Sinds een week heb ik een 5 jarige ruin. Hij komt uit Duitsland, bij een fokker vandaan. Ze hadden daar 1 ruiter dus ik denk dat ze daar omstebeurt gereden werden. In de omgang is hij erg braaf, ook op stal staat hij heel relaxed, ideaal dus! Als ik met hem over het erf loop en hij ziet andere paarden blaast hij zich op en begint laag te hinniken. Als er een paard achter hem loopt wilt hij zich omdraaien. Hij doet het niet, maar wordt erg onrustig. In de stapmolen vind hij het erg moeilijk om rustig mee te lopen als er andere paarden in de molen lopen. Alleen is hij heel rustig, maar als er andere paarden bij staan wilt hij het liefst door het hekje heen, of zich steeds omdraaien. In de bak is hij rustig, maar als er andere paarden bij zijn windt hij zich op, wordt groot en is erg gefocust op het andere paard. In de paddock wilt hij alleen bij de buitenstalletjes staan, loopt wel even een keer naar het midden van de paddock, maar schiet dan plots weer terug, hij moet perse bij een ander paard staan.
Nu snap ik dat hij erg moet wennen aan de vreemde en drukke stal en dat hij niks gewend is. Hij heeft 4 jaar in een kudde gelopen en dat zal zijn gedrag ook wel verklaren, maar ik heb het niet eerder zo 'heftig' gezien, hij is zoooo gefixeert op andere paarden. Nu vroeg ik mij af of er anderen zijn die dit herkennen en die weten hoelang een paard nodig heeft om hier mee om te gaan. Of wie er tips hebben?
Ik ken een paard en die had dat ook, dat gaat na een tijdje gewoon over. Ze hebben veel met andere paarden samen getrain en hem alleen op de ruiter laten concentreren en dag per dag hing dat beter.
Ik ben meer benieuwd of dit gedrag vanuit onzekerheid ontstaat of dat hij juist het idee heeft dat hij de man moet uithangen. Zelf neig ik naar onzekerheid omdat hij echt steun probeert te zoeken. Maar in de molen kan dit nou eenmaal niet. Is dit dan gedrag wat vanzelf gaat afnemen of zal hij dit altijd wel houden?
LesleyLady
Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-13 15:46
Bedankt voor je reactie.
Ik ben meer benieuwd of dit gedrag vanuit onzekerheid ontstaat of dat hij juist het idee heeft dat hij de man moet uithangen. Zelf neig ik naar onzekerheid omdat hij echt steun probeert te zoeken. Maar in de molen kan dit nou eenmaal niet. Is dit dan gedrag wat vanzelf gaat afnemen of zal hij dit altijd wel houden?
Wesco
Geplaatst: 10-03-13 15:50
Ik heb ook zo n paard. Op de oude stal nooit een probleem geweest en nu wel. Ik wijt het aan onzekerheid. En wanneer hij aan het werk word gezet word het gedrag wat minder.
ik heb er ook 1, word al steeds minder. Ik heb hem nu een maand en een week, hij begind me al meer te vertrouwen waardoor hij al meer alleen zonder andere paarden durft te zijn, in het begin werd hij echt helemaal gek zodra we 5 minuten weg waren bij de paarden nu kan ik al bijna een uur lekker werken met hem af en toe zeurt hij dan wel van ik wil stoppen en naar de paarden toe maar zodra ik hem corrigeer is het weer goed, hij moet even weten dat ik er nog ben dan
AlineC
Geplaatst: 18-03-13 10:44
mischien moet je dat gedrag negeren en als hij rustig is echt goed belonen. of echt zijn aandacht vragen met andere pony's/paarden in de buurt dat hij alleen op jou let?
Je hebt hem nog maar een week, jullie moeten nog aan elkaar en aan de nieuwe situatie wennen dus dat zal met de tijd beter worden, let maar op.
Wat je nu al kan doen is zijn aandacht vangen zodra je merkt dat hij aan de lijn gespannen word, door hem even te roepen, een aai te geven of compleet de andere kant uit te lopen zodat zijn aandacht naar jou gaat ipv naar het andere paard.
Ook zelf rustig blijven is een pré, als hij ziet dat jij als leider rustig blijft zal ie minder snel geneigd zijn om zelf nog meer gespannen te worden. Net doen of je neus bloed (tenzij de situatie uit de hand dreigt te lopen) en gewoon doorlopen. Desnoods fluit je een liedje of zing je het, daardoor wordt je ademhaling rustiger en jijzelf ook.