Wandelen met Baron

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Louise1990

Wandelen met Baron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 14:49

Hallo, ik hoop dat jullie mij tips willen geven! Ik bouw even een introductie verhaaltje rond het 'probleem' heen.

Ik ben sinds een paar maanden een aantal leuke paarden aan het verzorgen bij een eigenaar die echt een prachtig paardenparadijs in zijn achtertuin heeft gecreëerd (Hilversum).
Ik denk dat weinig paarden in de wereld zo'n mooi huis hebben (lopen altijd in paddock, in de zomer los in enorm landgoed met eigen stukje bos, krijgen de beste verzorging mogelijk.
Anyway, er is één grote pony bij die vanaf het begin mijn hart heeft gestolen, Baron. Ik ben een hele tijd uit de paarden geweest en probeer nu weer zo goed mogelijk met ze om te gaan, al is het soms moeilijk om paarden goed te begrijpen, en omgekeerd.

Baron is een jonge ruin (10 jaar denk ik) die in een grote paddock loopt samen met zijn Welsh vriendinnetje 'Fleur'. Elders op het landgoed staat zijn rivaal Exmoor 'Sam' die ook een crush op Fleur heeft. Zodra Fleur uit de paddock wordt gehaald om te gaan rijden oid, wordt Baron neurotisch. Dwz, hysterisch rondlopen, hinniken, rennen totdat hij helemaal bezweet is. Nog erger is het wanneer Fleur samen met Sam gaat.

Vanochtend leek het mij gezellig om samen met Baron aan de hand te gaan wandelen, een stukje van het erf af, het bos in. Baron leek wel een soort van Lord of the Rings 'Nazgûl' hengst. Oorverdovend brullen en omkijken. De wandelaars in het bos dachten dat er een verdwaalde leeuw was losgebroken. Gelukkig kon ik hem wel houden en besloot ik gewoon verder te wandelen uit de hoop dat hij iets zal kalmeren. Tevergeefs.

We kwamen uiteindelijk aan bij een groot omheind weiland met een stuk of 8 andere paarden. Ik wou eens kijken of Baron het leuk vond om kennis met ze te maken. Natuurlijk heel voorzichtig. De paarden in het weiland stormde op ons af en vonden Baron helemaal geweldig, ze moesten allemaal even aan hem ruiken. Baron is dan ook een lekkerding van een paard. Baron vond het wel ok. Op de terugweg was hij niet te houden, hij kon het niet uitstaan dat Fleurtje thuis achterbleef. Ik heb een paard nog nooit zo hard horen schreeuwen. Een rustige ochtendwandeling zat er voor ons dus niet in. Dat vind ik best jammer omdat Baron echt een schat is normaliter en het me zo fijn lijkt om relaxed met hem te wandelen. Het bos is prachtig en daarbij goed voor de conditie om een stuk te lopen. Misschien ook een leuke afwisseling voor het paard, al denkt hij daar zelf anders over.

Nu is mijn vraag: Hoe kan ik ooit een rustige wandeling met Baron maken? Zijn hier truckjes voor oid?
Echt een groot probleem is het niet, maar ik wil Baron gewoon goed leren begrijpen en een goede leider voor hem zijn.

Thanks!

Foto van Baron:

Afbeelding

Afbeelding

Verandert in:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Louise1990 op 15-03-13 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:01

Baron ziet er leuk uit :) , overigens is hij met 10 jaar uit de categorie 'jong' gegroeid. Hij is dus gewoon een volwassen pony. Als ik het goed begrijp staan ze met z'n drieën. Hij staat met Fleur en is dan ook gefocust op haar. Het is geen vreemd gedrag wat hij vertoont. Het kan zelfs voorkomen dat zo'n paard zich losrukt en terug gaat naar de kudde (hoe klein die kudde ook is). Er zijn nou eenmaal paarden die niet graag alleen op pad gaan. Verder denk ik dat het goed is dat je vreemde paarden in een andere wei niet laat snuffelen aan Baron. Het kan zo maar gebeuren dat een van de paarden even met het voorbeen uithaalt en als je alleen bent met 8 vreemde paarden, is dat niet zo handig.

