vandaag de bekapper er, maar we hebben besloten niks te doen, wil liever niet dat een trauma krijgt.

Mijn vraag hebben jullie tips voor mij om te beginnen? Ik heb wel al járen ervaring met paarden en dus ook met hele jonge paarden, alleen niet met een paard dat al een jaar oud is en nog niks kan, meteen toch even iets heel anders.

Ze is wel razend nieuwsgierig en durft best wel bij me in de buurt te komen, ook kan ik haar prima aaien. Maar mee lopen aan het halster, vastzetten, poetsen, hoefjes krabben etc. dat kan allemaal nog niet. Dat zijn toch wel de basis dingen die ik wilt dat ze leert.

tips zijn zeer welkom :)

Mona81

Re: tips voor beleren van een jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:37

Ik zou zeggen, hetzelfde als bij je shet? In wezen is de haf niks anders, alleen een paar maten groter. Belangrijk is in elk geval dat je consequent bent (nu nee is altijd nee), zachte hand en vooral gewoon doen. Hou vooral rekening met de leeftijd van het beestje, ze zal echt niet het geduld op kunnen brengen om enige tijd stil te staan met bijvoorbeeld poetsen. Hou het kort. Ik ging bijvoorbeeld nooit poetsen als mijn jaarling hieperdepiep was van energie. Als het zonnetje bijvoorbeeld lekker scheen en hij was relaxed, dan deed ik hem een halstertje om, borsteltje eroverheen, even over alle beentjes aaien en klaar was het weer.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:45

Ieder paard kan leren.probeer alles zo leuk mogelijk houden voor je pony. Maar tegelijkertijd wel consequent blijven.
Verder net zoals hierboven.
T zelfde als je shet. Zorg ervoor dat t dier je gaat vertrouwen en zodra je op t punt staat om een halster om te kunnen doen.dan weer stapje verder. Neem anders t halster vaak mee dat t geen raar object is.
Succes

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 21:48

Oh ik heb standaard haar halster om zitten, normaal gesproken heb ik ze gewoon af. Maar zodat ik haar nu makkelijk kan pakken (wat ze ook prima toestaat!) hou ik haar halster even om.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:31

Halster omlaten zou ik niet doen! Kunnen hele nare ongelukken mee gebeuren...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 22:35

Weet ik, daarom doe ik dit normaal gesproken ook niet :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:58

Ik had het mijn mijn 8 maanden oud veulen paar maanden geleden. Opgehaald maar er was eigenlijk nog niets mee gedaan. Had wel al halster om. Kon hem in t begin amper pakken, maar nu 2 maanden verder is hetecht het liefste pony'tje die je kan wensen ;-) Hij komt wel elke dag in handen vanwege bijvoeren...

Eerste week ging hij telkens op de noodrem aan het halster en moesten andere hem zachtjes duwen zodat ie mee zou lopen (trekken heeft uiteraard geen enkele zin). Hij had dit echter al vlot door. Hij draaft nu ook netjes (en vrolijk) aan de hand en bij ho stopt ie braaf.
Ook deze moest nodig naar de hoefsmid (en DA voor entingen etc) dus daar even een week de tijd voor genomen dat hij gewoon wel beetje vertrouwen had in de mens, en toen de hoefsmid kwam handje snoepjes in mijn hand en hem daarmee afgeleid, hij was echt extreem braaf eigenlijk ;-) Het stilstaan was in ieder geval geen enkel probleem
Het helpt natuurlijk ook wel dat ie er elke dag uit komt voor zijn bakje voer...... En hij is nog een stuk jonger, dus nog wel vormbaarder dan dat ie al 1 is geworden. Merk nu al dat ie steeds drakeriger wordt (en terecht).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 23:01

Dierenarts is vandaag geweest en dat is inderdaad gelukt door afleiding met brokjes. Maar ze is nog te schrikkerig en springerig om bekapt te worden. Had haar misschien een kalmeringspasta moeten geven (die heb ik namelijk nog) maar was ik compleet vergeten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:46

De basis omgangsdingen, is heel belangrijk, het leren vaststaan zonder trekken, het meelopen aan een doorhangend touw, het paard doen wijken voor druk, ook het achterwaarts, en voetjes braaf geven om dus idd het werk van de hoefsmid mogelijk te maken.
Met enkele goede trainingen is dit alles geen probleem meer.

kusjmanon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:06

:D Met enkele goede trainingen is dit alles geen probleem meer. succes .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 12:00

aeolusnr1 schreef:
De basis omgangsdingen, is heel belangrijk, het leren vaststaan zonder trekken, het meelopen aan een doorhangend touw, het paard doen wijken voor druk, ook het achterwaarts, en voetjes braaf geven om dus idd het werk van de hoefsmid mogelijk te maken.
Met enkele goede trainingen is dit alles geen probleem meer.

en hoe zouden die trainingen dan in elkaar moeten zitten? :D Ik heb nu trouwens ook het boek (be)leren geen kunst besteld van Lisanne Thomas.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:54

idd dat boek is zeker een goed boek.
Ik krijg idd wel van meerdere mensen te horen , jij zegt altijd zoiets is simpel maar jij kent mijn paard nog niet.
Het maakt me echt niet uit welk paard je daar hebt, ieder paard kan zoiets braaf uitvoeren, en het aanleren is gewoon zoeken naar hoe het paard reageert, en de reacties een beetje de goede kant uit sturen, doet het paard een beetje dingen in de goede richting gewoon belonen door de druk er even af te halen. hou het simpel en super duidelijk.
Ik geef nu volgende week 14 april een clinic.
"Schrik- & stresstraining en probleem behandeling bij het paard"
Er zullen een 5 tal paarden komen en ik ken er vier niet, ik heb die paarden nog nooit gezien, en het is dus wel de bedoeling dat ik op een toch wel zeer beperkte tijd, toch een flinke verbetering zal kunnen laten zien.
Ik ga er dus van uit dat ook jouw probleem een paar keer trainen en het paard is gewoon een ander paard.
moesten er mensen zijn die de clinic nog zouden willen bijwonen (zonder paard) even melden, er zijn nog een paar plaatsen open.
Er wordt wel een inkom van 8 euro gevraagd.
De Clinic is in België nabij Antwerpen te: Schoten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 19:36

Ik zou er graag naar toe gaan, maar dat is helaas te ver weg voor mij!

Ilona_AW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:24

Jammer dat ze niet van veulen af aan in de hand is geweest, scheelt echt zoveel.
Ik zou haar eerst het vaststaan leren en daarna pas het meelopen, want als ze gaat trekken wanneer ze vaststaat en merkt dat ze niet los komt dan zal ze ook niet zo snel trekken als jij haar vast hebt.
Kun je haar overal aaien? Daar moet je eerst voor zorgen en dan pas met borstel. En in het begin met een zachte borstel dat het fijn voelt en laten snuffelen.
Hoeven oppakken in het begin heel kort en flink belonen.
Ik snap dat je het halster omlaat maar dan kun je wel het beste als je daar bent het halster een keer af en weer om doen dat dat geen vreemde handeling wordt. Gewoon een touw om haar nek zodat je haar bij je kan houden en misschien ook het halster zo omdoen dat je die band achter haar oren pas vastmaakt als je het halster om hebt, dan hoef je niet vervelend te doen met haar oren.
Succes!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 18:24

Ze loopt al netjes mee (dat had ik eerst gedaan) en vaststaan doet ze ook braaf en netjes, ook als ik een stukje wegloop blijft ze braaf staan. Ook poetsen doe ik nu ook rustig aan beetje bij beetje :j