Mijn paard valt andere mensen aan in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sune01

Mijn paard valt andere mensen aan in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 15:21

Ik heb een 7 jarige merrie, een koudbloed kruising, ze heeft iets weg van een percheron.
Van verschillende stalgenoten heb ik gehoord dat zij heel raar doet als die persoon haar eigen paard uit de wei wilt halen. Dit kan zijn; op je af stappen met oren in dr nek en niet stoppen bij het dreigen met een halstertouw of bijvoorbeeld een schreeuw of kksssttt, maar soms komt ze ook in galop op iemand afrennen om vervolgens te dreigen... Op die momenten heeft ze naar mijn weten nog nooit daadwerkelijk iets gedaan maar zo heeft zij al wel een keer een trap verkocht aan de stal eigenaar toen hij haar een klap op haar kont gaf toen ze net voor de wei aan het grazen was. En zij heeft de staleigenaar ook een keer gebeten bij het voeren.

Zowiezo is het een best happerige tante, ze heeft mij een keer gebeten toen ik haar hoeven aan het uitkrabben was. Ik accepteer dit niet en geef haar dan echt op haar sodemieter.
Bij mij vertoont ze het gedrag in veel mindere mate, zo wil ze ook nog weleens dreigen of happen als iemand anders haar poetst, terwijl ze dit bij mij niet doet.

Ik zit hier best mee, ik vind het erg vervelend voor mijn stalgenoten want als er een tank van 1.63 op je af komt stormen, en nergens bang voor is, dan is dat best angstaanjagend!

Herkennen jullie dit gedrag of hebben jullie een idee waar dit vsndaan kan komen en hoe ik dit op kan lossen? Ik ben eigenlijk altijd s'avonds op stal dus ben er nooit bij als een stalgenoot poblemen met haar heeft.

Vjestagirl

Re: Mijn paard valt andere mensen aan in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:23

Zo eentje hebben we ook op stal gehad. Wat voor mij goed werkte is een longeerzweep meenemen en zodra ze ook maar in de buurt kwam een lel uitdelen. Is vast heel erg gemeen, maar het zorgt wel dat ze respect krijgt voor mensen die in het land lopen.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:26

Ik ga mee met hierboven. Gewoon een keer op haar plek zetten.
Ik heb hier ervaring mee, maar die pony was mishandeld, dit moesten we met geduld en veel verschillende mensen oplossen. Nu doet hij niks meer. Maar in dit geval gewoon een keer een mep verkopen hoor.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:30

wij hebben ook zo een merrie opstal, goed op der plek zitten werkt meestal het beste.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:35

Vjestagirl schreef:
Zo eentje hebben we ook op stal gehad. Wat voor mij goed werkte is een longeerzweep meenemen en zodra ze ook maar in de buurt kwam een lel uitdelen. Is vast heel erg gemeen, maar het zorgt wel dat ze respect krijgt voor mensen die in het land lopen.

Dat deden wij dus ook. wij hadden ook zo,n paard op stal.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:40

met een longeerzweep heel brutaal op haar aflopen en zonder waarschuwing met de zweep een knal op zijn kont geven. dan is ie niet dominant meer en weet ie dat ie niet boven aan staat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:41

paardje1983 schreef:
met een longeerzweep heel brutaal op haar aflopen en zonder waarschuwing met de zweep een knal op zijn kont geven. dan is ie niet dominant meer en weet ie dat ie niet boven aan staat.

ehm, paarden slaan elkaar ook niet zonder reden dus wat je hier aanraadt is niet echt diervriendelijk.... Je mag gerust de zweep meenemen voor je eigen veiligheid in de wei maar zomaar de wei in lopen en paard een lel verkopen is een NONO!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:44

idd een longeerzweep of ander stokje meenemen, want die dingen zijn altijd langer dan je arm. Het is uiteraad niet de bedoeling dat paard af te gaan ranselen, alleen wanneer het in de buurt komt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:45

We hebben een noriker merrie gehad die in Oostenrijk in een kudde had gelopen. Zij vertoonde dit gedrag ook toen ze met een groep op een grote weide stond, het leek een soort afschermen van "haar" kudde.
Maar wat de reden ook was, het was gevaarlijk. Ook wij namen een longeerzweep mee voor de zekerheid, erg vervelend.
Op een kleiner stuk grond speelde het probleem niet, ook op stal was het een grote knuffelkont.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:51

cissy schreef:
paardje1983 schreef:

ehm, paarden slaan elkaar ook niet zonder reden dus wat je hier aanraadt is niet echt diervriendelijk.... Je mag gerust de zweep meenemen voor je eigen veiligheid in de wei maar zomaar de wei in lopen en paard een lel verkopen is een NONO!

niet zomaar de wei in lopen, maar als je paard wil pakken en ze begint te dreigen dan heel brutaal op haar aflopen om te laten zien dat je niet bang voor haar bent