Wanneer ben je klaar voor een L parcours

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte86

Wanneer ben je klaar voor een L parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 17:15

Ik heb een grote ruin die in augustus 5 wordt. Ik ben zelf niet echt een springer omdat ik toch wat spanning heb in een parcour, hierdoor verstrak in wat in mijn bovenlichaam. Toch is mijn paard een echte springer. Hij heeft enorm veel potentie om hoog te kunnen komen met springen.
Echter ik ben september vorig jaar begonnen met B parcoursen. Hij doet het supergoed alleen wordt hij best sterk. Met name als het wat lager staat dendert hij overal overheen.
In de les of thuis is hij mooi rustig en of je er nu 80 cm of 1.20 neer zet. Hij blijft hetzelfde springen. Mooi braaf en rustig.
Maar in het parcour is hij behoorlijk sterk en met een ophouding reageert hij niet altijd.

Een jurylid stelde mij voor om toch misschien L te starten. Dan let hij waarschijnlijk iets beter op. De overgang van de BB naar de B was ook goed voor hem omdat hij in de BB ook wat hard van stapel ging. Toen ik eenmaal B starte kwam hij iets terug en was beter te rijden. Nu wordt het hem eigenlijk wat te gemakkelijk.
Ik snap dat je op elke hoogte netjes en gecontroleerd moet kunnen rijden. Dit lukt ook prima in de trainingen. Maar dus niet tijdens de wedstijd.
Tegenwoordig is het natuurlijk wel mooi dat er flexibel gestart kan worden. Mocht het niet goed gaan dan kan ik altijd nog terug.

Mijn voorstel zou zijn om even wat buitenconcoursen te rijden in de B. Mocht hij zonder weigeringen rond komen ik dan toch eens L probeer te rijden.
Ik snap ook dat het ene L parcour het andere L parcour niet is.

Hoe denken jullie hierover?

Anoniem

Re: Wanner ben je klaar voor een L parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:16

Ik zou gewoon eens wat L parcoursen proberen!

dyoka

Re: Wanneer ben je klaar voor een L parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:19

Ja inderdaad, gewoon proberen!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:20

Watvind je instructeur? Ben jij zelf toe aan een L parcours? Vind je instructeur dat ook? Dan zou ik het gewoon doen. Tegenwoordig kan je makkelijk eerst een rondje B rijden en daarna een rondje L.

Lotte86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 17:50

Ik ga het er ook eens over hebben met instructeur. Ik weet dus niet wat wijsheid is. Vandaar dat ik eens om meningen vraag. Ik snap dat jullie mij niet hebben zien rijden. Mijn scores in een B parcour variëren tussen 6,5 en 7 in het algemeen.
Wat nu wel is dat je flexibel kunt starten. Dus mocht het niet gaan kun je zo weer terug. En het trainen gaat wel super. Dat is het probleem. Je kunt er niet op trainen. Dus wanneer ben je nu eigenlijk wel toe aan de L? Het paard het vermogen genoeg daar ligt het niet aan.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:25

Je mag flexibel springen tegenwoordig! Waarom zul je jezelf lastig vallen met deze vraag! Probeer het gewoon een keer! Bevalt het? Blijf L springen! Bevalt het (nog) niet... Ga lekker verder in de B!

Juist daarom is het flexibel springen ingevoerd!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:35

oefenparcoursen rijden!

Lotte86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 18:58

Je hebt gelijk biskwie! Ik rij eerst nog even een keer buiten om te voelen hoe hij het buiten doet en als dat goed gaat probeer ik het gewoon.
Dressuur518: oefenparcoursen rij ik regelmatig. Daar staan echter niet veel lastige lijnen in die misschien wel in het L staan. Bovendien is het inrijden op het terrein heerlijk rustig waardoor het paard al met meer rust een parcour in gaat. Ik rij 1x per week een parcour. Oefen of echt. En als het uit komt soms twee keer. Ik merk dat als je dit ritme vast houdt het beter gaat.