Waarom kunnen paarden springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Waarom kunnen paarden springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 17:31

Ik vroeg me ineens het volgende af.
Paarden zijn prooidieren, de ogen zijn aan de zijkant van het hoofd gepositioneerd.
Prooidieren kunnen veel van de omgeving in de gaten houden, maar ze kunnen geen of weinig diepte zien, omdat de ogen niet op hetzelfde gezichtsveld kunnen focussen.

Hoe kan het dan dat sommige prooidieren, en dan paarden in het bijzonder (!) zo goed kunnen inschatten hoe hoog of breed een hindernis is?

Cannac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:34

Alle prooi-, zoogdieren kunnen springen. Juist omdat hun ogen aan de zijkant zitten. Ze kunnen daardoor én diepte en aan de zijkant zien. Denk bv aan herten, hazen of buffels

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:48

Paarden springen van nature maar heel zelden, alleen in echte noodsituaties. En al helemaal niet over hoge hindernissen. De prestaties van de moderne paarden zijn er vooral ingefokt door de mens die dat wel erg handig vond.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:50

een paard zit de hindernis, maar vanaf 2? meter afstand niet meer en zet het zig de galoppas erna af.

De blinde vlek, als jij dicht bij de neus van het paaard staat zal het je niet zien.
Laatst bijgewerkt door Musiess op 17-03-13 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:51

shadow19871 schreef:
Paarden zijn prooidieren, de ogen zijn aan de zijkant van het hoofd gepositioneerd.
Prooidieren kunnen veel van de omgeving in de gaten houden, maar ze kunnen geen of weinig diepte zien, omdat de ogen niet op hetzelfde gezichtsveld kunnen focussen.

Hoe kan het dan dat sommige prooidieren, en dan paarden in het bijzonder (!) zo goed kunnen inschatten hoe hoog of breed een hindernis is?

Natuurlijk kunnen de ogen op hetzelfde element focussen. Als jou paard in de wei iets hoort, kijkt hij wel degelijk recht naar het object met beide ogen, en niet met één oog.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:00

troi schreef:
Paarden springen van nature maar heel zelden, alleen in echte noodsituaties. En al helemaal niet over hoge hindernissen. De prestaties van de moderne paarden zijn er vooral ingefokt door de mens die dat wel erg handig vond.

_/-\o_ niets aan toe te voegen ;)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:24

Lara_Silver schreef:
shadow19871 schreef:

Natuurlijk kunnen de ogen op hetzelfde element focussen. Als jou paard in de wei iets hoort, kijkt hij wel degelijk recht naar het object met beide ogen, en niet met één oog.

Maar naar mijn weten kunnen ze niet de beelden over elkaar heen leggen zoals dat bij mensen wel gebeurt, mits dit niet is uitgeschakeld door de hersenen door een oogafwijking. Door de overlappende beelden zie je beter diepte, maar het is niet dat de wereld plat is als je dat niet doet :P Je kunt ook met 1 oog dicht, of als dit is uitgeschakeld door een afwijking, nog diepte zien, alleen iets minder goed. Zo ook bij dieren.

Lara_Silver

Re: Waarom kunnen paarden springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:15

Dat zeg ik ook niet, ik reageerde enkel op het feit dat de ts melde dat paarden niet zouden kunnen focussen met beide ogen. Terwijl ze dit wel degelijk kunnen. Uiteraard kunnen ze minder diepte zien, maar dit hebben ze in het algemeen ook niet nodig als vluchtdier.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:11

Ik zeg ook niet dat jij iets zegt :+
Ik dacht juist dat de ts met de zin "maar ze kunnen geen of weinig diepte zien, omdat de ogen niet op hetzelfde gezichtsveld kunnen focussen", doelde op het verwerken van de twee beelden tot één beeld. Misschien kunnen ze wel driedimensionaal zien in de vlakken waar er wel een overlapping is? Maar dat is bij een dier met ogen aan de zijkant natuurlijk een minder groot gebied dan bij ogen aan de voorzijde.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:20

Dat klopt, ik denk eerder dat het een overlapping is dan een scherp en gefocust beeld als dat van een roofdier. (nu kunnen we ons zelf niet echt roofdier noemen maar toch :+ )

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:13

De overlapping heeft verder niets met scherpte te maken alleen. Roofdieren(/wij :+) hebben juist een grotere overlapping, dat maakt juist dat je beter diepte kan inschatten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:52

Scherpte heeft er toch indirect iets mee te maken hoor. Het heeft te maken met de staafjes en de kegeltjes, die met hun aantal dan weer bepalen hoe scherp een dier of mens ziet als hij zich op iets focust en zijn overlapping dus het grootst is. Daarvoor moet een focus wel mogelijk zijn, en laat die bij roofdieren nu net even wat groter zijn. Maargoed dit gaat wel erg offtopic.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:59

Volgens mij is dit juist heel erg ontopic :P

Scherpte heeft lijkt mij alleen indirect iets te maken met driedimensionaal zien, als het verschil in scherpte tussen de beide ogen zo hoog is, dat de twee beelden niet meer tot één beeld gevormd kunnen worden door het grote verschil. Ik doel echt puur op het driedimensionale zicht. Want ook met scherpte wordt natuurlijk diepte bepaald.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:02

Staafjes en kegeltjes hebben niks met scherpte te maken. Deze zijn alleen nodig bij het zien van kleuren (of juist weinig kleuren, daarom kan je in het donker ook hele lichte vlekken niet onderscheiden, tenzij je er vlak naast kijkt). Scherpte heeft juist te maken met de bolling van de lens, zodat het beeld precies op het netvlies geprojecteerd wordt. Dat is ook het probleem bij mensen die minder goed zien. Hun lens bolt niet goed genoeg, of staat juist te bol, waardoor het beeld voor of achter het netvlies geprojecteerd wordt en diegene dus niet meer scherp ziet. *biologieles uit xD*

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:07

@Knoffer: Ik begrijp je uitleg wel, maar helemaal niet waar je hem eigenlijk aan vast wil knopen. Daarbij vind ik dat scherpte niet direct met diepte te maken heeft, want ik kan met één oog (dus met zeer weinig diepte) ook heel scherp zien. ;)

@goldenarrow: Correctie; die hebben wel degelijk met scherpte te maken en dan vooral de kegeltjes. Daarom is het ook het object dat in de focus staat van de gele vlek (waar de meeste kegeltjes zitten) dat het scherpste is. Kegeltjes zijn ook de kleurenreceptoren, de staafjes zijn lichtreceptoren.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:19

Moet ik 'm ergens aan vastknopen? Ik haalde het aan, omdat ik dacht dat ts doelde op driedimensionaal zicht, waarop jij reageerde dat ze wel met twee ogen tegelijk op een bepaald element kunnen focussen.

Scherpte heeft in zoverre met diepte zien te maken, dat iets dat verder weg is, onscherper is en je kan schakelen in scherpstellen op verschillende afstanden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:29

Om verwarring te voorkomen, ik ben er van overtuigd dat paard tot op een bepaald niveau diepte (dus driedimensionaal) kunnen zien. Juist omdat ze hun blikveld wel degelijk een stuk kunnen overlappen. Het scherp zien word daarna bepaald door het aantal staafjes en kegeltjes. Je kan al scherp zien met één oog (nu over de mens gesproken), dus zonder diepte, maar het scherpste zie je als je focust en je de geconcentreerde hoeveelheid kegeltjes gebruikt. Paarden hebben minder kegeltjes dan staafjes en zullen dus iets minder scherp zien, in het donker zien ze dus door de hoeveelheid staafjes wel beter.