Ik zou blijven oefenen, al is de kans groot dat hij dit gewoon erg vervelend blijft vinden. Als je gaat wandelen zou ik wel even een hoofdstel met bit in doen, ik weet niet of je dit gedaan hebt? Je hebt net iets meer te vertellen dan wanneer je alleen een halster omdoet. Ben je wel eens naar buiten geweest met een van die anderen erbij. Met een vriendin ofzo en twee pony's?

Je kunt na de vierde/vijfde wandeling zeggen of het een beetje afzwakt. De eerste keren wanneer een paard iets nieuws mee maakt, zijn ze overdonderd. Wanneer ze doorhebben wat er komen gaat, je hebt nog steeds controle en de rust keert sneller terug in zo'n wandeling, dan kun je er iets meer van zeggen.

Louise1990

Re: Wandelen met Baron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 15:18

Ja leuk is hij he? Een stoere rakker. Je zou hem niet als 'ruin' interpreteren. Maar dat heeft juist wel iets vind ik.

Nou, ze staan met z'n 5en. Hij staat samen met Fleur aan de overkant in een grote paddock. Remy, Barones en Sam staan 500, verder. Dit is de eerste keer dat ik met hem ging wandelen, de paarden maken vaak buitenritten, ook alleen. Ik wou zijn gedrag even testen. Het is ook niet zo dat hij compleet onhandelbaar wordt, in tegendeel. Hij is alleen niet bepaald ontspannen. Sommige stukken wel, als ik hem bijv. even laat grazen.

Ik vond het best een beetje eng toen al de paarden op hem afgestormd kwamen, het was een prachtig en bijzonder gezicht maar een risico die denk ik iets te riskant is, al ging het best prima. Misschien moet ik eens samen met hem en Fleur gaan wandelen, dat iemand anders Fleur meeneemt. Dat is een goede.

verder liep hij aan een halster en liet ik hem soms even stoppen, zodra hij rustig was liepen we weer verder. Met bit kan ik idd eens gaan proberen.

Wat wel leuk was: toen ik hem terug zette in de paddock liep hij constant achter me aan. Als ik stopte, stopte hij ook. Waarom doet een paard dit? Mij volgen? : ) Hopelijk houdt hij ook een beetje van mij ; P.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:31

Louise1990 schreef:
Het is ook niet zo dat hij compleet onhandelbaar wordt, in tegendeel. Hij is alleen niet bepaald ontspannen. Sommige stukken wel, als ik hem bijv. even laat grazen.

Als hij niet compleet uit zijn stekker gaat maar alleen op bepaalde momenten moeilijk ontspant, dan kan het een kwestie zijn van oefenen, oefenen, oefenen... Het bit zou ik wel indoen, voor iets meer zekerheid.

Leuk zo die wandelingen, volgens mij heb je er wel plezier in :) .

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:21

Ik zou het rustig opbouwen. Eerst een klein stukje en als hij zich ontspant terug. Volgende keer als het goed gaat weer iets verder enz.
Maar alleen terug gaan op het moment dat hij ontspannen is. En een bitje in voor de zekerheid.
Zo te zien is het een heel leuk paard, gaat vast goed komen!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:08

Je verhaal klinkt romantisch en je bent vriendelijk bezig. De Nazgûl-ervaring is grappig gevonden _O- Zoals door anderen gezegd, moet Baron nog leren dat het wel goed komt als zijn vriendinnetje tijdelijk wordt weggehaald. Misschien went hij er nooit aan, maar ja, dat is dan zijn eigen keuze. Sommige mensen blijven ook onrustig als een partner een paar dagen met vakantie is. Wat betreft het wandelen. Je geeft hem veel vrijheid. Hij mag brullen, omkijken, buurten bij andere paardjes, etc. Als het voor jou werkt, prima. Het klinkt wel gezellig en als Baron jou blijft gehoorzamen, dan is er geen probleem. Dat hij jou volgt, klinkt positief. Hij vindt jou blijkbaar aangenaam, prettig gezelschap. Zelf geloof ik niet in 'houden van', dat is een menselijk begrip.

