Nieuw paard kopen hoe rustig houden op de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misty16

Nieuw paard kopen hoe rustig houden op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 18:02

Hallo,
Vorige week zijn we gaan kijken naar een dressuur paard. Morgen gaan we er achter, maar ik weet niet hoe het paard ga reageren op de trailer.
De eigenaren zeggen dat hij trailer mak is maar wij moeten 2u rijden om thuis te geraken. Wat kan ik doen om het paard zo rustig mogenlijk te houden?
Moet ik de achterkant open laten of juist toe? We gaan ook een paar stoppen maken.

KarinvdM

Re: Nieuw paard kopen hoe rustig houden op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:05

Een rit van twee uur kan gewoon aan een stuk door hoor, je hoeft onderweg niet te stoppen.
Vraag aan de verkoper hoe zij het altijd deden. Ik doe nooit een zeiltje dicht, tenzij het hard regent.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:05

ik zou gewoon lekker door rijden die stoppen kunnen ook verwarrend zijn, en ook de achter kant gewoon open. een hooi netje kan hem ook lekker bezig houden. succes!

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:06

ik zou een hooizak er in hangen en de klep helemaal dicht, mij is verteld dat ze dan rustiger staan omdat ze geen verkeer op zich af zien komen van achter. succes en veel plezier met je nieuwe aanwinst *\o/*

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:06

Opladen, rijden en stoppen als je thuis bent. Eventueel een spuit tranquigel meenemen zodat je dat kunt geven als hij/zij onrustig wordt. Kun je ook nog een sneetje brood meenemen om de gel mee te geven, nemen ze het soms wat makkelijker. Achterkant dicht, wel zorgen dat er geventileerd wordt en gewoon met vertrouwen op pad. Klaar. Niet moeilijker maken dan het is. Hang een hooinetje voorin, voor de knabbel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:13

Zou juist geen tranquigel doen, dan is de kans dat hij uit balans raakt best groot met alle risico's van dien. Ik zou de hoeveelheid stops ook zoveel mogelijk beperken, en zoveel mogelijk snelwegen pakken voor de terugreis omdat dit rustiger rijdt (1 tempo, geen stops of rotondes).

Ik zou hem wel met 2 man laden, en uitladen. Dus 1 iemand met hem erin laten lopen, vasthouden tot de stang er achter zit en dan pas vast maken voor in de trailer, hooinetje erin en klaar. Bij het uitladen, iemand voorin die het paard losmaakt en aan een halstertouw doet, pas als dit klaar is de klep en de stang open en met het paard mee eruit lopen. Wij doen trouwens ook nooit een zeiltje, tenzij het in regent.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:15

texelse schreef:
Opladen, rijden en stoppen als je thuis bent. Eventueel een spuit tranquigel meenemen zodat je dat kunt geven als hij/zij onrustig wordt. Kun je ook nog een sneetje brood meenemen om de gel mee te geven, nemen ze het soms wat makkelijker. Achterkant dicht, wel zorgen dat er geventileerd wordt en gewoon met vertrouwen op pad. Klaar. Niet moeilijker maken dan het is. Hang een hooinetje voorin, voor de knabbel.

Tranquigel zou ik dus niet doen. Van tranquigel wordt een paard namelijk niet rustig, maar slap. En uit de vraagstelling van TS blijkt al dat ze waarschijnlijk niet veel ervaring met paardentransport hebben, dus als het tegenzit kost het paard in kwestie al voldoende moeite zich onderweg overeind te houden, als ie wel de volledige controle over zijn ledematen heeft. Als je persé iets bij je wilt hebben om er in te stoppen als ie amok maakt, doe dan Bach Rescue druppels in zo'n pompflesje. Ik ben helemaal niet van de alto-meuk, maar dit is tof spul. Ik heb het meer dan eens gebruikt zien worden en effectief zien zijn.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:20

ik zou ook op voorhand geen tranquigel geven, maar alleen uit voorzorg meenemen. Is er stront aan de knikker, dan kun je iets geven om de druk van de ketel te halen. Zelf neem ik bij vreemde paarden of jonge, nog onwennige paarden altijd een tube mee. Puur voor de zekerheid, maar gelukkig nog niet nodig gehad.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:21

