onderdanige pony, opeens dominant/de baas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

onderdanige pony, opeens dominant/de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 00:37

Mijn shetxwelsh pony is zover ik me kan herinneren altijd een onderdanig doetje geweest. Heb hem destijds van de manege gekocht waar ik zelf reed, hij werd verkocht omdat hij, nou ja het 'nerdje' van de groep was zeg maar. Ik heb er toen zelf een haflinger(merrie) bij gehad, onwijs dominante tante (trapte ook aardig naar andere paarden als ik op de manege reed, terwijl ze naar mensen onwijs braaf is), Polly en Saar (de haflinger) maatjes door dik en dun! Maar Polly (de a pony) wist wel z'n plek en dat was prima!

Goed, nu heb ik sinds vrijdag een nieuwe. Een haflinger merrietje van bijna 1 jaar. En ik was er vandaag weer even bij en gosh, ik was in compléte shock! Polly liet haar iedere keer even goed weten dat híj de baas is. Mijn 'onderdanige doetje' was dat verre van! Niet dat hij gemeen was of zo hoor, maar gewoon echt laten weten dat hij de baas was. Hij laat haar ook gewoon naast hem eten aan het hooi en brokjes uit mijn hand eten, dat is geen probleem. Maar wel een aantal keer dat hij even naar haar hapte om duidelijk te maken dat hij het voor het zeggen heeft. Hij is trouwens 22 en zij dus 1 jaar. Wellicht dat dat ook wat uitmaakt? Zou dit zo blijvend zijn, of kan het zijn dat als Lucky (haflinger) dadelijk ouder (en groter en sterker) is dat het dan nog verandert?

Ik vind het trouwens prima zo hoor, ik heb veel liever dat mijn oude brave pony de baas is dan haar. Dat hij haar maar gewoon ook goed de regels leert en zo. Naast het feit dat ik het altijd sneu heb gevonden dat hij altijd werd verjaagd door Saar (vorige paard). Maar ben wel benieuwd of mensen dit herkennen en of dit nog zou kunnen veranderen (dat zij dus dominanter gaat worden naarmate ze ouder wordt)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 02:05

Over het algemeen is de oudste de baas over de jongste, tenzij de oudste echt al bejaard/ziek is (of de jongste heel bijdehand is) maar dit blijft waarschijnlijk zo.
Gelukkig maar! :j

Maartje1990

Re: onderdanige pony, opeens dominant/de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 02:06

Nou mijn andere haflinger was ook jonger, maar dat scheelde maar 2 jaar. Vermoed dat ze dat niet wisten haha.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 02:06

Het scheelt soms ook wie er al woonde, en wie er nieuw bij komt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 02:08

Nou, ook daar, hij woonde er, zij kwam er bij :P Maar zij was ook naar andere paarden extreem dominant, ook op hen terrein. Ik was gewoon in complete shock om mijn ventje opeens zo te zien na 'm járen onderdanig te hebben gezien :+ Hij is overigens helemaal nog niet ziek of bejaard ook al is hij al 22.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 07:23

Hier hetzelfde hoor...Mijn ene paard heb ik al 11 jaar.Wat dat betreft een doetje,graag vriendjes met anderen...7 jaar geleden kwam daar een andere bij.Dat bleek een enorme dominante sodemieter te zijn wat de vorige eigenaren ook niet wisten.

Nu is er weer een nieuwe bijgekomen en mijn "doetje" kan nu af en toe heel lelijk uit de hoek komen,zo ken ik hem helemaal niet.Maar goed,ze zoeken het lekker uit... (al zijn er al heel wat klompen gevlogen met of zonder voet := :P )
Gaat steeds beter nu :)

Kuddegedrag en zo zie je maar dat zelfs doetjes ambitie kunnen hebben ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:44

Ik het zopas ook meegemaakt. Mijn merrie was altijd super onderdanig naar de ruin toe. Eigenlijk zo dat ik het niet meer normaal vond soms: met dichtgeknepen billen en staart wegvluchten, tijdens hooi eten constant onrust. Ook al zullen mensen vast wel beweren dat dat de natuur is en dat ik alles zijn gangetje moest laten gaan, splitste ik ze toch op. Ze hadden toch nog beide de shet als gezelschap.
Sinds een paar weken staat er nu een oudere ruin bij en die zette de jonge ruin meteen op zijn plaats. Hierdoor is er bij mijn merrie denk ik ook een knop omgedraaid want op een dag zag ik de jonge ruin en merrie vechten en mijn merrie kwam als winnaar eruit. Nu moet ze nog maar een oor naar achteren draaien en de jonge ruin draaft 50 m verder. En ze kan echt zo hard naar hem slaan. :=
Ik stond ook echt met grote ogen te kijken dat een rangorde zo ineens helemaal kan omslaan.
De relatie tussen de oude ruin en de merrie heb ik nog niet uitgevogeld. Soms loopt hij weg voor haar, maar soms is het ook andersom.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:47

Alleen maar fijn dat hij de opvoeding op zich neemt +:)+

Toch PapaPolly ;)

Zolang hij eerlijk blijft tegenover haar en ook direct gas terugneemt als ze luistert, is het prima !

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 22:08

Oh ja, dat doet ook hij, tenminste wat ik nu heb gezien wel:j dat 'gas terugnemen als ze luistert' dus.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:19

Geweldig toch ?

Jij leert haar hoe ze met mensen moet omgaan en Polly leert haar hoe ze met paarden moet omgaan, dat gaat vast en zeker een heel fijn paardje worden :j

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:33

Volgens mij is dat niet zo gek, mijn oudste hengstje was ook altijd heel onderdanig, tot hij een paar maanden geleden uit het niets heel dominant ging doen naar z'n grote broers. Het ziet er toch altijd weer spannend uit, als twee van die grote paarden staan te vechten...

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:51

Shirley schreef:
Geweldig toch ?

Jij leert haar hoe ze met mensen moet omgaan en Polly leert haar hoe ze met paarden moet omgaan, dat gaat vast en zeker een heel fijn paardje worden :j

Ik wou precies hetzelfde zeggen :)