Aansprakelijkheid waterschade stalling.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BenaLaars

Aansprakelijkheid waterschade stalling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 13:07

Naar aanleiding van een recent incident vraag ik mij het volgende af;

Wanneer op een pensionstal een waterleiding springt, door hen zelf aangelegd, en de zadelkasten lopen daardoor onder, wie is aansprakelijk voor de waterschade ontstaand door dit waterballet? Ervan uitgaand dat een gemiddelde eigenaar toch zo'n €3000 aan spullen heeft liggen.

Ik ben in het verleden 3 jaar verzekeringsadviseur geweest maar kan hier zelf geen uitsluitsel over geven, het betreft overigens een stalling zonder contract, en dus ook zonder clausules.

Wellicht iemand met ervaring in dergelijke situaties?

pipo

Re: Aansprakelijkheid waterschade stalling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:10

ik denk dat je spullen en paard op eigen risico daar staan mits anders vermeld.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:08

Misschien is het mogelijk voor de staleigenaar om te zeggen tegen de verzekering dat het zijn eigen zadels zijn en nu dus schade hebben opgelopen? (Ik weet niet of dat fraude is :'))

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 01:33

Je zou zeggen dat het de aansprakelijkheid van de stalhouder betreft. Als het allemaal niet zo netjes geregeld is ( bijvoorbeeld een paar stalletjes bij de boer die het er voor de leuk bij doet in tegenstelling tot een professionele pensionstalling) dan zal dat soort dingen lastig te verhalen zijn op de stalhouder. Om dat soort dingen voor te zijn heb ik mijn sullen op stal bij mijn inboedelverzekering opgenomen waarbij vermeld is dat de spullen op een ander adres verblijven. Hoe het werkelijk zit zou denk ik alleen een jurist kunnen vertellen maar dan nog : je recht hebben of krijgen zijn 2 verschillende dingen...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:17

Het is jou verantwoording je spullen ergens achter te laten. Dus jouw risico lijkt mij.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:20

Ik denk ook dat het je eigen risico is, immers als je een huis huurt en daarin gebeurt iets dergelijks, moet je het ook verhalen op je eigen inboedelverzekering ...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:12

Als het bedrijfsmatig is san zal het op de zakelijke aansprakelijkheidsverzekering geclaimd moeten worden.

Als de paarden daar zwart staan dan ben ik bang dat het eigen risico is.
Het gebeurd immers bij diegene thuis en die kan niet op z'n eigen aansprakelijkheidsverzekering claimen. Dan zou het op z'n inboedelverzekering geclaimd moeten worden.
Of dat jij diegene aansprakelijk stelt. Maar vraag me af of een gesprongen waterleiding daar ook onder valt.

Als je stalling per bank betaalt dan kunnen ze uiteindelijk wel zeggen dat het bedrijfsactivireiten zijn en sat het op een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering alleen te claimen is.

Laat dat dus goed uitzoeken.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 22:54

Het betreft wel degelijk een proffesionele pensionstal, er is alleen geen contract aanwezig. Betaling kan zowel contant als per bank geschieden. Nu is er deze keer weinig aan de hand geweest, maar er werd direct geroepen; ik hoop dat jullie (met jullie bedoel ik de pensionklanten) goed verzekerd zijn; en dat vond ik wat kort door de bocht.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:02

Wel vreemd dat er geen enkel contract is?
Hoeft uiteraard niet, maar toch...

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar ik denk dat het wel soortgelijk zal zijn aan de Belgische regeling.
Ondanks dat er geen 'papiertje' is, is er wel degelijk een overeenkomst.
En het hangt ervanaf wat de partijen hebben overeengekomen kwa 'aard' van overeenkomst.
Mij lijkt het dat het gaat om een huur: genot van de accomodatie/faciliteiten in ruil voor een bedrag.
In dat geval moet de verhuurder enkel het genot verlenen en is hij dus niet aansprakelijk voor dingen die aan je spullen gebeuren. :)
Je zou eventueel wel (contractuele) aansprakelijkheid kunnen vorderen door het feit dat de verhuurder zelf de leidingen heeft aangelegd en hierdoor een (contractuele) fout heeft begaan, aangezien een contractant instaat voor fouten in de uitvoering én fouten bij de keuze van het materiaal...

