Left Brain Extrovert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nelle1

Left Brain Extrovert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 13:39

hoi allemaal,

ik heb een friese merrie van 2 jaar staan en volgens meerdere mensen die met Natural HorseManship werken is zij een Left Brain Extrovert, zij is nog erg jong.

ik heb haar als heel jong veulen gekocht met de beodling een hele hoop ervaring op te doen, maar nu is zij tog wel een beetje moeilijk in omgang, voor te knuffelen is ze de liefste die ik me maar kan voorstellen, maar zij is zeer moeilijk te trainen, ze heeft altijd in een kudde gestaan en ze is ook op erg jonge leeftijd gespeend ( hier kan ik zelf ook niets aan doen )

nu is het moeilijk om met haar te werken omdat zij volgens sommige 'geen respect' heeft voor ons, ik wil dol graag met haar werken, maar ze is zeer moeilijk voor bv. te longeren ( ze kruipt onder de draad zelfs als ik haar aan een touw vast heb!) ik heb hiervoor een hele aanpassing gedaan aan mij omheining zodat deze met planken is afgewerkt zodat ze niet meer kan ontsnappen. als ik haar met haar werk is haar aandacht zeer snel verdwenen, ze kent de korte basis van NHS, maar hier is zij niet fel in geïntresseerd. nu vraag ik jullie hulp.

kunnen jullie mij tips geven, oefeningen, misschien een leuke site met oefeningen en dergelijke....

alavast bedankt !

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:43

ze is 2 jaar en heeft dus consentratie van ongeveer 5 minuten tot een kwartier, haalt ze dat , is er niks mis met haar

wat is jong gespeend, onder de 4 maanden?

nelle1

Re: Left Brain Extrovert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 13:45

ze was 100 dagen oud, ze heeft gistere lelijk uitgehaald tegen de hoefsmid omdat ze nog niet goed in de hand is, daar wil ik dus wel iets aan doen, ik zou graag wat tips krijgen voor haar beter in de hand te krijgen , grtjes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:45

Je hebt nu ondervonden dat er moeilijkheden beginnen te komen.
Het is net daarom dat ik je zou adviseren doe niet op deze manier verder, je moet de fout bij jezelf zoeken. dit klinkt mssn niet leuk, maar in bijna alle gevallen is dit echt de oplossing.
Zoek een trainer die af en toe bij jou langs kan komen en waar je dan samen mee aan de slag kan gaan, die geeft jou dan ook oefeningen op die je dan tijdens de week verder kan inoefenen, en zo bouw je dan telkens verder op.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:46

Ze is 2 en je wil longeren? Friezen hebben al langer nodig als de meeste paarden, geef dit paard de tijd. Zet ze lekker in de wei, pak af en toe is een voet op en haal dr een borstel overheen of maak een klein wandelingetje (ong.10 minuten). Meer dan zat.

En dat ze moeilijk is bij de smid is logisch, naast te weinig concentratie vermogen zal ze ook moeite hebben met de balans. Een kundige smid kan hier goed mee omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:47

Inderdaad, sessies heel kort houden .. Het is niet omdat ze LBE zijn dat ze altijd aan het werk willen, dat komt wel naarmate ze ouder worden, dan kan je er steeds meer en verschillende dingen mee gaan doen, paardje geeft het zelf wel aan ;)

Ik kan me alleen weinig voorstellen bij het onder de draad doorkruipen met longeren .. Hoelang ben je daar al mee bezig? Wat doe je precies? Paarden die ergens onderdoor kruipen of doorheen gaan lijken mij in eerste instantie weg te willen van degene die in het midden staat ... omdat ze bang zijn, of omdat die persoon niet interessant genoeg is .. Dat laatste kan ik me moeilijk voorstellen bij een 2-jarige, die zou alles nog interessant moeten vinden .. tenzij je natuurlijk al een tijdje bezig bent met longeren, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen ;)

