Hoe mijn merrie probleemloos naar nieuwe thuis leiden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merries

Hoe mijn merrie probleemloos naar nieuwe thuis leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:04

Hi bokkers!

Zoals jullie al konden lezen in dit topic [VSW] Is dit zijn prijs waard? Graag jullie mening! , verhuis ik mijn lieve merrie op 1 april naar een andere stalling.
We gaan deze keer met de camion want het is iets te ver om te voet te doen.
Nu is het zo dat mijn merrie niet de makkelijkste is :p ze is erg dominant en koppig en heel sterk.
Gelukkig is ze al 8 jaar bij mij en ken ik haar door en door! Daarom heb ik haar meestal onder controle.
Het is echter nu zo dat ze zo gehecht is aan de paardjes op de weide waar ze nu staat, dat ik vermoed dat het problemen gaat geven als ik met haar van de weide weg loop. Ze is baas van de andere paarden dus ze wil haar kudde niet zomaar achter laten...
Het wegje naar de weide is niet in zo'n goede staat om met een camion over te rijden dus moet ik eerst even een stukje te voet lopen met haar voor ik de camion bereik en haar kan opladen.
Ik denk dat het op deze weg is dat het wel eens fout zou kunnen lopen. Ik wil niet op voorhand panikeren ofzo maar ik ken haar gewoon...
Vorige keer kwam de hoefsmid en ik moest haar uit de weide halen en een stukje op dat wegje lopen omdat de hoefsmid daar geparkeerd stond, omdat de weg in te slechte staat was om verder te rijden en hij had de auto nodig om haar ijzers te kunnen lassen. Ik sta daar dus een minuutje of 3. Opeens hoort ze een van de paardjes roepen en begint ze te flippen... Ik probeer haar te kalmeren maar had geen grip want was in de periode dat de sneeuw wat aangevroren was. Ze heeft zoveel kracht en ik schoof gewoon mee op het ijs :+ terwijl mevrouw helemaal geen last had van het ijs...
Uiteindelijk is de paniekhaak van haar touwhalster los geschoten (dat ding ligt nu in de vuilbak!) en is ze naar haar kudde gecrosst. Kreeg haar natuurlijk niet meer terug gedraaid, mevrouw wist goed genoeg dat we dan weer weg van de kudde gingen...
Natuurlijk gaan de paarden dus ook roepen de dag dat ik haar naar de camion leid om te verhuizen. Gelukkig is er dan geen ijs en heb ik misschien al wat meer te zeggen maar het zal zowizo niet makkelijk zijn!
Hebben jullie dus tips hoe ik dit kan aanpakken?
Ik neem zowizo een vriendin mee die me eventueel kan helpen.

Hoofdstel aandoen is geen optie, heb echt niet meer te zeggen met een hoofdstel.
Zwepen heeft ze bang van en vind ik niet fijn om mee te werken.
De andere paarden meenemen tot aan de camion is ook geen optie want de mevrouw van de weide is hier huiverig voor...

Ik hoef geen reacties dat ik niet met mijn paard om kan...
Zoals je kan zien in mijn profiel heb ik genoeg bereikt met haar maar ze is nu eenmaal niet de makkelijkste en verlaat niet graag andere paarden.

Caira

Re: Hoe mijn merrie probleemloos naar nieuwe thuis leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:27

Hoe doe je dat dan als je op buitenrit gaat?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:31

Staan de paarden 24 uur per dag buiten? Anders inladen als de rest op stal staat.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:33

tweepaards trailer regelen en met een maatje meenemen naar de trailer?
Andere paard erin, jou paard erin en dan het andere paard er weer uit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:38

Een paard kan echt niet weten dat zij definitief naar een andere plek verhuist.
Het enige waar zij mogelijk op gaat reageren is als jij als eigenaar non-verbaal informatie zal geven door je eigen spanning.
Als jij denkt dat er een probleem komt, zal zij dat aflezen uit je lichaamstaal... met als gevolg protestgedrag.
Kortom, geen zorgen maken: niet denken maar doen. Of iemand anders laten doen die doorpakt.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:47

Touw aan de zijkant van je halster vast? Kaptoom om? Wel een hoofdstel, dan de teugels aan beide kanten? (Bij de schoft vasthouden, alsof je er op zit.) Een handig persoon meenemen? Oefenen? Omkopen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:49

