Is dit rechtsgeldig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Is dit rechtsgeldig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 12:24

Bij mij op stal lopen kinderen. Sommige daarvan hebben het idee dat alles mag o.a zomaar de wei inlopen, paarden aaien zonder te vragen etc etc.
Gister liet ik mijn paarden alvast via het afgesloten zandpad naar de wei lopen en bleef ik nog even praten met iemand. Achter mijn rug om is er een kind mijn paarden achterna gelopen en toen ik mij even later omdraaide zag ik dat hij een van de paarden aan het halster vast had en ermee ging rennen. Het pad is behoorlijk lang en er stond te veel wind om te roepen. Daarnaast kom ik hier voor mijn paarden en niet om andermans kinderen op te voeden. Ik had dit betreffende kind gister ook al bij andere paarden in de paddock gezien.
Het kind heeft mij nog wel geholpen met de paarden met halster afdoen maar dan ben ik erbij. Hij bleef nog even ACHTER het hek(dus niet in de wei) paarden aaien , prima dat is veilig. Maar toen ik een eindje gelopen had en mij eens omdraaide was hij ineens kluiten aan het gooien naar mijn paarden! Toen heb ik dus even heel hard staan schreeuwen dat ie daar als de sodemieter mee op moest houden.

Van dit soort dingen ben ik niet gediend maar ik ben vooral bang dat er straks iets gebeurd met als gevolg een (zwaar) gewond kind of nog erger.
.Ik sta op een grote pensionstal maar de regeltjes worden niet echt nageleefd. Ik zit dan ook echt niet te wachten op een pak ellende als het een keer fout gaat.
Nu wil ik een bordje ophangen dan ik niet aansprakelijk ben voor de gevolgen als personen ongevraagd bij mijn paarden komen maar is dat rechtsgeldig.
Als iemand nog tips heeft hierover graag want ik zit soms echt met kromme tenen over hoe mensen hun kinderen bij de paarden laten.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:26

Misschien met de ouders praten dat ze hun kind bij zich houden.

troi

Re: Is dit rechtsgeldig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:29

Nee is niet rechtsgeldig. Schade veroorzaakt door je paard is voor jouw rekening.. Ik zou vooral gaan praten met je pensionhouder, die heeft de verantwoordelijkheid over het gedrag van zijn pensionklanten lijkt me. Als dat weinig opleverd zou ik met de ouders gaan praten en als laatste stap de reputatie van je paard verpesten. Bazuin rond dat het een onberekenbaar dier is die regelmatig kinderen bijt ofzo...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:29

Nee, dat is niet rechtsgeldig helaas :n

Je kunt ophangen wat je wilt, maar als er iets gebeurt, blijf je aansprakelijk !

Zou ook een heeeeeeel goed gesprek aangaan met de pensionstalhouder.
Hij/zij is degene die moet zorgen dat de regels worden nageleefd en ieders veiligheid ( en plezier ;) ) gewaarborgd is :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:32

Shirley dat weet ik zo net nog niet. ik weet dat als je een bord bij de voor en achterdeur ophangt dat er een hond aanwezig is. dat het eigen risico is van degene die dan toch binnenkomt.

is het een idee om met de eigenaar van pensioenstalling te overleggen om iets algemeens te doen. regels opnieuw opstellen ophangen en uitdelen aan de klanten.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:37

Ugh, van zo'n kinderen kan ik het krijgen. Had die waarschijnlijk al lang bij hun nekvel gegrepen. En de ouders ook, want zij moeten hun kind beter opvoeden... Op dat gebied heb ik echt een kort lontje, omdat het altijd de dieren zijn die er de dupe van worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 12:59

Okay, nou dat is duidelijk.
Dat word voortaan een enorme grote smoel opzetten want de andere tips hebben, ondanks alle goede bedoelingen, geen zin weet ik uit ervaring.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:04

ik zou het ook direct tegen het betreffende kind zeggen. en dan hoeft het echt niet met grof geweld maar gewoon op een nette manier. met ouders praten heeft niet zo heel veel zin. denk dat een vreemd iemand het zegt dat het meer indruk achterlaat. en dat kan ook al met een normaal taalgebruik/volume

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:05

En werkt het niet om een gesprek met de kinderen/ ouders en zeker ook de staleigenaar aan te gaan?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:09

in duitsland hing er bij de manege een bord "eltern haften für ihre kinder', m.a.w ouders zijn aansprakelijk voor wat hun kroost uitspookt.
Hoe het zit als de kroost me je paard aan de haal gaat & er wat gebeurd weet ik niet. Ik weet wel dat ik zo'n kroost bij zijn oren de wei zou uitsleuren, mee naar de ouders zou slepen, en een stevig gesprek houden over mein, dein, en vooral veiligheid...onvoorstelbaar.

