hoi allemaal, biij mij gaat de tweede proef telkens veel beter, de eerste proef doe ik ook wel m`n best,maar vaak gaan er dan nog wat dingetjes mis en dat geeft mij dan zo`n gevoel van ik moet en zal die beter doen en dan ga ik de tweede proef "echt" rijden. het scheelt meestal zo`n 5 punten en bij mijn wedstrijd vandaag scheelde het 9 punten..... dat is heel wat, weet iemand wat ik hier aan kan doen?
knop omdraaien en in die eerste proef al je stinkende best doen!!
ik heb het verschillend. Nu we op niveau komen is het vaker voorgekomen dat juist de 2e proef minder was: want dan raakte ze toch een beetje 'op', het wordt voor haar ook steeds moeilijker
Ik scoor meestal 1st iets beter. Mijn pony loopt dat net even wat minder maar dat scheelt niet veel.
dressuur518
Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-13 00:29
tja wij moeten echt op gang komen zeg maar, ook rij ik mijn pony nooit zo lang los want als ik te lang rij word ie moe en gaat minder z`n best doen, meestal verzamel ik voor de tweede proef alle energie om dan even alles te geven.
Is je pony wel al goed los voor de eerste proef dan? Anders is het natuurlijk niet raar dat die minder gaat. Ik zie in je onderschrift dat je in de B start. Voor een paard met een nette basisconditie stellen die proefjes niet enorm veel voor, ze worden er meestal niet heel moe van. Dus waarom niet proberen om 2 proeven te knallen? Net even iets meer oppakken voor je 1e proef, even wat beter aan je been en zelf zorgen dat je al 100% geconcentreerd bent en geen puntjes laat liggen op slordigheidsfoutjes. Daarna even je rust nemen, voor de 2e proef weer oppakken en dan proberen weer net zo geconcentreerd te gaan rijden.
Ik weet ook niet precies wat je lang losrijden vind, ik zit er zelf meestal zo'n 3 combinaties van te voren op en verreweg de meeste paarden zijn in die tijd prima warm. Sommigen hebben door spanning of gewoon omdat ze wat stijver zijn, net even iets langer nodig. Probeer het gewoon eens uit, varieer eens in je losrijtijd en kijk hoe dat je proeven beïnvloed. Dan vind je vanzelf hoelang en hoe je los moet rijden zodat je en beide proeven zo goed mogelijk kan presteren en je pony nog energie over heeft voor de 2e proef.
Dyanne_z
Geplaatst: 10-03-13 10:58
Ben je zelf niet zenuwachtig? De tweede proef is dan minder spannend. Zijn het dezelfde punten waar je op moet letten of steeds andere?
dressuur518
Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-13 23:25
zit er meestal ook pas op als er nog zo`n 3 paarden moeten, ben wel vaak zenuwachtig omdat ik het graag goed wil doen. (vaalangst dus) maar sommige mensen rijden echt een half uur van tevoren los,dus ik weet niet wat normale losrij tijd is?
'Normaal' bestaat imo niet. Waar het ene paard drie kwartier nodig heeft om een beetje op zijn gemak te zijn op de vreemde locatie, is het andere paar dan al helemaal leeg en moe. Het is echt van je paard afhankelijk. Wat ik zelf wel erg belangrijk vind, is om je losrijden op dezelfde manier op te bouwen als thuis. Ik stap thuis altijd uitgebreid los, dat doe ik op wedstrijd ook. Stel je hem thuis eerst wat lager in, doe je dat op wedstrijd ook. Zorg dat je paard niet ineens een 'vreemde' ruiter op zijn rug heeft maar dat hij herkent wat aan het doen bent. Wat altijd leuk is om te doen is om een keertje als je thuis aan het rijden bent te kijken hoe laat je op je paard stapt. Vervolgens ga je losrijden en op het moment dat je denkt 'nu is hij optimaal om een proef te rijden' kijk je hoelang je dan gereden hebt. Om een betrouwbare indicatie te krijgen doe je dat een aantal keer, bijvoorbeeld op een koude dag als je paard wat fris is, maar ook als het een keer erg warm is. Wat ook leuk is om uit te proberen is wat je de dag of dagen voor de wedstrijd het beste kan doen. Is je paard fitter als je hem juist wel rijdt de dag van te voren of kan je hem beter longeren of juist helemaal stil laten staan? Allemaal dingen die je juist in de lagere klassen moet gaan uitproberen zodat je je paard en jezelf uiteindelijk zo optimaal mogelijk aan start brengt. Naast dat dit de kans op het rijden van een goede proef vergroot, helpt het als het goed is ook tegen de zenuwen. Je weet dan namelijk 100% zeker dat je er alles aan hebt gedaan en dat jullie er helemaal klaar voor zijn als je de ring in gaat. Minder twijfel, dus minder zenuwen!
Dat heb ik ook altijd. Paard is in de eerste proef in een vreemde binnenbak enorm afgeleid en "schrikkerig". Daardoor is er heel veel spanning. De tweede proef kent hij de bak al en dan gaat het een stuk beter! Scheelde me laatst 15 punten!! (bij de zelfde jury)