Hoe paard aan de kudde voorstellen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleuryb

Hoe paard aan de kudde voorstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 22:02

Hoi!

Ik heb sinds gister een jong bijrijdpaardje erbij, net 3 jaar en recht uit de opfok. Al haar opfokvriendjes heeft ze dus niet meer.
Nu staat ze op een grote manege/pensionstalling met verschillende groepen paarden.

Nu vind ik het belangrijk dat ze veel buiten komt en dan vooral in de groep!
Hoe zouden jullie haar in de groep zetten?

Eerst met een enkel paard en dan de rest? Of maar meteen in de groep gooien en vecht het maar uit? Ze komt in een groep met vooral jonge paarden en pony's, met een enkele fokmerrie zonder veulen op dit moment.

Ze is van zichzelf wel een dametje met karakter. Ik zelf neig vooral naar het 2e..

Dit isser:
[ITP] Knappe Fleury! (astrello x hinault) Door Shot Hippique!

merries

Re: Hoe paard aan de kudde voorstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:43

Kan ze niet even op de weide naast de weide waar de groep staat waar ze zou inkomen? Dan kunnen ze zo al even kennis maken. Zo 2-3 daagjes en dan zou ik ze erbij zetten en even blijven kijken hoe het loopt. Maar meestal zijn er geen serieuze problemen. Paarden zijn heel duidelijk tov elkaar. Ze komt uit de opfok dus ze heeft zich leren gedragen in een rangorde. Dat er nu ook oudere paarden bij zijn, is positief, daar kan ze nog van leren.
En blessures kan je nooit vermijden in een kudde.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:59

Mijn paard is ook net verhuisd, en hij heeft eerst een week naast een ander paard gestaan (draad ertussen, wel kunnen snuffelen). Daarna zijn ze samen in een grote paddock gezet, en dat ging super. Nu staan ze samen in een wat kleinere paddock, en ook dat gaat erg goed. Hopelijk wordt hun groepje binnenkort nog wat groter, maar alles stap voor stap (volgende paard dat erbij komt staat er nu naast).

Pony is ook verhuisd, en die is meteen de kudde in gezet, maar hij kende het overgrote deel van die kudde al van een aantal jaar geleden. Dat was even rennen, maar in 2 minuten alweer rustig.

Zelf zou ik laten kennis maken met de draad ertussen, gaat dat goed, dan samen zetten met 1 paard op een groot stuk, en zo steeds een paard toevoegen.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:04

merries schreef:
Kan ze niet even op de weide naast de weide waar de groep staat waar ze zou inkomen? Dan kunnen ze zo al even kennis maken. Zo 2-3 daagjes en dan zou ik ze erbij zetten en even blijven kijken hoe het loopt. Maar meestal zijn er geen serieuze problemen. Paarden zijn heel duidelijk tov elkaar. Ze komt uit de opfok dus ze heeft zich leren gedragen in een rangorde. Dat er nu ook oudere paarden bij zijn, is positief, daar kan ze nog van leren.
En blessures kan je nooit vermijden in een kudde.

Deze manier van voorstellen aan de kudde passen wij ook toe. Goede ervaringen mee!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:35

Bij ons hetzelfde als bij Merries en RivellaLight.
En ook bij ons goede ervaringen mee:)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:43

Ik heb mijn nieuwe paard ook eerst 2 dagen in een stukje wei gehad naast de groep, zo konden ze alvast voorzichtig kennis maken. Dan 1 dag een paard erbij waarvan ik het gevoel had dat er een klik zou zijn en daarna bij de groep. Geen enkel probleem heeft het gegeven!

Fleuryb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 09:49

helaas zijn de weilanden eromheen altijd bezet, de andere groepen staan daar altijd! Dat had ik ook al bedacht maar dat zou dan maar voor een half uurtje ofzo max kunnen

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:54

Ok en is het een mogelijkheid om een klein stuk van de weide af te zetten waar de groep staat? Dan kan jouw paard 2 dagen in dat afgezette stukje en daarna bij de kudde?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:59

Zelf ben ik er heel makkelijk in, ik mik alles gewoon bij elkaar in een groot weiland. Tot nu toe is dat altijd goed gegaan als ze de ruimte maar hebben. Eventueel de hoeken even afzetten zodat die rond lopen. Dan kan het paard niet klem gezet worden in de hoek.

Eventueel zou je het ook ' sochtends kunnen doen als ze het weiland in gaan. Dan willen de meeste paarden lekker eten en hebben ze minder zin in moeilijk gedoe.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:51

Ik zou even bij de boxen laten snuffelen en beginnen in aparte weides. Blijf er wel bij kijken voor het geval.het mis gaat hè?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:43

Gewoon er bij gooien! Doe ik ook altijd, nog nooit mis gegaan:) Zolang er maar genoeg ruimte is.
Uiteraard er wel bij blijven tot de rust is wedergekeert.

Fleuryb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 15:43

Ik heb haar er idd zo bij ingegooid. Begin beetje geren achter elkaar, maar geen trappen gevallen en staan rustig samen!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:51

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount gaat het op slot.