Gewoon inladen, naar huis rijden en 'm er thuis weer uithalen en even in een paddock zetten zodat het paard even de benen kan strekken. Zorg dat de achterkant dicht is, dit zodat ze geen verkeer achter zich aan zien komen en dus minder snel in paniek raken, vooral wanneer je bijvoorbeeld file hebt rijden vrachtwagens heel dicht achter je. Eventueel kan je er nog een hooinet in hangen, zodat het paard zich niet zo snel verveelt. Zorg dat deze stevig en hoog genoeg hangt.
Toen wij mijn vorige paard en het paard wat ik nu heb gingen halen hadden we het ook zo gedaan als ik nu zeg. Bij het ene paard moesten we 4 uur lang rijden (paard had 1/2 keer eerder in de trailer gestaan) en met het andere paard (zenuwpees, ook niet vaak in de trailer geweest) moesten we 1,5 uur lang rijden met hevige windstoten voor ie eindelijk thuis was. Ging allemaal prima. :-)

Stoppen maken is prima, maar haal het paard niet uit de trailer en zorg dat de stoppen niet te lang zijn. Je kan het best zo snel mogelijk naar huis toe, wij stopten altijd alleen om te tanken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:30

Paard is toch gewend op de trailer, zeg je, waarom zou er dan iets gebeuren onderweg. Opladen en naar huis rijden.

Heb/ben je een chauffeur die gewend is met paarden te rijden? Dat helpt ook veel voor een relaxte rit.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:32

Inladen, rijden en uitladen. Niet stoppen en zoveel mogelijk snelweg pakken. Wat betreft het zeiltje zou ik even overleggen met de verkoper, die weet waarschijnlijk wel waar het paard het beste op reageert.

Hier doen we het zeiltje nooit dicht, paniek vanwege achteropkomend verkeer is er ook nooit geweest.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 19:52

bedankt voor de reactie. Een hooinetje heb in nog nooit in de trailer gehangen en ik heb dit ook niet. Kan ik met iets improviseren voor een hooinetje te maken? en waar moet dit bevestigd worden?
Hij is trailermak maar het is een redelijk nerveus paard en hij heeft ook nog nooit zo een lange baan gedaan.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:55

Een hooinet kan je beter niet gaan improviseren met zelf maken. Misschien dat je 't van iemand kan lenen? Veel paardenhouders hebben er wel een. En anders kosten ze maar een paar euro in een ruitershop. :-)
Een hooinet wordt vastgemaakt voor in de trailer, soms is hier een aparte haak voor, maar ik heb 'm altijd bij ons aan de tralies gehangen die voor de ramen zitten. Een hooinet moet ongeveer op borsthoogte van het paard hangen, absoluut niet lager, zorg ook dat het paard de knoop niet los kan trekken. Het paard moet uiteraard wel gewoon z'n hoofd naar voren kunnen doen zonder dat het hooinet in de weg hangt.

Eventueel kan je het paard nog transport beschermers om doen, dit doe ik bij mijn paard wel, bij mijn oude paard deed ik dit nooit. Omdat mijn paard ook een zenuwpees is en ik liever het zekere voor het onzekere neem.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:05

Borsthoogte vind ik wat aan de lage kant om mee te beginnen, als het net leeggegeten wordt en uitzakt komt dan het onderste deel binnen bereik van de voorbenen. Als het dan toevallig net :+ een wijdmazig net is... -O-

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:07

Ja dat is waar, heb je helemaal gelijk in. :j
Maar als 't laagste puntje van 't gevulde hooinet op borsthoogte zit valt het wel mee hoe laag hij dan komt te hangen wanneer hij leeg is.