Niet in de trailer, uittesten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Niet in de trailer, uittesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 23:59

Hallo bokkers,
Ik heb sinds december een eigen paardje maar ben door het vieze weer genoodzaakt met de trailer naar de bak te gaan aangezien het weiland niet te berijden is. We hebben de bak namelijk niet aan huis.
Mijn paardje ging bij haar vorige eigenaar zonder aarzelen de trailer op en er weer uit. Toen ik voor het eerst met haar naar de bak ging vond ze het geen probleem, ik kan me ook niet iets bedenken waarvan ze denkt "Ah bah gaan we alweer" want ze vind het echt leuk om aan het werk gezet te worden. Wat ze doet is: 2 benen op de klep zetten en haar hoofd naar binnen steken en zitten koekeloeren van mooi maar daar ga ik dus niet in. :o? Ik heb veel geduld en gebruik ook zelden donder en geweld maar op het gegeven moment had ik wel zoiets van nou ook die andere benen erin hoor kom op zeg. Mijn vriendin had een dressuurzweepje gepakt en haar bij het aanloopje en dan op het moment dat ze stilstond even een klein tikje gegeven op haar kont en toen liep ze er opeens zo in en leek ook niks te geven om het feit dat er een zweep bij was gekomen.

Nu vraag ik me af is dat nu uittest gedrag van kijken tot hoever ze het volhoud zodat ik niet dat hok in moet <<) of is ze echt bang om de trailer in te lopen. Als ze er eenmaal in staat is het no problemo voor haar. Het is wat dat betreft wel een echt een merrie.
Wat denken jullie? Hebben jullie misschien tips?

Groetjes

Joscaa

Re: Niet in de trailer, uittesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:02

Heeft natuurlijk ook te maken met vertrouwen, oude baasje kon ze goed. Verder is jullie rijstijl met de trailer misschien anders, dat het ook wennen is? Maar als een klein tikje met de zweep positief effect heeft, zou ik dat gewoon volgende keer weer proberen, misschien heeft ze wel een kleine aanmoediging nodig en loopt ze straks zonder probleem mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:06

Paard dat eerst wel de trailer in ging en daarna niet is bijna áltijd terug te voeren op de rijstijl van de chauffeur.
Eén van de dingen die je echt niet moet doen, is gas geven zodra je een bocht hebt genomen. Eérst wachten tot ook de trailer weer recht ander de auto hangt, dán pas (geleidelijk) optrekken. In een bocht gasgeven is hét recept om je paard uit z'n evenwicht te brengen en/of misselijk te maken. En dan kan een paard echt wel 1 + 1 bij elkaar optellen en concluderen dat-ie ziek wordt in dat ding.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:11

Ik zou 't inderdaad niet zoeken in uittesten maar in het feit dat je paard jou nog maar kort kent. Een trailer is, vanuit paardenogen, toch een heel gevaarlijk ding. Helemaal dicht, je kunt geen kant op als er gevaar uitbreekt. Wat Ibbel zegt, vind ik ook nog een hele goede! Daar had ik nog nooit zo bij stil gestaan.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:02

Belangrijke punten zijn al genoemd, maak je al buitenritten? Zo ja, misschien kun je ook eens een leuke bestemming kiezen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:50

Weet je wel zeker dat jij goed bent in het laden?
Dat het paard mee liep met de vorige eigenaar betekent dat 'ie daar geen moeite mee had, maar leid jij wel goed?

_PMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:53

Trailerladen is onder andere een vertrouw kwestie. Maar als het paard er altijd zonder twijfel op gaat en nu niet kan het zijn dat jij onzeker bent en hij jou uitprobeert. Laat iemand anders hem is laden en kijken wat hij dan doet?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 09:21

_PMD schreef:
Trailerladen is onder andere een vertrouw kwestie. Maar als het paard er altijd zonder twijfel op gaat en nu niet kan het zijn dat jij onzeker bent en hij jou uitprobeert. Laat iemand anders hem is laden en kijken wat hij dan doet?

Ik ben denk ik rond zo'n 10x op pad geweest met de trailer en heb verder geen ervaringen met inladen ed, misschien is dat wel de reden... we zetten de trailer langs de muur (kan ze maar 1 kant wegdraaien), ik leid het paard, stap zelfverzekerd naar voren maar dan. Opeens gewoon stokstijf er voor blijven staan en haar kont van de klep wegdraaien. Daar word ik wel een beetje onzeker van, wat doe ik dan verkeerd?

Dinsdag was het het zelfde feest. Ze wou er opeens helemaal niet meer in. Nou na veel proberen en gedoe stond ze erin. Wij naar les maarja na het rijden had ik wel zoiets van, ben benieuwd hoe lang het duurt voor ze er nu in staat. Mijn kennis waar ik rij, leert me ook het een en ander in de omgang, mijn paard is namelijk vreselijk ongeduldig en walst zo over je heen. Gelukkig is er dan op dat gebied wel iemand die me goed kan helpen.