*en ja, ik weet het, het is opvoedkundig niet pluis, ik mag niet aan andermans kinderen komen etc.. Kom maar op :) *

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:09

Oei dat is lastig, die bordjes met inderdaad teksten met een behoorlijke reputatie van je paard hebben hier wel geholpen.

Mijn stal ligt vlakbij een camping, goed voor het toerisme natuurlijk maar die kinderen kunnen er ook wat van dus wij hebben bordjes opgehangen met waarschuwingen dat onze pony's bijten. Verder hebben we een hondenschool op ons terrein en in de zomer zijn er dan ook veel kinderen die in de draden gaan hangen of tussen de paarden gaan voetballen. Dan helpt het meestal wel om én die kinderen aan te spreken, de ouders en (in mijn geval) ook de eigenaar van de hondenschool.

Ik zal sowieso even met de stal eigenaar praten dan is hij hier ook van op de hoogte.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:37

Zo'n bordje heeft geen rechtskracht :n .

Wil niet zeggen dat het niet kan helpen om mensen een beetje wakker te schudden.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:39

LDRD schreef:

Wil niet zeggen dat het niet kan helpen om mensen een beetje wakker te schudden.

Puur om mensen inderdaad af te schrikken e.d. hebben we dat bordje er hangen, kan echt goed helpen :j

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:36

In geval van nalatigheid ben je niet aansprakelijk voor schade die jouw paard aanricht toch?

Maarja, toon dat maar eens aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:20

troi schreef:
Schade veroorzaakt door je paard is voor jouw rekening.. ...

Zo zwart/wit is het niet.
De eigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn dier, maar afhankelijk van de aard van de situatie kan de schuld (en dus de onkosten) wel of niet helemaal bij de eigenaar neergelegd worden.

Als een eigenaar uitdrukkelijk waarschuwd via bordjes of verbaal en kinderen doen het achter zijn rug om toch, dan kon het onkostenplaatje er wel eens anders uit komen te zien.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:23

Dit is niet rechtsgeldig. Dit komt omdat jij jezelf niet aansprakelijk kunt stellen. De ander stelt jou aansprakelijk voor iets.

Je kunt jouw aansprakelijkheid geloof ik wel inperken door voldoende te waarschuwen (liefst schriftelijk, zoals een bordje).

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:56

Naar mijn weten als ik een auto parkeer (of iets dergelijks) kan ik ophangen wat ik wil, maar rechtsgeldig is het niet.
De uiteindelijke eigenaar van de stal/manege is verantwoordelijk voor wat er gebeurd, hij of zij heeft ook zijn voorwaarden hangen, en daar zal waarschijnlijk in staan dat gevolgen die door jouw paard aangeven niet voor zijn rekening zijn. Hiermee krijg je dus dat automatisch jij verantwoordelijk wordt als er iets gebeurd met het paard en het kind.

Een overleg met de stalhouder zou een goed idee zijn, misschien samen met een paar andere ruiters eerst het probleem overleggen? Samen sta je zover ik weet altijd sterker.

Voorlopig is goed opletten een vereiste.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:59

Quad schreef:
Naar mijn weten als ik een auto parkeer (of iets dergelijks) kan ik ophangen wat ik wil, maar rechtsgeldig is het niet.
De uiteindelijke eigenaar van de stal/manege is verantwoordelijk voor wat er gebeurd, hij of zij heeft ook zijn voorwaarden hangen, en daar zal waarschijnlijk in staan dat gevolgen die door jouw paard aangeven niet voor zijn rekening zijn. Hiermee krijg je dus dat automatisch jij verantwoordelijk wordt als er iets gebeurd met het paard en het kind.

Een overleg met de stalhouder zou een goed idee zijn, misschien samen met een paar andere ruiters eerst het probleem overleggen? Samen sta je zover ik weet altijd sterker.

