Paard (merrie) ineens erg gespannen, wie denkt er mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Paard (merrie) ineens erg gespannen, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:20

Hallo bokkers,
Ik plaats dit namens een vriendin die zelf niet op bokt zit :) Haar paard reageert in periodes soms ineens heel gespannen, en wij zijn een beetje door onze ideeën heen. Ik hoop dat hier mensen zijn die het verhaal herkennen, of die gewoon even willen meedenken over wat hier aan de hand zou kunnen zijn, en wellicht over mogelijke oplossingen :)

Hieronder het verhaal:
Citaat:
Op de vorige stal was mijn paard heel rustig en heerlijk ontspannen. Ik heb altijd lekker kunnen rijden en ze is daar nog nooit ergens van geschrokken.. Ook op buitenrit was ze eigenlijk heel relaxed en heb ik zelfs een stuk alleen kunnen rijden. Over de stal: ze stond overdag minimaal 8 tot 9 uren buiten en 's nachts binnen.

Doordat ik door meerdere factoren niet tevreden was op de vorige stal heb ik mijn paard verhuisd. Ze staat nu 24/7 buiten in een kleine kudde. Eigenlijk al sinds we hier staan is ze een drukker en meer gespannen dan op de vorige stal. Ze wil alles zien, wil liever niet op de poetsplaats en vindt het moeilijk om stil te blijven staan met poetsen etc. In de bak zijn de korte zijdes eigenlijk het grootste probleem. Hier staan vooral veel bomen en is er uitzicht op een weg.. Op de ene korte zijde is ze eigenlijk altijd al heel erg gefocust geweest op alles wat er te zien is. Op de lange zijde is een vijver en ook dat is regelmatig best spannend. We hebben een periode gehad dat het heel goed ging en dat ik haar er eigenlijk zonder problemen langs kreeg. Ze bleef oplettend maar daar bleef het wel bij. Sinds een tijdje is het echter weer verergerd. Ze is enorm kijkerig, spant haar rug aan en gaat daardoor heel langzaam lopen. Af en toe laat ik haar er expres op af lopen en dan blijft ze stilstaan, gaat ze het liefst achteruit of opzij.. Meestal kan ik haar er daarna wel in de buurt krijgen maar het volgende rondje is het weer het zelfde verhaal. Ze is constant op haar hoede, alsof er elk moment iets kan gebeuren. Dit doet ze overigens niet alleen onder het zadel. Soms stap ik naast haar uit, en ook dan is dit het geval. Ook als ik vooraf even wat werk aan de hand doe is deze hoek eng en schrikt ze zomaar..

Gelet op mezelf en ik doe niets anders dan in de periode dat ze het niet eng vond. Ik zet haar op deze momenten zo veel mogelijk aan het werk en uiteindelijk ontspant ze ook wel weer. Echter hoeft er ook maar iets te gebeuren en dan springt ze weer opzij of ze spant haar rug aan/doet haar hoofd omhoog. Verder is het ook niet zo dat er dagelijks iets verandert aan de bak, dus dit kan imo ook geen oorzaak zijn.

Ik weet het zelf even niet meer.. Maar doordat ik altijd maar bezig ben om er voor te zorgen dat ze weer lekker ontspannen is ipv zo bang, is het plezier in het rijden wel even ver te zoeken. Ik hoop dat jullie met me mee willen denken. Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat kan ik er aan doen om te zorgen dat ze minder bang/schrikkerig is?

merries

Re: Paard (merrie) ineens erg gespannen, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:22

magnesium of vit b tekort? Al bloed geprikt?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:28

Voor zover ik weet is er nog geen bloed geprikt! Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over een tekort aan magnesium of vitamine B?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:30

misschien dat het jodium gehalte in het stro of kuil minder is. Maar zou het niet kunnen zijn dat ze daar zelf niet lekker staat

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:36

Paarden met een magnesium of/en vitamine b tekort zijn vaak zeer nerveus, schrikkerig, daarom dat ik het vraag :)
magnesium tekort komt veel veer omdat de calciumgehaltes in de meeste voeders te hoog zijn en de opname van mg bemoeilijken.

brigitdeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:43

Als je gaat rijden er niet aan denken dat hij die zijde eng vind en als ie schrikt moet je negeren. Het kan misschien ook te maken hebben met de hengstigheid.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:44

@ Zirano, ik denk niet dat het paard op de huidige stal niet op haar plek is. Ze krijgt meer dan voldoende aandacht, staat 24/7 buiten en heeft ook onbeperkt toegang tot ruwvoer.

