Onrustig in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keeltje135

Onrustig in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 12:05

Hoi,
Mijn paard is de laatste tijd onrustig in de stal, blijven hinniken en trappelen en rondjes lopen.
Ik weet wel wat de oorzaak is, namelijk:
Ze staat in een stal waar ze uitzicht heeft op de wei, normaal staan de paarden daarop en dan ziet zij ze ook.
Maar nu gaan ze die weien opnieuw inzaaien en worden de 2 ernaast gebruikt, maar die kan ze net niet zien en ze ziet dan ook de andere paarden niet.
Er staat een stal langs haar en als dat paard erin staat is ze wel rustig.
Het probleem is echt dat ze ze niet ziet.
Nou dacht ik eerst, laat maar even wennen, maar ze gaat zo tekeer dat ze met haar voet door de bodem is gegaan (zee container), stal bodem is heel sterk, maar haar gestunt werd net wat teveel.
Ze had gelukkig niks, maar wil niet dat dit weer voorkomt.
Heeft iemand misschien ideeën die ik kan uitproberen?
Als ik haar in stal zet, heeft ze voldoende hooi en brokken en ook een speeldingetje aan de deur hangen. dus zichzelf bezig houden zou geen probleem horen te zijn...
Het is geen optie om haar in een andere stal te zetten (stallen met overzicht op de wei zijn bezet, en overige stallen ziet ze helemaal geen weide..

Wie of wie heeft een idee?

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:06

Waarom staat jouw paard dan niet in de wei bij de andere paarden?
Laatst bijgewerkt door littlegun op 25-03-13 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:09

Kan ze niet met die andere twee paarden op de wei of een paard bij haar in de stal?
Ze mist duidelijk een vriendje.
Misschien kun je ergens een geitje vinden ofzo en die bij haar op stal zetten als ze echt op stal moet blijven staan en je kunt niets anders doen met de andere paarden om ze bij elkaar te zetten.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:10

Lekker ook buiten zetten, een paard hoort niet "alleen" op stal...

powerkippie

Re: Onrustig in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:11

paarden zijn kudden dieren willen niet graag alleen staan. waarom mag die van jou niet naar buiten ?

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:04

Aangezien er een misverstand ontstaat:
Ze staat niet altijd op stal, ze gaat de hele dag op de wei, en normaal haal ik haar pas 8/9 uur savonds naar binnen, maar in het weekend meestal rond 5 uur en dan staat haar soms buurvrouw nog niet in de stal en ziet ze de rest niet en dan is er paniek

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:47

Dan moet je zorgen dat je paard altijd samen met een ander paard op stal gaat, het blijven kudde dieren en als je haar dan ineens tussen de rest uithaalt en alleen laat staan is het normaal dat ze onrustig word!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:49

Kuddedieren en gewoontedieren :j

Dus als jij beide verstoort: haar uit de kudde halen en ook nog eens op een vreemd tijdstip binnenzet, dan vind ik het ook niet zo gek dat ze onrustig is :n

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 17:11

Shirley schreef:

Dus als jij beide verstoort: haar uit de kudde halen en ook nog eens op een vreemd tijdstip binnenzet, dan vind ik het ook niet zo gek dat ze onrustig is :n

vreemd tijdstip in het weekend is toch al 3 jaar en nooit problemen mee gehad, en ik kan niet bepalen of ze met de rest naar binnen gaat, iedereen komt hun paard op andere tijdstippen binnen zetten, de ene keer eerder en de andere keer laten ivm werk tijden of feesten etc.

ik zou graag nuttige tips willen, niet dat ik haar ritme ofso verstoor, want daar kan ik nou eenmaal niks aan veranderen, en om dat te vertellen heb ik totaal niks aan, ook al kan het goed bedoeld zijn

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:17

Toch vreemd dat alle tipgevers zo'n beetje met hetzelfde idee komen, vind je niet ?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:20

Keeltje135 schreef:
Shirley schreef:

vreemd tijdstip in het weekend is toch al 3 jaar en nooit problemen mee gehad, en ik kan niet bepalen of ze met de rest naar binnen gaat, iedereen komt hun paard op andere tijdstippen binnen zetten, de ene keer eerder en de andere keer laten ivm werk tijden of feesten etc.

ik zou graag nuttige tips willen, niet dat ik haar ritme ofso verstoor, want daar kan ik nou eenmaal niks aan veranderen, en om dat te vertellen heb ik totaal niks aan, ook al kan het goed bedoeld zijn

Maar wat wil je dan, TS? Ik zie hierboven best nuttige tips. Of wil je symptoombestrijding? In dat geval kan sedatie en kluisteren een uitkomst bieden. (SARCASME, ik denk, ik meld 't even)

QuintySnoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:26

Je kan ook een Shetje kopen voor gezelschap pony die zijn niet zo duur en je hebt er niet veel ruimte voor nodig. Ook kun je een falabella dat zijn ook kliene paardjes maar die zijn denk ik iets duurder.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 17:28

het probleem is dat ik in de tijd dat ze dan alleen staat (vaak maar een uurtje) niks anders kan verzinnen, en een paard erlangs zetten voor een uur gaat niet als de eigenaar het paard niet ook dan binnen zet.
en ik snap jullie allemaal wel hoor, maar kan niks met jullie tips.
en 24/7 op de wei gaat niet, want dan staat ze snachts alleen en dan heeft ze dus tot smorgens paniek.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 17:29