Maar... TS gaf aan dat er wel regels waren, maar dat deze niet goed nageleefd worden. Het lijkt mij de taak van een pensionhouder om te zorgen dat als deze regels niet worden nageleefd, er wat aan wordt gedaan.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:21

Misschien een bordje ophangen dat je paard bijt? Had laatst ook vreemde kinderen bij paard staan. Gewoon een heel vriendelijk "oh pas op hoor, ze kan bijten" en weg zijn ze. Helpt vaak beter dan zeggen dat het niet mag.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:25

Ik denk dat je er ook goed aan zou doen die kinderen NIET meer te laten helpen.
Want dat geeft ze het idee dat ze het kunnen en mogen. Die zien niet in dat dat alleen mag als je erbij bent.
Dus zorgen dat ze ook als je erbij bent, ver weg van je paarden blijven.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:15

Lowara schreef:
Quad schreef:

Maar... TS gaf aan dat er wel regels waren, maar dat deze niet goed nageleefd worden. Het lijkt mij de taak van een pensionhouder om te zorgen dat als deze regels niet worden nageleefd, er wat aan wordt gedaan.

Dan is het zoals ik al zei verstandig om met een paar anderen die ook last ondervinden samen naar de pensionhouder toe te stappen. Ik weet niet of er een instantie boven de stalhouders aanwezig is, anders kan je bij die mensen een klacht indienen?

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 00:55

Je bent verantwoordelijk voor je wat je paard als schade aanricht op openbare weg( waar trouwens een goedkope verzekering voor is als dit niet in je famiale is opgenomen ) ... op prive terrein is het in afspraak met de eigenaar van het pension . Als je paard een omheining of waterbak of eender stuk doet . Als ik goed begrijp is dit privé eigendom en is de eigenaar van de pensionstalling verantwoordelijk voor incidenten .. (hopelijk heeft hij een zware verzekering ;-) ) Je bent niet verantwoordelijk voor incidenten . ALs dat plaatje rechtsgeldig is weet ik niet maar ik weet wel als je naar een grote supermarkt gaat daar hangt ook zo een plaatje dat de directie niet verantwoordelijk is voor incidenten ... dus ik twijfel maar denk toch dat dit ook zo is voor de weide .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 01:23

Als iemand zonder jouw toestemming op jouw priveterrein bij jouw paard komt en zich vervolgens blesseerd door interactie met het paard (door er af te vallen bv) ben jij als eigenaar nog steeds aansprakelijk, of je er bij bent of niet. In hoeverre de verzekering de kosten ook op jouw (verzekering) kan verhalen hangt af van de omstandigheden. De wet is op dat punt behoorlijk krom nl.
Posh schreef:
LDRD schreef:

Puur om mensen inderdaad af te schrikken e.d. hebben we dat bordje er hangen, kan echt goed helpen :j
Steeds meer mensen weten dat, zeker met al die consumentenprogramma's op TV. Bordje kost niet zoveel en het kan geen kwaad, maar verwacht er niks van.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:25

Ik plaats dit artikel nu nog maar eens voor degenen die willen weten hoe het écht zit.

Aansprakelijkheid, paarden en verzekeren!

De afgelopen 15 jaar is het aantal actieve paardensporters in Nederland verdubbeld. Het aantal ongevallen waarbij paarden betrokken zijn, is daardoor ook sterk toegenomen. Omdat veel paardensporters zich altijd maar weer afvragen hoe het zit met de aansprakelijkheid en de verzekering, zal ik hierbij trachten een leesbaar en begrijpbaar verhaal te schrijven dat ook zonder juridische voorkennis te volgen is. Ik wil er wel even op wijzen dat een aantal zaken vereenvoudigd zijn weergegeven, omdat eigenlijk iedere aansprakelijkheidskwestie uniek is met zijn eigen specifieke omstandigheden.

Basisprincipe
Ik begin maar bij het basisprincipe waar vanuit gegaan wordt: 'ieder draagt zijn eigen schade'. Dit is een principe dat door veel mensen onmiddellijk wordt overgeslagen als er sprake is van schade. Men kijkt al vlot om zich heen om te bezien wie er voor de geleden schade kan gaan opdraaien. Onterecht, want soms is er gewoon niemand aansprakelijk en dan is dit wel de realiteit.

