Ik ben me aan het oriënteren op vervoer voor mijn paarden. Twijfel, of een veewagentje of een mentrailer. Ben er nog niet uit.
Bij de vrachtwagentjes valt op dat deze over het algemeen zo laag zijn. Zie wagentjes van 2.05cm, 2,10 cm hoog. Daar past toch geen normaal paard in (zonder dat deze met z'n hoofd tegen het dak staat)?
De gemiddelde trailer is tegenwoordig al 2.20cm, 2,30 cm of hoger?
Wie heeft ervaring?
Gem
Berichten: 17610
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach
Geplaatst: 23-03-13 10:33
AR ---> TAO
ikke
Berichten: 38944
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere
Geplaatst: 23-03-13 23:43
Mijn vrachtwagen was 2,15 en dat voldeed uitstekend.
Ik zou me eerder druk gaan maken over laadvermogens en daadwerkelijke gewichten; dat is meer een aandachtspunt dan hoogte........
Die van mij is 2.20m Staat mijn ruin van 1.76m prima op. Hiervoor een wagen gehad die 2.10m was. Daar stootte hij soms zn koppie, daarom ook verkocht.
haarlem
Berichten: 317
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: west veluwe
Geplaatst: 28-03-13 16:50
Ik heb met dezelfde vraag gelopen en heb uiteindelijk advies grvraagd bij een paarden-vrachtwagenbouwer. bijvoorbeeld WACON Apeldoorn. Het algemene advies is 250cm hoog, dan hebben we het wel al snel over een vrachtwagen voor (groot) C-rijbewijs auto's boven de 3500 kg.
Mijn vrachtwagen heeft een laadbak van L. 6mtr Br. 2.50 H. 2.50 voordeel is dat er voldoende ruimte is voor goede ventilatie en bij heel warm weer er genoeg lucht circulatie kan plaats vinden boven het paard. dus minder snel te heet. als je rijd en je ramen kunnen open valt dat wel mee, maar hoe vaak moeten we uren wachten en je paard staat op de auto die in de brandende zon staat? met zijn hoofd net onder het dak? dit zijn zaken waar je rekening mee kunt houden, als je je aan het orienteren bent naar een vrachtauto. op marktplaats staan mometeel diverse vrachtauto's te koop ik zag al vanaf € 3995,-- een (DAF 45) vrachtauto die geschikt is voor meerdere paarden
Overigens is een vrachtauto in de regel goedkoper in gebruik, dan dat je bijvoorbeeld een mentrailer aanschaft waarvoor je dan ook een passende auto nodig hebt, die navenant duurder in de verzekering belasting is en meestal ook duurder in het brandstof verbruik.
Per 3 maanden betaal ik € 115 wegenbelasting en € 200,-- voor de WA verzekering voor mijn vrachtauto. 1 x per jaar APK en een service beurt. alles bij elkaar rond de € 1000,-- tot € 1500,- per jaar aan vaste lasten.