paard blijft ambetant doen ondanks waarschuwing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misty16

paard blijft ambetant doen ondanks waarschuwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 21:35

Hallo,

Mijn ruin heeft vroeger nooit geleerd wat hij mag en niet. Ik heb hem nu een maand en hij is 4 jaar maar het probleem is
als hij ambetant is zoals poetsbak overhoop halen tijdens het poetsen en zo geeft ik hem eerst 2 waarschuwingen. Maar toch blijft hij door doen.
Ik geef hem een harde tik maar het maakt niks uit voor hem 5 sec nadat ik hem een harde tik heb gegeven doet hij het weer.
Ook loopt hij bij mijn merrie en zij wilt niet dat hij aan haar eten komt dus ze smijt naar hem. Het is er al 3 keer op geweest maar toch blijft hij proberen om bij haar eten te komen ook al heeft hij eten staan. Enz
Hoe moet ik dit nu aan pakken om het hem toch afgeleerd te krijgen als hij toch niet op de waarschuwingen en tikken reageerd?

0000

Re: paard blijft ambetant doen ondanks waarschuwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:37

De merrie lost dat zelf wel op, niet mee bemoeien. En je poetsbak gewoon buiten bereik zetten. Paarden houden kan verrassend simpel zijn....

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 21:39

Ja van de merrie snap ik het wel maar hij moet dit toch ook allemaal leren om af te blijven waar hij moet af blijven? De poetsbak verder weg zetten is het probleem gewoon vermijden.

dave30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:40

toch evengoed waarschuwing geven,maar misschien dat je het te mild zegt ?
dat hij je beetje ongeloofwaardig vind.Is met honden ook vaak zo.
ben niet echt een paarden kenner ( dont shoot me ),maar omdat dit met honden ook zo is......

Toen ik begon met rijden was ik ook veel te mild voor mijn paard,dus als ik rechtsom wilde ging ie ook gewoon rechtdoor -O-

net een puber jou paard :))
Laatst bijgewerkt door dave30 op 03-04-13 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:41

misty16 schreef:
Ja van de merrie snap ik het wel maar hij moet dit toch ook allemaal leren om af te blijven waar hij moet af blijven? De poetsbak verder weg zetten is het probleem gewoon vermijden.

Als een klein kind ergens niet aan mag komen (iets dat kapot kan vallen bv) blijf je het dan ook voor zijn neus zetten?

Je denkt imo verkeerd om. Jij wilt je paard afleren dat hij iets vastpakt...Als je nou eens zorgt dat hij het niet aanleert, door dingen waar hij niet aan mag zitten gewoon niet recht voor zijn neus te zetten...Dan creëer je geen probleem, hoeft je dat probleem ook niet weer op te gaan lossen. Scheelt jou en je paard een hele hoop frustraties.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:42

misty16 schreef:

een puber vanalles leren is best heel erg moeilijk, maak het jezelf makkelijk, ga de moeilijke dingen uit de weg en bewaar ze voor het moment dat hij wat leergieriger op dat gebied is
hij is speels en energiek,dat kan je niet verbieden

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 21:43

Ik ben zeer consequent hoor ik zeg het luid en duidelijk en toon ook met mijn vinger. Hij is gewoon mega nieuwgierig en speels maar dat komt soms ambetant over

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:44

Jouw paard gaat echt niet begrijpen dat jij na 2 waarschuwingen aanpakt hoor. Poetsbak wegzetten of meteen de eerste keer aanpakken

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:45

misty16 schreef:
Ik ben zeer consequent hoor ik zeg het luid en duidelijk en toon ook met mijn vinger. Hij is gewoon mega nieuwgierig en speels maar dat komt soms ambetant over

Dan koop je een paard van 24 ipv 4...Die hebben het allemaal al eens gezien. Sorry hoor, ik heb mijn paarden graag levendig, fris en speels. Ja, dan doen ze weleens iets dat niet helemaal de bedoeling is, maar dan hebben ze tenminste lol in hun leven. Dat is juist de charme van het houden van dieren. Als je dat zo 'ambetant' vind is een paard hebben echt niet de juiste hobby voor je.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:45

Tja, ik zou geen waarschuwing meer geven eerlijk gezegd of, als je het echt nodig vindt, 1x. Persoonlijk denk ik dat dit paard ondertussen prima weet dat hij het niet mag, maar dat hij de (negatieve) aandacht gewoon fijn vindt. Ik zou direct actie ondernemen. Als je dat niet wilt, dan de actie vermijden.

