Nu scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dyoka

Nu scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 16:17

Ik ben nog aan het twijfelen...
Kan ik mijn pony nu nog scheren?
Ze laat nog geen haar los, en ze is al drijfnat na twintig minuten rijden terwijl ze van de zomer makkelijk een uur liep zonder nat te worden.
Nu is het natuurlijk ook nog geen zomerweer, maar die paar dagen/week dat het zulk lekker weer was hoorde ik van veel kanten dat de paarden al heel erg aan het verharen zijn, terwijl mijn pony nog in haar complete wintervacht zit.
Kan ik nu nog scheren, of is het nu te laat?

Cchanny

Re: Nu scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:19

Volgens mij scheer je nu haar zomervacht ook weer mee. Dus moet ze langer met een deken oplopen.

Meeste paarden zijn nog niet aan het verharen hoor.
Vanwege het koude weer nog steeds.

Gewoon rustig uit stappen totdat ze weer op adem en temperatuur is.
Ik merk dat mijn merrie tijdens het verharen ook minder conditie heeft en ook sneller nat is.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 16:23

Oké bedankt. :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:25

Cchanny schreef:
Volgens mij scheer je nu haar zomervacht ook weer mee. Dus moet ze langer met een deken oplopen.

Meeste paarden zijn nog niet aan het verharen hoor.
Vanwege het koude weer nog steeds.

Gewoon rustig uit stappen totdat ze weer op adem en temperatuur is.
Ik merk dat mijn merrie tijdens het verharen ook minder conditie heeft en ook sneller nat is.

Onze paarden op stal zijn al aardig aan het verharen geweest hoor! Vorige week haalde ik bijna een hele deken haar van mijn paardlief af. :)

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 16:30

Ja dat hoorde ik van meer kanten ja. :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:54

verharen heeft niks met de koude te maken maar met het licht.

maar lees even mee. heb ook gelijk een vraag .
oudje 2 weken geleden terug geschoren ivm erge jeuk en op advies van dierenarts. staat nu flink onder de dekens met dit weer.
gelukkig is de jeuk voorbij door haar goed te wassen en te hebben geschoren maar.. het ziet er niet uit.
het is een vos heb haar voor de helft geschoren dus benen en hals hoofd niet. maar op haar rug zaten dus open plekken van het krabben met haar tanden van de jeuk. en daar komen nu donkere haren voor terug.
dus mijn pony ziet er donker uit behalve op buik, rug lichter van kleur door scheren. en daar tussen weer donkere vlekken. weet iemand of dat nog goed komt of ziet dat er van de zomer niet uit.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:30

hier 1 die met hele erg jeuk staat door t verharen ik sta dr per dag gewoon 1,5 uur te poetsen blijf dr haar vanaf halen maar ze heeft echt jeuk van t verharen en geen luis....
zou ik dr anders gewoon nog scheren nu??

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:37

Mijn paard halverwege vorige maand ook nog geschoren, hij bleek allemaal schimmelplekken te hebben. Gelukkig na een paar x wassen is dat weg maar dat was wel vervelend hoor om met dat koude weer te wassen.
Ik denk dat het aan je paard ligt, is hij al aan het verharen? Dan zou ik toch wachten want dan scheer je de zomervacht ook mee. Maar als hij nog vol in zn wintervacht zit denk ik dat het prima kan hoor, vorig jaar nog geschoren eind maart en hij zat gewoon netjes in zn vacht 's zomers.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:43

Mijn oudje vorige week ook geschoren. Ze raakt al jaren haar haar niet meer kwijt, dus echt niks he. Dus ik scheer een paar keer per jaar. Vorige week met dat lekkere weer onder 1 deken, maar ze heeft er nu 3 op incl hals. Het is even niet anders, wordt straks weer beter.
Ze had idd ook veel jeuk en van die schilferplekjes. Pony ziet er nu ook weer uit als een pony, ipv een beer

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:47

Ligt eraan of je goede dekens hebt en of je paard ook binnen kan staan of snachts op stal komt.
Hier op stal heeft een dame haar oudere paard geschoren voor de mooi, geen fatsoenlijke dekens, paard is geheel geschoren. 247 buiten met schuilstal, maar in de schuilstal komen ze nooit. Paard heeft het erg koud en loopt vlak daarna erg stijf en heeft dikke benen (aangespannen spieren door de kou?).