QuintySnoepy schreef:
Je kan ook een Shetje kopen voor gezelschap pony die zijn niet zo duur en je hebt er niet veel ruimte voor nodig. Ook kun je een falabella dat zijn ook kliene paardjes maar die zijn denk ik iets duurder.

ik betaal alles zelf, en met mijn 16 jaar wordt dat dus geen 2e beestje erbij... want ook die heeft dierenartskosten nodig (inenten, ontwormen, etc.). wil niet dat een 2e wat tekort krijgt omdat het te duur wordt

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:30

Dan vrees ik echt dat je hier niet geholpen gaat worden, TS, en dat jij & je paard zullen moeten leren leven met de boosheid op stal...
Success!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:32

Misschien afspraken maken met de andere eigenaren ?
Dat één van jullie tegelijkertijd de paarden binnenzet ?

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 17:35

ik denk dat ik het dan nog even aankijk, hopen dat ze wat rustiger wordt.
Shirley, wij doen alles zelf op stal, dus denk niet dat ik dan kan regelen met de andere eigenaar.

Ik ga even goed nadenken over wat ik kan doen.

Evengoed bedankt :j

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:36

Shirley schreef:
Misschien afspraken maken met de andere eigenaren ?
Dat één van jullie tegelijkertijd de paarden binnenzet ?

Dat lijkt me inderdaad de beste optie in dit geval :)

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:42

Je kan wel vragen of je iemand anders zijn paard ook alvast binnenzet als je jou pony binnenzet zoals Shirley ook al zegt. Dan hoeft diegene niet een keer extra te komen om ze binnen te zetten, en jij hebt een maatje voor je paard. win-win situatie als de andere eigenaar het niet erg vind. je kan het in ieder geval vragen?

Ik heb op dit moment hetzelfde (vooral nu met de sneeuw en kou). Gelukkig worden bij ons de paarden tegelijk binnen gezet, maar als ik haar even in haar stal zet (zodat ze even kan plassen) en haar wil op gaan zadelen, of poetsen dan is de box te klein. bommetje met energie die stijgert en rondjes rent. nu met de sneeuw kan ik haar niet even van te voren longeren omdat alles ondergesneeuwd was. dan was het maar even -jammer maar helaas- dagje paddock en al stuiterend slobber eten in stal haha.

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:06

wij doen ook alles zelf op stal maar de paarden gaan allemaal te gelijk naar buiten en naar binnen. om dit soort problemen te voor komen.die van mij kan namelijk ook niet alleen staan. ik heb hem al bijna 14 jaar en alles aan gedaan maar niks werkte. gelukkig staat hij ook nooit meer alleen omdat ik een shetlander heb.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:29

misschien kun je afspraken maken met de eigenaresse van "de buurvrouw"? dat jullie de paarden tegelijk naar buiten en binnen doen, en als dat niet kan dat één van jullie beide paarden doet? dan hoeft jouw paard niet meer alleen te zijn

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 21:13

powerkippie schreef:
wij doen ook alles zelf op stal maar de paarden gaan allemaal te gelijk naar buiten en naar binnen. om dit soort problemen te voor komen.die van mij kan namelijk ook niet alleen staan. ik heb hem al bijna 14 jaar en alles aan gedaan maar niks werkte. gelukkig staat hij ook nooit meer alleen omdat ik een shetlander heb.

helaas gaat dat bij ons niet, was fijn geweest, maarja....

ik ga kijken kijken of ik wat kan regelen, en anders zo vaak mogelijk proberen later te komen in het weekend als dat lukt, zodat ze later dan de andere binnen staat.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:20

Misschien is een bachbloesem iets, rescue-remedy bijvoorbeeld? Het kan dieren in een stress-situatie helpen te kalmeren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:40

Keeltje135 schreef:
Aangezien er een misverstand ontstaat:
Ze staat niet altijd op stal, ze gaat de hele dag op de wei, en normaal haal ik haar pas 8/9 uur savonds naar binnen, maar in het weekend meestal rond 5 uur en dan staat haar soms buurvrouw nog niet in de stal en ziet ze de rest niet en dan is er paniek

Haal je ze alleen naar binnen of ga je eerst goed rijden? Soms wil een routine nog wel eens helpen. Dus uit de wei halen, uurtje rijden, half uurtje poetsen, eten geven (erbij blijven tot ze eet) en dan weggaan. Als je dit regelmatig doet, zonder daarbij naar een tijd te kijken geef je het paard dus een nieuwe gewoonte.
Ik snap wel dat als het paard lekker in de wei staat met maatjes, en er alleen uitgehaald wordt om terug de stal in te gaan, het paard gaat stressen.
Misschien dat het scheelt als weg bij de maatjes, tijd met jou samen betekent en dat ze door de inspanning ook relaxter blijft? (Voor de dagen dat je misschien wel tijd hebt, maar alleen van 3 tot 5 en niet van 5 tot 7 bijv.)

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:43

Ik ga met de tips hierboven mee!
Zou gewoon iets proberen met de eigenaar van het paard wat naast die van jou staat!
Dat is de enige oplossing. Meer kun je denk ik niet doen.

Krijgt je paard de laatste tijd ook minder aandacht? Omdat ze het pas sinds de laatste tijd doet???