Tijdig afmelden voor een wedstrijd, rekening betalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Tijdig afmelden voor een wedstrijd, rekening betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 13:14

Omdat mijn paard al langer met een blessure heeft gekampt, durf ik het toch niet aan om de wedstrijden van 14 maart en 21 maart te rijden.

Dus heb ik - wat aan de late kant misschien voor de 14e - beide wedstrijdorganisaties gemaild (7 maart) dat ik door nogsteeds slechte conditie van mijn paard niet aan de start kan verschijnen. Van de wedstrijdorganisatie van 14 maart kreeg ik direct antwoord was dat dat prima was en wenste mij succes met m'n paard. De wedstrijdorganisatie van 21 maart heeft mij gister een mail gestuurd dat ze mij een rekening sturen omdat ik te laat heb afgemeld. De sluitingsdatum van de wedstrijd van 14 maart is 8 maart. De sluitingsdatum van de wedstrijd van 21 maart staat niet op startlijsten vermeld.

Kunnen zij mij nu zomaar een rekening sturen als ik - naar mijn idee - tijdig mij afmeld, en daar geen duidelijke sluitingsdatum bij staat?

Uit eindelijk hebben zij het laatste woord ben ik bang, maar toch vind ik dit vreemd. Wie weet hoe dit precies zit?

Linda714

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:17

Dat is per organisatie verschillend.
maar als jij via de dierenarts kan aantonenen dat je paard een blessure heeft dan (zou) je niet hoeven te betalen.
Ik heb dit zelf gehad met mijn paard ne hoefde toen niet te betalen

miss_lizje

Re: Tijdig afmelden voor een wedstrijd, rekening betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:19

Vind het vreemd dat de wedstrijd van 21 maart geen sluitingsdatum heeft staan. Je zou zonder reden gewoon kunnen afmelden als je het voor de sluitingsdatum doet.
Heb je je aangemeld/informatie gewonnen via startlijsten.nl of via de KNHS?

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:23

Linda714 schreef:
Dat is per organisatie verschillend.
maar als jij via de dierenarts kan aantonenen dat je paard een blessure heeft dan (zou) je niet hoeven te betalen.
Ik heb dit zelf gehad met mijn paard ne hoefde toen niet te betalen

het niet hoeven betalen na afmelden sluitingstijd ivm blessure is aan organisatie , hoe zij dar mee omgaan.......

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 13:26

Ik heb me via Digitaal Inschrijven van Startlijsten ingeschreven. Dus alles is via Startlijsten gegaan en daar is het mis gegaan...

Ik heb zojuist namelijk KNHS gebeld, en volgens hen moet er op hun site wel een sluitingsdatum vermeld staan. Op hun site staat de sluitingsdatum inderdaad erop van de wedstrijd, maar niet op Startlijsten... Dus officieel doen zij niets fout, het is alleen wel heel onhandig.

Maar kan ik eventueel met een dierenartsverklaring na de sluitingsdatum wel gewoon afmelden?
Die dierenartsverklaring kan ik namelijk zeker krijgen omdat mijn paard in verschillende klinieken is geweest en nogsteeds onder behandeling staat.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:29

En wat was de sluitingsdatum op de website van de KNHS? Was je echt te laat met afmelden? Meld zowiezo bij de organisatie dat de sluitingsdatum op startlijsten.nl niet vermeld stond, dan kunnen hun dat in het vervolg ook aanpassen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 13:30

Ja, 28 febr was sluitingsdatum. Was precies een week te laat, dus wel echt te laat...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:31

Wedstrijdorganisatie bellen en het verhaal nogmaals doen, daarbij duidelijk vermelden dat ze onvolledig in hun informatie zijn door geen sluitingsdatum te vermelden. Gaan ze nog steeds niet accord dan da vragen een brief te maken en dit ook eerst vertellen aan de organisatie. Vind trouwens twee weken van te voren afmelden heel netjes, meeste verenigingen hebben dan hun startlijsten er nog niet opstaan en lege plekken kunnen echt wel opgevuld worden. Of er zijn weinig aanmeldingen, dan proberen ze natuurlijk elke cent binnen te krijgen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 13:32

Ik dacht ook redelijk op tijd te zijn inderdaad. :j
En mijn plek is al lang en breed opgevuld...

