shetlander niks waard voor verzekering dus onverzekerd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

shetlander niks waard voor verzekering dus onverzekerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 22:58

Ik heb al mijn paarden verzekerd bij Equipe Paardenverzekeringen.

Toen ik hier mee begon, kreeg ik te horen dat het voor de shet niet mogelijk was. Deze was immers maar 200 euro waard (of minder) en daarom was dat niet mogelijk: omdat de minimale verzekeringswaarde 2250 euro was.

Helaas, een jaar later raakt mijn shetje hoefbevangen op onverklaarbare wijze. Inmiddels ben ik zo'n 500 euro kwijt aan dierenarts kosten, want ook mijn shettie krijgt gewoon alle hulp die hij verdient. Niet omdat hij niks waard is, zou ik hem maar gelijk een spuitje geven.

Ik heb dus ook flink wat woorden gehad met de verzekering. Ik heb gezegd wat maakt het nu eigenlijk uit, IK betaal die premie toch per maand? Dan verzeker ik hem toch voor 2250 euro? Dat is toch mijn probleem?
Maar de inspecteur zei me (die was er toen toevallig om een nieuw paard te 'keuren') dat dit niet mogelijk was: want hij kon niet verantwoorden dat een shet voor 2250 euro verzekerd zou worden, dat zouden ze niet accepteren.
Hij leek me ook écht niet te begrijpen toen ik vertelde dat ik mijn fries heb laten opereren aan koliek: maar dat mijn shettie me net zoveel waard is dus dat ik hem óók naar een kliniek zou brengen wanneer nodig!! groot of klein, elk paard/pony is hier mijn alles.

Nu heb ik een beetje op internet zitten zoeken, en ook hier op bokt. En kom toch mensen tegen die hun shet verzekerd hebben. Ik kom er niet goed aan uit; wáár de mensen dit dan hebben gedaan?

Want ik heb dus al 1 (mini)shet, en wil er nog 1 of 2 bij kopen. Maar ik wil ze dus eigenlijk wel verzekeren!

Ik hoop dat iemand met een gouden tip komt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:43

Ik heb ooit wel gehoord dat je je paard alleen kan verzekeren overeenkomstig de waarde van het paard. Dus als je shet maar Eur 200,-- waard is, kan je hem dus ook maar voor dat bedrag verzekeren. Bij Hippo Zorg kan je verzekeren vanaf Eur 450,-- ( ongeveer). Maar, dan krijg je ook maar maximaal Eur 450,-- uitgekeeerd per jaar, met een eigen risico van 25% met een minimum van Eur 50,-- per ziektegeval. Je kan eens contact opnemen of je ook hoger kan verzekeren, maar dan moet je dus weer afwegen of de verzekeringspremie opweegt tegen de waarde van je paardje. Dat is een moeilijk issue, maar als jij jaar in jaar uit bv. Eur 400,-- kwijt bent voor je merrietje dat maar Eur 200,-- waard is, kan je je afvragen of dat reeël is...
De kans is ook groot dat de verzekering het niet accepteert omdat jouw pony zo'n verzekerde waarde van rond de Eur 3.000,-- niet waard is. Wel voor jou natuurlijk, maar in werkelijke geldelijke waarde niet...
Als je bij Hippo Zorg uitgebreid wil verzekeren voor ziektekosten, meot je ook de uitgebreide basisverzekering nemen. De uitgebreide basisverzekering is een percentage, de uitgebreide ziektekostenverzekering is Eur 200,-- per jaa.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:55

Nou, heel simpel: als je je paard verzekerd voor de dood, dan krijg je een bedrag uitgekeerd. Als je een paard van 200 euro gaat verzekeren voor 2000 euro, dan hoef je geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat er mensen zijn die zulke Shetten kopen en die op "onverklaarbare wijze" na enige tijd het loodje leggen!

De verzekerde waarde van het paard ligt meestal rond de handelswaarde van het paard. De meeste verzekeraars sturen ook een keurmeester om te beoordelen of het aangegeven bedrag in overeenstemming is met het betreffende paard. Over dat bedrag betaal je premie, ergens rond de 18% voor een volledige ziektekostendekking.

Maar om je even uit de droom te helpen, zelfs al zou je je Shet voor 200 euro kunnen verzekeren, dan krijg je ook maar tot een bepaald bedrag vergoedt, meestal zo'n 80% van de verzekerde waarde. Al wat de behandeling meer kost, komt alsnog voor je eigen rekening! In jouw voorbeeld van die 500 euro kosten tegen 200 euro Shet, had je dus maximaal 160 euro ontvangen van de verzekering.

Ik zou me dus nog wel drie kaar achtr het oor krabben voordat ik een Shet ging verzekeren. Mocht je toch willen verzekeren, lees dan EERST de kleine lettertjes, voordat je een handtekening zet; voorkomt een hoop gezeik achteraf.

FahyaFemke

Re: shetlander niks waard voor verzekering dus onverzekerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 12:57

Bedankt voor de reacties.

Ikke ik heb geen droom hier in hoor, dus daar hoef je me niet uit te helpen haha, ik vroeg me gewoon af of er ergens wél wat mogelijk is!

Je eerste alinea, tsja...omdat er inderdaad zulke mensen bestaan. klinkt logisch dat ze dat daarom dus niet doen.

Al met al lijkt het dus toch logischer om ze niet te verzekeren die kleintjes voor hun waarde, want dan heb je het er inderdaad niet uit.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:21

De reden waarom ze geen verzekering aanbieden is idd het antwoord van Ikke, plus het feit dat een ziektekostenverzekering al snel €200 per jaar kost bovenop de basis premie. Er zijn niet al te veel shet eigenaren die bereid zijn dit jaarlijks te betalen voor een shet omdat de premie al snel hoger is dan de aanschafwaarde.

Als ik jou was zou ik de premie opzij zetten en dat als ziektekostenpotje houden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:29

maak zelf de rekensom, dat is gewoon niet rendabel.
stort premie aan je eigen rekening, dan heb je toch je eigen verzekering.
Verzekeringen zijn voor de grote verliezen, omdat je direct met een vrijstelling zit, niet voor 200euro te dekken.

Het gaat niet om het feit dat het een shetlander is, wel over de waarde (objectieve waarde) dat hij heeft. Die is te klein.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 13:31

Ja het lijkt me wel het handigst dat bedrag gewoon per maand voor hem op zij te zetten. Dan is het bijna hetzelfde haha.

wat ik me wel af vraag, er zijn toch wel shetlanders die wel meer waard zijn dan 200 euro.

Ik bedoel, de shetlanders die elk weekend wedstrijd rijden, goed opgeleid zijn voor de kar etc?
Dekhengsten; en dan niet de huis tuin en keuken hengsten.
Dat mijn shetje, dat de hele dag een beetje staat te niksen, te eten en enkel voor wat lesjes/kinderfeestjes wordt gebruik niet veel waard is: ok. Maar ik ken (al is dat via internet dan) genoeg shets die in mijn ogen wel meer waard zijn ivm hun kunnen, en afstamming misschien etc?