zonder hoefijzers op buitenconcour??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onbekendx

zonder hoefijzers op buitenconcour??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 16:43

hallo,
gaan jullie met of zonder hoefijzers springen op concour ?

ik zit te twijfelen. help me? :j

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:45

Voor het springen, zeker ijzers eronder laten slaan! De kans dat ze een keer uitglijden is te groot en dan heb je kans dat het een keer goed mis gaat. Voor de dressuur kan het nog wel zonder, maar ook dat is niet praktisch. Dus als je de mogelijkheid hebt, gewoon met ijzers doen!

Waarom twijfel je?

lemanthia

Re: zonder hoefijzers op buitenconcour??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:46

zonder (dressuur) , mijn vorige pony regelmatig zonder ijzers op gras gesprongen

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:49

Als je sireus dressuur / springen wilt rijden zal ik het wel doen, ook met dressuur kan je onder uit gaan ( ervaring, niks aan overgehouden gelukkig ).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:49

Lisanne, ik start Z1 met mijn paard, op bloten voeten, en ben nog nooit uitgegleden. Voor dressuur zou je dus prima zonder kunnen. Springen zou ik wel met ijzers doen.

Onbekendx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 16:50

@lisannee93 ik twijfel omdat het wel duur is hoefijzers, maar ik doe het wel want straks ga ik wel keihard onderuit met mn pony.
en ik spring vooral dus dan is het wel handig hihi

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:52

Gaat makkelijk hoor! Springen is wel aan te raden.

Zelf heb ik alleen voor ijzers (ook een optie)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:56

Ijzers (met stiften dus) zijn ook niet zaligmakend hoor. Grip is niet gegarandeerd bij elke omstandigheid. Het is al snel te mul of te drassig en dan heb je ook weinig aan je stiften. Onze pony springt net zo makkelijk met als zonder ijzers en gaat niet zo snel onderuit. Nu heeft hij ijzers voor ivm gevoelige zolen dus moeten er wel stiften in anders gaat hij natuurlijk juist glijden. Als er geen reden is voor ijzers, lekker op blote voeten laten lopen. Voor een dressuurproefje zou ik ze er niet onder gooien, voor het springen zou ik eerst eens kijken wat hij doet zonder ijzers.

Onbekendx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 17:03

@mamamier
ja dat ga ik ook doen, ik heb dit weekend concour en dan gaan we kijken hoe ze het doet zonder ijzers.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:30

kleinvosje schreef:
Lisanne, ik start Z1 met mijn paard, op bloten voeten, en ben nog nooit uitgegleden. Voor dressuur zou je dus prima zonder kunnen. Springen zou ik wel met ijzers doen.

Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar het is niet handig. Heb het zelf ook een tijd gedaan, maar zodra het dan had geregend of het gras was nog vochtig reed ik zelf niet lekker, omdat ik het gevoel had dat het paard continu uit kon glijden. Bij een middengalop/terugrijden heb ik vaak genoeg een glibber-moment gehad, zeker bij de jonge dieren die nog wat moeite hadden met balans. Voor dressuur is het niet noodzakelijk, bij springen vind ik van wel.

mamamier schreef:
Ijzers (met stiften dus) zijn ook niet zaligmakend hoor. Grip is niet gegarandeerd bij elke omstandigheid. Het is al snel te mul of te drassig en dan heb je ook weinig aan je stiften. Onze pony springt net zo makkelijk met als zonder ijzers en gaat niet zo snel onderuit. Nu heeft hij ijzers voor ivm gevoelige zolen dus moeten er wel stiften in anders gaat hij natuurlijk juist glijden. Als er geen reden is voor ijzers, lekker op blote voeten laten lopen. Voor een dressuurproefje zou ik ze er niet onder gooien, voor het springen zou ik eerst eens kijken wat hij doet zonder ijzers.

Ben ik niet met je eens. Je hebt zoooooveel verschillende soorten en maten stiften dat je voor elke omstandigheid wel een geschikte kunt vinden.
Gewoon even proberen zou ik ook niet aanraden als de grond niet droog is. Geloof me, heb een keer een paard onderuit zien gaan in een dubbel, omdat hij achter weggleed bij de afzet. Dan twijfel je geen moment meer of je er ijzers onder moet slaan voor het springen.
listiglistje schreef:
Gaat makkelijk hoor! Springen is wel aan te raden.

Zelf heb ik alleen voor ijzers (ook een optie)

Voor het springen hebben ze juist achter grip nodig, dus dan is dit nog niet toereikend genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:38

Ik jureer zelf dressuur en er zijn paarden die blootvoets prima rondlopen, maar ik zie er ook zoveel die gaan krabbelen, lopen met de rem erop of erg voorzichtig en bang.. Ik zou altijd ijzers onderdoen als je serieus en regelmatig wilt gaan starten. Ik vind het persoonlijk een waardeloze besparing om het niet te doen.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:39

