Schade hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Schade hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 18:57

Vanochtend zijn mij paarden weer bekapt, helemaal prima. Maar er gebeurde een klein ongelukje waardoor bij mij de volgende vraag rees.

Hoefsmid was bezig met hoef aan achterbeen. Hoefsmid werkt met slijptol (wij zijn zéér tevreden, paarden staan prima op de hoeven) Echter, een paard schrikt en valt naar achteren, hoefsmid word 2 meter naar achteren gelanceerd en valt op z'n buik/zij. Slijptol word nog veel verder weggeslingerd.

Verder geen schade of kneuzingen, gelukkig maar.

Maar wat nu als de slijptol van hoefsmid kaduuk was gevallen ? Moeten wij dit vergoeden ? Verzekeringswerk ?

BigOne

Re: Schade hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:00

Een hoefsmid verzekerd zijn apparatuur zelf neem ik aan, risico's van het vak.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:05

Bij een DA is het zo dat de DA zelf verzekerd hoort te zijn voor dit soort zaken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:09

Niets.. daar is hij als het goed is voor verzekerd.. risico van het vak..

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:33

Ik neem ook aan dat je hoefsmid/ DA zelf verzekerd is voor zijn spullen.

Mocht hij iets op jou willen verhalen dan heb je daar weer jouw verzekering voor toch??
Maar dit lijkt me dus geeneens van toepassing.
Of heeft iemand dit weleens meegemaakt>

LuckyPhantom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:24

Hij moet inderdaad goed verzekerd zijn, zowel voor zichzelf als voor z'n spullen. Het is dus zijn eigen verantwoordelijkheid. Jij betaalt hem voor diensten (bekappen) en meer niet

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 00:21

Thanks allemaal voor jullie antwoorden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 00:24

bij onze hoefsmid in de voorwaarden staat dat alle schade die door het paard veroorzaakt wordt door de eigenaar vergoed moet worden...

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:08

Ik zou niet te snel denken. De hoefsmid kan dan wel verzekerd zijn, maar daar moet je nu niet naar kijken. Als hij je gaat aanklagen, of misschien zijn verzekering wel bij jouw verzekering dan krijg je te maken met het stuk aansprakelijkheid.

Van de Paardenadvocaat:
Citaat:
De wet bepaalt dat de bezitter van een paard aansprakelijk is voor de door het paard aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van onrechtmatige daad zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Jij als bezitter is dan, grofweg gezegd, verantwoordelijk voor de gedragingen van het paard bij de hoefsmid. Wat erbij komt kijken is of het een onrechtmatige daad was of niet. Op basis van jouw openingspost gok ik van niet.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:47

Quad schreef:
Ik zou niet te snel denken. De hoefsmid kan dan wel verzekerd zijn, maar daar moet je nu niet naar kijken. Als hij je gaat aanklagen, of misschien zijn verzekering wel bij jouw verzekering dan krijg je te maken met het stuk aansprakelijkheid.

Van de Paardenadvocaat:
Citaat:
De wet bepaalt dat de bezitter van een paard aansprakelijk is voor de door het paard aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van onrechtmatige daad zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Jij als bezitter is dan, grofweg gezegd, verantwoordelijk voor de gedragingen van het paard bij de hoefsmid. Wat erbij komt kijken is of het een onrechtmatige daad was of niet. Op basis van jouw openingspost gok ik van niet.

wat ik zei :)

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:53

Nee, dat zijn de AV van de hoefsmid, de wet staat boven de AV van welk bedrijf of instelling dan ook, invullingen over de AV is een hele andere discussie ;)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 23:35

Op deze site staat ook een interessante zin hierover.

Citaat:
In situaties waarbij die trap van het paard werd uitgedeeld aan een dierenarts of een hoefsmid oordeelde de rechter dat de schade volledig vergoed diende te worden. Dat zou anders kunnen zijn wanneer tevoren anders zou zijn overeengekomen.