Voordat ik in ga op de verschillende wetsartikelen die een rol kunnen spelen bij de aansprakelijkheid, wil ik even de aandacht erop vestigen dat deze artikelen ook gelijktijdig van toepassing kunnen zijn. Op welk artikel een benadeelde zijn vordering zal baseren zal afhangen van de eenvoud waarmee hij daarop een beroep kan doen. Hoe minder hij hoeft aan te tonen hoe eenvoudiger het zal zijn namelijk.

Aansprakelijkheid
In eerste instantie speelt het algemene aansprakelijkheidsartikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek. Dit is een vrij algemeen artikel en is gebaseerd op 'schuld' aansprakelijkheid. Wil je dus als benadeelde je vordering hierop baseren, dan zal je aan moeten tonen dat er sprake is van een onrechtmatige daad (schuld in de volksmond) van de veroorzaker van de schade. Als benadeelde zal je alles wat je stelt ook door middel van bewijs hard moeten maken. Dat kan natuurlijk soms een lastige opgave zijn.

Maar het artikel waar we in de paardensport natuurlijk het meest mee te maken hebben is art.6:179 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel gaat eigenlijk niet over paarden specifiek, maar gaat over dieren in zijn algemeenheid (dus ook cavia's, katten, honden, kanaries enz). Dit artikel zegt:

'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.
Onthoud hiervan alleen maar het eerste deel, alles achter de komma mag je gewoon vergeten. Dit laatste deel is erg lastig te begrijpen en is eigenlijk nooit van toepassing. Goed, de bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht. Wie is de bezitter? In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is. Verder is voor dit artikel noodzakelijk dat de schade is ontstaan door een eigen gedraging van het dier. Van belang hiervoor is dat het een gedraging is die voortkomt uit de eigen energie van het dier.

En waarom is het nu eenvoudiger om een claim te baseren op artikel 6:179 BW? Dit artikel vestigt namelijk een risico aansprakelijkheid op de bezitter en geen schuld aansprakelijkheid. Baseer je je vordering dus hierop dan hoef je geen schuld van de bezitter aan te tonen! De bezitter is gewoon direkt aansprakelijk als er schade ontstaat door een eigen gedraging van zijn dier.

Maar waarom wordt dan vaak toch niet de hele schade vergoed als de bezitter wél aansprakelijk is? Dat komt omdat nog een ander artikel een rol speelt, namelijk artikel 6: 101 BW, het 'eigen schuld' artikel. Hiermee in de hand wordt bekeken of de schadelijdende partij wellicht zelf ook schuld treft aan het ongeval. Hoe groot het percentage 'eigen schuld' zal worden, hangt zo af van de feitelijke omstandigheden van het geval dat hiervan vooraf weinig te zeggen is. Wat wel te zeggen is, is dat het vastgestelde percentage eigen schuld in mindering wordt gebracht op de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke. Het eigen schuld percentage kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit.

Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

Verzekeringen
Hoe zit het dan met de verzekering? Eigenlijk vrij eenvoudig. Hoewel het in Nederland nog geen verplichte verzekering is, heeft eigenlijk iedere Nederlander zo'n beetje wel een AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). Deze verzekering dekt schade als gevolg van Wettelijke Aansprakelijkheid, dus ook schade door de dieren van de verzekerde. Daarvoor is wel noodzakelijk dat er géén sprake is van bedrijfsmatig paarden houden. Dit is in principe afhankelijk van hoeveel paarden de verzekerde heeft en wat hij ermee zoal doet. Per maatschappij wordt hier nog wel eens verschillend over gedacht. Twijfel je, vraag het gewoon even na bij jouw verzekeraar. Wanneer er sprake is van bedrijfsmatig paarden houden dan zal een AVB verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) gesloten moeten worden. Denk er wel aan dat bedrijfsresultaten bijvoorbeeld hierbij geen rol spelen, ook met negatief resultaat kan je als bedrijf worden aangemerkt.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:49

Ik heb als kind een keer aan de andere kant van dit verhaal gestaan. Ik reed op een manege en moest daar een merrie uit de wei halen. Een andere pony was het daar niet mee eens en heeft mij gebeten.
Er is een rechtszaak van gekomen en de eigenaar van de pony is veroordeeld tot betaling van mijn schade. Die man was zelfs niet op stal aanwezig toeo het gebeurde. De stalbaas, die de pony op de wei gezet had en mij de wei in gestuurd, moest niks betalen.
Je draait altijd op voor wat jouw paard uitspookt.