Dominante pony, alleen in de wei naar paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glitfaxi

Dominante pony, alleen in de wei naar paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 14:14

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies, informatie, ideeën. Ik weet het echt niet meer. Kom maar op. Mijn pony: IJslandse ruin, geruind op 2,5 jarige leeftijd (bijna 3).

Mijn ruin is nu precies een jaar terug gekomen uit de begrazing, hier in stond hij met 30 hengsten samen in een groot natuur gebied. De meeste hengsten tussen de 1 en de 3 jaar, een aantal ouderen waren (bijna) 4.

Uit de begrazing heeft hij een paar maanden in een weiland gestaan met drie maatjes uit de begrazing, alsnog weinig contact met mensen. Als er welk mensen kwamen was hij wat angstig, maar nooit dominant naar mensen, nooit ongehoorzaam.

Hij is in oktober naar een pensionstalling gegaan waar hij 24/7 in een groot weiland zou staan met 15 andere merries, ruinen en veulens (allemaal IJslanders). In deze wei wilde hij niet blijven staan, hij werd weggejaagd door de kuddeleider en ging zo door de sloot zwemmen om op zijn eigen houtje een landje te zoeken.

We konden dus niet blijven op die pensionstalling. Nu staat hij vlak bij huis, 9 uur per dag in een hele grote paddock met 9 andere IJslanders. In de winter staat hij 's nachts op stal. Hij heeft eerst alleen gestaan omdat wij in de 'waan' waren dat hij misschien wel erg onzeker en onderdanig was en op de vorige stal misschien wel een trauma heeft opgelopen.

De integratie was door de staleigenaren perfect doorgedacht: eerst een paard er bij, dan twee paarden, dan drie en dan samen in de kudde. Helaas ging het bij het eerste paard al mis. Het paard mocht van mijn ruin niet eten en werd weggejaagd. Poging twee, met een ander paard, ging ook niet goed: kei hard vechten. We hebben het een dag aangekeken maar het werd echt ontzettend heftig en het stopte niet.

Uit elkaar gehaald: nog twee weken alleen. Toen besloten om hem er maar gewoon bij te zetten. 1 jonge IJslander bij 9 anderen in de leeftijd tussen de 6 en 20 jaar (ongeveer). De integratie heeft geleid tot ontzettend veel oorlog, tussen de kuddeleider en mijn ruin. De kuddeleider heeft hem geprobeerd heel netjes op zijn plek te zetten, mijn ruin van 4 accepteert dat niet. Door zijn uithoudingsvermogen van de begrazing is hij sneller en sterker. De kuddeleider geeft echter niet op, hij is de leider en ouder, mijn ruin zou zich over moeten geven. Helaas gebeurd dat niet.

Mijn ruin staat nu 3 maanden in de kudde en is vandaag weer apart gezet doordat de kuddeleider onder de wondjes zit. Het stopt niet. Mijn ruintje wil zich echt niet over geven en is ruig, en gemeen. Hij pakt echt stukken vel vast en laat niet meer los, haalt flink uit.

De andere paarden laten mijn ruin gaan, de kuddeleider accepteert het echter niet. Het blijft oorlog tussen deze twee. Van de 9 uur in de paddock vechten ze misschien 1 uur, maar wel zo heftig dat het nu echt gevaarlijk wordt. Ik wil niet wachten tot er echt gewonden (of zelfs doden) vallen.

Ik ken dit gedrag niet. Naar mensen toe hij is onderdanig, lief. We zijn nu 6 maanden bezig met grondwerk en hij leert snel, graag en het gaat goed. Hij accepteert mijn leiderschap. Ik merk dat als ik te veel van hem vraag hij in zichzelf keert en dan krijg ik er niks meer uit. Dan versteent hij van binnen.

Hoe kan het dan dat hij in de kudde dit gedrag laat zien? Wat moet ik hier mee? Ik kan een paard van bijna 4 toch niet alleen laten staan? Verhuizen wil ik liever vermijden, dat is imo een verschuiving van het probleem, hij zal daar ook hetzelfde gedrag laten zien.

