Friese merrie raakt in paniek zodra ze de weg op gaat.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Letsmini

Friese merrie raakt in paniek zodra ze de weg op gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 11:24

Goedemorgen,

Ik ben sinds een aantal weken nieuw hier op Bokt.nl. Mijn naam is Linda, ik woon in Harderwijk. En heb al 19 jaar mijn Welsh pony Maggy, en nu sinds een kleine drie maanden mijn grote droom. Een Friese merrie, haar naam is Wieke. En het is een onwijs lief, en leergierig paard. Alleen ik zit met één probleem, zodra ik met haar op straat wil rijden of lopen. Krijgt ze een soort van paniekaanval, en zodra er een groot voertuig ( tractor / vrachtwagen ) aankomt, dan wordt het echt gevaarlijk. Ik heb het al een aantal keren geprobeerd, met mijn brave pony erbij. Maar zodra er wat groots en luidruchtig aankomt, dan krijgt ze gewoon een zwarte waas voor haar ogen.

Heeft iemand tips ??? Zit een beetje met de handen in het haar, wij zitten er zelf aan te denken om er iemand bij te laten komen. Maar daar lees ik ook weer verschillende berichten over.

Excuses als ik het bericht verkeerd plaats, of als ik niet goed heb gezocht. Moet nog even de weg vinden op Bokt.nl.

Alvast bedankt voor de reactie, hoop dat ik binnenkort onbezorgt een buitenrit kan maken.

Groetjes,

Linda

Anoniem

Re: Friese merrie raakt in paniek zodra ze de weg op gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:57

Ik denk wel dat je dit het beste zelf kunt doen, immers ben jij diegene die ze moet vertrouwen. Probeer het eerst aan de hand heel rustig op te bouwen. Eerst 10 meter over de weg en dan terug. De dag erna 20 meter verder, en terug. en zo verder. Probeer zelf ook ontspannen te zijn. Lekker praten tegen je paard en probeer zelf rustig te blijven als er iets engs aan komt.
Je kunt de paniekreacties ook trainen met een schriktraining. Zodat ze jou gaat vertrouwen.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 12:11

Bedankt voor je reactie, wat je voorstel heb ik inderdaad ook al een geprobeerd. Iedere keer een stukje verder, maar dan zodra ze dan weer een enge ervaring heeft gehad. Kan ik weer helemaal overnieuw beginnen. Maar inderdaad zelf rustig en geduldig blijven. Ik blijf het gewoon volhouden, en proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:12

Ik denk dat volhouden toch de beste manier is. Maar een schriktraining kan ook al veel helpen om meer vertrouwen in jou te krijgen, evenals grondwerk.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:12

Hoe doet ze het als je je 2e paardje ook mee neemt (dus ook een tweede persoon)?

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 12:21

Wel iets rustiger, gelukkig !! Maar niet altijd kan er iemand mee met mijn andere pony. Heb een beetje een drukke baan, en ben iedere avond rond zeven uur pas thuis. Heb maar twee dagen in de week dat ik kan oefenen. Zodra het binnenkort wat langer licht is buiten, dan kan ik iedere avond oefenen. Waarschijnlijk zal Wieke daar ook meer van opsteken.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 12:24

Ga van de week maar even met schriktraining aan de gang. Ben al met een paraplu aan de gang geweest. Maar dan zit ze me echt zo aan te kijken, van waar ben jij mee bezig. Van de week maar wat heftiger materiaal in huis halen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:25

Kun je niet eens vragen of er een vrachtwagen of tractor naast de wei komt staan?

Dan is ze in haar vertrouwde omgeving en kun je op een veilige manier kijken hoe ze reageert en daarmee aan de slag gaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:28

Je kan haar het best aan het enge verkeer laten wennen. Dus eerst steeds dichter naar een stilstaande trekker (motor uit!) toelopen. Dan naar een trekker toelopebn met de motor aan. Achter een rijdende trekker aanlopen etc. En het zo steeds verder uitbreiden tot je toe bent aan trekkers etc tegenkomen op de weg.
Zo heb ik het gedaan met de trein (en dan scheelt het dat er bij ons dus met enige regelmaat een trein op de overgang moet wachten, kon ik mijn paardje mooi laten kijken terwijl de trein stil stond. Inmiddels kan alles ons passeren, en mevrouw kijkt niet op of om. Tijdje terug kwam er een trekker met aanhanger achterop. De aanhanger schampte mijn bovenbeen, maar Mone reageerde (gelukkig!!!) niet eens.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 12:35

Goede tip !!We hebben twee trekkers op de stal waar ik sta. Ga maar eens vragen, of ze die eens in de bak of op in de wei willen neerzetten. Oh, ik hoop zo dat het gaat werken, wil zo graag met haar op pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:42

Idd of wat je ook kunt doen is eens voeren bij de tractor. Of er elke dag even langs lopen als het kan.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 12:54

Ook een goed idee, vanavond maar eens gaan voeren bij de tractor !!

