agressief gedrag tijdens longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plovesb

agressief gedrag tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 23:52

Hallo,

Wat ik net toch weer heb mee gemaakt.. Wilde mijn verzorgpaard longeren (zonder lijn) dit gaat altijd prima, hij kan soms als hij zn dag niet heeft wel is in protest gaan maar als je dan laat zien wie er de baas/leider is heeft ie ook echt alle respect voor je. Maar goed paard de bak in heb hem nog even 5min laten ruiken en de boel laten verkennen en toen aan het werk gezet. Hij reageerde helemaal niet op mijn seinen met een leadrope dus ik pakte de zweep erbij. Nou hij kwam echt letterlijk op me afgestormd begon de lucht in te gaan en zn kont naar me toe te keren en echt te dreigen. Dus ik weer de signalen gegeven dat ie moest gaan lopen maar het werd steeds erger. Dacht hem eindelijk weer op zn plek te hebben gezet maar na 3 rondjes draven kwam die weer dreigend op me af en gelijk die kont weer naar me toe. Ik zag ook echt iets in zn ogen wat ik nog nooit bij een paard gezien heb, echt alle respect was verdwenen. Dit gedrag heb ik sowieso bij geen enkel paard ooit gezien, heb al heel wat meegemaakt wat betreft paarden en mijn eigen pony opgeleid van 0 tot nu (4jarige) maar nog nooit zo'n groot probleem gezien. Verzorg mijn verzorgpaard nu onderhand al 4 jaar en nog nooit geen problemen opgetreden.

Iemand enig idee?

Groet.

Ashley5760

Re: agressief gedrag tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:55

Dat doen ze bij mij maar 1 keer :+
Nooit dit gedrag "afwachten" de zweep erover zo gauw het al geprobeerd wordt.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 00:20

Ashley5760 schreef:
Dat doen ze bij mij maar 1 keer :+
Nooit dit gedrag "afwachten" de zweep erover zo gauw het al geprobeerd wordt.

Ik wacht ook nooit af ben altijd erg consequent met de signalen die ik geef, maar zoals hij vandaag deed en ik had hem met de zweep een lel gegeven was dit echt gevaarlijk geworden voor ons beide. Dan had ik namelijk denk ik aan de andere kant van de bak gelegen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:39

Toch had je moeten optreden, en je had dit moeten winnen.
Zachte praatjes zijn leuk en vriendelijk, en de mensen horen dit het liefst, maar soms idd komt het er even op aan wie durft de uitdaging aan.
En jij hebt deze battle nu verloren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 01:02

Ik ga er maar even vanuit dat je wel vaker de zweep erbij gepakt hebt?

Ik denk dat in dit geval je paard je al doorhad. Overwicht heb je vanuit jezelf, en niet vanuit een leadrope of zweep. Deze zijn er puur voor de verlenging van jou zodat je op veilige afstand kan corrigeren.
Iets wat je niet gedaan hebt.
Als ik een paard vraag te lopen en hij neemt rustig de tijd om z'n kont te draaien en ook nog te dreigen, dan zet ik een stap naar voren en krijgt ie een mep ja.
Wel zorg ik er dus altijd voor dat ik het paard op een veilige afstand heb, zodra het paard dus te dichtbij komt (en ik me zorgen moet gaan maken of ik geraakt zou kunnen worden), corrigeer ik al.

Uiteraard lees ik maar wat getypte woorden, maar ik denk dat jij teveel ruimte hebt gegeven en teveel vanuit angst/nervositeit hebt gehandeld ipv vanuit leiderschap/kracht.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 08:48

aeolusnr1 schreef:
Toch had je moeten optreden, en je had dit moeten winnen.
Zachte praatjes zijn leuk en vriendelijk, en de mensen horen dit het liefst, maar soms idd komt het er even op aan wie durft de uitdaging aan.
En jij hebt deze battle nu verloren.

En dit zeg je tegen een meisje van 17? Ben je wel helemaal lekker? TS haal hier iemand bij die je hierbij kan helpen. Dit is inderdaad een leiderschapskwestie en die is makkelijk op te lossen, maar WEL met de begeleiding van iemand die weet wat je hierbij moet doen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 08:55

Een meisje van 17 kan toch ook ingrijpen op het moment dat de situatie gevaarlijk wordt? Dat is toch één van de eerste dingen die je leert als je met paarden omgaat? Er had op het moment zelf gecorigeerd moeten worden, nu ben je eigenlijk te laat en heeft paardlief al geleerd dat ie TS aan mag vallen als hij ergens geen zin in heeft...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:08

Imo is dit waarschijnlijk niet het enige leiderschapsprobleem, maar wel de sterkste uiting er van.
Paard heeft verder met alles wel respect voor je? Het moet een ingang hebben gezien, om dit te kunnen doen.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 17:38

ja heb zeker vaker de zweep erbij en normaal reageert hij hier prima op. Het punt is dat hij wanneer hij een in stap overging hij met een razende op me af kwam gestoord uit reflectie zet je natuurlijk een stap naar achter waarna hij zn kont naar me keert en dreigt.

Locanda: Ja hij heeft verder alle respect voor me, maar wat ik zeg ik doe hem nu onderhand al 4 jaar en grondwerk gaat altijd perfect maar gister echt niet. Ik ben ook van mening dat paarden dit niet voor niks doen, er zal altijd wat achter zitten maar daar zou ik dan graag achter willen komen.

Heb aankomende dinsdag met iemand afgesproken zij gaat mij eerst een paar minuten observeren en gaat ingrijpen en helpen waar nodig is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 17:41

Heel verstandig TS! Een frisse blik kan ontzettend nuttig zijn!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 03:14

plovesb schreef:
ja heb zeker vaker de zweep erbij en normaal reageert hij hier prima op. Het punt is dat hij wanneer hij een in stap overging hij met een razende op me af kwam gestoord uit reflectie zet je natuurlijk een stap naar achter waarna hij zn kont naar me keert en dreigt.

Heb aankomende dinsdag met iemand afgesproken zij gaat mij eerst een paar minuten observeren en gaat ingrijpen en helpen waar nodig is.

Wat ik ervan begrijp is dat je met de leadrope dit probleem niet had, maar hij wel al slecht reageerde. Eenmaal met de zweep erbij, reageerde hij wel zo. Het feit dat jij een stap naar achteren zette, doet mij wel denken dat je ergens onzekerheid in je had zitten (en dus ook daarvoor al). Ik zou namelijk geen stap naar achteren gezet hebben, juist naar voren of zo snel mogelijk aan de kant springen als ik echt dacht dat m'n leven ervan af hing.
In eerste instantie denk ik dus dat het paard vandaag niet zo'n 'zin' had (misschien wat stijf in de spieren, wat vermoeid, maakt ook niet zo heel veel uit) en zag dat jij eigenlijk niet echt de overhand had, waar hij op ingespeeld heeft.

Ik denk dan dus ook dat als je op de details let en daar al ingrijpt, de rest niet eens meer aan bod komt. Wanneer het wel aan bod komt, zul je er voor moeten zorgen dat je de juiste lichaamstaal gebruikt.

Goed dat je iemand mee laat kijken!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 10:43

Ik ga met Sassol mee, hij heeft blijkbaar toch een ingang gezien (en dat klopte, jij ging aan de kant) en maakte daar gebruik van.
Waarom dit uittesten zo ineens? Kunnen meerdere oorzaken zijn; lichamelijk ongemak, hormonen, omgevingsfactoren anders, enz.
Goed dat je iemand laat mee kijken/helpen!