Die van ons staat achter sowieso op blote voeten. Zolang ze nog B springt en crosst en pony gewoon zijn rondje kan lopen, komen er achter echt geen ijzers onder.
Ik ken het, heb heel vaak paarden onderuit zien gaan. Mijn dochter ging met pony en al door de tweede van de dubbel laatst. Gelukkig beiden ongedeerd. Was indoor trouwens.
Vorig jaar bij de cross in Lisse (outdoor) maakten ze samen een salto over een hindernis in omdat pony de hele hindernis niet zag, werd verblind door de zon. Geloof me, ook hier hielpen de stiften niet....
Wat ik wil zeggen is, dat het natuurlijk iets kan helpen, maar veel pony's redden zich prima zonder.
Oh ja, nog een grappig voorbeeld. Vorig jaar was hij mee op trainingskamp bij Alice Naber, mochten ze 's avonds even de wei op wat bij Alice ook haar crossterrein is. Vond meneer het grappig om even uit zichzelf de trakhener te oefenen in een drassige natte wei op ijzers, zonder stiften. Iedereen hield zijn hart vast, malloot....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:25

Altijd op het gras met ijzers + kalkoenen, zeker wanneer je gaat springen!
Je komt er misschien een keer mee weg wanneer de ondergrond heel droog/hard is. Maar het weer heb je niet in de hand. Risico op uitglijers zijn zo groot (zeker met springen). Heb al menigeen voorbij zien glijden zonder ijzertje.

muffin25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:45

SPringen zal ik wel ijzers en proppen draaien. Dressuur is puur afhankelijk van je paard. Sommigen lopen erg gemakkelijk op gras zonder ijzers, sommigen ook veel onzekerder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:48

Het ligt eraan hoe vast ter been je paard is en in welke klasse je uitkomt.
Ik heb zelf de B wel zonder ijzers gedaan maar vanaf L wel ijzers gebruikt.
Als je ijzers eronder hebt moet je ook altijd kalkoenen gebruiken, dus je hebt ook nadeel.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:49

Ik ga niet meer zonder hoefijzers op gras rijden... 2x goed hard onderuit gegaan met m'n pony waarbij de schrik er goed in is komen te zitten dus voor mij alleen nog maar met ijzers en schroeven eronder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:50

mamamier schreef:
Die van ons staat achter sowieso op blote voeten. Zolang ze nog B springt en crosst en pony gewoon zijn rondje kan lopen, komen er achter echt geen ijzers onder.

Waarom heb je alleen voor ijzers dan? Je hebt juist achter grip nodig als je springt.

Bij crossen zou ik het zowieso wel doen, dan rijd je in veel hoger tempo en de ondergrond verschilt van plek tot plek.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:51

Oei nee.. Niet doen hoor. Heb ze vaak genoeg zien glijden, ook als ze eenmaal beginnen met glijden verdwijnt het vertrouwen, je paard wordt dan (begrijpelijk) te voorzichtig.. Heb al wel eens ziekenwagens over het terrein zien gaan, alle keren omdat het paard was uitgegleden en iemand daar onder kwam, zou het zelfs met dressuren nooit doen..

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:52

Onze oude C pony heeft Z gesprongen op blote voeten.
Tevens hebben wij een d pony uitegbracht in de L cross op blote voeten.
Kan prima. Zolang je zelf met verstand blijft rijden.
Onze jonge baby C pony heeft ook altijd gesprongen op blote voeten tot de M. Hierna hebben wij hem verkocht.
Laatst bijgewerkt door x_Jeanine_x op 05-04-13 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:53

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:08

anneliesdj schreef:
mamamier schreef:

Waarom heb je alleen voor ijzers dan? Je hebt juist achter grip nodig als je springt.

Omdat hij enorm gevoelige zolen heeft en zonder ijzers om de haverklap een hoefzweer oploopt. Liefst had ik hem rondom op blote voeten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:22

Ik heb een tijd lang op eigen land getraind, of het nu cross, dressuur of springen was. Net 1 keer uitgegleden (paard tilde zijn benen nog niet goed op) maar niet onder het springen, springen deed ik toch tot een aardige 1.20
Het kán dus wel, maar het risico is groter.

Weet persoonlijk niet wat ik liever heb, een keer uitglijden met mijn paard en een flinke smak maken dan het paard zijn hoeven verpesten...

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:52

Ach die van ons gaat zo vaak op zijn plaat. In het land omdat hij denkt dat hij op 2 wielen door de bocht kan, in de binnenbak omdat hij de dubbel als in-uitje ziet, in de cross omdat hij verblind werd door de zon en de hindernis niet ziet, in de bak tijdens het spelen met zijn vriend. Maar tijdens een wedstrijd op gras blijft hij netjes op 4 benen lopen. Liep met gemak een B parcourtje of cross op zijn blote voeten. Helaas moest hij voor op ijzers dus moeten er wel stiften in.

Onbekendx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 09:38

Ja het is zover, zaterdag heb ik mn 2e spring wedstrijd op het gras met blote voeten.
Mijn eerste spring wedstrijd ging echt heel goed, ze gleed niet weg, was niet bang om te vallen en ik had 1 weigering dus was heel tevreden.(Dit was ook mijn eerste springwedstrijd op het gras)
Zaterdag gaan we kijken hoe ze het doet en als het goed gaat komen er eerst geen ijzers onder !

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:25

Zolang het rustig gereden word (op stijl, niet op tijd) en versnellingen alleen op rechte stukken verreden word, is het zeker geen probleem.