2 jarige merrie plast over mest van ander paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sira

2 jarige merrie plast over mest van ander paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 00:52

Vanmiddag, notebene op haar verjaardag, zie ik dat ze de mest van de merrie waar ze mee staat uit elkaar haald en er overheen plast.

Ik neem aan dat dat dominantie is? Ik ben erg benieuwd naar de meningen.

Ik moet er wel bij vermelden dat ze mega dominant is. Ze is goed aan het oefenen volwassen paarden te domineren....

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 13:48

Is er niemand die hier een theorie over heeft?

Ik heb gezocht, maar kan alleen maar vinden dat het niet echt normaal is dat een merrie dat doet en dat het wel dominantie of toe eigenen van betreffende paard betekent.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:53

ik ken wel ruinen en hengsten die over poep van andere paarden plassen of zelfs over hun hooi.
maar merries heb iki het nog nooit zien doen.wel plast mijn 2jr over de plas van haar moeder.wat het precies in houd weet ik niet maar maak me er niet druk om

Set_Elkol

Re: 2 jarige merrie plast over mest van ander paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:54

misschien hengstigheid? maar dat bedenk ik ook maar zomaar :Y) dominantie zou me ook niet verbazen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:56

Ben wel benieuwd hoe ze dat precies doet. Ze doet het bij een merrie die ze al kent? Hoe reageert die daarop? En hoe is de verdere omgang met elkaar en andere paarden?
Ik denk dat je het hele plaatje moet zien om een goed beeld te kunnen krijgen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:56

Heb een merrie en een ruin bij elkaar staan, de merrie haalt ook de hoop mest uit elkaar van de ruin en gaat er dan of over heen poepen of plassen. Met het rollen gaat dat ook zo, heeft de ruin ergens gerold dan moet zij op exact dezelfde plek ook rollen, de ruin doet dat met het rollen ook, met de mesthoop niet. Het lijkt mij een vorm van dominantie. De geur bovenop is dan de meest sterke en dus overheersend

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:58

pure dominantie :j

hier een Atje die niet alleen over andere mest heen plast maar ook over hooi en dan door lopen en aan de andere bult beginnen, het kreng }>
De dominate ruin heeft het inmiddels van haar overgenomen dus al het hooi gaat nu in bakken zodat ze wel naast de bak piesen maar niet over het hooi :r

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:09

Ook zij haalt de mest eerst uit elkaar voor ze eroverheen piest.

Ze staat al vanaf haar 5e maand bij deze merrie. Nu staan ze even samen, maar er komen snel nog 2 andere bij.
Mijn oude merrie is heel dominant en was ook heel streng, maar de laatste maanden laat ze zich wegsturen door de 2 jarige.
Meer zo van, ik heb er geen zin in, ik ga wel weg...
't zijn vriendinnetjes en Indy is ook "rustig" in het wegsturen.
Maar bij andere, ook volwassen paarden, is ze veel feller in haar dominantie.
Ze is echt heel dominant. Ook bij mensen blijft ze het proberen.
Ze heeft zelfs het lef om andere mensen (bij mij doet ze het niet meer) weg te sturen bij het hooi, nadat ze eerst geknuffeld heeft...
Zo van, oke klaar nu en nu wegwezen.... Echt erg.
Ze wordt hierin uiteraard gecorrigeerd!! Ik stuur haar dan weg.

Het kan zijn dat ze hengstig is, maar bij haar is dat niet zo duidelijk. Eigenlijk tot nu alleen als ze neusde met een ruin.
Dan ging ze piesen (wel echt piesen) en ze laat zich dekken. Wat ik uiteraard niet echt leuk vindt!!
Verder merkte ik tot nu toe niets aan haar als ze hengstig is.
En nu staat ze even alleen met die merrie.

Maar als ze hengstig is, ben ik bang dat ze een niet zo leuke/gezellige hengstigheid heeft....
In een paar dagen al meerdere aanvaringen met d'r gehad. Ze heeft op het moment een kort lontje.....

Mijn oude merrie is juist gezellig, knuffelig (naar mensen toe) en veel toegankelijker (normaal niet zo namelijk...)naar andere paarden als ze hengstig is.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:10

spatter schreef:
pure dominantie :j

hier een Atje die niet alleen over andere mest heen plast maar ook over hooi en dan door lopen en aan de andere bult beginnen, het kreng }>
De dominate ruin heeft het inmiddels van haar overgenomen dus al het hooi gaat nu in bakken zodat ze wel naast de bak piesen maar niet over het hooi :r

Gelukkig eten ze hier hooi uit een bak of hooinet aan de muur.
Maar jakkes, dat is echt niet grappig!

