Flessenveulens; probleempaarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Flessenveulens; probleempaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 21:21

Ik vraag mij af, is flessenveulen gedrag af te leren? Of worden dit altijd probleempaarden?
Mijn paard is nu 2 en met de fles grootgebracht.
Op internet lees ik veel over het gedrag van flessenveulens, dat verklaarde veel! Allemaal precies dezelfde trekken als die van mij.
Continu in je persoonlijke ruimte komen, geen respect hebben voor mensen en dat vind ik nogal gevaarlijk, een dier van 500 kilo die mij niet ziet staan.
Daar waar een ´normaal´ paard nadat je die gestraft hebt of op zijn plaats heb gezet stopt met vervelend gedrag, blijft het flessenveulen keer op keer dezelfde fouten maken.
Mijn andere paard was ook 2 toen die bij mij kwam en hengst. Veel temperament en in het begin problemen met steigeren aan het halster maar toch ik heb ontzettend genoten gehad om hem alles te leren, en nu 11 jaar later is hij voor mij het ideale paard, ik kan er alles mee en vertrouw hem.
Maar het flessenveulen, het is op deze manier niet eens leuk om ermee bezig te zijn. Ik vertrouw hem voor geen meter en zie zijn toekomst nogal somber in eigenlijk, tenminste dat zegt mijn intuitie, want normaal vind ik dat elk dier kan veranderen en het probleem ligt meestal bij de mens, niet het paard.
Zijn er mensen die wél succes verhalen hebben? Met de fles grootgebrachte paarden die uiteindelijk toch fijne dieren werden?

StalNollie

Re: Flessenveulens; probleempaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:23

hier ook een flessenpaard gehad met 3 jaar aangekocht, maar geen probleem van ondervonden .. ligt denk deels aan de opvoeding, ze worden te vaak te zacht behandeld,

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:24

nou ik vind het zelf geen probleem paarden maar ik heb op een paard gereden die was vanaf dag 1 met de fles groot gebracht en hij moest altijd iets in zn mond hebben en at de hele paddock rand op alleen volgensmij krijg je het er nevernooit uit..

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:24

afhankelijk van hoe het dier zijn jeugd heeft doorgebracht.
is het veulen in de kudde opgegeroeid of alleen onder de mensen? in dat laatste geval wil een jaar opfok nog wel eens helpen.

hier 1 in de kudde opgegroeid, inmiddels dik in de 20 maar nooit problemen mee gehad :n

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:27

Wij hebben hier ook een flessenveulen staan, altijd opgegroeid in een kudde met jonkies en oudere, waarvan een aantal pittig dominant. Maar wij merken het wel, hij heeft nauwelijks respect voor je ruimte en pushed dat maar graag to the limit. Wel is ie erg vriendelijk, maar meestal op een verkeerde manier :=

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:28

Veulen was 5 weken oud toen zijn moeder dood ging (koliek) veulen was te oud voor pleegmoeder. Veulen stond overdag in de koppel, maar 's nachts op stal en werd 's ochtends en 's avonds bij gevoerd.
Had te weinig respect voor mensen, en was niet klaar te krijgen voor de sport, hij is uiteindelijk als vijfjarige of de handel in gegaan of misschien naar de slager. Dat durf ik niet te zeggen.

Denk dat het wel heel belangrijk is voor zo'n veulen dat ie in een koppel komt te staan, daar gaat ie meer leren dan dat ie van mensen kan qua respect denk ik.
Succes met je paard!

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 21:55

Van voor dat hij een half jaar was weet ik niet of hij alleen was of met andere paarden. Daarna stond hij steeds in een kudde van 2 tot 5 paarden. Mijn andere paard is dominant over hem gelukkig en logisch, bij hem staat hij ook vast regelmatig in zijn persoonlijke ruimte. Mijn andere paard duwt hem soms bijna omver, het flessenveulen zou eerder moeten reageren als hij weggejaagd worden..

Sinds een maand is hij verhuisd en staat hij net als eerst 24/7 buiten, met zn tweetjes.