Ze heeft me een wijze les geleerd, geen gedonder en geen gezeik. Ze vertelde me dat ze zelf ook zo'n paard heeft gehad en dat ze er nu zelf mee op pad kan. Ik zei toen tegen mijn kennis nou dan wil ik wel eens zien hoe jij hem er dan in krijgt. Mijn paard deed precies hetzelfde als bij mij maar toen pakte mijn kennis het wel wat anders op, ze heeft haar eerst een oplawaai verkocht omdat ze over haar heen walste en daarna goed boos geworden en zonder gezeik op de trailer gezet. Mijn paard was een beetje overdonderd dat er iemand in eens zo vol uit de hoek kwam en liep toen opeens braaf mee aan de hand... heel apart maarja heb het nu weer 2x geprobeerd en kreeg haar er dit keer veel makkelijker op.

Wij gaan op dit moment alleen naar de bak met de trailer, maar die is bij iemand aan huis en als ik klaar ben met rijden mag ze altijd lekker rollen of daar in wei als wij nog even naar binnen gaan. Verder vind ze het leuk om te werken voor je dus de uitstapjes naar de bak zijn niet geheel onprettig voor haar. Ik wil binnenkort wel eens een keer naar het bos gaan met haar, maar heb er nog niet bepaald een rijmaatje voor gevonden. Bij huis rijden we wel gewoon een paar rondjes buiten :)

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:11

Als je het opgelost wil hebben kom ik je graag helpen! Leer ik jou en je paard hoe het anders kan en uiteindelijk met een loshangend touwtje natuurlijk die trailer op ;) Gedrags-/trailerlaadproblemen oplossen is mijn werk, zie mijn website voor meer info en referenties!

Groetjes, Flo

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:39

Ja joh, een oplawaai verkopen is de oplossing. Nee, je paard mag inderdaad niet over je heen lopen. Maar dat was niet waarom ze nu wel de trailer opliep.
Ik zou het aanbod van Flo zeker aannemen, ik gok dat ze je een boel tips kan geven die ervoor zorgen dat je zonder moeite met je paard op pad kunt.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:42

mijn pony wil de trailer ook niet meer in, bij haar vorige baasje ging ze bijna nooit op de trailer, maar toen ze naar mij kwam deed ze het wel. ze zet niet eens een been op de klep..

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:48

Gewoon vaak oefenen, geduld hebben en je paard belonen wanneer hij op de trailer staat. Dus ook oefenen wanneer je niet weg moet gewoon erin zetten worteltje geven klein rondje rijden en weer uitladen. Natuurlijk extra voorzichtig rijden wanneer er een paard in de trailer staat.

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:13

Als je zorgt dat je dit frequent oefent, dan raakt je paard er ook aan gewend.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:15

Het ligt ook heel erg aan je eigen houding hoe je je paard in de trailer krijgt.

Bij mij lag het aan mijn houding en aan het feit dat mijn paard zo koppig als een ezel kan zijn. :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:35

Seb8iaan schreef:

Als ze wat oefent? Dat ze haar paard probeert te laden wat vervolgens niet lukt?

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:42

Het is natuurlijk nooit aan te raden om alleen te laden of te oefenen en door te gaan tot je paard erin staat(in mijn ogen logisch). Ik had de eerste paar keer hulp van mijn instructrice, daarna met degene die met mij rijdt naar wedstrijden geoefend. Longeerlijn eromheen kan ook erg goed helpen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 00:20

Doubtless schreef:
Seb8iaan schreef:

Als ze wat oefent? Dat ze haar paard probeert te laden wat vervolgens niet lukt?

Uh ondertussen lukt het dus wel. Wss was het ook een kwestie van weer wekelijks in de trailer staan wat ze eerder niet deed.

Net alsof ik me paard de angst uit de kop heb geslagen -O- als jouw paard de trailer niet op wilt lijkt het me ook wel dat je even moppert en een mep geeft wanneer hij je eerst de klep af trekt en vervolgens over je heen drentelt met andere woorden van: dit vind ik effe niet belangrijk toedeledokie.

Ik heb geen probleem paard, moet op sommige gebieden gewoon nog even wat opfrissing hebben qua opvoeding en ik moet consequenter worden naar mijn paard toe. Hier heb ik al wel hulp bij, maar vroeg het me qua topic uit of het uitprobeer gedrag was. Onder tussen weet ik het :) Ligt grotendeels aan mij, daar heb ik aan gewerkt en dat doe ik nog steeds en het laden gaat nu vrijwel zonder problemen. Gaan tegenwoordig ook met een maatje erbij mee dus gaat een stuk beter. En daarbij bedoel ik: Eerst mijn paard erin. Stang erachter en daarna de andere pony, ze blijft dan ook gewoon rustig staan dus volgens mij hebben we dat wel recht gezet.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:12

Fijn dat het zo goed gaat!