Mijn paard wil de stal niet in...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

julianijkamp

Mijn paard wil de stal niet in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 10:55

Hallo allemaal,

Mijn paard wil de stal niet in... Ik heb een stal waar je alleen vanaf de wei in kan, een open stal dus. Je kan er met je paard niet in via de normale ingang omdat er allemaal auto's staan waar ik liever niet met mijn paard langs ga:).

Tiffany is erg bang voor drempels. Als je vanaf de wei in de stal moet komen moet ze eerst een drempel over omdat anders de stalbedekking weg waait... Het is maar een kleine drempel maar ze is er niet over te krijgen zelfs niet met brokken en ander eten.

Weet iemand hoe ik dit op moet lsosen?

Liefs,
Julia

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:18

Dit paard reageerd ws op jouw onzekerheid wb de ingang van de stal...auto's geparkeerd...bang erin te gaan !
Ook al is dit de andere kant en open ...jij denkt dat het de drempel is maar ik denk dat het paard jouw slechtziendheid aanvoelt...hij spiegelt jouw onzekerheid wb de ingang naar de stal ...
dat brengt hem aan het twijfelen...en bij twijfel is het bij paarden ook vaak " niet doe'" !
Haha mensen worden ook altijd gewaarschuwd...bij twijfel niet doen !

Maak de weg open aan de andere kant dat jij géén twijfel meer hebt of het wel of niet kan, maak een wandelingetje,lekker ontspannen en hup blik op oneindig en de stal inlopen ZONDER ENIGE TWIJFEL !
Loopt ze normaal gesproken netjes met je mee of blijft ze weleens tussendoor staan en moet je haar overtuigen ?
Dan kun je een lange zweep/longeerzweep in je linkerhand naar achter houden en haar aantikken VOORDAT ZE STIL GAAT STAAN,DUS AANDACHT BIJ HET VOORWAARTS HOUDEN EN OP JOUW TEMPO, dan loop je uiteraard aan de linkerkant van het paard... !!!

julianijkamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:21

broadway schreef:
Dit paard reageerd ws op jouw onzekerheid wb de ingang van de stal...auto's geparkeerd...bang erin te gaan !
Ook al is dit de andere kant en open ...jij denkt dat het de drempel is maar ik denk dat het paard jouw slechtziendheid aanvoelt...hij spiegelt jouw onzekerheid wb de ingang naar de stal ...
dat brengt hem aan het twijfelen...en bij twijfel is het bij paarden ook vaak " niet doe'" !
Haha mensen worden ook altijd gewaarschuwd...bij twijfel niet doen !

Maak de weg open aan de andere kant dat jij géén twijfel meer hebt of het wel of niet kan, maak een wandelingetje,lekker ontspannen en hup blik op oneindig en de stal inlopen ZONDER ENIGE TWIJFEL !
Loopt ze normaal gesproken netjes met je mee of blijft ze weleens tussendoor staan en moet je haar overtuigen ?
Dan kun je een lange zweep/longeerzweep in je linkerhand naar achter houden en haar aantikken VOORDAT ZE STIL GAAT STAAN,DUS AANDACHT BIJ HET VOORWAARTS HOUDEN EN OP JOUW TEMPO, dan loop je uiteraard aan de linkerkant van het paard... !!!

Ik twijfel helemaal niet... Bij andere mensen wil ze ook de stal niet in. Ze schraapt steeds met haar hoeven over de drempel om de stal in te gaan maar met niets is ze te lokken. Mijn ouders en vriendin hebben het ook al geprobeerd...