Oja: misschien even mijn achtergrond situeren: ben eerste jaars rechtenstudent, momenteel is verbintenissenrecht één van mijn hofdvakken ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:41

een waterleiding kan ook springen door de vorst, hoeft niet verkeerd aangelegd te zijn. kan iedereen overkomen helaas...

hier is nadrukkelijk gemeld dat je spullen hier voor eigen risico liggen en je ze zelf moet verzekeren omdat het niet onder onze verzekeringsdekking valt. Denk aan brand, diefstal etc.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:21

Nee maar aangezien dat er gemeld werd dat hij die zelf aangelegd heeft en hij deze verkeerd gelegd heeft of materiaal gebruikt heeft waardoor de leiding zeker ging springen, kan hij wel aansprakelijk gesteld worden. :)

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:00

De pensionstalling is aansprakelijk te stellen voor schade aan zaken van derden door roerende of onroerende eigendommen van de pensionstalling.

De aansprakelijkheidsverzekeraar van de pensionstalling zal verwijzen naar de inboedelverzekeraar van de gedupeerde (aansprakelijkheidsverzekering is secundair)

De inboedelverzekeraar biedt eventueel dekking onder het deel: inboedel tijdelijk elders. Indien er dekking is op de inboedelverzekering, dan is dat ook vaak gunstiger ivm 40/60 regeling.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:04

__Astrid schreef:
Wel vreemd dat er geen enkel contract is?
Hoeft uiteraard niet, maar toch...

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar ik denk dat het wel soortgelijk zal zijn aan de Belgische regeling.
Ondanks dat er geen 'papiertje' is, is er wel degelijk een overeenkomst.
En het hangt ervanaf wat de partijen hebben overeengekomen kwa 'aard' van overeenkomst.
Mij lijkt het dat het gaat om een huur: genot van de accomodatie/faciliteiten in ruil voor een bedrag.
In dat geval moet de verhuurder enkel het genot verlenen en is hij dus niet aansprakelijk voor dingen die aan je spullen gebeuren. :)
Je zou eventueel wel (contractuele) aansprakelijkheid kunnen vorderen door het feit dat de verhuurder zelf de leidingen heeft aangelegd en hierdoor een (contractuele) fout heeft begaan, aangezien een contractant instaat voor fouten in de uitvoering én fouten bij de keuze van het materiaal...

Oja: misschien even mijn achtergrond situeren: ben eerste jaars rechtenstudent, momenteel is verbintenissenrecht één van mijn hofdvakken ;)

Al zou er iets op papier gezet zijn wat de aansprakelijkheid zou beperken, dat zou in dit geval onredelijk bezwarend zijn.

ThinkCreativ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 00:07

Shinedown schreef:
Misschien is het mogelijk voor de staleigenaar om te zeggen tegen de verzekering dat het zijn eigen zadels zijn en nu dus schade hebben opgelopen? (Ik weet niet of dat fraude is :'))

Andermans spullen opgeven aan je eigen verzekering is inderdaad fraude.

Omdat hij de waterleiding zelf heeft aangelegd wordt het wel een andere zaak, lijkt mij. Zoals al is gezegd, kan hij aansprakelijk gesteld worden voor het foutief aanleggen daarvan.
Het is jammer dat er geen contract is, want dat biedt vaak meer duidelijkheid in dergelijke situaties.

Aangezien het een 'witte' stalling betreft, lijkt mij dat je de 'verhuurder' dus wel aansprakelijk kan stellen, al dan niet voor het foutief aanleggen van de leiding. Mits dat aan te tonen is. (Oftewel: wat is de oorzaak?)

Is er überhaupt al iemand van de verzekering bij geweest om de schade te taxeren en de oorzaak vast te stellen?
Laatst bijgewerkt door ThinkCreativ op 11-04-13 00:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Joosie200

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 00:16

Eerste vraag: wat is de oorzaak van die springende waterleiding? ;) Want mocht dat verkeerd aangelegd zijn, dan kun je richting de pensionhouder stappen. Mocht het door bevroren leidingen komen waardoor er scheurtjes ontstaan zijn etc. is het al een ander verhaal. En een stalling zonder contract betekent dat er een mondelinge overeenkomst is. Je hebt toch mondeling afgesproken om bij de pensionhouder voor bedrag x jouw paard/pony x maanden te stallen? En is het dan een mondelinge overeenkomst tot verhuur/huur van de stalruimte of behelst het meer? Dus wat heb je precies afgesproken?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:34

de meeste inboedelverzekeringen hebben een clausule "goederen tijdelijk anders" dwz dat je inboedel ook op een andere plek verzekerd is. Destijds toen ik nog in de verz. zat was dat maar 500-750gld maar is natuurlijk beter dan niets.

Persoonlijk heb ik gewoon een sportuitrusting-verz. als aparte clausule (ook al staan mijn paarden aan huis) en dat sluit elke discussie uit