Moeilijke van deze wedstrijdorganisatie is, dat het een bekende van mij is... Dat maakt het er niet gemakkelijker op.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:37

Wow, dat is wel een vroege sluitingsdatum! Zo veel ruimte tussen sluitingsdatum en wedstrijddatum heb ik nog niet eerder gezien. Was het soms een wedstrijd met behoorlijk veel mensen ofzo?

Je kan het proberen met je dierenarts verklaring, al ben ik bang dat ze misschien zeggen "had je je maar niet moeten inschrijven zolang je paard niet 100% is."

Ik weet ook niet precies hoeveel het startgeld is en of je daar vaker wilt starten. Maar als het een plek is waar je mogelijk vaker wilt komen zou ik eieren voor mijn geld kiezen en gewoon betalen om het netjes af te sluiten.

Zelf heb ik mij een keer afgemeld omdat we het terrein niet afkonden door gladheid en mijn paard had door het weer al 2 a 3 dagen alleen maar los gestaan. Tja weer heb ik zelf ook geen invloed op. Heb mij afgemeld en op de dag van de wedstrijd netjes betaald. Betreffende vereniging kon er ook niks aan doen dat ik van wat veder moest komen. Hun eigen leden op stal konden wel gewoon de wedstrijd rijden.

Maar vermeld wel even naar de organisatie dat ze de sluitingsdatum erbij moeten zetten op startlijsten.nl Zodat andere mensen hier ook geen problemen mee ondervinden.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 13:48

Nee, helemaal niet zoveel starts. Valt heel erg mee, 10 combinaties per klasse.

Ik ben bang dat ik gewoon ga/moet betalen. De betreffende contactpersoon voor de wedstrijdorganisatie is een zeer goede bekende van m'n vriend en schoonouders, dus ik wil geen gezeur. Maar toch ergens steekt het wel een beetje...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:50

Picassox schreef:
Nee, helemaal niet zoveel starts. Valt heel erg mee, 10 combinaties per klasse.

Ik ben bang dat ik gewoon ga/moet betalen. De betreffende contactpersoon voor de wedstrijdorganisatie is een zeer goede bekende van m'n vriend en schoonouders, dus ik wil geen gezeur. Maar toch ergens steekt het wel een beetje...

Bekende of geen bekende, van organisaties verwacht je normaal gedrag, als zich dit tegen je keert dan ligt het niet aan jou. een belletje kan toch geen kwaad.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 13:52

Ja je hebt inderdaad gelijk. :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:28

Je kunt wel gewoon vragen.

Ik zou gewoon zeggen.

Ik heb mij opgegeven via startlijsten.
Hier staat geen sluitingsdatum op.
Daarnaast is mijn plekje al lang opgevuld.
Ik zou graag willen vragen om daarom de rekening te laten vervallen.

Krijg je een ja, bedank je netjes.
Krijg je een nee, bedank je netjes voor het antwoord en vermeld je dat je de betaling spoedig zal voldoen.

Ik denk dat je op die manier geen probleem krijgt hoor.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:48

Kijk eens in de reglementen van de KNHS daar staat het in vermeld.
Vaak houden organisaties er geen rekening mee omdat mensen de gekste smoesjes verzinnen om niet hun inschrijfgeld te betalen.
Volgens mij is het wel zo dat je op dokters verklaring niet hoeft te betalen, maar daar kan ik zo snel niks over vinden.

Artikel 43 - Afmelden voor een wedstrijd / Betalen van inschrijfgeld
1. Deelnemers, die zich voor de in het vraagprogramma vermelde sluitingstermijn van inschrijven afmelden, zijn geen inschrijfgelden en opslagen verschuldigd.
2. Deelnemers die zich na sluitingsdatum van inschrijven afmelden dienen het inschrijfgeld (en wanneer dit in het goedgekeurde vraagprogramma is vermeld eventuele opslagen en/of stallinggeld) aan de wedstrijdorganisatie te voldoen. Bij overtreding van deze bepaling kan de KNHS bij invordering van deze gelden een administratieve heffing opleggen conform de Wedstrijdtarievenlijst.
3. Deelnemers, die zich hebben ingeschreven maar niet aan de wedstrijd kunnen deelnemen dienen zich tot uiterlijk 24 uur voor het begin van de wedstrijd schriftelijk af te melden tenzij hiervoor in het vraagprogramma een andere procedure en/of een ander tijdstip is aangegeven. Indien een deelnemer niet op de in dit artikel vermelde wijze is afgemeld, kan deze door de wedstrijdorganisatie bij de KNHS worden voorgedragen voor een heffing conform de Wedstrijdtarievenlijst.
4. Stallingkosten mogen per dag of dagdeel worden berekend, zoals opgenomen in het goedgekeurde vraagprogramma.

