Rustig op poetsplaats

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMartine

Rustig op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 21:22

Hallo iedereen!

Ik heb een probleempje met mijn pony. Hij is heel erg druk en vervelend op de poetsplaats.
Hij kijkt overal heen en hij wijkt van links naar rechts. Ik kan nooit eens rustig poetsen. Hij gaat ook wel eens hangen en hij trekt me dan alles kapot. Ik heb hem al losjes staan, zodat ik hem in 1x kan lostrekken. Af en toe maakt hij het zelf los, maar dat neem ik liever dan dat hij alles kapot trekt. Maar, het word nu wel echt een probleem en heel irritant! Weet iemand iets om hem een beetje rustig te krijgen?

Alvast bedankt!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:23

Omdat je je topic op het verkeerde forum hebt geplaatst ga ik het voor je verplaatsen.

TAO --> OPG

Locanda

Re: Rustig op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:24

Nog een lastig probleem door de computer, niemand daar die het even kan bekijken?
Hoe is je pony verder, rustig? Hij krijgt genoeg (vrije) beweging? Niet te hoog in het voer? Is hij op z'n gemak op die plek? Geen andere plek om te poetsen, hoe is hij er dan onder? Je pony heeft geen last van ongemakken met rijden? Hij weet immers wat er komen gaat.
Iig wil hij daar dus weg. Wat je kan doen om het hem goed te leren, is negeren als hij druk doet. En hem daar weg halen, zodra hij rustig is. Dit duurt even, maar dan leert hij daar pas weg te komen, als hij rustig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:27

Hij let dus gewoon niet op jou als hij op de poetsplaats staat? Of is hij paniekerig en bang? Doet hij het ook als er paarden in de buurt staan of alleen als de paarden bijv op de wei staan?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:41

ik herken dit wel van mijn verzorg paard.
zij heeft het wel in mindere mate. Bij haar is het dat ze zich echt op 1 persoon richt, daar hecht ze aan. staan er dan te veel andere mensen bij, dan wordt ze onrustig en weet ze letterlijk niet meer waar ze kijken moet.
ik zorg er dus voor dat ik heel rustig blijf, ik kom op tijden dat er (bijna) niemand is en dat er dan ook geen andere paarden in de bak rijden. zo kan ze zich helemaal op mij focussen en wordt het niet te druk ik haar hoofd.
dat zou je dus kunnen proberen, kijken hoe het dan gaat.

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:08

Ja dit herken ik ook bij mijn verzorgpaard Baron. Hij staat continu te draaien, met zijn hoofd te zwaaien en met zijn benen te graven. Gedeeltelijk komt dit doordat zijn vriendinnetje Fleur achterblijft in de paddock. Meestal zet ik haar dus ook bij de poetsplaats. Maar dit helpt niet zo heel veel.

Tijdens het poetsen leg ik een beetje hooi op de grond, maar dit werkt ook niet al te best. Het is trouwens best een onrustige pony, dat moet ik erbij zeggen.

Zijn er nog andere tips?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:18

Leer je pony stilstaan. Zadelmak maken is een heel proces, maar van stilstaan verwachten we dat paarden het zomaar kunnen.

Dus gewoon eens gaan wandelen, en af en toe stilzetten, met hierbij een duidelijk commando. (Ho is je pony waarschijnlijk al bekend.) Belonen kan al heel simpel, door gewoon enthousiast te zeggen dat je haar heel knap vind, en dan de oefening af te breken en wat simpelers te gaan doen. Dus het commando geven voor stap, zodat het heel duidelijk is wanneer ze weer mag gaan stappen. Wanneer je hier onduidelijk over bent zal je pony te pas en te onpas toch weer wegstappen, omdat ze uit probeert te zoeken wanneer ze nou precies mag gaan stappen.

Dit breid je langzaam uit, tot je paard gewoon rustig stil kan staan tijdens het poetsen.
Zo staat mijn paard in ruil voor hier en daar een snoepje keurig stil, voor de deur van de zadelkamer. Hoef ik haar niet vast voor te zetten, en ik hoef niet zo ver met mijn spullen te sjouwen. :D

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:21

mijn verzorgpony gaat ook druk doen, als ik een berg hooi voor zn neus zet staat hij ineens heel erg stil te eten... hij heeft gewoon geen geduld :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 04:54

Voor het probleem met lostrekken is een heel makkelijke trainingstool te krijgen. De Aussie Tie Ring of anders de Safe Clip. En vervolgens is het een kwestie van het dier geduld bijbrengen. Het liefst door hem vaker vast te zetten. Met Aussie Tie Ring of Safe Clip. En er niet van onder de indruk raken als hij mal gaat doen en gaat hangen. Als je de Aussie Tie Ring gebruikt of de Safe Clip kan er niet gebeuren. Gebruik de zoekfunctie maar om wat filmpjes en ervaringen te zien van de Clip of de Tie Ring....