Mijn laatste "optie" was inderdaad een tekort o.i.d. van het 1 of ander of iets met het voer. Wellicht is het toch een idee om dat eens verder uit te laten zoeken!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:46

Ik lees even mee, mijn paard heeft hier af en toe ook last van..

AnaisEnMieke, bedoel je dan het calciumgehalte in brok of in ruwvoer?

brigitdeman, in de OP staat dat het niet alleen met rijden is maar ook met werken aan de hand bijvoorbeeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:48

Is ze soms de leidende merrie in de kudde, kan zijn dat ze nerveus word als ze juist van de kudde weg word gehaald, hoe gaat het als ze buiten rijden met de andere paarden.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:51

brigitdeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:55

Als je juist blijft focussen op die zijde doet je paard dat ook. Misschien is het een manier om die zijde te vermijden en als je haar ontspannen hebt gewoon een keer er naar toe rijden en niet denken van wat zij kan gaan doen en veel binnen stelling zodat ze geen kans heeft om te kijken en bezig blijven bv. Op die zijde een overgang maken als je er langs kunt komen zodat ze op jou let.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:57

@ Bigone:
Ja, ze is de leidende merrie in de kudde. Maar ze is heel onafhankelijk en is niet met de anderen bezig als ze daar bij weg wordt gehaald. Buiten rijden met andere paarden of bijvoorbeeld alleen wandelen is geen enkel probleem. Ook dan schrikt ze wel eens, maar dat doet elk paard buiten natuurlijk wel eens van onverwachte dingen

@AnaisEnMieke
Paard krijgt geen brok. Alleen af en toe een wortel of iets van fruit en soms na het trainen een handje subli ponybrok.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:02

dan kan ze ook zeker een tekort hebben maar daarvoor geen mg tekort

Lisepigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:13

Ik heb ook een merrie die in eens heel erg gespannen was. Bleef problemen met haar eierstokken te zijn. Hormonale onbalans die veroorzaakte overgevoeligheid bij de zadel, en daardoor had zij rugproblemen gekregen. Twee keer dierenarts en twee keer osteopaat, plus regumate (een maand), en nieuwe lesgever en mijn paard is weer normaal. Dat is een jaar geleden. Ik zou zeker op iets met hormonen denken bij merries.. Misschien kan jij iets hiermee.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:48

SuperLiesje schreef:
@ Zirano, ik denk niet dat het paard op de huidige stal niet op haar plek is. Ze krijgt meer dan voldoende aandacht, staat 24/7 buiten en heeft ook onbeperkt toegang tot ruwvoer.

Mijn laatste "optie" was inderdaad een tekort o.i.d. van het 1 of ander of iets met het voer. Wellicht is het toch een idee om dat eens verder uit te laten zoeken!

Je omschrijving van de stalling is wel mooi, maar niet ieder paard leest het boekje over wat ideaal is. Het kan best zijn dat zij zich niet op haar plek voelt op deze stal.
Maar om eerlijk te zijn denk ik ook aan een magnesium tekort. Andere stal heeft vaak ander ruwvoer en dat kan dus door ander weidebeleid een heel andere samenstelling hebben. Wij hebben een paard dat heel gevoelig blijkt te zijn op magnesium, we kenden hem al een tijdje, nooit problemen gehad maar na de verhuizing kwamen er wel problemen. Met magnesium toevoegen in het voer was dat weer opgelost. Bleek dat de boer van de eerste stal bewust (flink) magnesium bijmestte op de wei omdat hij wist dat daar een tekort aan was, huidige boer doet dat niet (volgens de normen niet nodig) en dan is de verhouding voor dit paard niet goed genoeg.
Als je magnesium wil bijvoeren is magnesiumcitraat of magnesiumchelaat je betere keuze, dat is het beste op te nemen voor een paard.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:22

Hoelang staat het paard nu op de nieuwe stal?

Kyana18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:10

als ik dit verhaal zo lees denk ik aan de eierstokken.
die merries worden ook wel pismerrie genoemd.

mijn merrie heeft dat ook nu ze tijdelijk op een andere stalling staat.
zij heeft precies dezelfde symptomen als die jij hier ook beschrijft.

om zeker te weten of ze dus indd een "pismerrie" is kun je een echo bij de dierenarts laten maken.
dan weet je het immers zeker