Edit: Je moet ook zelf de vraagprogramma's op de KNHS site controleren. Dit is de officiële site en niet startlijsten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:29

Startlijsten is niet de officiele KNHS site. Wat wel officieel is, is het vraagprogramma dat ze via de KNHS hebben moeten maken. De sluitingsdatum die daarin staat is officieel.
Een datum die gewoon op hun eigen website vermeld wordt is dus ook niet officieel.
Dus... wat stond er in het vraagprogramma?

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:18

Vier stalgenoten(waaronder ik) hebben ons een paar maanden terug af moeten melden op dezelfde wedstrijd vanwege mogelijke droes op stal. (wat achteraf geen droes was) Wij moesten ook gewoon betalen. Wij konden ook niet anders dan betalen helaas. Hoop voor jou dat het niet hoeft maar ik heb gehoord dat een dierenartsverklaring niet geaccepteerd hoeft te worden door de wedstrijdorganisatie. Bij mijn stalgenoot werkte dit niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:00

DaraBariton schreef:
Vier stalgenoten(waaronder ik) hebben ons een paar maanden terug af moeten melden op dezelfde wedstrijd vanwege mogelijke droes op stal. (wat achteraf geen droes was) Wij moesten ook gewoon betalen. Wij konden ook niet anders dan betalen helaas. Hoop voor jou dat het niet hoeft maar ik heb gehoord dat een dierenartsverklaring niet geaccepteerd hoeft te worden door de wedstrijdorganisatie. Bij mijn stalgenoot werkte dit niet.

Volgens mij mag je voor de sluitingsdatum toch gewoon afmelden zonder reden? Wij hebben daar nog nooit problemen mee hehad.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:06

Je zou in principe gewoon moeten betalen, ookal heb je een dierenarts verklaring omdat veel verenigingen de kosten al hebben gemaakt na sluitingsdatum (juryvergoeding, prijzen etc)
neemt niet weg dat wij bij de vereniging vaak coulant zijn en bij goede reden niet volledig inschrijfgeld laten vergoeden (of soms helemaal niet als we een reserve hadden)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:30

Chessie schreef:
Je zou in principe gewoon moeten betalen, ookal heb je een dierenarts verklaring omdat veel verenigingen de kosten al hebben gemaakt na sluitingsdatum (juryvergoeding, prijzen etc)
neemt niet weg dat wij bij de vereniging vaak coulant zijn en bij goede reden niet volledig inschrijfgeld laten vergoeden (of soms helemaal niet als we een reserve hadden)

Dat is alleen NA sluitingsdatum toch?!

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:40

Uiteraard, maar blijkbaar was dat bij deze vereniging erg lang van te voren.
Volgens mij moet je minimaal 10 dagen van te voren sluitingsdatum doen, weet niet of er een maximum is.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:49

Ik heb ook een keer om een soortgelijke situatie moeten afzeggen (was een paar dagen van te voren), ze hebben mij toen ook gezegd dat ik gewoon moest betalen. Ik was het hier niet helemaal mee eens, ook vanwege hun manier van communiceren. Ik dacht, ik wacht die rekening wel af. Anders had ik helemaal naar die stal moeten rijden om het geld te brengen. Denk er eigenlijk nu opeens weer aan dat die rekening nooit gekomen is.

Mocht het in het reglement staan dat je dit wel moet doen (heb me er eigenlijk nooit zo in verdiept omdat dit niet regelmatig gebeurd ;)), lijkt het mij overigens dat een dierenartsrekening niks uit maakt. De vereniging maakt nou eenmaal kosten en die gaan uit van het inkomen dat jij meebrengt. Zij kunnen er natuurlijk niks aan doen dat je paard kreupel is. Ondanks dat het als eigenaar ook overmacht is, is het logisch dat het risico aan jouw kant ligt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:52

Volgens mij is de regel vrij plat:
- afmelden voor sluitingsdatum = gratis
- afmelden na sluitingsdatum = betalen

En in principe helpt daar geen dierenartsverklaring, overlijden in de familie, briefje van je moeder of wat dan ook bij.

Vaak is het wel zo dat verenigingen coulant zijn, maar ze hoeven dit volgens mij niet te doen.