Het bovenstaande zou ik niet met mijn paard moeten doen. Ik wil dat zij haar aandacht bij mij heeft. Als ik haar teveel vrijheid geef, wordt zij gespannen, want dat moet zij blijkbaar leiding geven. Voor ons werkt het het beste als ik haar aandacht vraag, zij moet op mij letten. Hinneken en omkijken naar andere paarden is onbeleefd, alsof je vriendje naar een andere vrouw fluit op straat. Ik geef eerst een stemcommando: 'HÉ' en daarna een rukje aan het touw als zij blijft geiten. Als ik haar aandacht nog steeds niet heb, doe ik iets onverwachts: ik spring, roep iets, maakt niet uit wat als zij maar denkt: WOW, RAAR WIJF, MOET IK OP LETTEN. Toen ik mijn paard net had, brulde ze naar elk ander paard waar we langs kwamen. Nu niet meer, ik zie dat als een teken van vertrouwen. Naast de training, denk ik dat het heeft geholpen dat we veel wandelingen hebben gemaakt. Dus ja, het is een kwestie van oefenen dus!

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 20:43

Citaat:
volgens mij heb je er wel plezier in
Ja! :D

Citaat:
Eerst een klein stukje en als hij zich ontspant terug

Dat is een goede! Wellicht zou ik dat ná het rijden kunnen doen. Dan is hij toch al een beetje moe. Idee?

EvelienKiss, jouw Zana zou ook zomaar van de Nazgûl kunnen afstammen met haar mooie zwarte vacht!
Ik herken inderdaad wel wat in je verhaal dat ze 'een leider' nodig heeft. Wij mensen denken altijd maar dat dieren als ons denken en
een soort van zelfde emoties/ cognities hebben. Maar ze zijn simpelweg kuddedieren die geleid moeten worden. Net als honden denk ik. Katten zijn gewoon assholes.

Wat ik bijvoorbeeld deed tijdens het lopen is hem even alert maken. Bijvoorbeeld met een klein stukje halstertouw even langs zijn hoofd zwaaien en HÒ zeggen.
Niet dat het hem ook maar iets interesseerde. Nouja, ik zag hem wel even teruggaan, 'oh, het mens loopt nog steeds naast me' ofzo. Idem dito tijdens het rijden vanmiddag.
Zijn precious Fleurtje ging de bak uit en hij is meteen in de war. Dan gaat hij snel lopen en kijken. Ik gaf hem dan een klein rukje en probeerde ophoudingen te maken. Maar ik ben
nog steeds een beetje bang tijdens het rijden dus ik doe het rustig aan. Een goede ruiter zou hem waarschijnlijk consequenter aanpakken. Het moet groeien tussen ons.

En dat volgen in de paddock doet hij dus bij iedereen ben ik achter gekomen -O- . Dus nu is het uit tussen ons. Ik hoop dat Baron en ik nog maatjes kunnen zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:22

Na het rijden is zeker een goed plan. Kijk je wel eens Cesar Milan? Die zorgt er ook altijd voor dat de honden moe zijn voordat ie met ze gaat werken omdat ze dan sneller mee willen werken.

Jouw Baron moet gaan leren dat het reuzeleuk is om met jou te gaan wandelen en wanneer hij terugkomt zijn Fleurtje nog steeds op hem wacht en niet stiekem is gaan daten met Sam. Het beste daarbij is gewoon pure herhaling. Enkel dan zal hij leren dat zijn wereld niet op zn kop staat als hij terug komt. Er zijn helaas weinig extra trucjes daarbij. Het ene paard is daar wat starrer in dan de andere helaas. Dus het kan wel een langlopende kwestie kunnen zijn..

