Onrustig op trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikiej92

Onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 21:50

Hoi,

Zolang ik Bink al heb ik hij onrustig op de trailer; zweten, veel hinniken, schrapen met zijn voorbenen noem maar op..
Ik ga 1 tot 2x per maand met hem op concours maar wennen doet hij er niet aan.

Er hangt een hooinet maar dat neemt hij noch tijden het rijden noch tijdens het stilstaan een hap van.
Ook een trailer 'maatje' maakte geen verschil.

Heeft iemand een idee wat ik er aan kan doen dat hij rustiger word?

Def

Re: Onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:54

Ga je ook wel eens met de trailer zonder dat je op concours gaat?
Ik vraag dat omdat je paard het op de trailer gaan met concours kan associeren en dat gaat toch bij de meeste mensen met (een beetje) zenuwen gepaard.
In dat geval zou je ook gewoon eens een heel klein rondje door de buurt kunnen rijden met de trailer en hem daarna weer terug op de wei zetten, zodat de trailer niet altijd concours is.

Hoelang ga je al met dit paard op concours?
Mijn paard was het eerste half jaar dat wij op concours gingen ook erg onrustig in de trailer. Daarna werd het langzaam aan beter. Nu houdt ze nog steeds niet van lang stil staan en wachten in de trailer, maar tijdens de rit is ze rustig.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:56

Hoe heb je je paard vaststaan. Kort of lang? Sommige paarden vinden het namelijk fijner als ze kort zijn vastgebonden op de trailer.

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:01

Def schreef:
Ga je ook wel eens met de trailer zonder dat je op concours gaat?
Ik vraag dat omdat je paard het op de trailer gaan met concours kan associeren en dat gaat toch bij de meeste mensen met (een beetje) zenuwen gepaard.
In dat geval zou je ook gewoon eens een heel klein rondje door de buurt kunnen rijden met de trailer en hem daarna weer terug op de wei zetten, zodat de trailer niet altijd concours is.

Hoelang ga je al met dit paard op concours?
Mijn paard was het eerste half jaar dat wij op concours gingen ook erg onrustig in de trailer. Daarna werd het langzaam aan beter. Nu houdt ze nog steeds niet van lang stil staan en wachten in de trailer, maar tijdens de rit is ze rustig.

Heb ook vaker 'geoefend' zoals jij vraagt met hem door gewoon simpelweg een rondje te rijden en dan weer terug zodat hij het niet als negatief iets ziet maar helpt ook niet.
Heb Bink al 7 jaar een de afgelopen 3 jaar ga ik al met hem weg in de trailer, is wel minder geworden in deze jaren maar blijft toch onrustig

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:02

FriesWytske schreef:
Hoe heb je je paard vaststaan. Kort of lang? Sommige paarden vinden het namelijk fijner als ze kort zijn vastgebonden op de trailer.

Heb het beide al geprobeerd, als hij te lang staat probeert hij zich om te draaien, is dus altijd kort

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:03

Hier het zelfde probleem.
Het word alleen maar erger heb ik het idee.
Ze stampt de hele heen en terug weg met haar voorbeen naar voren, tegen de zijwand en tegen de bodem.
Ik ben nu aan het regelen dat er matten in de trailer komen maar dat neemt het probleem niet weg.

Ik had eerst stro in de trailer, dit heb ik er uitgehaald en alleen achter zaagsel neergelegd, ze plast op de trailer dus dit vangt het vocht toch een beetje op.
Heb een hooinet er in, een keer er uit gehaald, maakte geen verschil.

Volgende keer ga ik proberen haar losser te zetten, keer daarop strak, kijken wat dat doet.

Het mooie is, ze loopt er zo op, zonder te kijken. Alleen laden is dan ook geen enkel probleem..

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:06

Watvoor trailer hebben jullie? Wij hebben er namelijk 1 op stal staan die op een 2 paards trailer het liefst alle ruimte heeft (het schot in het midden leggen we dan schuin op zij zodat ze meer ruimte heeft) Sinds we dit doen staat ze gewoon rustig op trailer en is er niks meer aan de hand..

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:08

Heb ik ook aan gedacht, maar ik heb een 1.5 paards, anders had ik dit al gedaan ;)

Ik heb het luikje boven half 'open' staan...

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:09

Oké! Ik hoop dat je snel weer met een rustig trailerpaard op stap kan!

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:10

Ik heb ook een 1.5 paards trailer, hij probeert zich hier in om te draaien dus zit nu een systeem in met 2 balken naast hem waardoor de trailer eigenlijk veranderd in een 1 paards trailer.

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:13

En TS als je hem alleen aan de voorkant smal zet en achter breed?

Die van mij draait niet om, ze schraapt/stampt alleen..
Zowel onderweg als wanneer we stil staan..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 01:47

ook al kritisch naar de rijstijl van de chauffeur gekeken? er zijn mensen die denken dat ze rustig genoeg rijden maar hun paard is het niet met ze eens. Kun je de 'warme koffie op het dashboard test' met goed gevolg doen?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 01:59

Gaat ze er wel zonder problemen in?

