Sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesNatje

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:44

Hoi :)
Voor de carrousel moeten we met het nk met sporen rijden, dus vorige week hebben we daarmee geoefend. Het rijden ermee ging best goed, maar omdat ik niet weet/wist hoe je ze precies om moet doen heeft iemand me daar mee geholpen.
Nu vroeg ik me af, moeten de sporen boven(op) of onder het blokje achterop je (rubberen) laars zitten? En hoe weet je of het bandje strak genoeg zit? Want ik heb nogal snel het idee dat ze te los zitten en dus afzakken..

Anoniem

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:47

Ik geloof er boven zodat ze niet afzakken. Het bandje zou ik gewoon goed aantrekken zodat ze niet zakken, tenminste dat heb ik gedaan omdat ik een laars heb zonder 'blokje' :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:50

DeniseBobby schreef:
Ik geloof er boven zodat ze niet afzakken. Het bandje zou ik gewoon goed aantrekken zodat ze niet zakken, tenminste dat heb ik gedaan omdat ik een laars heb zonder 'blokje' :P

Alsjeblieft niet. Sporen horen omlaag te wijzen, als ze naar boven steken is het bijna onmogelijk om ze niet onbedoeld te gebruiken!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:51

_Esther_87_ schreef:
DeniseBobby schreef:

Alsjeblieft niet. Sporen horen omlaag te wijzen, als ze naar boven steken is het bijna onmogelijk om ze niet onbedoeld te gebruiken!

Ze bedoelde; ze heeft haar sporen boven het blokje, niet de sporen omgedraaid :P

Ik heb de sporen ook bovenop het blokje en tja, bandje net zo strak dat ze goed zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:53

Ik bedoel inderdaad dat ze er op leunen, sorry, duidelijk zijn is niet mijn beste vak :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:53

Ja snapte ik. Als je de sporen boven het blokje doet, wijzen ze alsnog veel te ver naar boven. Tenzij je dan echt met je been onder je paard uitsteekt, zit je hem continu te pikken ermee...

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:55

Boven het blokje, prutsertje :')
Ik zal je het vrijdag nog wel even laten zien hoe het moet.. xd

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:55

Mijn sporen wijzen toch echt naar beneden als ik ze vastzet bovenop het blokje :) en ik drijf met mijn kuiten, dus prikken doe ik niet (alleen als ik dat zelf wil natuurlijk).

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:56

xBerber schreef:

Tss Maar bedankt :)

Bedankt voor de snelle reacties :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:56

_Esther_87_ schreef:
Ja snapte ik. Als je de sporen boven het blokje doet, wijzen ze alsnog veel te ver naar boven. Tenzij je dan echt met je been onder je paard uitsteekt, zit je hem continu te pikken ermee...

Dan moet je je benen stilhouden (niet aanvallend/persoonlijk bedoeld).

edit; even quote toegevoegd.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:57

MarloesNatje schreef:
xBerber schreef:

Tss Maar bedankt :)

Bedankt voor de snelle reacties :D

Ik hou ook van jou hoor <3
Maar wie heeft het afgelope x gedaan dan? Linda zeker?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:58

vuurneon schreef:
Mijn sporen wijzen toch echt naar beneden als ik ze vastzet bovenop het blokje :) en ik drijf met mijn kuiten, dus prikken doe ik niet (alleen als ik dat zelf wil natuurlijk).

Zal aan mij liggen dan zeker? Mijn laarzen hebben sowieso geen blokjes. Echter meeste combinaties die ik in de les krijgen hebben de sporen toch echt veel te hoog hangen en zitten er daardoor ook echt onbedoeld veel te veel mee te doen. Ik wil mijn sporen gewoon net een paar cm boven mijn hak hebben hangen, maar ik heb dan ook korte pootjes, dat wel.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:00

Wat is de reden dat je met sporen moet gaan rijden?als ik vragenmag

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:02

[/quote]
Ik hou ook van jou hoor <3
Maar wie heeft het afgelope x gedaan dan? Linda zeker?[/quote]

JUp

@jjustangela
het ziet er gewoon wat netter uit, en sommige pony's reageren gewoon wat beter daarmee, als ze niet luisteren naar je 'normale' beenhulp kan makkelijke nog net wat duidelijker zijn. Niet dat we de hele tijd prikken hoor ;p Integendeel :)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:02

jjustangela schreef:

Omdat ik (denk) dat marloes dit niet weet..

