Stallingvergoeding drachtige merrie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Stallingvergoeding drachtige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 19:06

Zojuist kreeg ik de vraag van een vriend van een kennis van mij die mijn merrie rijdt, of ik zijn, tegen die tijd drachtige, merrie op stal wilde nemen.
(Hij staat nu bij een stichting en betaald € 500,00 per half jaar. Maar daar kan de merrie niet veulenen.)
Ik heb hem gezegd dat ik dat ik dat geen enkel probleem vind tegen stallingskosten. Ik hoef er niets aan te verdienen, maar ga er zeker geen geld op toe leggen.
Voer regelt hij zelf, maar wat zou een reële vergoeding per maand zijn?
De merrie komt in een stal te staan van ruim 4 X 5.
Op stro bezuinig ik niet, dus de stallen zijn altijd schoon (elke dag drollen en plas plekken eruit) en goed gevuld. Ook krijgen de paarden onbeperkt voordroog/paardenkuil.
Wie heeft een indicatie?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:11

In welke regio staat je stalling? Hoe vaak hooi? Hoelang komt ze buiten? Word er verder nog gebruik gemaakt van faciliteiten?

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:13

Tja, reken uit hoeveel je kwijt bent aan hooi en stro, en reken uit hoeveel uur per week je mest. Ik vind dat n uurtje mesten toch wel 40 euro kost. Spreek duidelijk af dat hij de merriebrok etc brengt en wat als de bevalling begint? Moet jij dat doen of moet je hem bellen? Miss een camera die hij op zn comp in de gaten kan houden? Denk er ff om dat je je wei veulenproof hebt, verl merries veulenen t liefst buiten en dan moet t veulen niet in de sloot rollen natuurlijk. Wij hebben vorig jaar ook n veulen gehad, is wel erg gaaf hoor! Maar wel een extra verantwoordelijkheid en zorg...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:19

Een merrie kan het beste ruim een maand van te voren op de plaats staan waar zij bevalt.
Als je er dan vanuit gaat dat je de stal zeer proper wil houden met een drachtige merrie zeker vanaf de 320 dagen dan denk ik zelf aan een pak stro in de 2 dagen.
Stro € 3,50 maal 15 is € 52,50 voor voor een maand.
Pak hooi op een dag ook a € 3,50 is € 105, - in de maand. Ik zie voordroog staan, maar neem even hooi voor het gemak prijs zal niet veel verschillen.
Totaal rond de 157,50 per maand en dat is dan alleen hooi en stro wil je het als vriendendienst doen of ook nog iets krijgen voor het mesten ed?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 20:58

Kermis schreef:
In welke regio staat je stalling? Hoe vaak hooi? Hoelang komt ze buiten? Word er verder nog gebruik gemaakt van faciliteiten?

Ik woon in Noord-Brabant.
Ze komen eigenlijk zo veel en zo lang mogelijk buiten.
Hooi onbeperkt. Dat betekend hier 's morgens naar buiten met hooi, 's avonds naar binnen in stal met ruim hooi en meestal als ik 's avonds gooi ligt er nog wat, maar dan krijgen ze extra ruim hooi. (verschilt van een halve of hele plak van een grote baal.)
Ik beschik over weide en over 2 paddocks van 20 X 40.
Verder zal er geen gebruik gemaakt worden van iets.

PLK schreef:
Tja, reken uit hoeveel je kwijt bent aan hooi en stro, en reken uit hoeveel uur per week je mest. Ik vind dat n uurtje mesten toch wel 40 euro kost. Spreek duidelijk af dat hij de merriebrok etc brengt en wat als de bevalling begint? Moet jij dat doen of moet je hem bellen? Miss een camera die hij op zn comp in de gaten kan houden? Denk er ff om dat je je wei veulenproof hebt, verl merries veulenen t liefst buiten en dan moet t veulen niet in de sloot rollen natuurlijk. Wij hebben vorig jaar ook n veulen gehad, is wel erg gaaf hoor! Maar wel een extra verantwoordelijkheid en zorg...

Opzich is alles hier veulen proef. Ik heb tot nu toe zelf 6 veulens gehad, dus heb ervaring met bevalling.
Er is een camera aanwezig zodat hij mee kan kijken.

mnkortleve schreef:
Een merrie kan het beste ruim een maand van te voren op de plaats staan waar zij bevalt.
Als je er dan vanuit gaat dat je de stal zeer proper wil houden met een drachtige merrie zeker vanaf de 320 dagen dan denk ik zelf aan een pak stro in de 2 dagen.
Stro € 3,50 maal 15 is € 52,50 voor voor een maand.
Pak hooi op een dag ook a € 3,50 is € 105, - in de maand. Ik zie voordroog staan, maar neem even hooi voor het gemak prijs zal niet veel verschillen.
Totaal rond de 157,50 per maand en dat is dan alleen hooi en stro wil je het als vriendendienst doen of ook nog iets krijgen voor het mesten ed?

Ik hoef op zich geen vergoeding voor het mesten.
Dat gaat aan één stuk door. Een stal meer of minder mee pakken maakt niet zo veel uit.
Misschien dat grote balen voordeliger zijn in gebruik?
Ik heb nu voordroog kuil en met één pak van € 40,00 doe ik nu met 2 paarden ruim 3 weken, onbeperkt hooi.

