Ik geef rijlessen aan een nogal breed spectrum aan klanten. Van 4 jarigen tot 40 jarigen, regulier tot ADHD en autisme, angst voor rijden, faalangst etc.
Nu ben ik van mijzelf een zeer fanatieke dressuurrijder, en echt springlessen geef ik nooit, vanwege mijn eigen voorkeuren hierin, en mijn kracht qua lesgeven.
Maar ja.... De leerlingen vinden het soms best leuk om een sprongetje te maken, dus we zijn overstag gegaan
sterker nog... Over 3 maanden hebben we een heus springconcoursje tussen alle leerlingen, dus ik mocht hard aan de bak om alle leerlingen de fijne kneepjes van het springen aan te leren.
Maar ja....... Welke oefeningen zijn hier het meest geschikt voor?
Ik heb tot op heden;
tijdens het dressuur rijden tussendoor verlichte zit pakken.
balkjes lopen, zowel in verlichte zit, in stap en draf
kleine in uitjes ( maar hier missen veel ruiters al de echte feeling mee eigenlijk)
kruisjes enkele hindernis
grondparkoursje uitzetten met echte springmaten, vanaf de grond, dus er springt nog niets.
de iets meer gevorderden krijgen een dubbele hindernis, eventueel met een bocht erin.Maar ja..... Daar houdt de fantasie hier wel op, en merk dat veel ruitertjes toch bijvoorbeeld moeite hebben met op tijd de verlichte zit pakken, of lijnen aanhouden etc.
Vooral de beginnende, angstige en ruitertjes met een stoornis ben ik wat voorzichtig mee ivm ongelukken.
Mijn dieren zijn geen automaten die hersenloos op een hindernis aflopen als er niet op zijn minst wordt gestuurd en aangebeend ( wel erg braaf verder, hebben ook veel springervaring), en niet op tijd de verlichte zit aannemen als je over een echte hindernis gaat... Geeft ook situaties die ik wil voorkomen...
Wie ooh wie heeft er mooie goede start en basis oefeningen waar ik nog niet aan gedacht heb?
Denk hierbij aan balans oefeningen, techniek aanleren,en vooral; laagdrempelig....
Het gaat hier voornamelijk om privelessen, dus er is veel mogelijk qua regelen.
Maar heb gewoonweg geen springroots, en de Orun basis ging er toen vanuit ( tenminste in mijn cursus
) dat men al gevorderd springt en echt al enkele hindernissen achter elkaar kan springen. En mijn eigen basis is 20 jaar geleden aangeleerd, dus geen idee hoe ik dit toen heb doorgekregen
Barst maar los, wie weet hebben we als instructeurs nog wat aan elkaar

) Zo nodig oefen ik dit op de grond, laat ze voelen welke spieren ze moeten gebruiken. Vervolgens in het zadel, kun je als ze terugvallen in het zadel nog weer zeggen ohoh, je zit met je billen in het gat, jakkes
. bleh blijf maar naar voren kijken want wat er in dat gat zichtbaar is..... etc. etc.
. Verder boven de balkjes zonder beugels (stap, draf), één hand op de rug of beide handen.
Maar zal het noteren als ik heb bedacht wat ik nog meer doe
vandaag deze oefening met 2 verschillende leerlingen gedaan, en beviel erg goed!!!