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:35

maakt ze niet teveel mannelijke hormonen aan op dit moment? Mijn merrie heeft vroeger een tijdje steeds de mest van andere paarden gaan eten. Een paard in de kudde mestte en ze ging ervan eten. Heb dit besproken met DA en uit onderzoek kwam uit dat ze teveel mannelijke hormonen aanmaakte waardoor ze soort hengstengedrag ontwikkelde. Ze ging als het ware proeven of de merries vruchtbaar waren. Overigens kreeg ze ook een super lage hinnik hierdoor :+
Heb het toen eens opgezocht en er hebben wel meerdere merries dit dus zou ook het geval kunnen zijn bij jou.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 22:35

merries schreef:
maakt ze niet teveel mannelijke hormonen aan op dit moment? Mijn merrie heeft vroeger een tijdje steeds de mest van andere paarden gaan eten. Een paard in de kudde mestte en ze ging ervan eten. Heb dit besproken met DA en uit onderzoek kwam uit dat ze teveel mannelijke hormonen aanmaakte waardoor ze soort hengstengedrag ontwikkelde. Ze ging als het ware proeven of de merries vruchtbaar waren. Overigens kreeg ze ook een super lage hinnik hierdoor :+
Heb het toen eens opgezocht en er hebben wel meerdere merries dit dus zou ook het geval kunnen zijn bij jou.

Mest eten heb ik haar 1x zien doen, vorige week. Wel heb ik haar vaker zien ruiken aan de mest de laatste weken. En dan flemen.
Wat voor onderzoek doen ze dan om erachter te komen of ze teveel mannelijke hormonen aanmaakt?

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:44

Ja, misschien toch wel teveel mannelijke hormonen...
bloed prikken :j

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 00:15

merries schreef:

Wat heb jij ondernomen om de mannelijke hormonen te verminderen toendertijd?

Ben blij met deze info. Thanks!
Ik wilde toch al bloed laten afnemen, dus dan kan dit ook gelijk gecontroleerd worden.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:19

jes_sira schreef:
merries schreef:

Wat heb jij ondernomen om de mannelijke hormonen te verminderen toendertijd?

Ben blij met deze info. Thanks!
Ik wilde toch al bloed laten afnemen, dus dan kan dit ook gelijk gecontroleerd worden.

Wel, wij hebben toen bloed laten prikken omdat ik mij zorgen maakte over dat mest eten... soms duid dat op een tekort. Maar dan kwam eruit dat ze teveel mannelijke hormonen in haar bloed had en verder niets abnormaals.
Maar omdat dat eigenlijk geen kwaad kan, hebben we er niets aan gedaan. Het is ook vanzelf weer weg gegaan. Weet dus ook niet wat eraan gedaan kan worden maar ik dacht dat een optie was, vrouwelijke hormonen toedienen. Dus eigk middeltjes om een merrie hengstig te krijgen of voor een goede cyclus.
Mijn merrie heeft het trouwens daarna ook nooit meer gehad. Heel raar!
Het kan alleen kwaad als je je merrie drachtig wil krijgen, dan is dat wat moeilijker maar ook dan word er gewerkt met het toedienen van vrouwelijke hormonen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 11:39

Ik heb gisteren minder fijne verhalen tegengekomen als tumoren aan eierstokken die de teveel aan mannelijke hormonen veroorzaakten e.d.
Ik schrok nogal.
Gelukkig is het bij die van jouw vanzelf goedgekomen.
Ik ga er maar vanuit dat mijn 2 jarige niet iets als tumoren heeft...

Thanks voor de info!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:41

meggiemeg schreef:
Met het rollen gaat dat ook zo, heeft de ruin ergens gerold dan moet zij op exact dezelfde plek ook rollen, de ruin doet dat met het rollen ook,

Dat is doodnormaal. Paarden die bij één groep horen rollen normaal op dezelfde plek. Soort groepsgeuridee.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:44

Mijn merrie van vroeger deed het ook. Over iedere mesthoop pieste zij heen. Zij was wel vreselijk dominant in de groep (en in de omgang)

muffin25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:21

Onze ruin doet het ook, gaat ook plassen over de mest van mijn merrie en rolt ook op dezelfde plek. Het is trouwens nooit andersom, dus zal idd wel de rangorde zijN!

rollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:44

dan laat ze zien dat zij daar de baas is