paard uitlenen/leasen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marymary2

paard uitlenen/leasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 13:55

Ik heb een quarter en heb momenteel niet veel tijd om zelf op haar te rijden, dus staat zij te huur. Nu reageerde iemand of ze ook verplaatst mag worden. Ben benieuwd of er ook andere mensen zijn die hun paard uitlenen en zij dit dan geregeld hebben. En hoe jullie de kosten berekenen. Misschien staat deze vraag bij de verkeerde topic?

blue_sky

Re: paard uitlenen/leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:10

Wij verkeren in de gelukkige omstandigheid dat iemand anders zijn pony aan ons uitgeleend/geleased heeft. In ons geval betekent dit dat wij alle kosten voor onze rekening nemen inclusief die van de verzekering en de pony als zijnde van ons verzorgen. Wij hebben een overeenkomst gemaakt maar uiteindelijk zijn we beide van mening dat het toch vooral een zaak van wederzijds vertrouwen is. Zo zijn zij vooraf eens bij ons op stal en naar de andere paarden komen kijken en zijn wij op onze beurt een paar keer daar op bezoek geweest. En nu hebben we gewoon heel erg leuk en vrij frequent mail-contact. Wij genieten van de pony en zij genieten met ons mee via updates, foto's en filmpjes.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:21

Ik heb inmiddels 3 paarden ter lease gehad,
Alles ging op contract en de paarden mochten verplaatst worden, ik was er hartstikke blij mee want op die manier had ik toch een soort van eigen paard en heb er toen de tijd ook super veel van geleerd!

Kreeg de paarden op contract mee, daarin stond dan wie er verantwoordelijk was voor de dierenarts kosten, de stalling en alle andere belangrijke zaken.

Als je iemand vind waar je vertrouwen in hebt, zou ik het zeker doen!
Het is echt een kans voor iemand

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:30

Wij verleasen twee paarden. De leasers krijgen een contract waar alle details in opgenomen zijn. Verplaatsen naar een andere stal is niet toegestaan omdat ik de paarden soms nog voor de les gebruik ( altijd in overleg). Wij nemen zelf de dierenartskosten, hoefsmid e.d. Voor onze rekening. Leasers betalen een bedrag all-in. Prijs hangt af van de grootte van het paard. Meer info staat op mijn site www.bontinckhof.be

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:34

Ik 'lease' een paard. Er is geen contract getekend, als er afspraken worden gemaakt gaat dat wel per mail. Dus staat dan zwart op wit. Zij hebben de kosten van het paard(stalling/hoefsmid/dierenarts etc) en ik van het plezier (wedstrijden/lessen/tuig etc) Daarnaast betaal ik een x bedrag in de maand als 'huur'. Daarnaast maak ik gebruik van hun trailer/bak/schuur, paard is dus niet verplaats en is ook niet de bedoeling. Als ik nieuwe dingen wil gaan doen, zoals de crosslessen/instructieweek/springlessen/wedstrijden dan vraag ik daar eerst toestemming voor. Maar ik mag bijvoorbeeld wel beslissen of wat ik haar wil voeren. Dit gaat inmiddels alweer bijna 2jaar goed.

Joelletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:01

Ik leaste een pony. Ik mocht de pony verplaatsten, maar dan waren die stallingskosten voor mij (+ de kosten die wel al hadden afgesproken). Dat was te duur, dus heb hem laten staan.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 19:21

heel erg dank voor alle info, ben ook benieuwd naar de bedragen. misschien willen jullie dit in een pb prijsgeven?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:34

VSW --> TAO

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 23:42

Marga schreef:
VSW --> TAO

wat betekent dit?

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:48

Dat je topic verplaatst is van VSW: Verzorging en Stalling en Weide naar
TAO: Transport, Afspraken en Overige

;-)

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 09:21

bugpluisje schreef:
Dat je topic verplaatst is van VSW: Verzorging en Stalling en Weide naar
TAO: Transport, Afspraken en Overige

;-)

oke bedankt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:09

marymary2 schreef:
heel erg dank voor alle info, ben ook benieuwd naar de bedragen. misschien willen jullie dit in een pb prijsgeven?

prijzen staan op mijn website. Als je geinteresseerd bent, wil ik je wel het modelcontractje doormailen wat ikzelf gebruik. Is heel gedetailleerd ivm wat er mag en niet mag.
Wijzigen van voer zou bv bij mij niet mogen. Scheren en dergelijke dan weer wel.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:29

