Rijden met stalschoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sim1dePim1

Rijden met stalschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 19:15

Hee,

Ik ga voor het eerst sinds een aantal jaar weer wat serieuzer aan de gang met paardrijden.
Nu ben ik een beetje uit mijn oude stalschoenen gegroeid en mijn cap is ook niet meer wat het was.
Ik ben dus van plan wat spullen te vervangen. Nu wilde ik dus nieuwe schoenen gaan kopen om mee
te rijden (laarzen vind ik niks), maar bedacht me, volgens mij zijn stalschoenen eigenlijk niet om mee te rijden.

Ik heb nu ongeveer deze:
http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... choen.html

Kan daar gewoon mee gereden worden? Door de zool aan de voorkant denk ik zelf van niet (dat die blijft haken achter
de beugel?), dus wilde het even checken met jullie experts ;) Ik ben zelf echt een newbie met dit soort dingen, dus dit
zal wel een beetje een suffe vraag zijn... maar toch, hoop dat iemand me een beetje wijzer kan maken.

Daenerys

Re: Rijden met stalschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:16

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn het stalschoenen en die zijn niet bedoeld om mee te rijden. Als je echt geen laarzen wilt, kijk dan eens voor jodphurs in combinatie met chaps :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:17

Ik zou inderdaad naar schoenen kijken met een gladdere zool, voor je eigen veiligheid.

FroemelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:17

Zit een hakje onder en het heeft profiel. Dus er kan zeker mee gereden worden :)

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:18

Nee je kan er niet mee rijden met gewone beugels. Ik rijd ook met stalschoenen alleen dan liever wel met dichte beugels met korf of veiligheidsbeugels die gewoon helemaal open zijn aan 1 kant, kun je ook niet blijven hangen.

XxGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:20

Ik zou daar niet mee rijden, een keertje met gewone stalschoenen kan wel, maar met chaps is toch nog het veiligst.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:20

Vaak zijn stalschoenen ook wel wat te stevig om lekker mee te kunnen rijden. Je moet er toch je hakken mee kunnen uitdrukken en je enkels in verschillende posities kunnen gebruiken, daar zijn stalschoenen vaak te stug voor :)

FroemelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:21

Ik rij ook nooit met chaps.. Heb trouwens de stalschoenen van Ariat.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:22

@ Corelli En dat ze zo stug zijn kan ook fijn rijden, zeker op langere afstanden ;) kwestie van wennen denk ik.

Sim1dePim1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 19:25

Ik begrijp het. Het is ook eigenlijk wat ik al vermoedde, maar toch fijn om even van jullie bevestiging te krijgen.
Het "kan" dus opzich wel (logisch, je 'kan' ook met pumps rijden, haha), maar voor de veiligheid en bewegingsvrijheid beter niet.

Nu ben ik toch maar naar laarzen aan het kijken (combi van schoenen en chaps vind ik dan ook weer zo'n gedoe, hihi ;) ).
Is kijken wat het verschil is tussen pvc en leer... de warmte lijkt mij het grootste verschil, vooral in de winter natuurlijk.
Ik zit nu naar deze te kijken, maar die zal wel weer te goedkoop zijn om wat voor te stellen?
http://www.ruitersportsissi.nl/internet ... -2233.html

Als jullie meer tips hebben omtrent rijschoeisel voor niet te veel geld, ik hoor het graag!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:06

Michellkuh schreef:
Zit een hakje onder en het heeft profiel. Dus er kan zeker mee gereden worden :)

Net niet, rijschoenen hebben toch net geen profiel zodat als je valt je er uit schuift en niet blijft hangen. Heb nochtans geen enkele rijlaars of rijschoen gezien met zo'n profiel.

FroemelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:30

Oh, kan ook zijn dat ik al jaren geen rijschoen en laars heb gezien.. O:) :o? haha.

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:03

Ik zou ook niet met stalschoenen rijden.

