Ezel en pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Maart_

Ezel en pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 11:09

Hoi,

Na een aantal topics te hebben gevonden over de combi ezels en pony's, heb ik nog steeds mn antwoord niet!

De een zegt dat ze prima samen kunnen, andere niet. De tegenargumenten zijn voornamelijk de communicatie en de longworm.

De longworm kan in bespreking met de dierenarts en een strak ontwormschema worden tegengehouden, zover ik heb begrepen.

Maar hoe zit dat punt met communicatie precies?
Er bestaan ook muildieren, dus ze kunnen wel samen leven? :+
En een combinatie van één pony en één ezel, zal dat goed gaan? Of beter een ezel of pony er nog bij? En welke dan van de twee?

Ben benieuwd!

callum

Re: Ezel en pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:11

Bij ons op stal staat een ezeltje bij de shetlander gaat prima samen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:12

Het kan zeker samen maar het beste is imo minstens 2 van beide dieren. Ezels spelen anders dan paarden/pony's (veel ruiger) en zijn ook iets anders qua gedrag, met sommige pony's zal dit prima samengaan met anderen misschien minder.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 11:15

Hmm.. oké.
Dus het kan wel alleen de ezel moet zich inhouden, haha.

Het gaat hier trouwens om een Welsh Cob D merrie van 1.48, ze is eigenwijs en is regelmatig vrij dominant. Dat moet dan in het kader van het 'ruigere' karakter wel positief zijn toch ...?

Edit: regelmatig vrij dominant, zeg maar vrijwel altijd vrij dominant...

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:19

Hm, paarden zijn kuddedieren, ezels niet. Is het niet zo dat de pony die ezel iets harder nodig heeft dan andersom?

Overigens is het bestaan van muildieren geen argument pro. Daarvoor laten ze een geile ezelshengst alleen met een hengstige merrie. Logisch dat die beesten met elkaar gaan *censuur* als ze geen keus hebben. :)

Edit: Ik heb zelf 0,0 ervaring en ik heb het vaak genoeg samen gezien, dus til ook weer niet te zwaar aan mijn post.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 13-03-13 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:21

Gaat niet eens zozeer om dominantie, het spel is ook anders. Het hele dier is anders. Paarden zijn vluchtdieren, ezels niet. Ezels gaan stilstaan en vallen aan, of vluchten uiteindelijk afhankelijk van de situatie.
Het kan zeker goed gaan maar ik ben altijd voor dieren bij hun eigen soort zetten om wat voor dier het ook gaat (of het nou paard, ezel, schaap, koe of geit is) als je die mogelijkheid hebt.
En uiteindelijk hangt het ook af van de dieren zelf.

musiqolog schreef:
Hm, paarden zijn kuddedieren, ezels niet. Is het niet zo dat de pony die ezel iets harder nodig heeft dan andersom?

Overigens is het bestaan van muildieren geen argument pro. Daarvoor laten ze een geile ezelshengst alleen met een hengstige merrie. Logisch dat die beesten met elkaar gaan *censuur* als ze geen keus hebben. :)

Ezels zijn gewoon kuddedieren hoor, ik weet niet hoe je daarbij komt?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:23

Wij hebben beide, maar deze leven wel in gescheiden kuddes.

De ezels hebben een duidelijk ander leef- en eetpatroon en andere omgangsvormen met elkaar dan de pony's !

Ook meer behoefte aan onderdak.
Daar waar de pony's graag een regenbui trotseren en lekker in de wei te blijven grazen, rennen de ezels al gauw richting huis ( hebben ook niet zo'n waterdichte vacht ;) ) en ook met de kou staan ze veel eerder binnen dan de pony's.

Je kunt het treffen dat je er twee hebt die elkaar goed verdragen en vrienden worden, maar ideaal is het niet :n

Eén op één zou ik dus niet aanraden, dan liever van elk twee als je toch graag beide hebt.
Dan zou ook wel kiezen voor alles van hetzelfde geslacht, dus alleen maar merries of ruinen ( hengstjes kan natuurlijk ook )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:24

Ezels moeten idd altijd een schuilplek hebben vanwege de niet zo waterdichte vacht.

Als je denkt dat paarden al hard spelen met elkaar moet je eens ezels zien... blijf me erover verbazen :=

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:25

Fiffill schreef:

Hm, Wikipedia zegt er het volgende over:
Citaat:
Mature males defend large territories around 23 square kilometers in size, marking them with dung heaps - an essential marker in the flat, monotonous terrain. Due to the size of these ranges, the dominant male cannot exclude other males. Rather, intruders are tolerated - recognized and treated as subordinates, and kept as far away as possible from any of the resident females. In the presence of estrous females, the males bray loudly. These animals live in loose herds of up to fifty individuals.

Ze hebben dus wel een soort van kuddes, maar die zijn lang niet zo hecht als die van paarden.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 11:26

Shirley schreef:
Dan zou ook wel kiezen voor alles van hetzelfde geslacht, dus alleen maar merries of ruinen ( hengstjes kan natuurlijk ook )

Waarom zou je daarvoor kiezen...? :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:35

musiqolog schreef:
Fiffill schreef:

Hm, Wikipedia zegt er het volgende over:
Citaat:
Mature males defend large territories around 23 square kilometers in size, marking them with dung heaps - an essential marker in the flat, monotonous terrain. Due to the size of these ranges, the dominant male cannot exclude other males. Rather, intruders are tolerated - recognized and treated as subordinates, and kept as far away as possible from any of the resident females. In the presence of estrous females, the males bray loudly. These animals live in loose herds of up to fifty individuals.