Manny schreef:
Ik 'lease' een paard. Er is geen contract getekend, als er afspraken worden gemaakt gaat dat wel per mail. Dus staat dan zwart op wit. Zij hebben de kosten van het paard(stalling/hoefsmid/dierenarts etc) en ik van het plezier (wedstrijden/lessen/tuig etc) Daarnaast betaal ik een x bedrag in de maand als 'huur'. Daarnaast maak ik gebruik van hun trailer/bak/schuur, paard is dus niet verplaats en is ook niet de bedoeling. Als ik nieuwe dingen wil gaan doen, zoals de crosslessen/instructieweek/springlessen/wedstrijden dan vraag ik daar eerst toestemming voor. Maar ik mag bijvoorbeeld wel beslissen of wat ik haar wil voeren. Dit gaat inmiddels alweer bijna 2jaar goed.

ik betaal 100euro in de maand.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:35

Kosten voor het leasen en op de huidige stal laten staan of kosten als je paard wordt verplaatst?

Wat je vaak ziet is:
Paard blijft staan, eigenaar betaald alles, er wordt een all in prijs voor het leasen afgesproken gebaseerd op het aantal lease dagen en de stallingskosten. Bv je betaald op je huidige stal 250 euro per maand, je paard wordt 4 dagen in de week geleasd, de leaser betaald 125 per maand vast.

Andere optie is dus verplaatsen, wat je dan vaak ziet is dat de volledige stallingskosten door de leaser worden betaald. Hoefsmid en standaard DA kosten gedeeld en de grote uitgaven door de eigenaar (koliek/ kreupelheidsonderzoek enz.) mits dit niet door nalatigheid van de leaser is ontstaan.

In beide gevallen is het heel erg afhankelijk van wat degene die least ook wil. Paard helemaal leasen is duurder dan een x aantal dagen in de week. Zorg iig dat je goed alles op papier vast legt.

Dat je niet straks je paard 2 jaar bij een ander hebt staan en je paard niet meer terug krijgt.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:41

Als het paard bij jou blijft staan zou ik het doen tegen pensionkosten dan heb je er zelf zicht op.
Als het paard bij iemand anders komt te staan dan zou ik heel voorzichtig zijn.
Je paard kan het heel goed hebben maar voor het zelfde geld in het ergste geval onbruikbaar of verpest worden.
Aangezien jij de eigenaar bent blijf je verantwoordelijk voor eventueel een ongelukken of schade.
ik zou er erg goed over na denken echt alles op papier zetten ook eventuele medische kosten
en 100 euro zeker vragen.
Dan vallen de boerenfluitjes paarden houders sowieso al af.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:45

Mijn paard heb ik nu al langere tijd uitgeleend omdat ik zwanger ben aan een vriendin van mij. Mijn vriendin had net haar paard in moeten laten slapen en was nog niet toe aan een nieuwe kopen. En ik was net zwanger en kon niet zo lang doorrijden als vorige keer omdat mijn paard er nu niet braaf onder was. Ik heb hem gewoon op goed vertrouwen bij haar op stal gezet en zij rijdt hem nu al langere tijd voor mij. hoop binnen deze week nog te bevallen van onze baby en op te knappen en dan gaan we weer zelf verder maar begin daar. En laat haar rustig zoeken naar een eigen paard waar ze nu wel aan toe is.

De ideale oplossing voor mijn vriendin en mij op dat moment. Ik wilde inprincipe alle kosten zelf dragen maar ze bood zelf aan de helft van de stalling mee te doen. En de rest op mijn kosten omdat het mijn paard blijft en ze mij uit de brand heeft geholpen en ik al blij was met de helft mee betaald te krijgen. Vorige zwangerschap waren alle kosten van mij en heb ik 4 ruiters versleten omdat ze het niet volhielden met mijn paard. Aan het eind stond ik alsnog zelf te longeren om af te bouwen omdat de andere abrupt stopte. En toen hem maar stil in de weide gezet voor de laatste weken. Maar baalde wel want wilde hem juist opgetraind houden. Deze keer is het beter geregeld en gaat het ook erg goed met die 2 samen! Dus dolgelukkig met de oplossing. Anders had ik misschien nog besloten om hem te verkopen. Nu weet ik dat het niet uit maakt hoe lang ik doe over herstel enz omdat zij er goed voor is en het goed gaat samen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:01

lady62 schreef:
Als het paard bij jou blijft staan zou ik het doen tegen pensionkosten dan heb je er zelf zicht op.
Als het paard bij iemand anders komt te staan dan zou ik heel voorzichtig zijn.
Je paard kan het heel goed hebben maar voor het zelfde geld in het ergste geval onbruikbaar of verpest worden.
Aangezien jij de eigenaar bent blijf je verantwoordelijk voor eventueel een ongelukken of schade.
ik zou er erg goed over na denken echt alles op papier zetten ook eventuele medische kosten
en 100 euro zeker vragen.
Dan vallen de boerenfluitjes paarden houders sowieso al af.