Edit; even de nieuwe reacties gelezen .. Inderdaad niet verlangen dat een 2-jarige al braaf x aantal tijd stilstaat bij de hoefsmid en voetjes omhoog houdt voor x aantal tijd .. dat kunnen ze gewoon nog niet. Geef het allemaal tijd, doe rustig aan, en het komt vanzelf. Ik heb nu een 20-jarige die ontzettend moeilijk is bij de hoefsmid, en ik ben dit aan het verbeteren, door weinig met de hoeven te doen, maar te werken aan de rest (beestje heeft heel weinig (zelf)vertrouwen dus daar zit het grootste probleem ;) ). En dan merk je dat de voeten ook 'vanzelf' steeds beter gaan ..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:58

dat is inderdaad erg vroeg van de merrie af en dat kan problemen geven
de enige manier om dat op te lossen is te plaatsen bij een zorgzaam ouder dier maar dat had toen gedaan moeten zijn

toch moet een 2 jarige wel een beetje handzaam zijn maar ik zou inderdaad iemand zoeken die dat samen met jou kan oefenen
die jou bezig zijnde aanwijzingen kan geven
wat betreft 2 jaar, bedoel je dat ze dit jaar 2 jaar wordt of dat ze dit jaar 3 jaar wordt?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:01

wat het hoeven geven voor bv de hoefsmid betreft, vind ik dat een 2 jarige dit al perfect moet kunnen.
Dit wijst alleen maar op een tekort aan basis opleiding en respect tegenover de mens.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 12-03-13 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 14:02

Ze doet het niet alleen bij het longeren onder de draad doorkruipen, ze kruipt zelfs onder de draad wanneer ze gewoon in de wei staat, als ze zin heeft om naar een andere weide te gaan kruipt ze onder de draad, als ze wil drinken en ze wil niet omlopen kruipt ze onder de draad, ziet ze andere paarden in een andere weide staan kruipt ze onder de draad, ik had drie draden waarbij de laagste iets van een 40 - 50 cm van de grond was, ze steekt haar hoofd er gewoon onder en ze duwt zodat de draad over haar rug gaat, zelfs als er stroom op staat, ik heb haar nu al een vier tal keren gelongeerd en telkens als ze aan de uitgang van de roundpen komt, wil ze onder de draad daar doorkruipen ( zelfs als ik haar vast heb, terwijl ze aan het lopen is gewoon kop om laag en gaan met die banaan), ik los dit dan op door haar met een zweepje voorwaarts te laten lopen telkens als ze voorbij de uitgang komt

ze wordt dit jaar in april 2 jaar, ze heeft vanaf het moment dat ze gespeend werd bij een oudere ruin gestaan , deze heeft wat voor haar gezorgd en daar staat ze nu nog steeds bij

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:05

zo'n jong dier moet je nog helemaal niet longeren, daar is ze nog veels te jong voor

fijn dat ze bij een oudere ruin gestaan heeft, dat doet heel veel

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 14:06

spatter ; ik kan haar niet zo laten staan, ik wil haar graag tog een beetje trainen, omdat ze absoluut niet braaf is bij de dierearts/hoefsmid

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:08

Waarom moet dat paard getraind, ze is 2! Een goede smid en VA kan hiermee omgaan, daar hoef je je dier niet voor te trainen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:08

Het is dus eigenlijk op dit moment nog een jaarling.....
Dat longeren lijkt me dan nog even niet aan de orde, da's veel te belastend.

Respect voor de mens, braaf meelopen en een voetje geven zou je wel kunnen oefenen natuurlijk, da's echt basisgedrag.

Voor wat betreft het 'duiken' onder de draden: staat er wel genoeg stroom op? Klinkt hard, maar ze zou na één goede kennismaking met een stroomdraad toch wel moeten weten dat het niet de bedoeling is dat je daar onderdoor gaat..... Nu voelt ze waarschijnlijk net niks en denkt dat het de normaalste zaak van de wereld is dat je gewoon gaat waar je naar toe wilt.

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 14:11

de stroom is aangespast geweest sinds we ontdekte dat ze duikt, ze kreeg dus telkens een harde schok, tog gaat ze hier noet voor aan de kant, we hebben van ellende onze omheining veranderd en afgemaakt met planken , nu blijft ze netjes in de weide staan alleen mijn roundpen is nog niet afgwerkt, en ook de doorgang van de twee weides waar ik ze heb staan is open, deze sluit ik met een draad, als ik een paardje uit de weide haal voor te werken, maar ze kruipt er telkens onder, een draad houdt haar niet tegen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:14

Een ietsiepietsie grondwerken kan je wel, niet te lang en dan vooral gericht op respect voor de mens. Verder "trainen" met netjes meelopen, stilstaan met borstelen en netjes voetjes geven. Per dag niet langer dan een minuut of 15 met haar bezig zijn. Dan is het bolletje vol en de concentratie leeg.
Longeren is veel te belastend voor de benen.

