Ik weet niet waar ik het moet plaatsen dus als het verkeerd staat, sorry!
Binnenkort wil ik met mijn bijrijdpaard gaan starten op wedstrijden. Nu is eigenlijk mijn vraag hoe het dan in elkaar zit met de verzekering... Onder wat voor verzekering valt dit en wie is er wanneer aansprakelijk?
Stel mijn bijrijdpaard trapt Pietje zijn paard wie is er dan aansprakelijk? Ik of de eigenaar? Stel mijn bijrijdpaard trapt Pietje zelf, wie is aansprakelijk? Ik of de eigenaar?
En als ik en mijn Bijrijdpaard worden getrapt, hoe zit dat dan met de verzekering??
_Jolien_
Geplaatst: 13-03-13 18:51
Hoi, jij moet een WA (wettelijke aansprakelijkheidsverzekering) afsluiten, dan ben jij verzekerd als er wat gebeurd
Dat is niet helemaal waar. In theorie blijft de eigenaar altijd aansprakelijk voor zijn of haar dier. Wat er echter in de praktijk veel gebeurt, is dat de bijrijdster een eigen WA verzekering afsluit, en mocht er iets gebeuren, aangeeft dat het om hun eigen dier gaat. De WA verzekering van jou, vergoed namelijk geen schade die gemaakt is door dieren van een ander, ondanks dat jij dat dier op dat moment in handen had. Helaas heb je dan dikke kans dat de verzekering van de eigenaar niets uitkeert, omdat de eigenaar zelf het dier niet in handen had, en niet "gemachtigd" was om eht dier uit te lenen.
Ook als je van je paard afvalt en letsel hebt, zul je van je verzekering een brief krijgen of het hier je eigen paard betrof. Als je hier "nee" aankruist, zal de verzekering altijd naar de verzekering van de eigenaar stappen. Dit kan een vervelend spelletje worden.
Bespaar jezelf dus de moeite en neem een eigen WA verzekering (bij het Kruidvat heb je al een prima dekkende WA verzekering voor nog geen 2 euro per maand.), en als er wat gebeurt, geef aan dat het je eigen paard is.