Juridische vraag (WA-verzekering bijrijder)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Juridische vraag (WA-verzekering bijrijder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 16:49

Ik rijd 3-4 x per week een paard van iemand anders. Gebruik daarvoor de spullen van de eigenaresse.

Nu is dinsdag het paard op de teugels gaan staan (toen ik de bak na het rijden mestvrij aan het maken was, ze loopt dan altijd los achter me aan de bak door.) en zijn de bakstukken van beide zijden kapot gegaan. Is dus mijn fout, aangezien ik nalatig ben geweest (paard los achter me aan laten lopen zonder teugels op te knopen)

Hoofdstel was circa 6 maanden oud en niet al te goedkoop (Kieffer).

Kan ik dit via mijn WA-verzekering spelen?

hesterve

Re: Juridische vraag (WA-verzekering bijrijder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:45

Je kan het natuurlijk altijd voorleggen aan je verzekeringsagent. Weet niet wat de polisvoorwaarden zijn van je wa.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:57

Je kan het proberen, ik heb het zelf een keer met iets anders gehad en toen werd er gezegd dat de eigenaar het mij uitleende en daarmee het risico nam dat het wel eens kapot zou kunnen gaan.
Ik vind het wel netjes van je dat je er achteraan ga, hier is zat kapot gegaan en ik heb daar nooit wat voor terug gezien.

Even off-topic ;) ik wil je adviseren de nek en de mond van het paard even goed in de gaten te houden ik heb hier een soortgelijk accefietje gehad en dat had grote gevolgen voor de mond van mijn paard we hebben nl ruim een half jaar niet met bit kunnen rijden omdat haar mondhoeken uitgescheurd waren dit zag je niet aan de buitenkant het zat echt van binnen.

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:42

Ik zou even je verzekering bellen.
Die kunnen uitsluitsel geven wat ze wel en niet vergoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:46

Paard heeft schade gemaakt, eigenaar is aansprakelijk.
Je kan het proberen bij je verzekering, maar ik geef je niet zoveel kans.

Vanuit de fatsoensnorm kan je natuurlijk gewoon zelf de schade betalen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 14:12

Bedankt voor de tips, ga volgende week mijn verzekering eens bellen en anders op zoek naar een goed 2e hands hoofdstel. Koop ook weleens dingen voor het paard (zoals de eczeemdeken, mijn dekjes worden ook op haar andere paarden gebruikt. We doen veel dingen samen zeg maar :-. )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:22

Ik vind dit zeer nalatig en als je zo met een van mijn paarden om zou gaan zou ik dit geen 2e keer moeten zien en je zou kunnen vertrekken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:01

:=
Duidelijk.
Gelukkig denkt de eigenaresse van de paarden er anders over;-)
Maar goed daar gaat het topic ook niet over, dus begrijp niet zo goed wat je met jouw post wilt bereiken.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:31

hollywood86 schreef:
Paard heeft schade gemaakt, eigenaar is aansprakelijk.
Je kan het proberen bij je verzekering, maar ik geef je niet zoveel kans.

Vanuit de fatsoensnorm kan je natuurlijk gewoon zelf de schade betalen.

Het is idd het paard dat de schade veroorzaakt heeft, maar wel door nalatigheid zoals ze het zelf noemt van een ander, want als ze de teugels er afgehaald had oid had het paard er niet in kunnen gaan staan.
Maar goed ik weet niet hoe de verzekering daar tegenover staat.

Gewoon even bellen of langs gaan dan weet je het.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:32

Er word gesproken over een WA, maar die dekt dit niet voor zoiets moet je je AVP aanspreken.
Een WA verzekering wettelijke aansprakelijkheidsverzekering is er om het risico dat je met een auto of ander motorisch voertuig schade toebrengt aan een ander.
Een AVP verzekering aansprakelijkheidsverzekering particulieren sluit je af om gedekt te zijn voor het risico dat je onbedoeld schade aan iemand anders toe brengt.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:38

Een WA is niet specifiek voor mensen met een auto of dergelijken, echter zijn mensen met een auto of dergelijken wel verplicht een WA te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:50

Nu haal je dingen door elkaar.

Een WA-autoverzekering is verplicht voor de eigenaar van een auto. Deze verzekering geldt alleen ten aanzien van gebeurtenissen, waarbij de auto in het spel is.

Geheel los daarvan, staat de AVP, in de volksmond de WA geheten. Deze verzekering dekt schade gemaakt door particulieren. Dit heeft niets met auto's te maken.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:56

friesiszwart schreef:
Ik vind dit zeer nalatig en als je zo met een van mijn paarden om zou gaan zou ik dit geen 2e keer moeten zien en je zou kunnen vertrekken.

nou nou, ongelukje zit in een klein hoekje, ik had het 2 weken terug per ongeluk ook met mn eigen paard, die deed zn hoofd naar beneden pats boem was zo gebeurd.. en 4 maanden terug mijn bijrijdster zelfde ongelukje, doet ze toch ook niet expres?

ts ik zou gewoon ff bellen dan weet je het :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:58

laetitia schreef:
Bedankt voor de tips, ga volgende week mijn verzekering eens bellen en anders op zoek naar een goed 2e hands hoofdstel. Koop ook weleens dingen voor het paard (zoals de eczeemdeken, mijn dekjes worden ook op haar andere paarden gebruikt. We doen veel dingen samen zeg maar :-. )

Kun je niet de bakstukken of het kopstuk vervangen? Afhankelijk van wat er kapot is, natuurlijk. Kopstukken kosten de wereld niet en bakstukken ook niet (heb ze zelf van Schöckemohle). Is alleszins goedkoper dan een nieuw hoofdstel.