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:55

dat is wel heel sneu! Onze pony loopt overdag buiten en tegen 5 uur naar binnen. Maar van de week met die koude wind heeft ze de ochtend ook binnen gestaan. Ze stond echt te bibberen.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:58

je kan nu nog rustig scheren. Het is een fabeltje dat de zomervacht lelijk wordt..je scheert toch ook de sokken van je paard in de zomer?
Sommige paarden ( denk aan slechte conditie) kunnen schietharen krijgen, maar die zijn makkelijk te verwijderen.
De donkere plekken gaan met verharen weer weg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:01

Die van mijk vorige week geschoren ivm jeuk. Dikke onderdeken en 300 gr winterdeken op en klaar :) geen spijt van.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:38

bibberen wil nog niks zeggen bij een paard. maar stijfheid etc erbij wel .. die van mijn stond eergisteren ochtend ook wat te bibberen maar verder alles oke en voelde goed aan.

tumvun: hoe ziet die van jou er nu uit en had jij je paard helemaal geschoren,
catalyst wat bedoel je met schietharen, op een open huid de haartje die eruit steken die zachtjes aan weer aangroeien en donkerder zien

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 17:27

Mijn pony is 19, en ik merk inderdaad met de jaren mee dat ze minder snel uit d'r vacht komt.
Ze staat overdag buiten en komt 's nachts binnen.
En weten jullie misschien ook iemand die nu nog wilt/kan scheren?
Of kan ik dat beter op Bokt Markt vragen?

Liesbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:30

Je kan nu nog scheren ja, maar met een beetje geluk is ze over drie weken zelf uit het meeste van haar wintervacht? Het stuiterende weer maakt het voor de meeste dieren niet zo makkelijk, heb ik de indruk :-)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:49

Ik scheer :)
schietharen zijn van die lange dikke stugge haren die soms nog doorkomen ( bv onder de kin, maar kan ook wel eens op de buik etc zitten..ondervacht blijft dan kort, op enkele schietharen na..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:15

nou hier vandaag geschoren bleek madam toch luis te hebben dus gaat ze van t weekend eens flink in de sebacil

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:36

StalNollie schreef:
tumvun: hoe ziet die van jou er nu uit en had jij je paard helemaal geschoren,

Hij begint nu alweer wat langere haartjes te krijgen en ja ik heb hem helemaal geschoren. :j
Wereld van verschil zonder die vacht! Pony loopt nog wel lekker te teddyen, daar zit het ook niet in de weg. :)

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:40

Ook wij scheren nog, vorige week de laatste voor de laatste keer geschoren. Doen we al jaren en nooit problemen mee gehad, gewoon een warmere deken erbij op en trainen maar!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:44

Heb vanmorgen wat "geplukt" op de plekken waar je niet veel borsteld zoals rondom hoofd, nek en tussen voorbenen, meneer vondt het maar wat heerlijk.
En ik zat eronder.... :D

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:22

Papegara schreef:
Ligt eraan of je goede dekens hebt en of je paard ook binnen kan staan of snachts op stal komt.
Hier op stal heeft een dame haar oudere paard geschoren voor de mooi, geen fatsoenlijke dekens, paard is geheel geschoren. 247 buiten met schuilstal, maar in de schuilstal komen ze nooit. Paard heeft het erg koud en loopt vlak daarna erg stijf en heeft dikke benen (aangespannen spieren door de kou?).

lief baasje heeft dat paard. Zou daar toch echt mijn mond niet over kunnen houden. Is ze wel helemaal goed bij haar hoofd met dit weer.?