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 05:10

Hoe oud is je pony?
Heeft hij uberhaupt wel geleerd om vast te staan?
Als hij het helemaal niet kent, dan moet je het nog aanleren.
Maar als het puur paniek is (misschien onlangs heel erg geschrokken toen hij vaststond?), dan kan het ook geen kwaad om het opnieuw aan te leren.
Als je het wat meer kan omschrijven kunnen we beter advies geven :)

xMartine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 20:05

Bedankt voor al jullie reacties. Mijn pony is het zeker wel gewend. Hij is ook erg druk onder het rijden. (altijd al geweest). Vroeger er ook altijd keihard vandoor. Maar, hij is gewoon ook erg kijkerig. Hij is nu 13. Nou paniek weet ik niet.. Hij wil gewoon alles mee krijgen en is wel snel onder de indruk van iets. In aparte verhoudingen. Van een spuitende trekker vlak naast hem is hij niet onder de indruk, maar van een jas een dekje een plastic tas op de bakrand weer wel, en daarom is hij ook moeilijk met langs de bakrand rijden.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:51

Zet hem op een recht stuk. Als hij begint te waggelen en te draaien druk je hem telkens terug op de plek waar hij stond. Telkens terug zetten kost heeeeel veel tijd, het is ook zeker niet geleerd in een week. Als je het paard telkens terug zet op zijn plek ziet hij op het gegeven moment ook niet meer het doel in om te gaan waggelen ed.
Ik zou met hem vanaf de grond aan de gang gaan en hem aanraken met allerlei voorwerpen, plastic zakjes, balletjes, jassen, dekjes, tuig noem het maar op. Paard moet beseffen dat niet elk gevalletje een dikke berg tijger is. Ik zou ook met hem bezig gaan zodat je hem ook met je handen overal kunt aanraken zonder dat hij ervoor weg loopt, met borstelen raak je namelijk je paard ook overal aan en dan hoort hij ook stil te staan. Hierbij geld ook lopen = achteruit zetten, weer op nieuw beginnen.

xMartine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 20:21

Charityyy schreef:
Zet hem op een recht stuk. Als hij begint te waggelen en te draaien druk je hem telkens terug op de plek waar hij stond. Telkens terug zetten kost heeeeel veel tijd, het is ook zeker niet geleerd in een week. Als je het paard telkens terug zet op zijn plek ziet hij op het gegeven moment ook niet meer het doel in om te gaan waggelen ed.
Ik zou met hem vanaf de grond aan de gang gaan en hem aanraken met allerlei voorwerpen, plastic zakjes, balletjes, jassen, dekjes, tuig noem het maar op. Paard moet beseffen dat niet elk gevalletje een dikke berg tijger is. Ik zou ook met hem bezig gaan zodat je hem ook met je handen overal kunt aanraken zonder dat hij ervoor weg loopt, met borstelen raak je namelijk je paard ook overal aan en dan hoort hij ook stil te staan. Hierbij geld ook lopen = achteruit zetten, weer op nieuw beginnen.

Bedankt, ga er zeker wat mee doen!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:41

mijn vaste rijpaardje deed dit ook altijd, maar zodra ik hem los zette was er niks meer aan de hand. Dan kon hij lekker een beetje snuffelen, maar was wel meteen de liefste knuffelpony van allemaal, teriwjl hij bij anderen (waar hij vast staat) een bijtpaard is, die constant loopt te draaien.
Maar ik weet niet of je daar wat aan hebt? want als het niet werkt wordt het nog moeilijker om je pony daarna weer goed op te voeden

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:57

Hallo,
wat betreft je topic 'rustig op poetsplaats', je moet ook niet direct van je paard/pony verwachten dat hij een half uur stil kan staan.
Ik zelf heb een jong paardje die dit ook niet kan. Ik snijd dan een wortel in stukjes en doe die in mijn zak. het halstertouw doe ik door de ring maar heb er niet een knoop in, ik heb het uiteinde namelijk in mijn hand waarmee ik niet poets. Als mijn paard gaat trekken geef ik een klein stukje mee, wordt ze weer rustig dan laat ik haar weer dichter naar de ring toe. Wanneer ze keurig braaf stil staat geef ik haar een stukje wortel. Daarna is ze wel weer wat onrustiger omdat ze opnieuw een wortel wil maar dan blijf ik rustig en doe hetzelfde als hierboven. Wanneer ze gaat schrapen zeg ik niks en draai me om zodat ik met mijn rug naar haar toe sta. Als ze stopt wacht ik nog even en ga dan weer verder met borstelen. Eerst begon ze direct weer met schrapen maar dat deed ze na 2/3 dagen al niet meer :)
Verder laat ik haar steeds langer stilstaan voordat ze een wortel krijgt. Maar ik beloon haar ondertussen wel door 'goedzo, braaf' te zeggen en haar klopjes te geven. Zo leert ze steeds langer stil te staan en weet ze dat ze dan braaf is.

Ik begon eerst met een aantal minuten stilstaan en nu steeds langer. Mijn paard krijg nu als we klaar zijn met poetsen pas een wortel en dat gaat goed. Ik denk dat ik nu ongeveer 10 minuutjes poets.

