ponylief komt niet meer uit de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paulinevld

ponylief komt niet meer uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 17:49

Beste bokkers,

hopelijk staat ie hier goed anders excuses

Na een tijdje zoeken en treuzelen (bang om afgekraakt te worden) toch maar besloten om een topic te openen.
Het begon allemaal met de eerste warme zonnestralen een paar weken terug. Blaze (merrie) stond al sinds half 10 buiten en wou om 3 uur gaan rijden. Ze stond samen met der paardenvriend buiten. Ik loop der op af en meestal komt ze tegemoet lopen en komt ze zo mee.
Deze keer draafde ze vrolijk met der oortjes naar voren en pret oogjes van me weg. Ik dacht ah kom op we gaan lekker rijden en probeerde het nog een keer, maar ze kwam echt niet mee. Insluiten werkte ook niet. ze vondt het helemaal geweldig om rondjes te rennen en kreeg het idee dat ze het wel een leuk spelletje vond.
Met eten nog een keer geprobeert maar zelfs dat had geen invloed. Toen had een vriendin van mij het geprobeert en lukte het ook niet.
Blaze werkt graag en loopt liever een keertje meer als minder. Ik was ziek geweest maar wel gewoon der beweging gegeven (zonder te rijden) en had toch wel zin om weer te rijden. Toen had ik der laten staan en 2 uur later er eruit gehaald en toen vondt ze dat pas lang genoeg buiten stond en kwam ze wel. (der zin gegeven? 8)7? )

Toen is ze weken lang gewoon gekomen. Tot eergister het zonnetje scheen weer en ze stond weer al stond half 10 buiten. Ik wou er der uit halen en het ging weer precies het zelfde.
Na een lange tijd wist ik het goed gemaakt. Draad open mijn vriendin wachte der op en zou der pakken en ik liet er de wei uit gaan.
Goed, toen gaan rijden lalalalala.

Gister was het weeer het zelfde liedje. Weer kwam ze ècht niet uit. Dus weer het draadje open alleen dit keer wou ze er zelfs dan niet uit. Ik dacht ik geef der een beetje een "duwtje" maar nee hoor, ze ging gewoon als een malloot rondjes rennen plat door de bocht terwijl het draadje open was..
Na 20 minuten uitgeraasd te hebben rende ze er pas uit.

Wie heeft er tips wat ik nu moet doen?
Ik hoop een oplossing te vinden en dat jullie mij kunnen helpen.

sorry voor de eventuele spelfouten :o

paulinevld

Re: ponylief komt niet meer uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 20:46

niemand?

vandaag kwam ze met beetje brok wel weer uit de wei, heel erg beloond natuurlijk :)

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:54

Niet opgeven.

Vooral niet haar zin geven.

Eventueel een klein touwtje aan haar halster maken zodat je haar makkelijk kan pakken, deden wij met lastige veulens weleens.

Inderdaad met brokjes en blijf achter haar aan lopen. Als je een beetje freestyle onderlegd bent, blijf haar als het ware wegduwen (op afstand dan) net zolang tot ze er zat van is. Dan draait ze ineens om.
Werkt bij mij altijd prima, die van mij heeft het eens in de zoveel tijd ...

xSabineW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:24

Het is een bekend verschijnsel :)

Ik heb het ook wel met mijn verzorgpaardje. Ook een merrie. De afgelopen zomer stond ze met haar veulen en nog meer merrie's met veulens op de wei. En zodra ik de wei in kwam stond iedereen om me heen (en om mijn vriendin die meestal mee liep) maar zij bleef op de achtergrond. Ik kon vaak niet eens verder als 3 meter in de buurt komen. Ik dacht dat het er aan lag dat als ik haar haalde ze eigenlijk altijd aan het werk moest (wat ze overigens helemaal niet erg vind). Ik heb dus verschillende keren gedaan dat ik haar ging vangen. Haar in de wei een knuffel gaf, een snoepje en weer weg ging. Of haar even binnen haalde, haar poetste en weer op de wei zette. Hierdoor kwam ze soms wel makkelijker maar bleef het echt een strijd.
Als ze echt niet kwam ging ik heerlijk op een schoon plekje in de wei zitten en iedereen aaien en knuffelen totdat haar nieuwsgierigheid het won van haar koppigheid ;) (hier moet je wel tijd voor hebben/nemen, want ik zat soms wel een half uur of meer)

MaJaBl98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:23

Ik heb hetzelfde probleem vooral omdat het moeder dochter is en die kunnen er behoorlijk wat van samen. Bij mij werkt het best met eten en ik merk ook vaak dat als ze er nog maar kort opstaan dat het langer duurt voordat ze naar mij toe komen. Ik probeer nooit achter ze aan te lopen want dan word het een spel en vinden zij het leuk.