DubbelFun

Re: Stallingvergoeding drachtige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:21

Hou er rekening mee dat een merrie in de laatste maand van haar dracht of met een veulen erbij extra stro vraagt en meer eet. Dus imo zal de prijs hoger moeten zijn als bij een gewone pensionklant.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:45

VSW--TAO

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:07

Als je puur tegen kostprijs wilt werken, zou ik rond de 100 euro p/m gaan zitten. Mocht je nou wat overhouden aan het einde van de veulentijd, kan je dat altijd nog retourneren ;)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:15

Als je nu paarden zelf paarden aan huis hebt dan neem ik aan dat je zelf het beste weet wat jij kwijt bent qua hooi en stro per paard.
Hier zou ik dan als ik jou was een bepaalde marge overheen gooien, bijv. 20 of 30 procent. Dit zowel voor de moeite die jij erin steekt als inderdaad voor extra kosten aan hooi&stro (kan me voorstellen dat er vlak na het veulenen meer stro doorheen zal gaan). Stel je bent per paard nu 80-100 euro kwijt dan wordt dat dus 100-120 euro.
Lijkt mij een hele schappelijke prijs!

Ligt bovendien ook aardig gelijk aan wat hij nu omgerekend maandelijks aan stalling kwijt is!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:24

Dat kun je toch gewoon zelf uitrekenen?
Er is hier niemand die precies weet wat jij betaald voor hooi, brok, stro ed kosten, dus je kunt zelf een veel zinniger rekensom maken.
Reken uit wat je eigen paarden je kosten en reken voor deze merrie 2 tientjes meer. (voor extra stro, hooi, krachtvoer)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:27

Wat je voer aan voordroog per paard vind ik erg weinig.
Als ik een merrie zou moeten stallen van een ander en daar echt niets op zou willen verdienen dan zit ik echt al gauw op de € 150,- per maand.
Een drachtige merrie of een merrie met een veulen an de voet kost echt heel wat meer dan een zo paard stallen reken maar gewoon minimaal 2 keer zoveel wbt strooisel je wil een stal proper houden voor het veulenen en na het veulenen en ben dan al gauw een pak stro in de 2 dagen kwijt minimaal heel veel mensen verkijken zich hier op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:33

mnkortleve schreef:

Hoezo vind je dat weinig? Een grote baal voordroog weegt 450-500 kilo, met 2 paarden 3 weken eten is dan 12 kilo per dag, is best royaal voor voordroog.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:47

anneliesdj schreef:
mnkortleve schreef:

Hoezo vind je dat weinig? Een grote baal voordroog weegt 450-500 kilo, met 2 paarden 3 weken eten is dan 12 kilo per dag, is best royaal voor voordroog.

Is dat zo ik ben er niet zo in thuis in die voordroog ik pak het hier gewoon van de kuil ;)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:52

Ik doe met 4 paarden (waarvan 2 drachtig) 5 dagen met een grote baal voordroog.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:57

500 voor een half jaar, met de paarden veel buiten (dus dat scheelt ook alweer heel wat stro) is in mijn ogen wel redelijk. Weet niet waar je in Brabant staan, maar ik was aan voordroog voor 1 paard ongeveer 35-40 euro per maand kwijt (deed met een baal 6 weken) dus hetzelfde wat jij met 2 paarden doet... als ik dat omreken (mijn baal was 50 euro ;)) kom ik op dat bedrag uit...

zeg voor het gemak "50" dan zit je ruim... Dan voor het hooi of wat je ook in de stal hebt... ik kon 3-4 dagen met een pak doen als ie redelijk wat buiten stond... En dan was het wel elke dag de natte plekken eruit/drollen eruit... en gewoon een goede laag er altijd wel in :)) In de tijd dat we de stal als loopstal gingen gebruiken, was het helemaal weinig :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 01:02

Voer ed kan je zelf het beste uitrekenen. Maar wil je niks gaan rekenen voor jou tijd en energie?? Of ga jij niet waken over die merrie, erbij zijn als het veulen komt enz enz. Daarvoor zou ik toch wel iets willen hebben, het gaat wel ten koste van jou nachtrust he.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:00

DubbelDun schreef:
Hou er rekening mee dat een merrie in de laatste maand van haar dracht of met een veulen erbij extra stro vraagt en meer eet. Dus imo zal de prijs hoger moeten zijn als bij een gewone pensionklant.

Lijkt mij ook. Kan de eigenaar van het paard ook aangeven hoe schoon de merrie is? Het ene paard kost normaal al meer stro dan het andere, stel dat het net een merrie is die elke dag de box blank zet zodat elke dag al het stro vervangen kan worden.

De prijs zou als je tegen kostprijs verhuurt niet alleen afhankelijk moeten zijn van het extra verbruik ivm de dracht en bevalling (merrie zal ook flink vreten natuurlijk) maar ook van hoe schoon of vies ze van zichzelf al is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:14

@koper: bij pensionstallen/maneges zal er geen verschil in stalkosten zijn als je een viespeuk hebt of juist een hele schone, maar voor een hoogdrachtige merrie of met veulen aan de voet wordt vaak wel meer gevraagd.