Paard slaapt maar trilt of stuiptrekking.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Paard slaapt maar trilt of stuiptrekking.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 21:11

Toch vraag ik me het af ik werd door een stal genoot gebeld dat me paard paard raar deed tijdens het liggen hoofd naar beneden lipjes los in het zand en kwijlen en tranen. Maar dat maakte me niks uit maar dat trillen of soort stuiptrekking.
Vandaag ook me paard dacht ff dat ik hem uit de bak wou hallen ik ga ff liggen. Maar ook dat hoofdje op me schoot en lipjes los. Maar dat trillen/stuiptrekking maakte me een beetje bang. Dus heb hem maar wakker gemaakt.

Een vriendin had het over dat ie zijn spierenontspant.

Klopt dat hebben jullie paard dat ook af en toe?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:59

http://horses.nl/artikelen/slaapritme-van-paarden/

Zoals je kunt lezen in het artikel slapen paarden wel maar behouden ze daar vaak een deel van hun bewustzijn (het zijn immers prooidieren. Het trillen van de spieren en de stuiptrekkingen kunnen hier een gevolg van zijn.

Daarnaast is er ook in het artikel te lezen dat paarden zeer waarschijnlijk ook een REM (droomfase) hebben. Heb je wel eens een slapende hond gezien die droomt dat ie rent? die beweegt dus daadwerkelijk zijn pootjes. Het kan zijn dat het paard dit evengoed doen en dat je dit in de vorm van een stuiptrekking doet.

Wanneer je het gevoel hebt dat het paardje verder goed uitziet en verder ook geen vreemd gedrag vertoont zou ik me er niet te veel zorgen om maken:)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 12:54

voor de rest is ie gewoon zichzelf straalt mooi uit zijn ogen ik zal het even doorlezen dankje wel:)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:12

Volgens mij droomt hij gewoon. Mijn katten dromen ook heel vaak , een is er zelfs al eens van het aquarium gedonderd :') .
Bij mijn paarden heb ik het nog nooit gezien eigenlijk maar ik weet wel dat mijn fjord heel diep kan slapen. Al menig persoon heeft gedacht dat ie eeuwig aan het slapen was :P

Mist

Re: Paard slaapt maar trilt of stuiptrekking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:49

Paarden maken ook remslaap door, zeer belangrijk dat ze dit ook krijgen. Bij remslaap kun je vanalles zien zoals uithalen met benen, trillen, zelfs in het luchtledige happen...