Een keer investeren en goed onderhouden, dan kun je er lang mee doen.
En dan hoeft het niet meteen honderen euro's te kosten natuurlijk.

Vriendin rijdt met mondoni leren laarzen van divoza, goedkoopste uitvoering, en die zien er na veel gebruik nog goed uit.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:08

ik zit met hetzelfde "probleem". Ik rijd met rijschoenen en chaps. Mijn rijschoenen hebben veters en een ritsje aan de achterkant (dan weten jullie wel ongeveer welk model, ik snap niet hoe je hier foto's neer moet zetten).

Ik vind het heel vervelend om op stal iedere keer van schoenen te moeten wisselen en ben dus eigenlijk ook op zoek naar stalschoenen waar ik ook mee kan rijden. Als ik jullie begrijp is dit eigenlijk niet de bedoeling en niet veilig?!
Weten jullie welke stalschoenen eventueel ook geschikt zijn om mee te rijden?

Ik vind het namelijk zonde om met mijn mooie, goed onderhouden rijschoenen de stallen te doen, maar iedere keer van schoenen wisselen vind ik ook zo'n gedoe.....

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:20

Valt toch wel mee max66? Ik heb zelf meestal gewoon sneakers aan als ik op stal ben, voordat ik op mijn paard stap doe ik mijn laarzen aan, en na het rijden gaan de schoenen weer aan. Zo'n gedoe is dat toch niet?

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:21

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:23

Je moet zelf even checken of je voet gemakkelijk door de beugel kan. Als dat kan, en er zit een hakje onder de schoen, dan kun je er gerust mee rijden.

Sim1dePim1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 16:27

Inmiddels net bij de 2ehands winkel geweest. Nieuwe cap, jodphuts, chaps en rijbroek gekocht :)
Nouja nieuw, 2e hands dus :D

Ik heb deze jodphurs gekocht, maar dan bruin.
http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... tAodFWMAtg

Nieuw best wel duur dus. Ik heb ze voor € 45 gekocht en ben er superblij mee! Ze zitten echt heerlijk en als het koud is kan er nog een winterzooltje in.
Ook mooie bruine chaps erbij en een bruine rijbroek. Helemaal happy <3

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:39

@ hooiberg, zijn die 'stal"schoenen niet veel te grof om mee te rijden? zowel qua profiel als het model?

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:45

Max: Ik heb bij het rijden nergens last van. En ze kunnen tegen een stootje, wat handig is als een paard besluit dat het een goed idee is om op mijn tenen te gaan staan (meestal door mijn onoplettendheid). ;) Het leer aan de bovenkant is redelijk soepel, dus ik kan wel mijn voet uitstrekken of intrekken.

Misschien is gladder profiel handig als je met stijgbeugels rijdt, maar ik heb zulke lange benen dat ik met de beugels in de laagste stand nog steeds met opgetrokken knieen zou zitten, dus ik heb nog nooit met beugels gereden. Ik heb dan ook geen flauw idee hoe dat zou zijn ;) . Als je zelf met beugels rijdt, moet je daar misschien rekening mee houden...
Laatst bijgewerkt door hooiberg op 30-03-13 16:48, in het totaal 2 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:48

Ik rijd ook al van jongs af aan met bergschoenen, heerlijk juist. Niks te breed ook.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:49

@ hooiberg: precies. Ik denk dat je met die schoenen niet in de beugels zult passen en de kans op vast te blijven steken in de beugels lijkt mij vrij groot.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:51

Fijn dat je zo goed geslaagd bent bij de winkel!

_PMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:51

Goed dat je jophers hebt gekocht! Met stal/bergschoenen kun je in principe wel rijden. Maar dat ligt ook een beetje aan de breedte van jou beugels

maaaanndy95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:59

ik heb er ook mee gereden. ik vindt het totaaal niet lekker zitten omdat ik mijn voet dan veelste ver uitdruk. maar het kan zeker wel !