Paard wil uit zijn wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moOby

Paard wil uit zijn wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 17:03

Het paard van de buren staat in een wei waar niet veel gras opstaat en hij heeft ook geen ander voedsel in de wei, het paard loopt heel de tij bij de ingang van de wei. Het lijkt alsof hij eruit wilt. Soms lukt het hem ook op de omheining open te krijken en vervolgens op straat te wandelen en eten. Wilt het paard ontsnapen en zit hij zo te doen omdat hij wilt eten of kan ereen andere rede voor zijn? Ik weet niet of dit topic juist staat. Alvast bedankt :j

Nermal

Re: Paard wil uit zijn wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:11

Geen eten, geen paardenvriendje, geen afleiding. Niks dus dat het paard (mentaal dan) op die weide houdt... Als de omheining dan niet goed genoeg is ontsnapt hij natuurlijk.

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:12

Zo te lezen staat ie ook alleen, daar kan ie zich ook ellendig door voelen?
Is hij dan ook te mager?

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 17:14

Te mager is die niet, meestal staat die alleen , soms ook niet maar da doet hij het nog altijd en hij bijt het andere paard dan ook , water is er wel

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:17

Maar als hij verder genoeg bijgevoerd krijgt en ziet er niet verwaarloosd of te mager uit, dan kun je verder niks doen.
Dan is het de zaak van jouw buren hoe ze hun paard willen houden.
Of je moet met ze gaan praten en duidelijk maken dat hij staat te verkommeren?

Osie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:18

moOby schreef:
Het paard van de buren staat in een wei waar niet veel gras opstaat en hij heeft ook geen ander voedsel in de wei, het paard loopt heel de tij bij de ingang van de wei. Het lijkt alsof hij eruit wilt. Soms lukt het hem ook op de omheining open te krijken en vervolgens op straat te wandelen en eten. Wilt het paard ontsnapen en zit hij zo te doen omdat hij wilt eten of kan ereen andere rede voor zijn? Ik weet niet of dit topic juist staat. Alvast bedankt :j

Paarden zijn toch kuddedieren? Misschien mist hij andere paarden en verveelt hij zich wel...

Osie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:19

littlegun schreef:
Maar als hij verder genoeg bijgevoerd krijgt en ziet er niet verwaarloosd of te mager uit, dan kun je verder niks doen.
Dan is het de zaak van jouw buren hoe ze hun paard willen houden.
Of je moet met ze gaan praten en duidelijk maken dat hij staat te verkommeren?

Maar als hij er echt heel heel mager en slecht uit gaat zien kun je altijd nog de dierenbescherming bellen?!?!

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 17:20

Het paard wordt ook bijna nooit bereden, kan het ook daar aanliggen dat hij zijn energie niet kwijt kan?

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:54

Osie, ja inderdaad, dan kan het alsnog.

Nee, als het paard elke dag in de wei staat, maakt het in principe niet uit dat hij niet bereden wordt.
Of hij moet altijd intensief bereden zijn en dat ze hem in één keer stil hebben gezet?
Dan mist hij misschien de routine en het werk.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:59

Het kan heel goed dat ie op zoek gaat naar eten. Die van mij doet dat in deze tijd van het jaar ook, ook al krijgt hij 's avonds genoeg ruwvoer om de dag door te komen (is zelfs aan de dikke kant). Er is in de wei echt niks meer te eten te vinden en ik denk dat ie dan ook uit verveling op zoek gaat naar een lekker plukje gras.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:09

Mijn paarden blijven altijd netjes staan totdat het gras minder wordt, dan wil de ene uitbreken, ze zijn dan zeker niet mager maar hebben dan niet genoeg te knabbelen terwijl verderop lang gras in de berm staat.
Ze vervelen zich dan eerder (logisch) en gaan lopen klieren, paarden hebben ook veel behoefte aan ruwvoer en eten bijna de hele dag.
Sommige paarden willen al snel ontsnappen, meestal gebeurd dit niet als ze genoeg ruwvoer bij krijgen over de dag verdeeld, dan vervelen ze zich niet en zijn tevreden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:20

TS.... in je Openingspost zeg je dat het paard van je buren is. Ga dan eerst eens met je buren praten, of vragen, misschien word je daar wijzer van dan aan mensen op Bokt te vragen hoe het zit...? Die de buren en het paard en de omstandigheden immers helemaal niet kennen.

Ook meld je: "meestal" staat het paard alleen. Dus niet altijd? Staat er wel eens een paard bij dan/hebben je buren meerdere paarden?
Dat onrustige gedoe kun je ook krijgen als er net een weidemaatje bij weg is.

Je bent 15 jaar zie ik in je profiel: wat zeggen je ouders er van?

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:47

ze hebben 3 paarden, voeger werden ze bereden, nu niet wegens verbouwingen.
mijn vader wordt er zenuwachtig van als hij dat paard zo heel de tijd heen en weer ziet lopen. :o
hij heeft het tegen de buren gezegt (want het paard was weer ontsnapt) en nu heeft hij een berg hooi in zijn wei liggen om te kijken of dat helpt :9

Rosannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:40

Verveling? Honger ?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:16

Mijn paard doet het ook, hij heeft gewoon een geul gelopen.
Ze vind het een uur leuk buiten maar dan heeft ze zoiets nou ik wil nu wel weer naar binnen, kan ik daar lekker kijken. En nee geen verhaal van aah een paard wilt juist buiten zijn, die van mij wil dat gewoon niet. Doe je haar de godganse dag naar buiten dan doet ze ook niks anders dan geultjes lopen voor het hek en het huis. Nou dat is zo'n 40 meter. Me kennis zei al, na een jaar heeft ze er zo'n diep gat in gelopen dat je vanaf een afstand alleen nog een hoofd ziet voorbij komen uit de geul hihi. Nu moet ik zeggen het gras is ook kort. Een paard wat veel alleen staat gaat scharrelen ed en gras groeit niet in de winter. Een baal neerzetten zou een goede optie zijn en er een weidemaatje bij zetten (een shetlander ofzo). Dat hij bijt naar een ander kan ook reden zijn dat hij niet genoeg eet, daar worden ze gigantisch prikkelbaar van.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:21

Ik ken het Charityyy, ik heb er ook zo één. Een uurtje is het leuk buiten, maar dan gaat ze al voor het hek hangen en heen en weer lopen. Nu is die van mij al wat ouder, maar ze staat het liefst op stal een beetje aan het stro te peuzelen en slaapjes te doen :D En als het regent wil mw al helemaal niet naar buiten!