Als men al zelf de stalling moet betalen, gaan ze echt niet 100 euro betalen....
Als ik kijk naar mijzelf betaalde ik al ruim 400 euro per maand voor een paard die ik toen de tijd als lease paard had,
En je kunt als eigenaar vooraf wel een inschatting maken of iemand bekwaamd genoeg is of niet.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:11

Ja go he dat is geld.

Hier in de omgeving liggen deze prijzen lager.
Voor onder de 200 euro heb je een prima stal
Maar dat is natuurlijk per regio verschillend.
Ik Heb dit bedrag eigenlijk ook aangegeven voor de mensen die stal aan huis hebben
In ieder geval zul je alles goed moet overleggen en duidelijke afspraken moet maken.
Ook hoe jij wilt dat met het paard word omgegaan.
Laatst bijgewerkt door lady62 op 13-03-13 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:13

Maar daarvoor is dat contract toch?

En er zijn meerdere regio's waar je zoveel moet betalen,
Het is helemaal afhankelijk of je het paard naar een andere stal laat verhuizen en dan nog vind ik dat als iemand al de kosten opzich neemt wbt stalling dat je daar niet nog eens een extra bedrag voor moet vragen tenzij je dan als eigenaar wel de hoefsmid, intentingen en ziekte kosten betaald!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:20

Als je huurkosten betaald dan is het natuurlijk ook logisch dat de niet verwijtbare dierenarts en hoefsmidkosten door de eigenaar betaald worden
maar die honderd euro vraag je ook niet als iemand in pension staat want deze kosten zijn hoger dan wanneer je je paard aan huis hebt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:48

Verplaatsen mag niet bij mij. Ik heb er dan geen controle meer over en wil niet riskeren dat ik een wrak terugkrijg.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:57

sevke schreef:
Verplaatsen mag niet bij mij. Ik heb er dan geen controle meer over en wil niet riskeren dat ik een wrak terugkrijg.

Dit snap ik helemaal.
Heb al een hoop gezien en meegemaakt en zou het ook niet doen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:02

Ik ben anders super blij dat de eigenaaar van mijn lease paarden vertrouwen hadden in mij, zonder deze paarden had ik nooit de kansen gehad, die ik nu heb gehad.
Maar zo is ieder zijn gevoel er weer anders bij

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:23

Verplaatsen zou ik echt alleen doen als je een goed gevoel hebt bij de leaser en de plaats waar het paard komt te staan er goed uitziet en aan alle eisen voldoet. 100% zeker weten dat je paard het daar net zo goed heeft als op eigen stal weet je natuurlijk nooit maar als het al niet goed voelt, zeker niet doen.
Als je van jezelf weet dat je graag het paard regelmatig wilt blijven zien en af en toe ziet hoe het tussen paard en leaser gaat dan is verplaatsen misschien niet zo'n goed idee. Vaak zie je dan ook dat een paard binnen een bepaalde straal verplaatst mag worden, zodat de eigenaar nog enige controle kan uitvoeren en het paard af en toe kan bezoeken.

Wil je het paard slechts voor een aantal dagen verhuren, dan is het misschien een beter idee het paard te laten staan waar hij staat, anders moet jij straks ver heen en weer reizen op de andere dagen. Hoewel het nog een punt van discussie is natuurlijk of een paar dagen per week ook leasen heet of dat dit valt onder bijrijden, maargoed dat is een ander ding.

De meest voorkomende verdeling van kosten is die waar de leaser de 'vaste' kosten betaald, de stalling dus en vaak ook bijvoorbeeld de hoefsmid. De eigenaar betaald meestal de onvoorziene kosten, de dierenarts dus en evt fysio/osteopaat etc. In mijn mening is dit ook een van de principes van leasen; jij hebt een eigen paard zonder de risico's en de eigenaar kan zijn paard behouden zonder de maandelijkse lasten te dragen.
Maar er zijn natuurlijk vele andere manieren van kosten verdeling mogelijk, dit ligt er maar net aan wat jij als eigenaar het fijnst vindt!

lisza112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:22

Ik ben toevallig zelf opzoek naar een leas paardje wat je kan verplaatsen. Het heeft voordeel voor allebei de kanten! :)