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:58

Als er eindelijk eens een zonnetje schijnt, dan wil je toch ook niet uit de wei :)

123demio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:46

Mijn pony had het zelfde verhaal, ik liep rustig naar hem toe en maakte hem nieuwsgierig door te zeggen; kijk nou is, kijk is wat ik heb.
Hij werd nieuwsgierig en bleef staan en zo kon ik rustig naar hem toe lopen en hem pakken.
En dan goed belonen.
Dat is mijn manier en het helpt dus.
Succes!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:38

SV -> OPG

Slapstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 01:16

Net zoals bij koeien zullen paarden bij dat soort weer liever in de zon staan dan dat zij beschutting willen. Het gaat allemaal om dat jij ze overtuigt dat het ergens anders beter is, met bijvoorbeeld een beloning in het vooruitzicht.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 01:30

Hmm, moet ze áltijd rijden o.i.d. als je haar uit de wei haalt? Ik lees wel dat je zegt dat ze graag werkt en zo, maar als je haar alleen dan uit de wei haalt, misschien gewoon eens brokjes geven en haar naar je toe laten komen en gewoon weer weggaan? En dat vaker doen? En staat ze verder met andere paarden?? Dan misschien die paarden alle aandacht en brokjes geven en haar totaal negeren. En uiteindelijk een beetje even brokjes of een klein klopje geven, maar niet teveel aandacht geven, vooral veel aandacht aan de andere paarden en af en toe weer een klein beetje aan haar.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:47

Bij mijn vorige bijrijdpaard had ik dit probleem ook. Ik heb het als volgt opgelost. Ik nam prikpaaltjes en lijn mee. Ik bakende het gebied rond hem af en zette hem aan het werk. Dat wil zeggen: grondwerk. Hem laten draven, keren, stilstaan, etc. Na vijf tot tien minuten was hij gefocused op mij en kon ik hem zonder problemen pakken. Deze oefening heb ik een aantal keren moeten herhalen, daarna wist hij dat het geen zin had om voor mij weg te rennen. Toen heb ik de prikpaaltje niet meer hoeven te gebruiken.

Bij mijn huidige eigen paard heb ik het direct goed aangepakt. Ik heb haar geleerd om op mijn fluitje te komen. Door simpelweg de eerste keren van dichtbij te fluiten en zodra ze reageerde een beloning te geven. In eerste instantie was alleen opkijken al voldoende, daarna moest ze een stapje naar me toe zetten. De weken tot maanden erop vergrootte ik de afstand. Tot nu, nu komt ze gewoon al naar het hek lopen als ik eraan kom.

Paarden zijn net zoals mensen gewoontedieren en leren associatief. Jouw paardje heeft spontaan bedacht van je weg te rennen. Dit moet je doorbreken. Je kunt ook een vriend(in) vragen je te helpen met insluiten. Je paardje moet niet meer automatisch wegrennen, maar onbewust weten: rennen heeft geen zin. En overigens, het blijft altijd moeilijk voor een paardje om naar je toe te komen bij de eerste zonnestralen en mals gras. Uitzonderingen blijven gebeuren!

galatasaray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:22

mijn paard doet dat ook.
als ik voer bij me heb dan komt hij wel en anders rend hij vrolijk de andere kant op.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:10

123demio schreef:
Mijn pony had het zelfde verhaal, ik liep rustig naar hem toe en maakte hem nieuwsgierig door te zeggen; kijk nou is, kijk is wat ik heb.
Hij werd nieuwsgierig en bleef staan en zo kon ik rustig naar hem toe lopen en hem pakken.
En dan goed belonen.
Dat is mijn manier en het helpt dus.
Succes!

En dan zeggen ze dat dieren mensen niet verstaan!