Edit: wat colway zegt dus.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:46

Je gaat je paard toch niet slaan, omdat jij de poetsbak voor z'n neus zet?
Logisch dat ie daar in gaat zitten, het blijven paarden.
Zet je paard gewoon goed vast, spullen uit de buurt van hem zetten.
En op een correcte manier waarschuwen, niet zomaar gaan slaan dus.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:15

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat je soms dingen niet moet gaan opzoeken. Gewoon poetsbak buiten bereik zetten, heeft het paard geen afleiding en ben je gewoon met je paard bezig. Soms moet je het gewoon simpel houden en zeker als het makkelijk op te lossen is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:27

Je paard vertoont heel normaal gedrag voor een 4 jarige ruin. Zeker jonge ruinen frummelen graag met hun mond. Dus je haalt die poetsbak buiten bereik en als je helemaal je paard tegemoet wilt komen in zijn normale gedrag geef je hem wat te frummelen. Een simpel touw met een stel knopen erin voldoet prima.
Paardengedrag onderling moet je je niet mee bemoeien. Dat kunnen paarden prima zelf regelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:30

je poetsbak staat toch op de grond? als je paard er bij kan staat het wel erg lang vast.
een jong dier wil graag wat te doen hebben,dus geef het anders een hooinet met hooi voor de neus zodat het daar aan knabbelen kan en poets het niet te lang.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:37

hoe je meer hem de gelegenheid geeft om de fout in te gaan, des te meer heeft ie gewonnen hij kan doen wat ie wil en merkt dus dat jij daar
nix aan kan veranderen, om te voorkomen dat ie nog verder gaat in dit gedrag zou ik hem in ieder geval de gelegenheid niet meer geven en hem een ander, wel toegestaan vermaak aan bieden, dus inderdaad hooi net ophangen, of hem juist om dat moment apart voeren van de merrie, zo sla je 2 vliegen in een klap, hij verveelt zich niet en kan niet klieren en het klieren eigen maken

corrigeren heeft geen enkele zin als je er geen goed gedrag en beloning tegen over zet, je kan wel corrigeren maar laat daarna dan wel merken welk gedrag je wenst en beloon dat dan ook uitbundig. zo leer je hem ook nog eens gewenst gedrag aan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:47

Zoals al eerder gezegd het leven is zo simpel. Je merrie lost het zelf wel op. als ze het goed zat is zal ze hem waarschijnlijk een iets hardere mep geven. Of weglopen en naar zijn eten gaan.

En de poetsbak gewoon wegzetten of wisselen voor iets waar hij zijn tanden in kan zetten. Onze tinker ruin van 14 doet het ook graag. Ik heb nu tandbestendige borstels die ik in de voerbak die toch niet gebruikt wordt leg met poetsen. Hij staat graag met de plastic borstel tussen zijn tanden. :D .

Het jonge ponietje dat ik nu onder handen heb vindt het leuk de plastic zak waar de bostels inzitten te helpen. Leuk vastpakken en rondslingeren, na twee zachte waarschuwingen stopte ze ermee maar voor de zekerheid blijft die dus buiten de stal liggen nu en ook bij haar liggen stevige borsteltjes in de bak. De verleiding is te groot dus zoek ik het niet op. De waarschuwingen die ik haar gegeven heb waren kort even in haar neus blazen met een duidelijke dit wil ik niet houding. En dat was genoeg.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:53

Denk niet dat je paard je snapt als je je vinger opheft , als je eerst de bak recht voor zijn neus zet.
Vinger opheffen is meer iets voor de juf op school
Een paard denkt bij een bak ook meteen aan eten of iets lekkers dus die zal het gaan onderzoeken
Ruinen hebben sowieso de neining meer om overal in te happen dan merries

Voor wat betreft je merrie is hij gewoon grenzen aan het zoeken bij je merrie en als ze die geeft is er niets aan de hand, maar als ze die niet geeft en hij 2 voerbakken gaat beheren en in een hoekje moet staan terwijl hij alles opeet zul je wel wat anders moeten bedenken

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:00

Ik lease een paard van 19 ook een ruin trouwens en hij is altijd nieuwsgierig en verveelt zich snel op de wasplaats.
Bijt in de "kettingen" pakt borstels of pakt wat uit het mandje wat aan de muur hangt of als ik hem los laat staan loopt hij rustig weg 1 van de stallen in. Ligt daar bv geen eten loopt hij naar de volgende stal.
Heb hem zovaak terug gezet enz. Nu lach ik erom ik vind het wel grappig.
Schrappen met zijn hoeven negeer ik maar gewoon tegenwoordig.
Als ik hem bv uit de wei haal neemt hij zijn halstertouw in zijn mond. Dan zeg ik altijd maar hij neemt zichzelf mee naar stal.
Als je niet wilt dat hij dingen pakt zet het niet bij het paard in de buurt.

Omdat hij zo goed is met zijn mond heb ik hem wel weer geleerd goed van huis te gaan met bv wandelen.
Zo leerde ik hem bezig te zijn door dingen (bordjes, paaltjes en bomen) aan te tikken met zijn neus zodat hij bezig bleef en niet als een gek weer terug naar huis wilde.
Nu kan ik al lekker buitenritjes rijden zonder dat we in volle draf richting huis gaan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:41

misty16 schreef:

Gefeliciteerd, je hebt een nieuwschierig paard die graag dingen doet. Wat een geluk, want het is zo belangerijk dat zo'n dier lekker nieuwschierig en levendig is! Dat maakt de mogelijkheden voor jou en je paard eindeloos!