Of de trap nu uitgedeeld wordt aan de hoefsmid zelf of aan zijn apparatuur maakt vrij weinig uit, het levert allebei schade op.

Ethirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:45

En het maakt dus ook niet uit of de hoefsmit je paard aan het schrikken maakt. Jij bent ten allen tijde verantwoordelijk voor schade aangericht door je paard.

Bij onrechtmatige daad moet je denken aan zaken als bijv diefstal.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:37

Tenzij het paard niet initieerde maar min of meer uitgelokt was. Mijn vorige verzekeringsadviseur legde het zo uit dat als een paard uitbrak doordat hij dmv bijv een luchtballon aan het schrikken was gemaakt dit niet de schuld van het paard was maar van de vlieger. Je zou in dit geval kunnen zeggen dat de hoefsmid de uitlokker van het gedrag was. Overigens denk ik dat de meeste hoefsmeden geen zin hebben in eindeloze discussies, want daarvoor leent zich dit uitstekend, en zich hiervoor verzekeren..

Ethirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:37

troi schreef:
Tenzij het paard niet initieerde maar min of meer uitgelokt was. Mijn vorige verzekeringsadviseur legde het zo uit dat als een paard uitbrak doordat hij dmv bijv een luchtballon aan het schrikken was gemaakt dit niet de schuld van het paard was maar van de vlieger. Je zou in dit geval kunnen zeggen dat de hoefsmid de uitlokker van het gedrag was. Overigens denk ik dat de meeste hoefsmeden geen zin hebben in eindeloze discussies, want daarvoor leent zich dit uitstekend, en zich hiervoor verzekeren..

Bij normale omstandigheden bij de hoefsmid zou het paard natuurlijk niet mogen schrikken. Doet hij dat toch, dan kan je niet stellen dat het de schuld is van de hoefsmid en ben je verantwoordelijk voor schade.

Even een extreem voorbeeld: als er een gasexplosie is bij de hoefsmid en als gevolg daarvan trapt je paard de hoefsmid het ziekenhuis is, dan is er sprake van overmacht. Dat valt dan waarschijnlijk onder het bedrijfsrisico van de smid, maar niet onder jouw verantwoordelijkheid.

(let op, ben geen advocaat, kan het verkeerd zeggen)

DMZSniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:03

De omstandigheden maken hierbij inderdaad veel uit. Maar in dit geval zal het waarschijnlijk door jullie allebei gedeeld worden.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:22

Als je hoefsmid jou aansprakelijk stelt.... dan is het te verhalen op jou AVP. als je die tenminste hebt.
Maar meestal is je hoefsmid wel verzekerd voor dit soort gevallen

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:32

Het lijkt mij dat de hoefsmid is verzekerd voor schade aan zijn spullen en als er wat stuk gaat tijdens zijn werkzaamheden dat dat onder zijn verzekering valt. Voor mijn gevoel is het een stukje risico van het vak maar goed, ik ben ook geen advocaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:38

In principe ben jij verantwoordelijk als je paard schade aanricht. (Of dat nu geinitieerd is door de hoefsmid of niet is altijd moeilijk aan te tonen). In principe valt dat gewoon onder je WA verzekering.
Ik zou me echter meer zorgen maken als de hoefsmid met zijn slijptol jouw paard verwondt. Dan hoop ik toch echt dat hij voor dat soort situaties verzekerd is. Misschien niet onverstandig je hoefsmid daar eens naar te vragen, zeker als met een slijptol wordt gewerkt.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:52

hoefsmid zal dit hoogst waarschijnlijk op zelfstandige basis doen. Verzekering is verplicht voor hen.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:57

Een hoefsmid zou niet in de buurt mogen komen van mijn paard met een slijptol!! Als hij uitschiet dan kan het paard gewond raken!! Jullie hebben mazzel dat de slijptol niet het paard raakte en die gewonde!!