Zadels en rug (pijn) mens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Zadels en rug (pijn) mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 13:56

Hallo iedereen,

Ik ben voor mezelf en mijn wedstrijd paard opzoek naar een ander zadel. Ik rijd hem nu met een Kieffer Lech profi zadel (afb. van google http://pics.hoobly.com/full/MRM7YAZONCTZ.jpg)
Ik vind het een heerlijk zadel en het past mijn paard goed... maar zoals je op de foto kan zien heeft het zadel niet zo'n diepe zit, en weinig wrong. Je hebt een hele losse zit in het zadel wat ideaal is voor jonge paarden die nogal gek willen doen, je wordt uit dit zadel niet zo snel gelanceerd, kan dr eigenlijk alles mee uitzitten.

Mijn huidige paard is wat dat betreft zijn wilde haren al kwijt en ik rijd hem in wedstrijden in t Z1 en in training Z2 / ZZ licht niveau. Ik begin (zeker in de training) te merken dat ik zelf heel hard moet werken en weinig steun heb aan mijn zadel. Een tijdje terug heb ik een Dalemans zadel kunnen testen met meer wrong en een diepere zit. Ik merkte dat ik kwa verzameling er veel meer steun aan had en paard ook makkelijker en beter op zit kon rijden.

Alleen van dat zadel op mijn paard kreeg ik flink rugpijn (ook op het paard waar hij van was kreeg ik er rug pijn van) Tevens ook een ander model Kieffer geprobeerd met meer wrong maar ook van deze kreeg ik rug pijn. Met een ander type Dalemans had ik dit weer niet, maar dat type was vrij oud en meer voor D / E pony's gemaakt.
Ondertussen een D pony gereden met een Ruiz Diaz en op die pony ging het heel fijn, alleen dat zadel is niet passend op mijn paard om te testen.
Wintec maakt niet uit welk model is binnen 10 min steken in mijn onderrug.
Ik denk dat het komt omdat ik best wel lange benen heb en als het steun gedeelte op de wrong te hoog begint dan veranderd mijn zit daardoor en krijg ik last van mijn rug.
Mijn houding is niet perfect maar op wedstrijden rijd ik meestal wel een 7 of 8.

Mijn vraag is dus welke merken en type zadels geven genoeg steun, hebben een diepe zit, maar zetten je niet "vast" in het zadel?
Ik zat zelf te denken aan Hulsebos maar zoals we allemaal weten is de prijs daarvoor (ook 2e hands) nogal pittig. Dus miss zijn er andere merken als optie. Ik heb op dit moment niet het budget voor een nieuw zadel maar een goede tweede hands moet wel lukken.

Quir

Re: Zadels en rug (pijn) mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:20

Kentaur en dan de Electra! Geweldig fijne zadels.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:13

Hi!

Ik heb zelf een Hulsebos WB3. Met lange kniewrongen. Ikzelf heb regelmatig (bijna altijd) last van mijn rug. Mijn zadel heeft een fijne diepe zit en de wrongen zorgen voor mij ook voor veel steun. Ik heb mijn zadel nu 6 weken, en het is wonderbaarlijk, maar ik heb echt geen last meer van mijn rug. Vorige week een extra lange les gehad (bijna 1,5 uur) en ik dacht eigenlijk dat ik de volgende dag zou verrekken van de pijn.. Maar helemaal niks.. Daarom ben ik echt een voorstander van Hulsebos zadels. Plus de fijne service. Het is een flinke smak geld. Maar tweedehands zijn ze op zich (goed zoeken op MP) best te doen.

Succes! Ik weet hoe lastig het is een goed zadel voor zowel jezelf als je paard te vinden.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:18

Ik heb ook een Hulsebos WB3, in voorgaande zadels ook vaak rugklachten maar met dit zadel echt vanaf het begin af aan niet.. Voor mij echt nooit iets anders meer! Hulsebos komt tegenwoordig ook langs met 2e hands zadels...
Je kunt ze ook eens bellen, wat uit proberen, kijken of er wat qua prijs voor je tussenzit en zo niet dan weet je in ieder geval welke je moet hebben en/of fijn vindt en kun je later zelf nog via marktplaats etc. zoeken...

Succes :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:38

Het wordt wat saai, maar hier nog iemand met een Hulsebos WB3 waarbij de vroegere (onder-)rugklachten sterk verminderd zijn sinds ik dit zadel heb :D Mijne heb ik tweedehands weten te kopen, is even zoeken maar ze zijn vrij betaalbaar te vinden.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:35

Ik heb ook lange benen, ik heb een Symbion grandeur, echt een superfijn zadel, zachte diepe zit maar je zit absoluut niet vast

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:51

KN is fijn wel wat hard ,
Hulsebos WB3 is fijn de WB2 sluit je op past op veel paarden
Fryso vind ik het beste goede zit veel been vrijheid met voldoende steun
Maar ja dat is natuurlijk persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door lady62 op 14-03-13 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:55

Fryso, sinds ik dit zadel heb zijn zowel de klachten in mijn rug als heupen geheel verdwenen.
De klachten verergerde bij mij met een Ideal zadel, wat erg schijnt te lijken op Hulsebos. Hulsebos past je of niet, dus dit is erg afhankelijk van je eigen lichaam.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:39

Princesj schreef:
Fryso, sinds ik dit zadel heb zijn zowel de klachten in mijn rug als heupen geheel verdwenen.
De klachten verergerde bij mij met een Ideal zadel, wat erg schijnt te lijken op Hulsebos. Hulsebos past je of niet, dus dit is erg afhankelijk van je eigen lichaam.

Wat betreft Hulsebos klopt het idd wel ja.. Of je vind het helemaal niks of je vind het heerlijk zoals ik :j...
Of ze op Ideal lijken dat weet ik dan weer niet

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:40

Ik kan je niet direct helpen met je vraag, maar er schoot me wel iets anders te binnen. Ik vraag me namelijk af of je echt rugpijn krijgt, of spierpijn in je rug omdat je anders gaat zitten? Het is natuurlijk ook een gewenningsproces als jij ineens net een fractie anders in je zadel zit. Kan begrijpen dat als je er echt last van hebt, doorrijden geen optie is hoor, maar niet dat je straks met een ander zadel tegen hetzelfde probleem aanloopt omdat je hoe dan ook anders zal zitten dan in je huidige zadel...