Hier twee filmpjes van de integratie 4 maanden geleden: (erg interessant)
http://youtu.be/h1JGlEsAaVE
http://www.youtube.com/watch?v=2hA-Lh8Z ... e=youtu.be

Kom maar op met jullie visie, als jullie meer willen weten hoor ik het ook graag. O:) :D

pluklief

Re: Dominante pony, alleen in de wei naar paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:50

Heeft Fani niet gewoon ongelovelijke behoefte aan een leuk speel maatje?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:54

Ik zie hier eigenlijk ook geen vechtende paarden. Zie vooral 2 heftig spelende paarden.

Wat wel een uiting van dominantie is, is dat hij over de mest van de ander heen mest.

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:34

Die zonder bles is van jou aan de foto in je profiel te zien?
Ik zie op je filmpjes eigenlijk ook geen heel extreem gedrag, de (ijslander)ruinen hier op stal doen exact hetzelfde als ze het op een mooie voorjaarsdag in hun bol hebben of als er bijvoorbeeld een nieuwe merrie in de groep is, en die staan toch al jaren bij elkaar. Aan het eind van het tweede filmpje wordt het wel wat heftiger en het spelen is ook duidelijk wel bedoeld om de rangorde vast te stellen of te bevestigen, maar zo te zien geeft het vosje-met-bles zich op het tweede filmpje over (tenminste, ik zie hem duidelijk likken) en dan is de rust ook aardig terug aan het eind van de filmpjes.
Maar hij vertoont dus wel gewoon normaal gedrag naar de andere paarden in de groep? Heeft hij hoefijzers onder/ zijn er andere paarden met hoefijzers in de kudde?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:12

Ook ik zie twee ruig spelende paarden. En inderdaad ook wat dominantie in het spel, maar ik denk eigenlijk dat dit op den duur wel overgaat qua de tijdsduur van het "spel". Heb juist het idee nu dat ze elkaar echt gevonden hebben wat betreft fanatiek spelen.

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:22

hmm...ik zie twee best wel ruig spelende paardjes in een best wel kleine paddock , op zich qua gedrag vind ik het wel meevallen...maar ik heb het idee dat als ze op een weide met gras en meer ruimte wel wat minder zullen zijn omdat ze dan weg kunnen en afleiding in de vorm van gras hebben.

Sommige paarden spelen nou eenmaal erg ruig en kleine oppervlakkige wondjes horen daar nou eenmaal bij.
Vraag het anders voor de zekerheid eens aan een gedragsdeskundige

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:43

Goh Pris, ik bedacht me gisteravond nog hoe het nou met Fáni zou gaan en nu lees ik dit topic. Als ik goed lees wil je twee dingen weten:

- waarom gedraagt hij zich bij jou/mensen wel en in de kudde niet
- hoe kun je 'm laten ingegreren

Eerste antwoord zit 'm denk ik in dat jij een mens bent en geen paard. Paarden kunnen naar mensen héél anders doen dan tegen hun medepaarden. Kennelijk jouw paard dus ook.

En het tweede... ook ik vind het niet zozeer vechten maar meer ruig spelen. Wat witchking zegt vind ik eigenlijk wel waar: als ze meer ruimte hebben gaat het wellicht beter. Daarnaast: 's nachts staan ze op stal, waardoor Fáni en het andere paard elke ochtend opnieuw moeten beginnen. Als je kunt regelen dat ze naast elkaar op stal kunnen staan, en elkaar dan ook kunnen zien en ruiken enzo, ondervang je dat misschien? Daarnaast heeft dat andere paard natuurlijk ook een eigenaar die zich zorgen maakt om d'r paard, het is ook gewoon niet leuk als een ander paard elke dag in het vlees van je lieveling hangt. Is het niet mogelijk om de groep op te splitsen? Een paar paarden te zoeken die het uithouden met Fáni en die bij elkaar zetten, en een groepje voor de andere ruin?