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:44

Wat ze ook wel eens doen bij paarden die de trailer niet op willen, is een longeerlijn achter de kont langs spannen, maar dan zou je wel met twee andere mensen moeten zijn. Dan heeft ze die druk van achter waardoor ze wel door moet blijven lopen.
Helpt haar gewoon neerzetten bij die opening niet, en dat ze dan gewoon zelf kan snuffelen en kan zien dat er niks aan de hand is. Zelf zonder haar gewoon ook steeds over die drempel lopen, zodat ze zelf kan zien dat er niks engs aan is.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:33

waar ik liever niet met mijn paard langsga....is bij mij een twijfel...wel een terechte twijfel uiteraard maar goed het paard voelt dit ws als negatief en associeerd dat met de stal en niet naar binnen gaan ...hoeft maar 1x gebeurd te zijn....!
Dus probeer dit te doorbreken !
Wat als er een andere paard /pony als eerst naar binnen gaat ?
Of zoals DideH aangeeft ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:09

Paard hoeft niet perse in de stal zoals ik begrijp?
Je zou gewoon z'n voer in de stal kunnen geven. Vroeg of laat worden ze meestal wel nieuwsgierig en gaan ze kijken. Als je dan alleen eten aanbied in de stal, dus brokken en hooi dan gaat die vanzelf over de drempel heen.
Nu zet je er veel te veel druk op om het paard er toch gedwongen in te krijgen en dat werkt waarschijnlijk averechts. Niet zo focussen dat ze perse die stal in moet. Laat het haar zelf onderzoeken.
Ik weet niet hoelang je hier mee bezig bent. Maar elke keer dat ze dus niet gaat en jullie opgeven wordt het des te lastiger om het voor elkaar te krijgen met een persoon erbij. Want inmiddels weet ze dus wel hoe ze het voor elkaar krijgt om er maar niet in te hoeven en jullie toch opgeven.
Ben wel benieuwd hoe lang dit probleem er is, en hoelang jullie dus aan het proberen zijn. En is het altijd een probleem geweest of ineens ontstaan?

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:03

Jou paard moet LEREN over een drempel te stappen en de ruimte binnen te gaan. Het is makkelijk oordelen van anderen waar het aanligt, maar dat weet je pas als je het live ziet. Kan de drempel zijn, maar kan ook de smalle doorgang, donkere ruimte of lage doorgang zijn.
Waar staat je paard precies? Ik los gedragsproblemen op en kom graag langs!

Groetjes, Flo

Locanda

Re: Mijn paard wil de stal niet in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 02:12

Als het puur de drempel is, oefenen met gewone balkjes. Maar ik betwijfel dat het alleen de drempel is, kun je nog iets anders bedenken TS, iets in de stal?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 03:16

Mijn oude pony, ik heb haar alweer 17 jaar, heeft altijd een probleem gehad met voor het eerst een opgesloten ruimte in te gaan. Stal, poetsplaats, trailer enz.
Als ik haar eenmaal heb gedwongen, is die ruimte geen enkel probleem meer. Dan loopt ze de volgende keer zo door. Dan "kent" ze de kleine opgesloten ruimte..
Behalve de trailer, maar ze is dan ook maar 8x of zo in al die jaren in een trailer geweest...
Helaas was zij ook totaal niet over te halen met eten of wat dan ook.
We hebben dan ook helaas wel eens een zweep, lijnen e.d. nodig gehad. Uiteraard na eerst een vriendelijke aanpak, maar ja, als dat niet lukt...

Sterkte ermee

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:52

Hoe zit het met de belichting, is het donker waar ze in moet? Sommige paarden zijn daar van onder de indruk..

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:17

Goed idee om te kijken wat er naast de drempel nog meer is.

Op TV was eens een dame en die ging precies de dieren nadoen, bv als ze ergens heen moesten.
Dan ging ze ook door een gang kruipen enzo.

En ze wist daarmee veel op te lossen.
Omdat ze het vanuit het dier zelf bekeek vielen haar andere dingen op.

Flo, heb jij wel eens gehoord van die dame?

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:55

Hahahaha Nutter zulke mensen ken ik niet, klinkt als een echte dierenfluisteraar ;)

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:56

Dat kun je wel zeggen Flo :)
Misschien komt ze nog wel eens op TV.

Goed werk trouwens wat je doet. Ga zo door :)