Verder wel leuk toch, zo'n eigenwijs jong paardebeest :D.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:23

Je moet niet trainen, maar je moet opvoeden!
Longeren is niet aan de orde met zo'n jong ding, gewoon meelopen aan de hand, stoppen als jij stopt, lopen als jij loopt, pasje omzetten, dat soort dingen is genoeg. Daarnaast ook de nette omgangsvormen leren zodat je er gemakkelijk een borsteltje overheen kunt halen en een voetje kunt vragen. Klein beginnen, dus kort vasthouden en dat steeds een stukje uitbreiden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:31

Waratje schreef:
Je moet niet trainen, maar je moet opvoeden!
Longeren is niet aan de orde met zo'n jong ding, gewoon meelopen aan de hand, stoppen als jij stopt, lopen als jij loopt, pasje omzetten, dat soort dingen is genoeg. Daarnaast ook de nette omgangsvormen leren zodat je er gemakkelijk een borsteltje overheen kunt halen en een voetje kunt vragen. Klein beginnen, dus kort vasthouden en dat steeds een stukje uitbreiden.

Hier ga ik in mee.
Vooral in het begin kort beginnen inderdaad, gaat het goed dan is het klaar voor vandaag. Als je te lang gaat, maak je het haar lastiger en jezelf dat moet je niet doen, Kort en simpel houden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:43

nelle1 schreef:
spatter ; ik kan haar niet zo laten staan, ik wil haar graag tog een beetje trainen, omdat ze absoluut niet braaf is bij de dierearts/hoefsmid

Train dan daarop, longeren gaat het paard niet braver maken bij de hoefsmid, het geeft alleen maar meer conditie om het de hoefsmid lastig te maken ;)

Begin eens met haar hele lijf(inc) benen kunnen aanraken/masseren. Kan dat met een ontspannen paard, begin dan eens met te vragen het gewicht van het been af te halen, lukt dat, vraag dan eens het been omhoog, gaat dat goed, pak dan de voet eens vast en bouw dat uit naar langere tijd, naar voren halen enz enz enz.
Oefen ook met kloppen en doen op de hoef, simuleer de dingen die de hoefsmid doet.

Leer het paard stilstaan, jou ruimte respecteren, netjes aan de hand lopen, dat zijn de zaken die belangerijk zijn voor een 2 jarig paard. En die basis is erg belangerijk voor de rest van het leven. Schiet niet te snel door naar de opbouwende training voor het rijden e.d.(daarvoor is ze nog te jong), maar zorg dat die absolute basis goed zit. Hulp daarbij halen is nooit verkeerd, zelf het wiel opnieuw uitvinden is nergens voor nodig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:41

Ik sluit me aan bij Bowen.
Linda Tellington heeft allerlei oefeningen, die er in hoofdzaak over gaan, dat het belangrijk is, dat het dier "op 3 benen gaat staan" en jij min of meer gewichtloos het 4e been in handen hebt.
Daar IS spierarbeid voor nodig - dus train in : braaf voetje geven en dat ze echt haar eigen gewicht draagt. (Geeft ze alsnog gewicht: acuut de voet laten vallen! Eerst echt de voet weer op de grond laten komen - later ga je gewoon heel snel een paar centimenter zakken zodra ze gewicht geeft.)
Twee seconden is eerst genoeg - gaat dat goed, dan langzaam uitbreiden. Bij het bekappen duurt het tenslotte langer, maar heeft de smid haar been ook tussen zijn/ haar benen.
Ook tijdens het bekappen kun je dingen doen zoals: hoofd omlaag brengen, letten op vierkant staan en heel zacht steun geven. (Heeft de smid linksvoor te pakken, zachtjes aaien over haar rechterschouder, die dan extra werk moet doen, etc. Geen gewicht dragen, dat moet ze zelf doen, maar een "gentle reminder" werkt vaak prima.)

"Paarden houden van dezelfde dingen als mensen: wandelen, evenwichtsoefeningen, samen kletsen en rondscharrelen, geknuffeld worden en andere vormen van aandacht."