(verder doe ik opzadelen trouwens altijd op stal, omdat ik dan anders bij haar wegmoet om het zadel enz. op te halen als ik gepoetst heb. In stal blijft ze mooi stil staan en kijkt ze door het deurtje naar buiten).

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel :)

Succes!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:01

Mijn ervaring is dat het ook aan de poetsplaats kan liggen. Mijn paard werd steeds drukker en onrustiger op de poetsplaats, wat ik ook probeerde. Uiteindelijk werd het zelfs gevaarlijk. Ze had dit nooit eerder gehad op andere plekken.

Op de andere poetsplaats op stal staat ze wel rustig, en in haar stal staat ze gewoon los tijdens het opzadelen. Ik ga dus niet meer lopen klussen en rommelen op die poetsplaats waar zij zo in paniek raakt, ik parkeer mijn paard gewoon ergens anders :')

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:04

Als hij de knoop los maakt kan je ook een trailer gebruiken, deze kan je ook snel losmaken dmv de paniekhaak

xMartine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:36

0nynke schreef:
Hallo,
wat betreft je topic 'rustig op poetsplaats', je moet ook niet direct van je paard/pony verwachten dat hij een half uur stil kan staan.
Ik zelf heb een jong paardje die dit ook niet kan. Ik snijd dan een wortel in stukjes en doe die in mijn zak. het halstertouw doe ik door de ring maar heb er niet een knoop in, ik heb het uiteinde namelijk in mijn hand waarmee ik niet poets. Als mijn paard gaat trekken geef ik een klein stukje mee, wordt ze weer rustig dan laat ik haar weer dichter naar de ring toe. Wanneer ze keurig braaf stil staat geef ik haar een stukje wortel. Daarna is ze wel weer wat onrustiger omdat ze opnieuw een wortel wil maar dan blijf ik rustig en doe hetzelfde als hierboven. Wanneer ze gaat schrapen zeg ik niks en draai me om zodat ik met mijn rug naar haar toe sta. Als ze stopt wacht ik nog even en ga dan weer verder met borstelen. Eerst begon ze direct weer met schrapen maar dat deed ze na 2/3 dagen al niet meer :)
Verder laat ik haar steeds langer stilstaan voordat ze een wortel krijgt. Maar ik beloon haar ondertussen wel door 'goedzo, braaf' te zeggen en haar klopjes te geven. Zo leert ze steeds langer stil te staan en weet ze dat ze dan braaf is
Ik begon eerst met een aantal minuten stilstaan en nu steeds langer. Mijn paard krijg nu als we klaar zijn met poetsen pas een wortel en dat gaat goed. Ik denk dat ik nu ongeveer 10 minuutjes poets.

(verder doe ik opzadelen trouwens altijd op stal, omdat ik dan anders bij haar wegmoet om het zadel enz. op te halen als ik gepoetst heb. In stal blijft ze mooi stil staan en kijkt ze door het deurtje naar buiten).

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel :)

Succes!

Ik verwacht wel van mijn pony dat hij zich netjes gedraagt, en gewoon even tijdens het poetsen 'normaal' kan staan. Dat hij zich af en toe een beetje omdraait, geen probleem! Maar dat hij continu zit te dartelen is zeer irritant. Ik heb er mee bezig geweest en het gaat al en stuk beter. Hij doet het een stuk minder. Hij is wat rustiger op de poetsplaats en als het heel druk is, dan poets ik hem rustig bij de stallen. Ga de drukte verder niet opzoeken ik doe rustig aan. Maar bedankt voor je reactie!
Laatst bijgewerkt door xMartine op 11-12-13 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:41

Als ik mijn paard op de vorige stalling aan de muur zette draaide hij ook van links naar rechts. Er was ook buiten een balk waar ik hem aan kon zetten, dan kon hij over het erf kijken, dan stond hij ook gewoon netjes stil.
Op de huidige stalling kan ik hem alleen maar aan de muur zetten, dus wandelt hij weer van links naar rechts. Helaas is er bij hem niet veel aan te doen, hij is gewoon nieuwsgierig en kijkt niet graag naar een muur(ook best logisch), dus ik heb me er bij neer gelegd haha

xMartine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:42

SuperAssie schreef:
Als ik mijn paard op de vorige stalling aan de muur zette draaide hij ook van links naar rechts. Er was ook buiten een balk waar ik hem aan kon zetten, dan kon hij over het erf kijken, dan stond hij ook gewoon netjes stil.
Op de huidige stalling kan ik hem alleen maar aan de muur zetten, dus wandelt hij weer van links naar rechts. Helaas is er bij hem niet veel aan te doen, hij is gewoon nieuwsgierig en kijkt niet graag naar een muur(ook best logisch), dus ik heb me er bij neer gelegd haha

Haha ja precies.. Het gaat dus wel beter met die van mij en ik ga de grote drukte uit de weg. Dan zoek ik de rustige plekjes op. Dan is hij ook een stuk rustiger. :)