Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:De wet bepaalt dat de bezitter van een paard aansprakelijk is voor de door het paard aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van onrechtmatige daad zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.
Quad schreef:Ik zou niet te snel denken. De hoefsmid kan dan wel verzekerd zijn, maar daar moet je nu niet naar kijken. Als hij je gaat aanklagen, of misschien zijn verzekering wel bij jouw verzekering dan krijg je te maken met het stuk aansprakelijkheid.
Van de Paardenadvocaat:Citaat:De wet bepaalt dat de bezitter van een paard aansprakelijk is voor de door het paard aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van onrechtmatige daad zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.
Jij als bezitter is dan, grofweg gezegd, verantwoordelijk voor de gedragingen van het paard bij de hoefsmid. Wat erbij komt kijken is of het een onrechtmatige daad was of niet. Op basis van jouw openingspost gok ik van niet.
Citaat:In situaties waarbij die trap van het paard werd uitgedeeld aan een dierenarts of een hoefsmid oordeelde de rechter dat de schade volledig vergoed diende te worden. Dat zou anders kunnen zijn wanneer tevoren anders zou zijn overeengekomen.
troi schreef:Tenzij het paard niet initieerde maar min of meer uitgelokt was. Mijn vorige verzekeringsadviseur legde het zo uit dat als een paard uitbrak doordat hij dmv bijv een luchtballon aan het schrikken was gemaakt dit niet de schuld van het paard was maar van de vlieger. Je zou in dit geval kunnen zeggen dat de hoefsmid de uitlokker van het gedrag was. Overigens denk ik dat de meeste hoefsmeden geen zin hebben in eindeloze discussies, want daarvoor leent zich dit uitstekend, en zich hiervoor verzekeren..