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:11

Lavendel werkt rustgevend
Je kan een bosje in de trailer hangen.
Kijk wel uit dat je paard het niet als lunch gebruikt!
Volgens mij zijn er ook kalmerende dingen voor je paard, bach bloesem remedie misch?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:48

Maar dat zijn allemaal symptoombestrijders. Kunnen ook een hulpmiddel zijn maar je moet natuurlijk eerst de oorzaak wegnemen.
Wat de oorzaak is, is moeilijk te zeggen, wanneer je er niet bij bent. Maar ik ben er van overtuigd dat het meestal aan de rijstijl van de chauffeur ligt.
De trailer maakt het paard(en) namelijk niet veel uit, daar hebben ze echt geen verschil in.
Of een paard de link legt tussen de wedstrijd en de reis in de trailer er naartoe (hoe is ze op een wedstrijd?) vraag ik me ook af dus dan blijft alleen de reis an sich over.
Daarnaast is de manier van laden misschien van invloed. Gaat het paard wel gemakkelijk op de trailer? Of is dat ook al een marteling? Laad in ieder geval met veel geduld en zonder geweld en rij in het vervolg als een slak en je hebt grote kans dat het op den duur gemakkelijker wordt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:57

Trailer kan wel degelijk uitmaken. Die van mij kan absoluut niet in een 2paards trailer staan. Duwd de stang eruit en valt om. In deze club trailer kregen we hem er ook met geen mogelijkheid meer in. Toen zijn we gaan zoeken en heeft hij een paar keer in een 1,5 trailer gestaan die gehuurt was. Maar meestal was de hoogte van de klep soms een probleem. Nu hebben we zelf een Willams trailer. Hier loopt hij nog net niet zelfstandig in, terwijl we hem 2 jaar terug met hoofdstel en hengstenketting en zweep de trailer op moesten zetten. Nu loopt hij zo met halster en los touw de trailer op. En heeft nooit meer vervelend op de trailer gedaan. Alleen wachten bij stoplichten kan hij ongeduldig worden.
Al die tijd is de chauffeur hetzelfde gebleven, en hebben andere het ook nog geprobeerd met hetzelfde resultaat.

TS: ik zou verschillende dingen proberen, misschien kom je er daardoor wel achter wat wel en niet werkt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:56

Een paard met hoofdstel, hengstenketting en zweep de trailer in proberen te krijgen, bevordert niet echt. ;)
En als de chauffeur altijd hetzelfde is gebleven, is dat misschien inderdaad het/een oorzaak. Wie zegt dat die enkele andere wel goed reed?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:08

cissy schreef:
ook al kritisch naar de rijstijl van de chauffeur gekeken? er zijn mensen die denken dat ze rustig genoeg rijden maar hun paard is het niet met ze eens. Kun je de 'warme koffie op het dashboard test' met goed gevolg doen?

Echte-Chocomel-met-slagroom geeft meer rommel....... }:)

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 14:07

Bink loopt zonder problemen de trailer op, geen hengstenketting,zweep of iets anders nodig alleen een klein worteltje als beloning.

Mijn vader rijd altijd super rustig met Bink achter hem in de trailer omdat Bink altijd met rechtsvoor staat te schrapen moet hij wel rustig over een drempel of door een bocht omdat Bink anders half om dondert..

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:15

TS, Bij mij exact het zelfde, niet eens een wortel nodig, ze kijkt niet eens.
En ook mijn paard staat met rechtsvoor te stampen, maar waarom?
Geen idee!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:35

Drempels en verhogingen zijn niet erg zolang je maar rechtuit gaat, het euvel zit m in de bochten, het optrekken bij stoplichten en dan gelijk de bocht om moeten en of je wacht met trekken tot je de bocht uit bent of niet....
Het klinkt misschien gek maar er zijn heel veel mensen die niet voor de warme koffie of chocomel met slagroom test slagen en maar stug blijven volhouden dat ze rustig rijden. Stap zelf eens achterin een trailer en doe een rondje.... eye opener! :j

Paarden zien niet waar ze heen gaan en kunnen niet logisch nadenken zoals wij, vergelijk het met als je zelf in de stadsbus meerijdt en niet mag kijken waar de chauffeur heengaat, let wel: je mag niet zijwaarts gaan staan want een paard staat ook vaak rechtuit op een trailer.

ikke schreef:
nah nee, dat gaat teveel plakken.... :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:47

cissy schreef:
ikke schreef:
nah nee, dat gaat teveel plakken.... :P

Daarom juist!

Way_of_Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:58

Mijn paard hebben we eerst gevoerd in de trailer, elke dag. Daarna een hele tijd geen probleem. Het is van nature al een onrustig paard en mijn vriend houdt heel erg rekening met hem, tijdens het autorijden. Bochten vrijwel altijd in zijn 2e versnelling.
Daarbij dus geen problemen.
De mijne word pas onrustig als we op vreemd terrein staan, maar dat vind ik vrij logisch.

Ik hoop dat het overgaat, blijft toch altijd spannend! Succes