Ben echt superblij met jullie reacties, krijg weer een beetje goede moed !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:06

En let ook goed op je eigen lichaamstaal en je stem. Blijf laag in je stem en probeer zelfverzekerd te zijn, bijv niet te twijfelend op de tractor af, niet teveel druk om de lijn en niet heel hoog 'goedzzzooooo' ga roepen maar een lage 'brrrraaf'.
Doe het benaderen wel in etappes. Doe een paar passen en ga dan stilstaan, laat haar even wennen aan het idee. Ga niet naar haar staan kijken maar blijf zelf gewoon op de plaats naast haar staan en kijk ontspannen rond. Jij moet uitstralen dat er niks engs is. Als je merkt dat is ontspannen is doe je weer een paar passen dichterbij enz.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:11

je kunt het trainen maar houd in je achterhoofd dat er ook paarden zijn die nooit echt verkeersmak worden ik heb er een van 23 je zou zeggen inmiddels veel ervaring maar op de weg blijft hij erg nerveus en alleen de weg op in not dun meneer wil ook echt niet voorop lopen komt dan echt omhoog
als ik alleen met hem langs de weg loop dan kruipt hij zowat in me wel braaf maar o zo onzeker

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 14:04

Ik ga het nog druk krijgen met onze Wieke.. hihihi.. Het is voor het goede doel !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:07

Haha ja maar dit soort dingen zijn nu eenmaal tijdrovend. Geduld is het allerbelangrijkste en je kunt het ook het beste doen als je er echt de tijd voor hebt. Dan ben je zelf ook het rustigst. Trek er maar 30 minuten voor uit hoor. Benader de tractor een paar keer.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:45

Het is al een paar keer voorgesteld door anderen, ik zou ook gaan grondwerken met haar. Je werkt dan samen aan wederzijds vertrouwen en respect en je kunt dit later uitbreiden met bijvoorbeeld obstakeltraining. Succes!

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 22:57

Gisteravond en vanavond met Wieke wat grondwerk gedaan. Ik stond er van te kijken hoe snel ze dit oppakte. Dus dat geeft mij goede hoop. Morgen ben ik vrij, dus kan ik lekker overdag met haar aan de gang. Nog niks met de trekker geprobeerd, wel met een auto die ik wat hoger in de toeren heb laten lopen. Daar was ze wel een kleine beetje angstig voor. Ik merk wel dat als zij zenuwachtig wordt, dat ik dat ook wordt. Weten jullie hoe ik mij daar het best voor kan afsluiten.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:01

Ik heb een keer geholpen om een jaarling vast verkeersmak te maken;
samen met een verkeersmak paard aan de rand van het erg gaan staan en op gezette tijden mijn zus steeds langs laten rijden met de auto. 2 mensen bij de paarden, ieder een paard vast en communiceren met iemand in een auto die steeds langs komt.
Eerst ver van de auto beginnen en als ze dit allemaal goed vind steeds iets dichter bij de langzaam langsrijdende auto gaan staan. En eventueel de auto wat meer herrie laten maken etc.
En op tijd stoppen, als het nog goed gaat. Niet zo ver gaan per keer dat het eindigt met een slechte ervaring.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 23:51

Nou vandaag hadden wieke en ik beide onze dag niet.. Zo'n dag dat niks lekker gaat.. Snel vergeten vandaag, en op naar de volgende dag..

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 06:14

Grote vrachtwagen, tracktors etc blijven voor een hoop paarden best moeilijk.
Vooral bepaalde tijden vh jaar, de grote hooiwagen en zo.
Als je zelf op het erf een tractor hebt kun je daarmee oefenen.
En verder gewoon rustig opbouwen met kleine stukjes stappen langs de weg na het rijden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 07:28

Op het moment dat ik merk dat ik onzekef of zenuwachtig word of ben, blijf ik altijd staan. Ik probeer weer tot mijzelf te komen door diep in en uit te ademen. De controle over mijn eigen lichaam weer terug krijgen. Maar vooral het diep in en uit ademen op een rustig tempo helpt heel erg goed bij mij.

Wel laat ik het paard dan altijd even van wat het is. Die hou ik wel in handen zodat we samen rustig worden.

Op het moment dat ik merk dat ik rustig ben, en het paard nog niet. Dan zal ik het dier 1x goed corrigeren en dan de reacties afwachten. Mijn ervaring is dat het paard vanzelf rustig word en weer volgd. Daarvoor moet er vanuit de basis wel een goede vertrouwensband zijn. Anders werkt dat niet.

Mijn merrie was ook totaal leip op groot verkeer. Tegenwoordig rijden ze met grote shovels door de manege, en dan is geen probleem neer. Nu zijn andere enge dingen als bladblazers en hoogwerkers ook geen probleem meer.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 19:56

Vandaag heerlijk gereden, en daarna even een rondje buiten.. Het leek wel alsof Wieke ineens het licht heeft gezien, ze was een stuk rustiger.. Zelfs een stukje gedraaft, en je kon echt zien dat ze daar van genoot.. Dus het gaat echt de goede kant op..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:08

Ik zou willen adviseren het een tijdje gewoon niet te proberen. Zorg eerst gewoon dat je paard en jij elkaar door en door kennen en dat jullie elkaar vertrouwen. Laat haar ondertussen wennen aan de geluiden, als je hier de mogelijkheid voor hebt. Maar niet overhaasten. Mijn fries is een echte held op sokken en ik merk dat als ik hem nu ondersteun in de dingen die hij eng vind, hij makkelijker over zijn angsten heen stapt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:51

Hihi held op sokken. Leuke woordspeling. :+