Echt lastig joh, zo'n jonge branieschopper die de kuddeleider niet accepteert. Heb het ook aan de hand gehad (in dat geval was vos de kuddeleider, en had hij dus vrijwel wekelijks een nieuwe vleeswond erbij) Als het echt niet anders kan zul je 'm misschien toch apart moeten zetten, en/of kijken of er in de groep niet een ander paard is dat 'm op z'n plek kan zetten. Een wat oudere, flink zure merrie ofzo? Al lijkt me dat je dan min of meer per definitie op zoek zou moeten naar een driegangermerrie :P

Succes!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:59

Ik neem aan dat het ruintje met lange manen ,de (leider) moet voorstellen.Ik vind hem eerlijk gezegd niet duidelijk leiding geven.Mijn merrie is ook leidster maar dat is echt een ander caliber.Een zure blik of een gedraaid gat is genoeg om wat voor paard te stoppen.Er is ook geen paard wat er aan denkt in haar buurt te komen.Bijten of trappen doet ze dus ook nooit.

Ik zie hier eigenlijk twee paarden in een vrij volle ruimte zonder vermaak die elkaar bezig houden,dan begint de één eens en dan de ander.Als er stukken vallen is het best vervelend,maar ik denk dat je het alleen kan oplossen door ze op een wei met gras te zetten of te zorgen dat de hooi netten vol zijn,er hangen er genoeg.persoonlijk zou ik in dat stuk ook minder paarden zetten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:12

Lijkt me duidelijk dat er geen leider is in de zin die jij beschrijft beatje. Maar heel weinig door mensen ingerichte groepen paarden hebben de luxe van zo'n leiderspaard. Die paarden zijn ook maar afhankelijk van de samenstelling die de mensen maken. Dat is in veel onharmonieuze kuddes een groot probleem.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:06

Je hebt kans dat hij nu extra de verdediging in gaat, uit angst weer uit de kudde gemikt te worden. Dus dan denk je, geef het tijd. Maar ja, hij zal wat heviger zijn in het dominantie-spel, omdat hij opgegroeid is tussen de mannen.
Een grotere paddock + meer voeder-plaatsen, kunnen uitkomst bieden. En ze zullen binnenkort de weide op kunnen? Dit kan ook goed helpen, inscharen op de wei is altijd makkelijker.
Het geeft je wel te denken, typisch dat hij eerst echt uit de kudde geplaatst is (sterke kuddeleider) en dat het nu weer botst (wellicht zwakkere kuddeleider) en dus confrontatie.

Edit @ beatje; de manier waarop leiding geven wordt geuit, hangt van zoveel factoren af.
Geslacht, leeftijd, natuurlijk overwicht, reeds gevestigde orde, houding van het nieuwe paard, enz.

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 16:40

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik vind het zelf ook niet heel erg schrikbarend, of agressief op bepaalde momenten na. Maar als de andere eigenaar er zat van is, waar ik natuurlijk begrip voor heb, dan is het over. Zij gaat straks waarschijnlijk haar paard apart zetten met twee anderen, tot die tijd staat mijn Fáni alleen.

Merries zijn er niet, alleen maar ruinen.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:03

Beste Glitfaxi,

het valt me op dat je veel vooruit denkt. Dat is meestal ook heel verstandig, maar je kunt niet altijd alles voorzien. Dat moet ik zelf steeds leren :)
De toon van de reacties is om het even aan te kijken, als ik het goed gelezen heb.

Je kan nooit de scenario's bedenken over wat de andere eigenaar gaat doen, mijn ervaring is dat als je 100 dingen bedenkt het ding 101 is wat het gaat worden.

Ik zie wel dat je heel veel zorg hebt voor je eigen en andermans dieren, dat is prijzenswaardig.

Edit: last van tiepgriep

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:16

Optie zou nog zijn om hem even samen te zetten met de kuddeleider, maar denk dat die eigenaresse dat niet ziet zitten.
Dan hebben ze alleen elkaar, niks om 'voor te vechten'. Op elkaar aangewezen zijn verbroederd, worden het misschien maatjes.
Maar goed, zo zou het in principe ook opgelost zijn.