En ik denk ook niet dat je verzekering hiervoor gaat uitkeren... Kan ook per verzekering verschillend zijn, natuurlijk.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:14

friesiszwart schreef:

Je zit in het verkeerde topic.... := En TS vraagt ook niet wat jij zou doen als ze dat deed bij jou.

Ik ben ook bijrijder, en in principe hebben we gewoon afspraken gemaakt over dit soort dingen. Of je verzekerd bent: ik ben bang van niet, aangezien het schade door eigen toedoen is, ook al ben je bijrijder. Het punt is hier dat de eigenaar jou toestemming heeft gegeven, dus dan vervalt denk ik de schade door derden.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:18

friesiszwart schreef:

Wat een onzin zeg! Is niet leuk, maar kan de beste gebeuren. Super hoe ze het probeert op te lossen, ik zou als eigenaar niet eens verwachten dat een bijrijder zoiets zou willen vergoeden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:22

Ongelukjes kunnen gebeuren... ik zou hier alleen persoonlijk ook niet erg vrolijk van worden zeg ik heel eerlijk.. Aan de andere kant... zo kom je wel makkelijk aan je overschot hoofdstellen af (ik heb al de helft weg gedaan :D)

maar ontopic: geen idee of het kan... Maar ga er wel vanuit dat het een tijd duurt etc. --> ik was persoonlijk dezelfde middag al naar de winkel gereden om hetzelfde hoofdstel te kopen (of kijken of ik de bakstukken ergens los kon halen of iets dergelijks :S) Neem aan dat er nog een hoofdstel is om te rijden?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:33

Het is mij (even afkloppen) nog niet gebeurd, maar het zou wel kunnen gebeuren natuurlijk. Bij de eigenaresse is de poownie al een keer op zijn teugels gaan staan, die konden toen gemakkelijk gerepareerd worden. Als het mij zou gebeuren zou ik het ook absoluut vergoeden

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:39

Mijn eerste gedachte: haar paard, haar hoofdstel, haar probleem... Tenzij je het hoofdstel zonder haar toestemming hebt gebruikt, bij een ander paard, en dat paard aantoonbaar door jouw schuld in die teugel is gaan staan...
Neemt idd niet weg dat ik het naar de eigenaresse toe wel tof zou vinden als je 't zou vergoeden, maar daar ben je al mee bezig. ;) En dat je inderdaad wel aantoonbaar 'dom' bent geweest. :+ Ben benieuwd wat je verzekering zegt!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:54

Tsja... verzekeringsmaatschappijen blinken uit in het incasseren van premies, maar als het op uitkeren aankomt blijkt er bijna altijd wel iets in de beruchte kleine lettertjes van de voorwaarden te staan, waarachter ze zich kunnen verschuilen om dat niet te hoeven doen. Als ik jou was, zou ik mijn hoop dus niet al te veel op je AVP vestigen.

Vanwege de in dit geval, wegens nogal onnozele actie jouwerzijds, hoge 'eigen schuld, dikke bult'-factor, zou het je inderdaad wel sieren om dan maar uit eigen middelen vervanging van de gesloopte bakstukken te financieren.

Vraag 't 'ns aan LDRD. Ik weet niet wat die nu precies beroepshalve doet, maar die heeft wel echt verstand van de juridische en verzekeringstechnische aspecten van dit soort gevallen. Wat zij er eventueel over zegt heb je een stuk meer aan, dan wat de gemiddelde bokker (mijzelf incluis) denkt over hoe het zou kunnen zitten.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 02:27

Sientje schreef:
Mijn eerste gedachte: haar paard, haar hoofdstel, haar probleem... Tenzij je het hoofdstel zonder haar toestemming hebt gebruikt, bij een ander paard, en dat paard aantoonbaar door jouw schuld in die teugel is gaan staan...
Neemt idd niet weg dat ik het naar de eigenaresse toe wel tof zou vinden als je 't zou vergoeden, maar daar ben je al mee bezig. ;) En dat je inderdaad wel aantoonbaar 'dom' bent geweest. :+ Ben benieuwd wat je verzekering zegt!

Volgens mij heb je het niet helemaal goed gelezen TS rijd geregeld het paard waar het hoofdstel voor gebruikt is en door haar nalatigheid is het kapot gegaan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:09

mnkortleve schreef:
Sientje schreef:

Volgens mij heb je het niet helemaal goed gelezen TS rijd geregeld het paard waar het hoofdstel voor gebruikt is en door haar nalatigheid is het kapot gegaan.

Weet ik, heb ik gelezen. Ik denk juist dat jij mijn post niet goed hebt begrepen. ;)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:20

Heb je een aansprakelijkheids verzekering.? Daar kan je namelijk de schade op verhalen..

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:29

De kans is redelijk groot dat je AVP deze schade vergoedt. De eigenaresse moet jou aansprakelijk stellen voor de schade. goed omschrijven waarom het jouw schuld is (ga uit van mensen die dit nietkennen, dus goed uitleggen waarom het jouw fout is). En deze brief kun je dan doorsturen aan je verzekeraar. Let op: als de schade inderdaad vergoed wordt, dan wordt rekening gehouden met de waarde van vandaag. Dus afhankelijk van hoe oud de spullen zijn. En alleen de werkelijke schade, dus niet zomaar een heel hoofdstel. En wellicht heb je nog een eigen risico dat afgetrokken wordt van de uitkering.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:34

Ik sluit me bij het advies van Marita aan :j .