Morgen ga ik hem voor het eerst aan de longe doen, hij laat zich nu ook niet echt drijven of achteruit zetten dus ben benieuwd hoe het gaat. Ik verwacht dat hij op me af gaat rennen ipv van mij weg en best zn achterbenen durf te gebruiken richting mij. Dan krijg ik wel eens de kans om hem te laten voelen wat die zweep kan doen en wel zo hard als ik kan... want voor de zweep heeft hij dus ook geen respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:00

Hier ook een flessenveulen. Totaal geen probleempaard, ze staat wel snel in je persoonlijke ruimte, maar daar blijft het ook bij. Ze heeft respect voor mensen en weet goed hoe ze zich moet gedragen, trapt niet, sleept je niet mee,o.i.d. Ik heb haar wel redelijk streng opgevoed, maar ik denk dat dat in dit geval alleen maar voordelen heeft.

Die van mij heeft toen ze jong was wel altijd alleen gestaan, daardoor weet ze niet goed hoe ze met soortgenoten om moet gaan en is ze onderdanig.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:01

Tja, dier wat hier staat moet nog een jaar worden dus echt veel valt er niet van te zeggen misschien, maar tot nu toe gaat het prima. Grote voordeel wat wij hadden was dat ze uit een bakje kon drinken ipv fles en dat we haar dus tijdens het eten al vrij snel vast konden zetten en wat afstand konden nemen. De periode vlak nadat ze van de melk af was heb ik bewust erg weinig met haar gedaan, weinig contact gezocht en zeker niet mee geknuffeld ed. Klinkt heel zielig maar ze heeft gewoon een maatje en het hielp imo wel, want waar ze eerst steevast heel zacht begon te hinniken als ze me zag, doet ze dat nu vrijwel niet meer. Dier is verder tot nu toe braaf, loopt keurig mee, duwt je niet om, bijt niet. Maar eerlijk is eerlijk, ik ben heel streng en als ze ook maar een mm over de grens gaat krijgt ze echt stevig op dr flikker. Ik heb niet het idee dat ze meer probeert of ons anders benadert dan andere veulens maar ik kan natuurlijk alleen maar hopen dat dit ook in de toekomst zo blijft...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:09

ik zou hem in een groep zetten met verschillende leeftijden hierdoor zal hij door de anderen een opvoeding krijgen.
Flesseveulens of veulen die heel veel in handen geweest zijn, zijn over het algemeen brutaler. Hij is nog maar 2 dus voorlopig zou ik hem 1,5 jaar paard laten zijn.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:16

Hier ook flesseveulen. Hij is nu inmiddels 6 jaar, en een echt probleempaard wil ik het niet noemen, maar hij is inderdaad graag bij je. En snapt gewoonweg niet waarom hij niet te dicht bij mag komen. Het liefst kruipt hij op schoot. In de kudde zie ik wel een probleem. Wat net al gezegd werd, hij is reageert niet snel genoeg om rap weg te zijn. Daarin tegen kan ik hem wel bij elk ander "raar" paard zetten. We gebruiken hem nu als cliniclown. Hij fleurt de andere paarden op.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 22:33

friesiszwart schreef:
ik zou hem in een groep zetten met verschillende leeftijden hierdoor zal hij door de anderen een opvoeding krijgen.
Flesseveulens of veulen die heel veel in handen geweest zijn, zijn over het algemeen brutaler. Hij is nog maar 2 dus voorlopig zou ik hem 1,5 jaar paard laten zijn.

Denk niet dat hij daardoor anders over mensen gaat denken, en hij heeft 1,5 jaar met veel verschillende paarden op de weide gestaan zonder dat hij iets heeft moeten doen en hij is nog precies dezelfde als ervoor.
Ik denk dat het juist hoog tijd wordt dat hij leert wat grenzen zijn want hij wordt alleen maar groter en sterker!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 01:44

Een paard dat in zijn jeugd teveel en verkeerd met mensen is omgegaan, leert dat hij fysiek sterker is dan die mens.
En dat moet je rechtzetten. Nu heeft een flesseveulen geen normale jeugd gehad, maar als hij wel in een kudde heeft gelopen en weet hoe de verhoudingen daar zijn, dan is het respect voor jouw ruimte snel genoeg rechtgezet door gericht en correct grondwerk.