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 21:38

Ja ik kijk dat wel eens, ook omdat het áltijd op tv is : p. Ik herinner me nog die ene keer met die hond die de trap niet op durfde. Eerst rende Cesar wel 15 rondjes om het huis om vervolgens meteen de trap op te rennen. Dit werkte wel! Ik ga het zeker eens proberen met Ba, even uitstappen in het bos.

Eigenlijk ben ik geneigd om niet zo veel aandacht te besteden aan hysterisch gedrag. Meer gewoon een pokerface houden en doorlopen. Ik weet niet precies of dit de juiste methode is. Baron is daarbij vrij 'kopschuw', snel hoofd omhoog wanneer er iets bij zijn hoofd komt. Hem een klap uitdelen lijkt mij niet erg productief. Ik wil het graag leuk houden en hem vertrouwen geven. Wat ik wel zo fijn aan Baron vind, is dat hij wél je ruimte respecteert. Dus niet over je heen lopen en je wegduwen oid. De komende weken ga ik dus veel oefenen met ontspannen!

Bedankt voor de tips iedereen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:52

Louise1990 schreef:
[En dat volgen in de paddock doet hij dus bij iedereen ben ik achter gekomen -O- . Dus nu is het uit tussen ons. Ik hoop dat Baron en ik nog maatjes kunnen zijn.

:') :') _O- _O- _O-

Baron klinkt als leuke pony, die niet helemaal geleerd heeft dat je soms even bij je vrienden weg moet en dat die er later gewoon nog staan.
Dat kan hij maar op 1 manier leren, veel doen.
En ja, dat betekend gehoorbescherming aanschaffen geloof ik in jouw geval, vanwege de geluidsoverlast. :+

Zou hem niet zomaar bij andere paarden laten snuffellen, als er 1 met voorbenen gaat zwaaien hangt die in het draad/hekwerk,
of als er 1 razendsnel omdraaid en bokt ben je ook het haasje of 1 zegt er hap.. al dan niet in Baron, of die mist hij net en hapt jou.
(en je weet nooit of er 1 ziek is of niet)

Veel plezier nog met Baron en ik wens hem sterkte met het terug veroveren van je hart!
(maar ja, geef hem eens ongelijk om te proberen meerdere leuke verzorgsters om zijn vinger te winden?!)

Kirstentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:14

Ik denk dat het ook wel goed is wat je doet

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 15:12

Ik ben gister en vandaag weer met Baron gaan wandelen en het ging hartstikke goed!!!

Gister heb ik eerst een uurtje met hem gereden en ben daarna afgestapt en heb hem aan zijn halster meegenomen naar buiten. Hij heeft geen één keer gebruld!! Geen één keer!
Op de terugweg wordt hij wel een beetje onrustig maar dit komt omdat hij terug naar huis wilt, een veelvoorkomend verschijnsel bij paarden volgens mij. Hij liep steeds vooruit en begon mij te leiden als het ware. Ik heb hem steeds even laten stoppen en geprobeerd zijn aandacht naar mij te verplaatsen. Dit was nog even moeilijk.

Vandaag daarentegen was hij zelfs op de terugweg redelijk rustig. We zijn zelfs nog wat verder gelopen. Vlakbij huis ben ik op een bankje gaan zitten om hem nog een soort 'ophouding' te geven. Dit was heel gezellig : P hij gaf me de hele tijd neusjes. Onderweg heb ik hem een appel en wat snoepjes gegeven zodra hij helemaal relaxed was. Super fijn dat hij niet meer aan de lijn trok op de terugweg maar netjes naast me bleef lopen. Ik denk dat hij nu doorheeft dat we gewoon weer thuis komen. Ik kan naar mijn gevoel gewoon met halster lopen, hij is heel goed te houden en zelfs wanneer hij even schrikt loopt hij niet van je weg, topbeest!

Eindelijk een relaxte wandeling! : D Nogmaals bedankt voor de tips!

Oja en toen we uiteindelijk thuis kwamen, stond Fleurtje te schreeuwen naar hem, maar het boeide Baron niets. Hij keek op zo'n manier naar me: 'we don't care, he baas?'. ;P