Ja hoe is ze met buitenrijden? als dat wel lukt zou ik de trailer helemaal uit de buurt zetten en naar de trailer toe rijden met zadel en al erin zetten klep dicht en dan het zadel er pas af halen

en zelf doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dus gewoon hetzelfde ritme als buitenrijden aan houden

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:52

Hengstenketting en hoofdstel en gewoon laten luisteren... Ik denk gewoon een kwestie van opvoeding geven hoor. Wie is de baas..?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:55

Ik ga hier helemaal mee met "Senna".
Maar ik vind dus persoonlijk idd dat jij weinig of niets te vertellen hebt over je paardje, jij zegt zelf ik wil daar geen commentaar op, tjaaa dan had je dus ook er meer training moeten instoppen hé.
Want dit ligt echt enkel aan jou, niet aan het paard, elk paard kan dit braaf uitvoeren, dus ook jouw paard, dit heeft helemaal niets te maken met dominant paard of andere onzin.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 01:13

Citaat:
Ik hoef geen reacties dat ik niet met mijn paard om kan...
Zoals je kan zien in mijn profiel heb ik genoeg bereikt met haar maar ze is nu eenmaal niet de makkelijkste en verlaat niet graag andere paarden.

In je profiel gekeken, kan niet echt iets vinden..., maar misschien er overheen gekeken?

En vraag met net als anderen af hoe je dat doet als je op buitenrit gaat, of gewoon in een bak rijden?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:14

Jij hebt al beeld hoe het mis zal gaan, dan heb je grote kans dat het precies zo loopt als je nu denkt. Dus punt 1 is om je beeld te veranderen van hoe de verhuizing gaat lopen. Maak een succesplaatje in je hoofd ;)
Verder vraag ik me ook af of de paarden niet ook op stal staan in de nacht, dan hoef je haar niet uit die wei te halen. Als ze 24/7 op de wei loopt zou ik een weidegenootje meevragen om je merrie uit de wei te halen, ander paard erbij doet vaak al veel.
Als dat allemaal niet kan, zou ik als de sodemieter iemand zoeken die jou in een week tijd kan leren om zelfverzekerd jouw paard uit die wei te halen, onafhankelijk van wat de andere paarden doen.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 12:27

Paard mag niet meer bereden worden, heeft vorig jaar een klein attackje gehad... :( en nee, paarden staan 24/7 buiten.
Ik denk dat jullie het een beetje verkeerd snappen. Ik loop echt wel zelfverzekerd de weide uit met haar en paard weet idd heus niet dat ze definitief weg gaat maar ze vertoont dit gedrag altijd als je met haar de weide uitgaat. Vroeger is het me dan uiteindelijk wel gelukt door elke week alleen te gaan wandelen maar nu ze al een tijd dit niet meer gedaan heeft, lukt het niet meer.
Qua ermee bereikt, bedoel ik idd alleen gaan wandelen etc zonder ander paard. Enkel iemand die foto's wou nemen :p En ook gewoon het werk dat ik er heb in gestoken 8 jaar lang. Maar misschien geeft mijn profiel dat idd niet weer.
Dat ik er geen training heb in gestoken is dus absoluut niet waar en vind dat heel straf dat jij dat zou kan zeggen van achter je pc... Ik heb er jaren mee gewerkt, schriktraining en grondwerk gedaan. Nu lukt het een keer niet en krijg ik dit over mij geroepen?
Ik loop zelfzeker de weide uit en het gaat goed tot de andere paarden beginnen roepen, dan lijkt haar instinct over te nemen.
Maar zoals idd al gezegd is hier, ga ik haar touw aan de zijkant van haar halster vast maken, dat wil wel eens helpen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:31

Kun je geen hoofdstel in doen? Of een hengstenketting?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:32

Een hengstenketting doet wonderen bij lompe omdraaiacties.
Mijn merrie vond dat zij wel kon bepalen in welk tempo ze de wei in ging. Verder heel braaf paard, maar op zulke momenten zó vreselijk sterk (en slim) dat ook de "mannen die dat klusje wel even zouden klaren" skiles kregen. Lang leve de ketting! Gewoon door het linkerringetje van het halster, boven- of onderlangs, wat je het prettigst vindt werken, en aan de rechterkant vastmaken.
Laatst bijgewerkt door wittepit op 20-03-13 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:33

wat dacht je van het motto geen gelul??