Ik zou wat omgekeerde psychologie gebruiken. Zet zaken waarbij je het echt erg vindt als hij ermee kliert weg voor nu en zorg dat er zaken zijn waarbij je het niet erg vindt als er een tandafdruk in staat. Wil hij bv de achterkant van het zweepje pakken, prima, dan kan jij zijn tanden "poetsen", leert hij gelijk wennen aan tandarts dingen ;)
Wil hij het touw pakken, dan kan vast dat touw veel meer in die mond, dan tuft hij het vanzelf uit.

Maar je kan het ook richten, maak gebruik van dit gedrag en maak er iets van wat jou wel aanstaat. Leer hem dingen apporterenm, sommige paarden vinden dat ronduit geweldig en zo kunnen ze hun behoefte om aan dingen te pulken bevredigen op een manier die jij wil, maak van zijn idee jouw idee!
Laat hem dingen aanraken op jouw vraag, bevredig die nieuwschierigheid op een fijne manier, als de ambassadeur van ja ipv nee.

Zet hem aan het werk voordat je hem stil zet om te poetsen, leer hem dat de poetsplaats een sweet spot is waar hij rust krijgt. Wordt hij weet onrustig, weer aan het werk, al snel zal hij snappen dat het veel handiger is om rustig stil te staan daar.

Ik zou niet bezig gaan met waarschuwen en tikken, ik denk niet dat hij echt de associatie legt tussen zijn gedrag en jouw tik, ik zou het gedrag oppakken en zo omdraaien dat het voor mij prettig wordt.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:49

met verbazing de klacht van de ts zitten lezen..
ten eerste heb ik ambetant al op moeten zoeken in de dikke vandalen nog nooit van gehoord

ik vraag me af of je wel ervaring heb met paarden want
dat je jonkie probeert het eten van de andere af te pakken is normaal paarden gedrag. zet 10 paarden in een ruimte met 10 plekken hooi gegarandeerd dat paarden opzoeken gaan bij de buren ( het gras is daar altijd groener)
de merrie regelt zelf wel hoe ver hij mag gaan.. en straft hem zo nodig af.
hier 3 jonkies in de kudde met 1 van 19 erbij nou ze weten echt wel dat hij veel accepteert maar genoeg is genoeg. dan slaapt hij ze waar hij ze raken kan en bijt er lustig oplos

ik ben niet van de manier van poets kist dan maar buiten zijn buurt zetten hij heeft er niet in te komen.
maar jij kan niet verwachten dat hij dat na 2 4 of 6 keer weet. je zal dit moeten blijven herhalen.

ik zie in je verhaal geen abnormaal paard wel een jong paard

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:54

Ambetant is Belgisch :)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:24

Haha, ik heb ambetant inderdaad ook eerst op moeten zoeken :)
Verder sluit ik me volledig aan bij de tips van iets ophangen dat hij kan rommelen en de paarden onderling laten gaan. De mijne hangt ook altijd met zn bakkes in de poetskist, dus die zet ik weg.

Nog een toevoeging: ik heb ook even je andere topics gelezen. Heb je iemand die je kan helpen met dit paard? Ik begrijp dat je allerlei dingen nog aan het ontdekken bent en denk dat het fijn voor je zou zijn (en het paard!) dat iemand je kan adviseren die jou en het paard kent. In elk geval goed van je dat je advies vraagt!

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 19:59

Hallo,
Ik geef eerlijk toe ik heb geen ervaring met jonge paarden. Daarom heb ik begeleiding bij gehaald. Waar ik ontzettend veel van kan leren (wat de bedoeling was)
het is een zeer ervaren persoon die paardentaal door en door begrijpt. Hij heeft jaren grondwerk gegeven en gedragscursussen gegeven in de cavalerie(politie paarden) in brussel. Ik stond echt verstomd hoe hij mijn ruin naar zijn hand kon zetten. Hij komt om de week om les te geven. Ik moet gewoon veel oefenen met hem want hij had geen respect voor mij. Hij heeft mij ook geobserveerd als ik zijn oefeningen na deed en hij zij dat ik 1 van de weinige ben die volledig mijn energie gebruik en focus op wat ik doe.
Ben wel blij dat ik er iemand ervaren heb bij gehaald (wat ik eigenlijk wel van plan was maar later)

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 20:04

Hij zei dat mijn probleem was dat ik alleen kan paardrijden maar geen paarden taal kan. Ik moet leren denken als een paard en ik mag af en toe eens mee gaan met hem (omdat hij bij veel mensen probleempaarden behandelt)
om te leren kijken hoe een paard denkt en zich gedraagt.
Hij zei dat mijn paard ook gewoon jong is en dat hij gewoon geen respect heeft. Hij geeft mij nu een cursus grondwerk en schriktraining.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 00:10

Ondanks mijn eerdere reacties, vind ik het wel heel top hoe je het oppakt. Bekennen dat je iets nog niet of niet voldoende beheerst is erg lastig, maar omdat jij dit juist wel durft denk ik en hoop ik dat je snel fijner met je paard om kunt gaan!