Doelde niet zozeer op de huidige groep, alhoewel een merrie die de onrust zat is, zeker wel kan helpen in deze. :D
Maar jouw paard zal wat meer kunnen/willen stoeien + ruiger, denk aan een jongen, opgegroeid met alleen broers. :+

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:20

Geweldig Locanda, expert aan het woord. En toch duidelijk :)

Edit: ik weet er niks van, maar het klinkt allemaal heel aannemelijk.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:29

Ik vind je nu al leuk :P sorry hoor, ff lekker flauw. ;) kon het niet laten (Edit; beetje jammer van je edit!) :\

Zou wel een evt. toekomstig probeersel kunnen zijn TS :) goede herintroductie tussen jouw energieke puber, en het reeds gevestigde baas-paard. Edit: Het botst steeds enkel tussen hen beide, deze patronen blijven vaak steeds terug komen namelijk.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 06-04-13 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:32

Vind het ook niet zo schrikbarend, ik had een heel ander filmpje verwacht eerlijk gezegd. Mijn advies, geen zorgen om maken. Laat die twee maar schuiven. Ik zie niets onrust makend of gemeen.

Als onze merry en ruin de "gekke minuten" hebben dan gaat het er misschien nog wel heftiger aan toe als bij jou en die twee van ons zijn echte maatjes van elkaar.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:17

Locanda schreef:
Optie zou nog zijn om hem even samen te zetten met de kuddeleider, maar denk dat die eigenaresse dat niet ziet zitten.
Dan hebben ze alleen elkaar, niks om 'voor te vechten'. Op elkaar aangewezen zijn verbroederd, worden het misschien maatjes.
Maar goed, zo zou het in principe ook opgelost zijn.

Doelde niet zozeer op de huidige groep, alhoewel een merrie die de onrust zat is, zeker wel kan helpen in deze. :D
Maar jouw paard zal wat meer kunnen/willen stoeien + ruiger, denk aan een jongen, opgegroeid met alleen broers. :+

Ik vraag mij af of dat zou helpen als je in het filmpje heel duidelijk een paard ziet dat gewoon onwijs graag wil spelen, als ze echt zouden vechten zou het er wel wat harder aan toe gaan.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:52

Onwijs graag wil spelen, toevallig alleen met de leider van de kudde? Blijkbaar zijn z'n gedragingen toch zo, dat de 'baas' het niet accepteerd. Toegegeven, echt vechten is anders, maar gewoon spelen blijft toch niet zo doorgaan? Imo is het eerder stoeien (vechten zou dan de overtreffende trap zijn) en hij weet niet zo goed wanneer hij moet stoppen, wanneer het genoeg is.
De leider van de kudde zal waarschijnlijk wel anders reageren zodra de kudde buiten beeld is, zodat ze een beetje 'een band' op kunnen bouwen. M.i. zeker het overwegen waard iig.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:02

Ik heb je filmpjes bekeken maar ook ik zie Fáni nergens vechten of gemeen doen.
Ik zie 2 ruinen die aan het klieren met elkaar zijn (wellicht omdat ze zich vervelen; Wat een klein en saai stuk voor dit aantal paarden!)
Paarden en vooral als het een groep van alleen maar ruinen of (gemengd met) hengsten betreft, klieren gewoon meer dan groepen met (alleen) merries.

Ik wil geen namen noemen maar ik heb wel eens een paard echt agressief zien reageren op andere paarden en dat is totaal niet met dit te vergelijken.
Ja er is wat rivaliteit rond 4:10, maar dat is niet meer dan normaal, niks ernstigs of afwijkend.

Wat ik zou doen is je paard verplaatsen naar een weiland waar ze flink de ruimte hebben en onbeperkt ruwvoer kunnen eten en dan word dat klooien vanzelf minder waarschijnlijk.
Misschien ook niet, maar dan hebben ze wel meer afleiding, want ik denk dat dat het vooral is.