Geintje hoor, ik vind het mooi omschreven, zie het zo voor me.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 16:21

thanks voor alle reactie's! Ik kan er zeker wel iets mee. Ik denk dat ik eerst ga proberen met af en toe gewoon een aaitje geven en weer weg gaan of er der uit halen en poetsen en weer terug zetten.

ik hou jullie op de hoogte :)

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:25

Nou, goed dat je advies gevraagd hebt Pauline, en je steekt er veel moeite in, goed werk!
Laat het idd even rusten, je hebt je plan klaar, kijk rustig wat er gebeurt.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 04:07

Ik heb ook een verzorgpony gehad die zich niet liet vangen. Wij hadden toen een paddock bij de wei waar ik hem heen joeg, vervolgens bleef ik gewoon in het midden staan en wachte tot hij gekalmeerd was, dan liep ik naar hem toe, en als hij dan weer begon weg te lopen ging ik weer in het midden staan. Als hij me dichtbij genoeg liet beloonde ik hem met een stukje wortel oid. Dit was wel een getraumatiseerd geval.

Later nog een paard gehad die ook wel eens weg wilde rennen. Ook die heb ik altijd beloond met iets lekkers als hij zich liet vangen. Later was dit dan ook niet meer nodig want ze leggen vanzelf de link wel en laten zich dan vanzelf wel vangen..

Het vergt wel veel gedult en ik kan me heel goed voorstellen hoe frustrerend het is!!

Succes ermee! ;)

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:11

Het paard moet leren dat uit de wei gaan ook leuk kan zijn. Doe dus regelmatig alléén leuke dingen als je hem de wei uit haalt en maak het niet te lang voor je 'm weer terugzet in de wei. Wat doet de berijder van de paardenvriend als hij/zij niet wil komen?

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 15:25

@ossi dat paard komt wel gewoon en met de eigenaar van der vriendje in de wei komt ze wel mee. Of bedoeld u het zo niet?

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:02

Misschien dat ze je aan het uittesten is? Sommige pony's doen dat zo. Hoe lang verzorg je haar al?
Als je haar eruit haalt ga je dan standaard ook gelijk rijden? Want ik reed niet altijd.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 11:11

@tammyVN ik heb der nu een jaar, en ze heeft al gelijk in het begin uitgetest en dat zijn we voorbij alleen ze is zo slim dat ik gewoon niks kan als zij wegrent. Ik rij maar zelden als ik der uit de wei haal, meestal gaat ze dan opstal, krijgt ze hooi en wordt ze soms daarna gereden.

Loshana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:54

Heb dit ook een tijdje gehad met mijn verzorg. Er achteraan blijven lopen heeft absoluut geen nut, maakt het alleen maar leuker voor ze om weg te rennen. Wat bij mij het beste heeft geholpen is, zodra je pony weg loopt, stil te gaan staan. Eventueel de andere kant op kijken, zolang je er maar niet meer achteraan loopt. Als je iets van eten mee neemt kun je daar wat mee rammelen, beetje bukken of gewoon simpelweg op de grond gaan zitten. Je pony krijgt op den duur wel door dat je geen spelletje wil spelen en meestal komen ze na een tijdje uit nieuwsgierigheid naar je toe en dan kun je hem gemakkelijk pakken :)

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 18:15

Ik heb dus een keer naar der toe gegaan geaaid en weer weggelopen. Ze wou wel weglopen maar ze bleef toch staan :) ik ga dit nog een paar x herhalen.

De staleigenaar die heeft iets om zich heen hangen van een sweer dat alle paarden naar haar luisteren en komen. Toen kwam ze niet en stal ging dicht.. Toen heb ik het aan haar gevraagt, maar nee mevrouw kwam niet hoor. Terwijl ze brok en hooi in der stal had liggen en dat had ze al gehoord. (ik bleef uit zicht staan) uiteindelijk had de staleigenaar het draad open gelegd en er der uit gejaagd (wat gelukt was)

Maar ik heb zo'n vermoeden dat als ik een tijd herhaal van der uit de wei halen, iets doen (niet rijden) en der weer terug zetten dat ze er mee op houdt.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:30

Misschien moet je haar ook een keertje uit de wei halen en alleen borstelen of iets anders doen wat niet rijden is. Of Idd gewoon naar haar toe gaan haar even aaien en weer weg. Zo leert ze misschien ook dat wanneer jij komt dat niet altijd werken betekend al kan ze dat nog zo leuk vinden.
Weet niet of dit je helpt, in ieder geval niet opgeven! Succes.

WishXDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:55

Ik had precies hetzelfde probleem.
Je moet een paar keer per dag naar je paard toe gaan met brokjes ofzo.
Iedere keer als hij naar je toe komt beloon je hem.
Na een paar weken komt hij zonder brokjes op je af. (Je mag hem dan wel belonen)

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 16:04

Ze heeft het al een tijd niet gedaan! *\o/* hopelijk blijft het zo ook nu het mooie weer er aan komt :)