Ze hebben dus wel een soort van kuddes, maar die zijn lang niet zo hecht als die van paarden.

Oftewel het zijn kuddedieren. Ze hebben wel degelijk gezelschap nodig. Dat zie je vaak met ezels die alleen worden gehouden (of met kleinere dieren zoals geiten/schapen) die worden vervelend en soms zelfs agressief omdat ze geen maatje hebben om mee te spelen.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:45

ik denk dat je geluk moet hebben. wij hebben een ezel samen met onze toen jaarling quarter gehouden.
op de weide ging het goed, opstal niet. hebben een inloopstal, dus dan stonden ze ook samen. tijdens voerder tijd had de ezel echt voedernijd. met het hooi hetzelfde, al op verschillende plaatsen neergelegd want ja ze kan niet overal tegelijk zijn. maar dan had ik nog vaak dat onze merrie dikke benen had of andere bijtwonden. enja de ezel bijt hard. al een paar keer de dierenarts erbij gehad. maar goed dat kan het karakter van de ezel zijn geweest. plus de dingen war je aan moet denken zoals, niet te vette weide, geen waterdichte vacht, schraal voeren (worden vlug te dik) geen hard brood. enz. en dan de hoeven hebben ook extra aandacht nodig. ik vindt slechtere kwaliteit dan de paardenhoef.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:47

de ezel hebben we verkocht, is naar een goed thuis gegaan. naar een ezel die z'n maatje was verloren.
hebben er nu een shetlander bij staan. klikt veel beter. en eet minder, geen verwondingen meer, drinkt minder, en schijt minder. (onze ezelin was ong. 120 hoog)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:53

Hier staat er een met keiharde hoeven, dat verschilt echt per dier. Rest heeft ook best goede hoeven. Over het algemeen hebben ze goede hoeven, maar de verzorging ervan is vaak slecht en daardoor worden ze er niet beter op natuurlijk. De vorm is anders dan die van een paardenhoef en ze moeten daarom ook iets anders bekapt worden. En je hebt gelijk, je moet op sommige dingen extra letten.
Hier halen ze het trouwens niet in hun hoofd om de pony te bijten, die is de baas.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:56

bij mij communiceren ze prima hoor, ik heb een ezel, een Welshje en een trekpaard, hier zien dat ze elkaar prima verstaan

De ezel en de pony hebben een box met alleen de bovendeur erin, waar zij in kunnen en het trekpard niet. Ze gebruiken dit hoofdzakelijk als toilet, alleen als het heel lang en hard regent, gaat de ezel schuilen in de box.

Hoeven van ezels hebben in NL extra aandacht nodig, ze krijgen nogal snel White Line Disease (mijne ook) maar dat is goed te behandelen door ontschoenen en nabehandeling (wel levenslang)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:35

_Maart_ schreef:
Shirley schreef:

Waarom zou je daarvoor kiezen...? :)

Vanwege het verschil in libido om het eens netjes te zeggen :)

Ezelmerries spelen zelfs als ze hengstig zijn graag "hard to get" dus ezelmannen ( helaas vaak ook de ruinen :j ) zijn gewend flink klappen te krijgen en vinden dit ook helemaal niet erg :+

Ze zullen dus een ponymerrie meer ongewenst lastigvallen dan dat een ponyhengst of -ruin dat doet.

Hierom zie ook zo weinig muilezels... een ponyhengst laat zich echt de balletjes niet van het lijf slaan door een ezelmerrie.

Muildieren zijn er daarom veel meer, da's een makkie voor die mannen ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:43

Oh .. en nog even over de hoefproblemen:

Natuurlijk kan dit ( net als bij paarden en/of pony's ) onafhankelijk van de omstandigheden gewoon pure pech zijn, maar over het algemeen zie je de meeste problemen bij de "gemengde" leefvorm.

De ezel zal , als hij de enige ezel in de groep is, eerder kiezen voor de veiligheid van de kudde dan voor zijn individuele belang (dus droog staan, zowel van boven als beneden ;) )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:47

Het hangt er ook heel erg vanaf hoe je ze houdt natuurlijk, hier hebben ze straten voor de uitloopstal van tegels en verder is het zand, dus geen natte blubber oid. Drogere en hardere stukken zijn beter voor de hoeven :j
Ezels worden heel snel vet dus met een weiland moet je sowieso goed oppassen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:59

Zo hebben wij ze ook :j

De mijne gaan nog niet eens uit zichzelf uren grazen, ze komen na een poosje vanzelf liever thuis wat hooi of stro knabbelen :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:02

ik houd zowel mijn ezel als mijn pony en paard op zand en stenen, ik heb ook weiland, maar omdat ik op zandgrond zit, groeit dar amper iets en ze mogen er alleen een paar uur op als het echt droog en mooi weer is. De WLD had hij al toen ik hem kocht, ik heb er alleen toen niet op gelet (anders had ik hem nooit gekocht)

loisevers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:17

Ja hoor kan ! Mijn pony staat zelfs dag en nacht samen in 1 stal! Ezels zijn juist gezelschap dieren... Alleen als ik weg ga met m'n pony bijvoorbeeld rijden dan vind hij dat erg vervelend ! Op het begin brak hij de stal half af ( kwam eerlijk gezecht ook wel omdat ze 3 jaar lang samen stonden en nooit weg hoefden van elkaar )... Maar nu is hij er al aan gewent en is hij super braaf!

Ook kan hij als hij in de paddock staat goed met iedereen op schieten!