Met de carrousel, moet sowieso 1 paard met sporen rijden. En als de een ze gebruikt, moeten we ze allemaal gebruiken. En sommige paarden reageren dan net wat fijner. Er word wel onderscheid gemaakt, 2 rijden er met knopjes, omdat die klemmen / pony reageert er fel op. En iedereen weet hoe ze er mee om moeten gaan, dus dat is geen probleem. Pony's worden niet expres pijn gedaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:03

Je mag toch ook dummy sporen gebruiken?

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:04

Ik doe ze onder het blokje, zodat ik niet onbedoeld het paard er mee prik, ik wil toch dat ze blijft reageren op me been en niet alleen op het spoortje ;)

Doe de riempjes wel strak zodat ze niet naar beneden glijden als ik ze wel nodig heb :)

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:04

xBerber schreef:
jjustangela schreef:

Omdat ik (denk) dat marloes dit niet weet..

Met de carrousel, moet sowieso 1 paard met sporen rijden. En als de een ze gebruikt, moeten we ze allemaal gebruiken. En sommige paarden reageren dan net wat fijner. Er word wel onderscheid gemaakt, 2 rijden er met knopjes, omdat die klemmen / pony reageert er fel op. En iedereen weet hoe ze er mee om moeten gaan, dus dat is geen probleem. Pony's worden niet expres pijn gedaan.

dat kan ook;p net wat anders uitgelegd :) Thanx :d

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:05

Je zou evt ook kunnen kijken voor een dummyspoor, als je hem eigenlijk niet nodig hebt :)

vuurneon

_Esther_87_ schreef:
vuurneon schreef:

Zal aan mij liggen dan zeker? Mijn laarzen hebben sowieso geen blokjes. Echter meeste combinaties die ik in de les krijgen hebben de sporen toch echt veel te hoog hangen en zitten er daardoor ook echt onbedoeld veel te veel mee te doen. Ik wil mijn sporen gewoon net een paar cm boven mijn hak hebben hangen, maar ik heb dan ook korte pootjes, dat wel.

Ik heb een hele ronde en brede pony, dus dat speelt voor mij mee. Hang ik de sporen lager, dan heeft het voor mij minder nut. Daarom is onbedoeld prikken ook lastig, ik drijf echt met mijn kuiten dat is ook te zien aan mijn laarzen (ik rijd 9/10 keer zonder sporen; huidvet zit rond de kuiten en niet bij de hak)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-04-13 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hikarii

Corelli schreef:
Je zou evt ook kunnen kijken voor een dummyspoor, als je hem eigenlijk niet nodig hebt :)

Bijna iedereen heeft ze nodig, behalve 2. Die rijden al met knopjes, dummysporen zijn volgens mij op het moment vrij meoilijk te krijgen, en deze zijn zo kort dat het niks uitmaakt.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:06

kan idd ook, maar bij het paard waar ik (hopelijk) op ga is het soms toch wel handig... Die wil nogal graag naar de hoefslag, ook als er iemand anders rijd, en tsjah dat kan natuurlijk niet :+ Heb gemerkt dat als ik met sporen rijd ze dat toch minder doet dan normaal :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:09

Zijn er nog laarzen met blokjes?

Ik heb ze altijd laag hangen, zodat ze alleen gebruikt worden wanneer nodig, en niet bijvoorbeeld bij het naar achteren leggen van het been.
Dat blokje vind ik zo'n onzin maatstaf, imo is het compleet afhankelijk van de ruiter/paard combinatie.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:12

Doubtless schreef:
Zijn er nog laarzen met blokjes?

Ik heb ze altijd laag hangen, zodat ze alleen gebruikt worden wanneer nodig, en niet bijvoorbeeld bij het naar achteren leggen van het been.
Dat blokje vind ik zo'n onzin maatstaf, imo is het compleet afhankelijk van de ruiter/paard combinatie.

ja die zijn er nog :) Ik heb gewoon rubberen laarzen, en daar zit nog een blokje op. Misschien dat ze op leren laarzen niet zitten? Maar die zijn (helaas) te duur voor mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:14

Onder het blokje, anders zitten ze te hoog.
Op leren laarzen zitten inderdaad geen blokjes.