sorry maar als mijn pony zich los zou rukken had ik haar daarna echt niet bij de weide gelaten :n
Kwestie van opvoeden. JIJ bent de leider en ze heeft naar jou te luisteren, dominant of niet maakt geen donder uit ;).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:34

Misschien is het een optie om de eigenaresse van de andere paarden vragen met een tweede paard mee te gaan tot de vrachtwagen ?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:37

Vanaf nu even elke dag oefenen. Evt wat voer geven aan het eind van het pad.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 12:42

Paard heeft altijd zo gehuisvest gestaan dat ze andere paarden kon zien. Ook heeft ze altijd met maxiumum 2 andere paarden gestaan dus het is niet zo als op een manege, dat je je paard uit de stal haalt en hup naar de piste. Nee, hier haal je zoware de leider van de kudde, weg uit de kudde. Dan panikeert de kudde en mijn merrie reageert hier op. Voor de rest luisterd zij altijd prima.
De 2 andere paarden meenemen zou een optie kunnen zijn moest de eigenaar vaak naar haar paarden komen. De weide eigenaar ziet het niet zitten van dan dat stuk alleen terug te lopen met de paarden, wat ik wel begrijp. Het zijn niet eens haar paarden en als er iets gebeurt, is zij verantwoordelijk.

Dingen zoals hengstenketting etc, begin ik niet meer aan. Mijn instructrice heeft dat in de tijd bij haar geporbeerd als ze niet wou luisteren en lokt enkel hevigere reacties uit bij haar. Dit is niet het soort paard dat je kan dwingen te luisteren. Het is absoluut geen manegepaardje maar een paard met ontzettend veel bloedvoering waar je enkel iets mee kan bereiken uit wederzijds respect, daarom het grondwerk dat ik met haar doe. Uit de weide gaan is gewoon lang geleden voor haar omdat na haar attackje het ons aanbevolen is niet meer te ver van huis te gaan.

Voer eet ze niet op als ze panikeert.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:43

Tuurlijk, en de mensen die hier allemaal een paard hebben hebben een manegepaard :roll:

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 12:45

suikermeisje schreef:
Tuurlijk, en de mensen die hier allemaal een paard hebben hebben een manegepaard :roll:

zeg ik toch niet?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:47

ieder paard dat zomers op de weide staat heeft dit, en jij hebt hier problemen mee.
nogmaals,dit is een kwestie van opvoeden en leiderschap wat verkeerd ligt.

Eerlijk gezegt klinkt dit mij juist als een manege paardje met een beginner ernaast: paard is de baas en baas denkt dat het paard een ramp is. Echter 99% van de paarden die dit vertonen zijn gewoon niet goed opgevoed en lopen dubbel en dwars over hun baas heen.

Ik heb ook geen makkelijk dier, vertoonde dat gedrag ook bij haar vorige eigenaar. Maar hoe consequenter je bent hoe minder gelul je paard heeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:48

Kan er niet iemand mee lopen met een ander paard? Dan is ze in elk geval niet alleen en is de kudde wellicht minder interessant.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:49

Nou, succes dan! Ik hoop voor je dat ze wel laadt...

Hartelijke groeten van mijn rasechte alfa-oma ohnee manegepeerd. :wave:

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:50

Kun je geen contact opnemen met de eigenaresse dan en iets afspreken ?
Met een beetje extra mankracht moet er toch wel met de "hulppaarden" teruggelopen kunnen worden zonder problemen ?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:52

AnaisEnMieke schreef:
Dingen zoals hengstenketting etc, begin ik niet meer aan. Mijn instructrice heeft dat in de tijd bij haar geporbeerd als ze niet wou luisteren en lokt enkel hevigere reacties uit bij haar. Dit is niet het soort paard dat je kan dwingen te luisteren. Het is absoluut geen manegepaardje maar een paard met ontzettend veel bloedvoering waar je enkel iets mee kan bereiken uit wederzijds respect, daarom het grondwerk dat ik met haar doe. Uit de weide gaan is gewoon lang geleden voor haar omdat na haar attackje het ons aanbevolen is niet meer te ver van huis te gaan.

Voer eet ze niet op als ze panikeert.

Wat je hier even vergeet is dat het respect wat zij voor jou moet hebben.

Mijn paard loopt ook wel eens te kloten aan het touwtje. Maar no way dat hij zijn zin krijgt.