vraag voor secretaris rijverenigingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladyratina

vraag voor secretaris rijverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 21:07

Mocht dit topic niet goed staan, wil de Mod het dan verplaatsen?

Ik heb een vraag voor secretarissen voor rijverenigingen. Onze vereniging kent twee soorten lidmaatschappen. Eentje waarbij je tevens een startpas krijgt voor het rijden van wedstrijden en eentje waarbij je geen wedstrijden rijdt maar alleen deelneemt aan de clubactiviteiten.

Zijn er hier meer verenigingen die ook niet-startpas leden hebben? En melden jullie deze leden aan bij de KNHS? Ik heb de vraag bij de KNHS neergelegd en deze zegt dat ik gewoon alle leden moet aanmelden. Maar op het waarom krijg ik geen duidelijk antwoord. Waarom moet ik een niet wedstrijd rijdend lid aanmelden? Ik heb eens ergens gehoord dat je als KNHS lid een ongevallen verzekering hebt maar ook daar kan ik niets van terugvinden op de site.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:11

TAO --> WD-V

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:05

Hier hebben we ook 2 soorten leden, en ieder lid moet inderdaad aangemeld worden bij de KNHS. Dit staat ook in de statuten. Als lid heb je ook stemrecht en dergelijke. KNHS is de overkoepelende organisatie van rijverenigingen en ponyclubs.
In de statuten dient het volgende onder andere opgenomen te zijn:

Citaat:
1. De vereniging en de leden zijn lid van de KNHS.
2. Een lid van de vereniging kan alleen lid zijn van de vereniging indien en zolang hij lid is van de KNHS. Indien de KNHS het lidmaatschap van het lid beëindigt, is de vereniging gehouden het lidmaatschap van het lid door opzegging met onmiddellijke ingang te beëindigen. Indien het lid zelf zijn lidmaatschap van de vereniging door opzegging beëindigt, eindigt daardoor tevens zijn lidmaatschap van de KNHS, tenzij het lid aansluitend uit andere hoofde lid blijft van de KNHS.
3. De vereniging is verplicht binnen een maand na aanmelding bij de vereniging een door de vereniging toe te laten lid schriftelijk aan de KNHS op te geven.

Wanneer dit niet in de statuten van de vereniging staat kan de vereniging niet aangesloten worden bij de KNHS.
Waarom dit is? Als zijnde vereniging heb je ook voordelen van de KNHS, ook als je geen startpas hebt. Zo kun je bijvoorbeeld profijt hebben van de IVA die makkelijk afgegeven wordt door de KNHS, verzekeringen, maar ook accountants hulp en juridische hulp. De KNHS ondersteund verenigingen op verschillende manieren, en als een vereniging gesteund wordt geldt dit profijt eigenlijk voor alle leden. Daarom moeten alle leden ook aangemeld zijn en dus lid worden van de KNHS.

Ikzelf ben lid van de rijvereniging maar heb geen startpas. Ik ben enkel lid om de verenigingsfaciliteiten te mogen gebruiken. Maar heb dus wel profijt gehad met de KNHS die bij heeft gestaan toen de gemeente een rij-accomomodatie onteigende en verhuurde aan een andere partij.

ladyratina

Re: vraag voor secretaris rijverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 23:11

Ontzettend bedankt voor je duidelijke uitleg. Nu kan ik ook goed aan onze niet wedstrijdleden uitleggen waarom ze lid moeten worden van de knhs .