Ik plaats dit namens een vriendin die zelf niet op bokt zit
Haar paard reageert in periodes soms ineens heel gespannen, en wij zijn een beetje door onze ideeën heen. Ik hoop dat hier mensen zijn die het verhaal herkennen, of die gewoon even willen meedenken over wat hier aan de hand zou kunnen zijn, en wellicht over mogelijke oplossingen 
Hieronder het verhaal:
Citaat:Op de vorige stal was mijn paard heel rustig en heerlijk ontspannen. Ik heb altijd lekker kunnen rijden en ze is daar nog nooit ergens van geschrokken.. Ook op buitenrit was ze eigenlijk heel relaxed en heb ik zelfs een stuk alleen kunnen rijden. Over de stal: ze stond overdag minimaal 8 tot 9 uren buiten en 's nachts binnen.
Doordat ik door meerdere factoren niet tevreden was op de vorige stal heb ik mijn paard verhuisd. Ze staat nu 24/7 buiten in een kleine kudde. Eigenlijk al sinds we hier staan is ze een drukker en meer gespannen dan op de vorige stal. Ze wil alles zien, wil liever niet op de poetsplaats en vindt het moeilijk om stil te blijven staan met poetsen etc. In de bak zijn de korte zijdes eigenlijk het grootste probleem. Hier staan vooral veel bomen en is er uitzicht op een weg.. Op de ene korte zijde is ze eigenlijk altijd al heel erg gefocust geweest op alles wat er te zien is. Op de lange zijde is een vijver en ook dat is regelmatig best spannend. We hebben een periode gehad dat het heel goed ging en dat ik haar er eigenlijk zonder problemen langs kreeg. Ze bleef oplettend maar daar bleef het wel bij. Sinds een tijdje is het echter weer verergerd. Ze is enorm kijkerig, spant haar rug aan en gaat daardoor heel langzaam lopen. Af en toe laat ik haar er expres op af lopen en dan blijft ze stilstaan, gaat ze het liefst achteruit of opzij.. Meestal kan ik haar er daarna wel in de buurt krijgen maar het volgende rondje is het weer het zelfde verhaal. Ze is constant op haar hoede, alsof er elk moment iets kan gebeuren. Dit doet ze overigens niet alleen onder het zadel. Soms stap ik naast haar uit, en ook dan is dit het geval. Ook als ik vooraf even wat werk aan de hand doe is deze hoek eng en schrikt ze zomaar..
Gelet op mezelf en ik doe niets anders dan in de periode dat ze het niet eng vond. Ik zet haar op deze momenten zo veel mogelijk aan het werk en uiteindelijk ontspant ze ook wel weer. Echter hoeft er ook maar iets te gebeuren en dan springt ze weer opzij of ze spant haar rug aan/doet haar hoofd omhoog. Verder is het ook niet zo dat er dagelijks iets verandert aan de bak, dus dit kan imo ook geen oorzaak zijn.
Ik weet het zelf even niet meer.. Maar doordat ik altijd maar bezig ben om er voor te zorgen dat ze weer lekker ontspannen is ipv zo bang, is het plezier in het rijden wel even ver te zoeken. Ik hoop dat jullie met me mee willen denken. Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat kan ik er aan doen om te zorgen dat ze minder bang/schrikkerig is?